AnonymBruker Skrevet 11. mars #41 Del Skrevet 11. mars det er latterlig sent å selge nå. Anonymkode: f715d...8ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #42 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): det er latterlig sent å selge nå. Anonymkode: f715d...8ed Absolutt ikke. S&P500 er ned 8,5% fra toppen. Vi skal ned minst 8-15 prosentpoeng til. Anonymkode: 24eb0...452 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #43 Del Skrevet 11. mars Det er vel smartere å kjøpe nå enn å selge nå sannsynligvis. Anonymkode: 12df5...c8a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #44 Del Skrevet 11. mars Gaia skrev (10 timer siden): Jeg har solgt 50% a det globale indeksfondet mitt og plassert pengene i europeisk indeksfond. Gjorde det da jeg fremdeles hadde 73% avkastning. Jeg har en sparehorisont som er på 20 år +/-, og ønsker å investere mer i Europa i stedet for USA fremover. Det kan være smart fra et perspektiv der du ikke ønsker å være investert i USA grunnet hva som skjer der borte om dagen. Om du ønsker å komme unna de største svingningene er jeg mer usikker på om det har så mye hensikt. Disse tollmurene vil få ringvirkninger og store konjunktursvingninger i hele verdensøkonomien, og vil definitivt merkes i Europa også. Anonymkode: 12df5...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #45 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Absolutt ikke. S&P500 er ned 8,5% fra toppen. Vi skal ned minst 8-15 prosentpoeng til. Anonymkode: 24eb0...452 Det er sent! Du har tapt avlastning ved å selge nå, men du taper enda mer når du skal kjøpe deg inn igjen fordi 99% kjøper seg inn altfor sent og trodde nedgangen skulle blitt mye større. Sammenlagt blir det store summer fot mange. Her brenner alle som ikke sitter stille i båten seg. Gjør du dette ved alle urolige perioder kunne du tjent mye mer på å investere i noe annet enn fond. Anonymkode: d7be7...e87 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #46 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er sent! Du har tapt avlastning ved å selge nå, men du taper enda mer når du skal kjøpe deg inn igjen fordi 99% kjøper seg inn altfor sent og trodde nedgangen skulle blitt mye større. Sammenlagt blir det store summer fot mange. Her brenner alle som ikke sitter stille i båten seg. Gjør du dette ved alle urolige perioder kunne du tjent mye mer på å investere i noe annet enn fond. Anonymkode: d7be7...e87 Enig. Det er jo som all statistikk viser: Tid i markedet gir bedre avkastning en timing av markedet. Noen er heldige og treffer. De fleste som prøver å time topp og bunnpunkt bommer. Anonymkode: 12df5...c8a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #47 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men nå spurte trådstarter om hva man bør gjøre akkurat nå. Selv solgte jeg ca. 2/3 av fondsandelene mine i helga. Dette gjorde jeg for å redusere risiko fremover. Jeg kjøper meg inn igjen når s&p500 når 5000. Det er langt fra sikkert at det er bunnen, men da har jeg i det minste unngått det meste av nedturen. Penger spart er penger tjent. Anonymkode: 24eb0...452 Når jeg har kjøpt og solgt fond så har det til dels tatt laang tid før noe skjedde. I mellomtida kan Trump ha ombestemt seg og markedet (potensielt) ha hentet seg inn igjen. Hvis jeg skal selge mye så er valget mellom å utløse skatt på gevinst (37.84%) eller la penger stå på ASK uten renter. Det sagt, hvis jeg skulle bruke pengene i løpet av året så ville kanskje jeg også ha solgt. Anonymkode: 16869...656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #48 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er vel smartere å kjøpe nå enn å selge nå sannsynligvis. Anonymkode: 12df5...c8a Det er i alle fall smartere/heldigere å kjøpe nå enn for 1 mnd siden. Anonymkode: 16869...656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #49 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ville ha solgt nå og sett ting an den neste måneden. Vanligvis er det strukturelle faktorer som fører til at markedet kræsjer. Finanskrise, korona, sektorbobler osv. Nå er det Trump, og det er helt umulig å vite hvor lenge dette varer og når bunnen er nådd. Dersom Trump fortsetter kan dette bli et voldsomt kræsj. Anonymkode: 24eb0...452 Ja, men Trump er avhengig av støtte fra partiet sitt. Kjører han landet i grøfta er det godt mulig det forsvinner fort, og at han da ikke får gjort noe som helst i resten av perioden sin. Evt at han blir avsatt. Om han (eller andre) plutselig drar i land fredsavtaler eller han dropper tollmurene så stabiliserer markedet seg veldig fort igjen og kursene spretter opp fortere enn fort. Anonymkode: b3c07...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #50 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Enig. Det er jo som all statistikk viser: Tid i markedet gir bedre avkastning en timing av markedet. Noen er heldige og treffer. De fleste som prøver å time topp og bunnpunkt bommer. Anonymkode: 12df5...c8a Generelt ja, men ikke når man vet helt konkret hva den utløsende årsaken til nedturen er. Her vet man at nedturen skyldes 1) overprisete aksjer, og 2) Trumps ustabile trusler om toll. Dermed vet man med relativt stor sikkerhet at indeksene vil gå ned et godt stykke. 8% er ikke nok. Det er fremdeles stor frykt i markedet, og toll/handelskrigene er ennå ikke avklart. Jeg ville ha redusert eksponeringen mot markedet i hvert fall 1 mnd fremover nå. Men folk ser selv. Et ytterligere 10% fall vil nok ta ytterligere 10-12 mnd før man henter inn igjen. Mao, man trenger ikke treffe bunnen. Det er nok å unngå det verste fallet i nær fremtid. Anonymkode: 24eb0...452 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #51 Del Skrevet 11. mars Det finnes grupper på facebook som boikotter kjøp av Amerikanske varer. Synes derfor det ikke er rart at folk ikke vil ha Amerikanske aksjer eller fond vektet der borte heller. Jeg har nå absolutt ingen ting fra det landet å gjøre. Anonymkode: df6da...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #52 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes grupper på facebook som boikotter kjøp av Amerikanske varer. Synes derfor det ikke er rart at folk ikke vil ha Amerikanske aksjer eller fond vektet der borte heller. Jeg har nå absolutt ingen ting fra det landet å gjøre. Anonymkode: df6da...a4d Facebook er amerikansk.. 🤣 Anonymkode: 24eb0...452 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 11. mars #53 Del Skrevet 11. mars Jeg solgte 95% for noen uker siden og det er jeg veldig fornøyd med. Tenker å se an markedet før jeg reinvesterer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #54 Del Skrevet 11. mars Kristin70 skrev (Akkurat nå): Jeg solgte 95% for noen uker siden og det er jeg veldig fornøyd med. Tenker å se an markedet før jeg reinvesterer. Tror det er vanskelig å se an markedet. Sett deg heller en grense hvor du kjøper deg inn igjen. Jeg tror f.eks. S&P500 skal ned forbi 5000, men begynner å kjøpe meg inn igjen der. Anonymkode: 24eb0...452 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #55 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Generelt ja, men ikke når man vet helt konkret hva den utløsende årsaken til nedturen er. Her vet man at nedturen skyldes 1) overprisete aksjer, og 2) Trumps ustabile trusler om toll. Dermed vet man med relativt stor sikkerhet at indeksene vil gå ned et godt stykke. 8% er ikke nok. Det er fremdeles stor frykt i markedet, og toll/handelskrigene er ennå ikke avklart. Jeg ville ha redusert eksponeringen mot markedet i hvert fall 1 mnd fremover nå. Men folk ser selv. Et ytterligere 10% fall vil nok ta ytterligere 10-12 mnd før man henter inn igjen. Mao, man trenger ikke treffe bunnen. Det er nok å unngå det verste fallet i nær fremtid. Anonymkode: 24eb0...452 Nja... det kan være at bunnen mest sannsynlig ikke er nådd. Men tallene dine på 10% fall og 10-12 mnd er fremdeles bare spekulasjoner. Det kan også være at det ikke faller så veldig mye mer. Og at det dukker opp andre eksogene faktorer som hverken du eller jeg forutså og kursene stiger ganske mye om relativ kort tid. Eksempelvis at han fjerner tollmuren igjen og lander en fredsatavale i løpet av uken. Nå har jeg ikke så stor tro på akkurat det, men poenget er fortsatt at dette blir bare spekulasjoner. Og at å forutse og time markedet på den måten for folk flest er mindre lønnsomt enn å bare la pengene stå slik at man har mest mulig tid i markedet. Indeksfond ville jeg bare latt stå. Det er generelt det beste, gitt at man har litt langsiktig perspektiv. Andre fond med mer bransjespesifikk risiko ville jeg vurdert litt mer. Anonymkode: 12df5...c8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 11. mars #56 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tror det er vanskelig å se an markedet. Sett deg heller en grense hvor du kjøper deg inn igjen. Jeg tror f.eks. S&P500 skal ned forbi 5000, men begynner å kjøpe meg inn igjen der. Anonymkode: 24eb0...452 Det er et godt tips 🙂 Jeg har endel faktorer inne i "vurdere markedet". Jeg er ikke så langt unna planlagt tidspunkt for realisering så jeg vil nok gå for litt lavere risiko nå mot slutten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #57 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nja... det kan være at bunnen mest sannsynlig ikke er nådd. Men tallene dine på 10% fall og 10-12 mnd er fremdeles bare spekulasjoner. Det kan også være at det ikke faller så veldig mye mer. Og at det dukker opp andre eksogene faktorer som hverken du eller jeg forutså og kursene stiger ganske mye om relativ kort tid. Eksempelvis at han fjerner tollmuren igjen og lander en fredsatavale i løpet av uken. Nå har jeg ikke så stor tro på akkurat det, men poenget er fortsatt at dette blir bare spekulasjoner. Og at å forutse og time markedet på den måten for folk flest er mindre lønnsomt enn å bare la pengene stå slik at man har mest mulig tid i markedet. Indeksfond ville jeg bare latt stå. Det er generelt det beste, gitt at man har litt langsiktig perspektiv. Andre fond med mer bransjespesifikk risiko ville jeg vurdert litt mer. Anonymkode: 12df5...c8a Du velger selv hva du vil gjøre, men dette handler om forventningsverdier. Er det rimelig at bunnen er nådd? Nei, selvfølgelig ikke. Ikke bare er handelskrigene uavklart, men Trump har også skapt veldig mye usikkerhet. Når man vet dette, og at en gjennomsnittlig kurskorrigering er på ca. 15-20%, så gir det lite mening å tviholde på fondene sine nå. Jeg har solgt halvparten, og kjøper meg inn igjen når s&p passerer 5000. Anonymkode: 24eb0...452 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #58 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har solgt halvparten, og kjøper meg inn igjen når s&p passerer 5000. Anonymkode: 24eb0...452 Du har solgt halvparten av indeksfondene dine? Anonymkode: 12df5...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #59 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har solgt halvparten av indeksfondene dine? Anonymkode: 12df5...c8a Ja. Solgte global indeks og usa indeks før mandagen. Har tidligere solgt unna en del aksjer i USA. Beholder det jeg har i Norge og Europa inntil videre. Egentlig så er denne korreksjonen en gavepakker. Det var velkjent at mange aksjer i USA var overpriset, og det ville med stor sannsynlighet komme en kraftig korreksjon (15-25%?) ila 2025 eller 2026. Nå har Trump utløst denne med toll-tullet hans, og jeg tror det er stor sannsynlighet for at mange utnytter sjansen til å komme seg ut nå. Hvor lenge varer denne korreksjonen? Vanskelig å si, men jeg blir å kjøpe meg inn igjen gradvis etter hvert som indeksene faller enda mer. Anonymkode: 24eb0...452 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #60 Del Skrevet 11. mars 19 hours ago, AnonymBruker said: Ikke kvitt deg med de hvis du har lang horisont. Is i magen er det som gjelder. Anonymkode: cdb15...6f5 Det er vel det alle eksperter alltid sier. Is i magen. Alltid. Men jeg lurer på om de under noen omstendighet ville sagt noe annet? Hvilke omstendigheter skulle i så fall det vært? De som ofte blir sett på som eksperter her sitter gjerne for tungt i det selv, bundet både til arbeidsgiver og egne investeringer og dermed sterkt påvirket av egen ønsketenkning og at de er programforpliktet til å oppfordre andre til å "beholde roen". I etterpåklokskapens lys ville det jo feks vært lurt å selge før oktober i 1929 og 1987 og 2008 og i veldig mange andre år. I reklame for fond ser man gjerne hvor man ville ha tjent de siste x årene i deres fond. Men ikke tro at x er tilfeldig valgt. Anonymkode: 533cf...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå