AnonymBruker Skrevet 11. mars #61 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det finnes grupper på facebook som boikotter kjøp av Amerikanske varer. Synes derfor det ikke er rart at folk ikke vil ha Amerikanske aksjer eller fond vektet der borte heller. Jeg har nå absolutt ingen ting fra det landet å gjøre. Anonymkode: df6da...a4d Bruker du iPhone eller Android for å skrive dette innlegget? Anonymkode: 16869...656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #62 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er vel det alle eksperter alltid sier. Is i magen. Alltid. Men jeg lurer på om de under noen omstendighet ville sagt noe annet? Hvilke omstendigheter skulle i så fall det vært? De som ofte blir sett på som eksperter her sitter gjerne for tungt i det selv, bundet både til arbeidsgiver og egne investeringer og dermed sterkt påvirket av egen ønsketenkning og at de er programforpliktet til å oppfordre andre til å "beholde roen". I etterpåklokskapens lys ville det jo feks vært lurt å selge før oktober i 1929 og 1987 og 2008 og i veldig mange andre år. I reklame for fond ser man gjerne hvor man ville ha tjent de siste x årene i deres fond. Men ikke tro at x er tilfeldig valgt. Anonymkode: 533cf...9bc Poenget er vel bare at det er vanskelig å treffe riktig på når man skal selge seg ut og når man skal kjøpe. Selv proffe investorer som prøver å slå markedet bommer jo tidvis relativt stygt. Så for menigmann i gata er dette både tidkrevende å sette seg inn i og ikke minst et stort sjansespill. Og generelt er det ikke lurt å selge seg ut når et indeksfond faller, men helle har is i magen og vente. Over tid vil det stige igjen. Time in the market is better than timing the market sies det, og I de aller fleste tilfeller kan nok det sies å stemme. Men det er klart, ser man krakkene i ettertid så er det ikke vanskelig å finne tidspunkt hvor det hadde vært lønnsomt å selge seg ut. Men det er heller ikke så vanskelig å sette opp en vinnerrekka i lotto etter at trekningen har vært.... Anonymkode: 12df5...c8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #63 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Poenget er vel bare at det er vanskelig å treffe riktig på når man skal selge seg ut og når man skal kjøpe. Selv proffe investorer som prøver å slå markedet bommer jo tidvis relativt stygt. Så for menigmann i gata er dette både tidkrevende å sette seg inn i og ikke minst et stort sjansespill. Og generelt er det ikke lurt å selge seg ut når et indeksfond faller, men helle har is i magen og vente. Over tid vil det stige igjen. Time in the market is better than timing the market sies det, og I de aller fleste tilfeller kan nok det sies å stemme. Men det er klart, ser man krakkene i ettertid så er det ikke vanskelig å finne tidspunkt hvor det hadde vært lønnsomt å selge seg ut. Men det er heller ikke så vanskelig å sette opp en vinnerrekka i lotto etter at trekningen har vært.... Anonymkode: 12df5...c8a Jeg satt med 2 millioner på bok når det smalt i 2020. Jeg husker at jeg tenkte «nå er det antagelig lurt å kjøpe fond». Men jeg gjorde det ikke. Antagelig hadde det vært lurt av meg, selv om jeg hadde bommet på bunnen. Det som derimot ikke var lurt var at jeg hadde så mye kapital i banken. Jeg skulle ha kjøpt meg inn langt tidligere og fått med meg vekst i mange år. Da ville det heller ikke ha vært et alternativ å kjøpe masse fond i 2020 for jeg ville ikke ha så mye kapital uvirksom. Anonymkode: 16869...656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #64 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 8.56): Absolutt ikke. S&P500 er ned 8,5% fra toppen. Vi skal ned minst 8-15 prosentpoeng til. Anonymkode: 24eb0...452 Ser ikke bra ut dette. Selv med gode inflasjonstall, ser det ut til at nedgangen fortsetter. Glad jeg solgte meg (delvis) ut i helga. Tror vi kan rase ned 10-15 prosentpoeng til. Anonymkode: 24eb0...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #65 Del Skrevet 12. mars Burde jeg bytte fond fra KLP global indeksfond nå? Isåfall til hva? (hos KLP) Anonymkode: e9a8a...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #66 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 8.56): Absolutt ikke. S&P500 er ned 8,5% fra toppen. Vi skal ned minst 8-15 prosentpoeng til. Anonymkode: 24eb0...452 short den da hvis du kan spå fremtiden. Anonymkode: f715d...8ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #67 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 15.34): Bruker du iPhone eller Android for å skrive dette innlegget? Anonymkode: 16869...656 Hvis du kan legge sammen to og to så boikotter vi varer som vi ikke har kjøpt enda, men som var planlagt kjøpt. Varer man har som er kjøpt inn lenge før valget i USA kan man neppe få gjort så mye med i dag? Anonymkode: df6da...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #68 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Burde jeg bytte fond fra KLP global indeksfond nå? Isåfall til hva? (hos KLP) Anonymkode: e9a8a...b28 Jeg hadde nøyaktig det samme, men byttet til rentefond i KLP for et år siden, da jeg fryktet akkurat det som skjer nå.😊 Anonymkode: df6da...a4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #69 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 16.03): Jeg satt med 2 millioner på bok når det smalt i 2020. Jeg husker at jeg tenkte «nå er det antagelig lurt å kjøpe fond». Men jeg gjorde det ikke. Antagelig hadde det vært lurt av meg, selv om jeg hadde bommet på bunnen. Det som derimot ikke var lurt var at jeg hadde så mye kapital i banken. Jeg skulle ha kjøpt meg inn langt tidligere og fått med meg vekst i mange år. Da ville det heller ikke ha vært et alternativ å kjøpe masse fond i 2020 for jeg ville ikke ha så mye kapital uvirksom. Anonymkode: 16869...656 Ja det er akkurat det som er hovedpoenget mitt. For det fleste vil det mest lønnsomme være å bare få mest mulig tid i markedet, og ikke prøve å treffe topper, bunner, opp- og nedturer. Gitt at man investerer i Indexfond. Tar man mer spesifikk bransjerisiko må man vurdere litt mer underveis. Anonymkode: 12df5...c8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #70 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du kan legge sammen to og to så boikotter vi varer som vi ikke har kjøpt enda, men som var planlagt kjøpt. Varer man har som er kjøpt inn lenge før valget i USA kan man neppe få gjort så mye med i dag? Anonymkode: df6da...a4d Planlegger du noensinne å bytte ut telefonen din? Når du sier det under så lurer jeg på hvor kritisk du har gått igjennom innkjøpene dine… Jeg har nå absolutt ingen ting fra det landet å gjøre. Anonymkode: 16869...656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #71 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis du kan legge sammen to og to så boikotter vi varer som vi ikke har kjøpt enda, men som var planlagt kjøpt. Varer man har som er kjøpt inn lenge før valget i USA kan man neppe få gjort så mye med i dag? Anonymkode: df6da...a4d Bruker du Facebook eller Instagram? Anonymkode: 24eb0...452 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #72 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja det er akkurat det som er hovedpoenget mitt. For det fleste vil det mest lønnsomme være å bare få mest mulig tid i markedet, og ikke prøve å treffe topper, bunner, opp- og nedturer. Gitt at man investerer i Indexfond. Tar man mer spesifikk bransjerisiko må man vurdere litt mer underveis. Anonymkode: 12df5...c8a Dette er en klassisk midwit-tankegang. Man tar en generell sannhet og tror den gjelder i alle tilfeller, uavhengig kontekst. Denne gangen vet man svært godt hvorfor aksjemarkedet raser. Trumps toll-rør har skapt kraftig usikkerhet i et marked der mange aksjer var overprisede. Dette burde de fleste ha sett allerede i forrige uke. Spørsmålet nå er bare hvor langt ned vi skal. 15%? 25%? Anonymkode: 24eb0...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 minutter siden #73 Del Skrevet 6 minutter siden AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 8.39): Nei. Anonymkode: 58697...55c Jo. 🤣 Anonymkode: 24eb0...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 minutter siden #74 Del Skrevet 6 minutter siden AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 10.12): Dette er en klassisk midwit-tankegang. Man tar en generell sannhet og tror den gjelder i alle tilfeller, uavhengig kontekst. Denne gangen vet man svært godt hvorfor aksjemarkedet raser. Trumps toll-rør har skapt kraftig usikkerhet i et marked der mange aksjer var overprisede. Dette burde de fleste ha sett allerede i forrige uke. Spørsmålet nå er bare hvor langt ned vi skal. 15%? 25%? Anonymkode: 24eb0...452 Var det noen som fulgte rådet mitt? Jeg har spart mange hundre tusen ved å selge meg ut før nedturen. Anonymkode: 24eb0...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå