AnonymBruker Skrevet 10. mars #1 Del Skrevet 10. mars Vil gjerne høre hvilke butikker som selger god kvalitet av klær for unge kvinner uten at det skal koste halve deltidslønnen min Anonymkode: dc45a...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 10. mars #2 Del Skrevet 10. mars Du finner klær uten polyester i alle klesbutikker, - Lindex, KappAhl, H&M osv. Mye bomull og ull, bare sjekk lappen på klærne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 10. mars #3 Del Skrevet 10. mars Ja, det er dessverre vanskelig å finne et merke eller én butikk som har klær i naturmaterialer, da må man typisk se etter sånne grønn livsstil-butikker. Lettere å finne butikker som så og si kun har polyester, som Flotd 😄 Begynn å lese på lappene på klærne i stedet. De fleste butikker har klær i naturmaterialer. Bare vær obs på at det ofte kan være polyester i dem selv om det står at de er i bomull eller viskose. Man må alltid lese på lappen og se hvor mange prosent det er av forskjellige materialer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #4 Del Skrevet 11. mars Hanne67 skrev (10 timer siden): Du finner klær uten polyester i alle klesbutikker, - Lindex, KappAhl, H&M osv. Mye bomull og ull, bare sjekk lappen på klærne. Det er sant. Problemet er nok større i nettbutikker, f.eks Zalando. Finner jeg noen søte klær med en litt alternativ stil, så er det også 100% polyester. Jeg går gal snart Anonymkode: dc45a...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #5 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er sant. Problemet er nok større i nettbutikker, f.eks Zalando. Finner jeg noen søte klær med en litt alternativ stil, så er det også 100% polyester. Jeg går gal snart Anonymkode: dc45a...a87 Du bør bruke filter-funksjonen i nettbutikkene, da kan du filtrere vekk det som er av 100% polyester. Men vær obs på at når man filtrerer slik at man kun får opp klær av f.eks. ull, bomull og kashmir så kan det være at klærne har noen prosenter polyester/nylon/andre materialer. Men du får hvertfall luket vekk det som er av 100% plast. Personlig skulle jeg ønske de gjorde det mulig å søke opp etter alle klær som ikke inneholder polyester. Rent teknisk er det et like enkelt søk som å finne alle klær som inneholder f.eks. bomull, men det er nok økonomiske insentiver som gjør at man putter plast i alt mulig og prøver å skjule det. Nå skal det jo nevnes at noen plagg holder seg mye bedre over tid dersom de inneholder noen prosent nylon/polyester, men det er jaggu mye plast som benyttes uten at det bidrar positivt til klærnes kvalitet eller holdbarhet. Har altfor mange ganger sett eksempler på klær som markedsføres og omtales som «ulljakke» også er det 90% polyester og 10% ull. Skikkelig lei av dårlig kvalitet og lureri i markedsføring, håper den trenden går av moten snart. Anonymkode: d08ec...4db 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #6 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er sant. Problemet er nok større i nettbutikker, f.eks Zalando. Finner jeg noen søte klær med en litt alternativ stil, så er det også 100% polyester. Jeg går gal snart Anonymkode: dc45a...a87 Men på Zalando kan du jo legge inn i filteret hvilke materialer du ønsker, f.eks. 100% bomull? Savner at det ikke er en knapp for 100% ull eller 100% silke. Anonymkode: 83d85...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #7 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør bruke filter-funksjonen i nettbutikkene, da kan du filtrere vekk det som er av 100% polyester. Men vær obs på at når man filtrerer slik at man kun får opp klær av f.eks. ull, bomull og kashmir så kan det være at klærne har noen prosenter polyester/nylon/andre materialer. Men du får hvertfall luket vekk det som er av 100% plast. Personlig skulle jeg ønske de gjorde det mulig å søke opp etter alle klær som ikke inneholder polyester. Rent teknisk er det et like enkelt søk som å finne alle klær som inneholder f.eks. bomull, men det er nok økonomiske insentiver som gjør at man putter plast i alt mulig og prøver å skjule det. Nå skal det jo nevnes at noen plagg holder seg mye bedre over tid dersom de inneholder noen prosent nylon/polyester, men det er jaggu mye plast som benyttes uten at det bidrar positivt til klærnes kvalitet eller holdbarhet. Har altfor mange ganger sett eksempler på klær som markedsføres og omtales som «ulljakke» også er det 90% polyester og 10% ull. Skikkelig lei av dårlig kvalitet og lureri i markedsføring, håper den trenden går av moten snart. Anonymkode: d08ec...4db Hvordan kommer man unna polyamid/polyester hvis man skal ha fin-strømpebukser da? Anonymkode: c6ab7...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #8 Del Skrevet 11. mars Du trenger ikke en egen butikk, du må bare sjekke hva plagget er laget av. Anonymkode: 665a3...e98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #9 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan kommer man unna polyamid/polyester hvis man skal ha fin-strømpebukser da? Anonymkode: c6ab7...ab5 Tviler på at det finnes som strømpebukser, men vil du ha naturmaterialer må du trolig kjøpe silkestrømper som du bruker med hofteholder. Anonymkode: 83d85...40e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #10 Del Skrevet 11. mars Som andre sier- se på innholdsfortegnelsen😊 mye rene stoffer på rimelige butikker som Lindex og hm. Anonymkode: d7213...b53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #11 Del Skrevet 12. mars H&M, KappAhl og Lindex har jo noe, men det er ikke gøy å bruke all sin tid på å legge fra seg halvparten av plaggene man finner etter å ha forelsket seg i de og så sjekket lappen. Cubus er den beste av fast fashion-kjedene etter min erfaring. Jeg kjøper kun plastfrie klær og jeg handler mye på Uff, Tise, Fru Dianas Salonger, Retrolykke, Pierre Robert (de har MYE fint på nett!), Follestad, Raw Denim, Ferner Jacobsen.. som regel googler jeg hva jeg vil ha og tar det derfra 😊 Godt for lommeboka da det blir færre impulskjøp og alt varer lenger. Anonymkode: 359a4...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #12 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 19.31): Vil gjerne høre hvilke butikker som selger god kvalitet av klær for unge kvinner uten at det skal koste halve deltidslønnen min Anonymkode: dc45a...a87 Intil 20% polyester kan være greit å ha iht slitasje klær. Men kjøper ingenting med mer enn det. Feks 100% ull i sokker, blir det hull i etter et par ganger bruk. Så der bør det være 20% polyester feks. En god turbukse, tenker jeg også det ikke er så ille. Om du kjøper en. De holder og varer lenge. Har hatt min i 10år nå, og den er like fin, til tross for røff bruk. Kriteriene mine der er at den ikke skal være ettersittende, det gjør nemlig buksen kald, og at den er justerbar i livet, slik at man kan endre vekt uten å måtte kjøpe en ny. Desverre er de fleste dame bukser trange, så kjøper herrebukse. Jeg har forøvrig to bukser, da den jeg bruker mest, blir for varm på sommeren. Bukse nr 2 er damebukse, med justering i livet. Litt trangere enn primærbuksen, men romslig nok til en stilongs under med fri bevegegelighet. Den er i 65% polyester. Men de buksene vaskes mest for hånd. Så vil ikke avgi like mye micro plast i maskinen. Så det kommer litt an på hvilket plagg tenker jeg. Hvis man skal tenke på et total bilde iht miljø og klær. Så det kan være også viktig å tenke holdbarhet, hva plagget skal tåle, og faktisk viktig å tenke på farge. Helt hvitt tøy, er noe av det mest forurensende fargen å lage, naturhvit har mindre miljøbelastning. Mye å sette seg inn i å lære iht etisk bruk av klær. Og innse at alt ikke altid er helt sorthvitt også. Men mye dårlig merking, og mye fristelser med feil innhold. Som ser ekte ut. Eneste jeg har sett tidligere er noen kjeder med feks kun babus eller hampklær. Men alle de er lagt ned, som jeg har handlet i tidligere. Det er også klær som har holdt i over 10år. Mitt råd, er å lage deg en basis plan, på hva du trenger i garderoben. Capsel garderobe er en lur bakgrunn å lege seg på. Har du en pkan, kan du bytte ut litt og litt av det du har i dag, slik ar du ikke kaster brukbare klær. Men lettere med innkjøp når du har den planen. Da det viktige er å kjøpe mindre Anonymkode: 3f00a...912 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #13 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvordan kommer man unna polyamid/polyester hvis man skal ha fin-strømpebukser da? Anonymkode: c6ab7...ab5 Det lar seg ikke gjøre. Men kjøp en av god kvalitet, som ikke går hull i etter en gangs bruk. Plagg man ikke kan erstatte helt med naturmaterialer, bør iallefall vare lengre Anonymkode: 3f00a...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nåleputa Skrevet 12. mars #14 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvordan kommer man unna polyamid/polyester hvis man skal ha fin-strømpebukser da? Anonymkode: c6ab7...ab5 Jeg vet det er en butikk som heter kunstkolonialen på nett som selger strømpebukser, men med 78% viskose, 8% Kashmir, 16% nylon og 3% elastan. viskose er bambus og annen trevare fra naturen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #15 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det lar seg ikke gjøre. Men kjøp en av god kvalitet, som ikke går hull i etter en gangs bruk. Plagg man ikke kan erstatte helt med naturmaterialer, bør iallefall vare lengre Anonymkode: 3f00a...912 Skulle ønske noen produsenter kunne gå tilbake til å lage noen varianter med forsterket fot. De fleste mine blir ødelagt i foten. Går man med tette sko synes ikke forsterkningen. Både lommeboka og miljøet hadde likt det. Anonymkode: c6ab7...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaledonia Skrevet 12. mars #16 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 19.31): Vil gjerne høre hvilke butikker som selger god kvalitet av klær for unge kvinner uten at det skal koste halve deltidslønnen min Anonymkode: dc45a...a87 H&M herreavdeling og Dressmann har mye fine bomullsskjorter i farger/ mønster som faktisk er ikke typiske mannlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #17 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 9.48): Det er sant. Problemet er nok større i nettbutikker, f.eks Zalando. Finner jeg noen søte klær med en litt alternativ stil, så er det også 100% polyester. Jeg går gal snart Anonymkode: dc45a...a87 Hva slags alternativ stil er det snakk om? Type goth? Anonymkode: 8bedc...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå