Gå til innhold

Ringte legekontoret for sykemelding - surt svar.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Cuddlegirl skrev (6 timer siden):

Nei gud hva skulle hun gjøre mon tro.... sette hun opp på en legetime kanskje? Istedenfor å grave etter hvor syk TS er, og tvile på det

Det er vedkommendes jobb å «grave» etter hvor syke de som ringer er, så ikke timeboken til legen blir fylt opp av folk med flis i fingeren eller litt snørrete nese.

Anonymkode: d623b...5da

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vedkommendes jobb å «grave» etter hvor syke de som ringer er, så ikke timeboken til legen blir fylt opp av folk med flis i fingeren eller litt snørrete nese.

Er det vel ikke?! Hva med alle legetimene som blir bestilt via nett hvor det ikke står noen årsak på hvorfor man ønsker legetime?

Anonymkode: 3b01d...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det vel ikke?! Hva med alle legetimene som blir bestilt via nett hvor det ikke står noen årsak på hvorfor man ønsker legetime?

Det er forskjell på å få time frem i tid og time på dagen. Det blir idiotisk om alle dagens akuttimer går til folk med trivielle plager, mens de som har virkelig behov for time på dagen må avvises fordi en annen er litt snufsete.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fordi at de timene som blir via nett er gjerne frem i tid… ? 🙃 Akutt timer blir prioritert ut ifra hva pasienten trenger hjelp for, og hvor mye det haster. Da må jo sekretæren vite hva det gjelder. Logikk.

Anonymkode: a11d0...ca1

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende var nok lei av folk som ringer og bestiller sykemelding.

Du ringer legekontoret og bestiller time. Så er det konsultasjon med lege som evt gir en vurdering om sykemelding.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fordi at de timene som blir via nett er gjerne frem i tid… ? 🙃 Akutt timer blir prioritert ut ifra hva pasienten trenger hjelp for, og hvor mye det haster. Da må jo sekretæren vite hva det gjelder. Logikk.

Anonymkode: a11d0...ca1

Enten bestiller man vanlig time på nett, eller så møter man opp på akuttime når legekontoret åpner. Hva skal man ringe for? Tror aldri jeg har ring til legesenteret i hele mitt liv.

Anonymkode: af777...a53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enten bestiller man vanlig time på nett, eller så møter man opp på akuttime når legekontoret åpner. Hva skal man ringe for? Tror aldri jeg har ring til legesenteret i hele mitt liv.

Anonymkode: af777...a53

På mitt legekontor ringer man når telefonen åpner for akuttime samme dag. Akuttime kan f.eks. være kl. 10:30 eller 13:00, ingen vits i å stille kl 08:00 når kontoret åpner, for akkurat da er det ingen ledige timer.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at noen av disse sentralbordamene hos legen tror at de er leger. Selv ringte jeg for å få en forlenget sykmelding grunnet en operasjon. Da var det å spørre og grave om hva jeg faktisk hadde operert og hvorfor. Vedkommende ble litt spak da jeg sa at dette står vel i papirene du har foran deg? Jeg fikk sykmelding enkelt da legen bare ringte meg noen timer etter, så det er jo også en mulighet istedenfor å troppe opp på legekontoret når man har skikkelig influensa som TS her. 

Anonymkode: e7956...e25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastlegekontorene er presset om dagen, og det går utover service.  Store innstramminger mye forsinkelser, pasientene blir sure og personale blir sure. Ond sirkel. Flere og flere benytter seg nå av det private, og forskjellene øker. Offentlig helsevesen knaker i sammenføyningene. Og det er ikke slik at det er "gratis". De fleste av oss betaler godt over 30% av lønna i skatt. Gå privat er mitt råd, selv om det koster litt mer.

Anonymkode: 2f517...a39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.

Jeg leste at jeg kunne få igjen ferien viss jeg var syk, derfor ringte jeg. Trodde det var ok? Eller skal jeg få kjeft og spørsmål om hvor syk jeg egentlig er? Har man rett å få igjen ferien så er det jo en rettighet jeg har?

Jeg trenger ikke legetime, så lenge legen ikke vil ha meg inn da. Hadde nok ikkje ringt bare ved forkjølelse eller litt vondt i halsen.

Anonymkode: 0a1d6...d47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, nå er visst forventningen slik at sykemelding er noe man kan ringe og bestille.

Anonymkode: 6e17d...f64

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar.

Jeg leste at jeg kunne få igjen ferien viss jeg var syk, derfor ringte jeg. Trodde det var ok? Eller skal jeg få kjeft og spørsmål om hvor syk jeg egentlig er? Har man rett å få igjen ferien så er det jo en rettighet jeg har?

Jeg trenger ikke legetime, så lenge legen ikke vil ha meg inn da. Hadde nok ikkje ringt bare ved forkjølelse eller litt vondt i halsen.

Fikk du virkelig kjeft, det står det ikke noe om i HI?

Det er nok en god del mennesker som ringer og ønsker å snakke med legen personlig, noen har god grunn, andre ikke. Jeg vil tro at helsesekretærer må «sile» disse forespørslene slik at ikke legen må ringe alle som ber om å få snakke med h*n. Derfor måtte hun spørre hva det gjelder og hvor syk du er før hun videreformidler beskjeden til legen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, nå er visst forventningen slik at sykemelding er noe man kan ringe og bestille.

Anonymkode: 6e17d...f64

Mange som tror det. De ringer og forventer det

Anonymkode: c1ee8...ffb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det så klart ikke, men med influensa er kan faktisk ofte veldig dårlig, og da r er det riktig å kontakte legen for å få en sykemelding så hun ikke mister ferien sin.

Og det er kontordamens jobb å hjelpe henne med dette, hun har ingen grunn til å være sur på en pasient.

Anonymkode: d1993...a44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er blitt sånn at legekontoret veldig ofte foreslår dette nå. fordi legen ikke har tid. De ringer tilbake. eller det tas kun som e-konsultasjon. 

Anonymkode: 2f517...a39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar.

Ja, du må jo begrunne hvorfor du skal ha sykemelding og ferien igjen. Men da til legen. Legesekretær kunne sagt at legen ringer deg 12.30, framfor at hun skulle sitte med det.

Anonymkode: 205f1...747

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei. Jeg har ferie en uke, fra i dag til neste mandag. Ligger strak ut med influensa eller bronkitt eller noe. Hoster så mye at det kommer tjukke grønne klyster. Feberen kommer og går og har lagt i hele dag.

Ringte legekontoret for å spørre om jeg kunne snakke med lege, få sykemelding sånn at jeg fikk igjen ferien. Jeg kan jo ikkje reiste eller gjøre noen ting sånn som jeg er nå.

Fikk til svar at "Okei, nei det vet jeg ikke. Er du så dårlig da?? At du ikke kan gjøre noe som helst i ferien?", "Du klarer altså ingenting?". Hun var generelt veldig sur, men sa hun skulle gi beskjed videre. Har ikke hørt noe enda. Jeg hadde jo vanligvis tatt egenmelding skulle jeg jobbe.

Var det grunn for å bli sur da? Er jeg helt på bærtur som ønsker ferien tilgode? Er det ikke lov eller hva er greien?

Hva er det med folk her inne, og alle disse trådene med negativ omtale av hjelpepersonellet på legekontorene?

Skal du ha sykemelding så er der opplyst opp og i mente at leger ikke har lov til å sykemelde uten å se pasienten fysisk. Sykemelding uten frammøte er kun for videre sykemelding for en kjent diagnose/sykdom som pas. Er sykemeldt for tidligere. Og legen skal kjenne pasienten. 
Så den servicen og praksisen du her legger opp til, og dermed svaret du fikk, er noen du må ta på egen kappe. 
Slut å klage for bagateller. 

Anonymkode: a3b77...002

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar.

Du trenger ikke nødvendigvis legetimen for å bli frisk - men du trenger legetimen om du skal ha sykemelding - som er et krav om du skal kunne få igjen feriedagene dine.

Dette er egentlig enkelt. Du ringer legekontoret og ber om legetime. De vil spørre deg om hvorfor og du kan da enten svare at det vil du ikke oppgi over telefon men snakke med lege om, eller så legger du frem de symptomene du opplever som du er komfortabel med å opplyse om over telefon, og så får du en legetime. De du snakker med har og et ansvar over å filtrere bort "tulletelefoner" og vurdere hastegraden i hvert enkelt tilfelle. Dette er og mennesker, som kan ha dårlige dager, dårlige øyeblikk, vanskelige pasienter, sultne, stressede +++. Og de får ikke betalt ekstra for å snakke med sure pasienter som ringer og bestiller legeerklæringer som om det var en nettbutikk med salg. Og når de er ferdige å snakke med akkurat deg så står det gjerne 159 til i kø med tilsvarende problemer eller helt nye problemer - minst like sure som de.

Det kræsjet ofte med pasienter som ringer inn som har dårlige dager. De er syke, kvalme, svimle, irriterte, stressede, bekymrede, trøtte +++. Kombinasjonen av disse to gjør at telefonsamtaler til legekontor ofte oppleves som dårlige og negativt ladede. Og mange misforståelser oppstår. En vanlig misforståelse er at et vanlig spørsmål å stille på telefon for å vurdere pasient/hastegrad blir oppfattet som et forhør selv gestapo ikke kan måle seg med. Og det er dumt.

Ja jeg har opplevd vanskelige ansatte på legekontoret. Men jeg prøver i størst mulig grad å legge frem behovene mine så objektive som mulig, og legger det opp til de å finne en løsning. Noen ganger har det resultert i hastetime på sykehus. Andre ganger en e-konsultasjon senere på dagen. Den eneste gangen jeg har ringt og "bestilt sykemelding" var når dette var avklart med lege i forkant og det sto i notatene mine som den som tok telefonen fikk opp når jeg ringte inn.

Og så blir det vesentlig mye enklere å forholde seg til om man har litt slingringsrom begge veier.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du må jo begrunne hvorfor du skal ha sykemelding og ferien igjen. Men da til legen. Legesekretær kunne sagt at legen ringer deg 12.30, framfor at hun skulle sitte med det.

Anonymkode: 205f1...747

Mener du virkelig at leger skal ringe samtlige pasienter som ber om det, uten å vite hva det dreier seg om? Stakkars leger, sier jeg bare.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva er det med folk her inne, og alle disse trådene med negativ omtale av hjelpepersonellet på legekontorene?

Skal du ha sykemelding så er der opplyst opp og i mente at leger ikke har lov til å sykemelde uten å se pasienten fysisk. Sykemelding uten frammøte er kun for videre sykemelding for en kjent diagnose/sykdom som pas. Er sykemeldt for tidligere. Og legen skal kjenne pasienten. 
Så den servicen og praksisen du her legger opp til, og dermed svaret du fikk, er noen du må ta på egen kappe. 
Slut å klage for bagateller. 

Anonymkode: a3b77...002

Helsesekretæren spurte meg om det var sånn at jeg måtte ha legetilsyn, om jeg var så dårlig. Da svarte jeg nei. Jeg er ikke så dårlig at jeg er nødt å få akutt time for at legen skal undersøke meg. Jeg har sikkert influensa som 1000 andre personer har inni mellom. Men om hun mente at jeg måtte inn på time for å få sykemelding så hadde jeg selvfølgelig svart at jeg kommer på time.  Det er vel hennes oppgave å opplyse meg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...