Gå til innhold

Kan optikeren ha tatt feil?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
jeg har nylig vært hos optiker på grunn av jeg sliter med å lese skilter når jeg kjører.

jeg fikk dropper i øynene, og ble undersøkt. Ble tatt bilder osv

optilefen sa jeg har +2 i venstre øye og +1 i høyre og -0,50 astigmatisme 

Men jeg ser dårlig på avstand og ser bra nært, hvordan er det mulig at jeg har +?

jeg prøvde + bilder fra butikken, synes jeg så dårligere med briller på.

Jeg er forvirret nå. Har noen forklaring på dette?

Anonymkode: cdf5f...a37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble forklart at jeg mest sannsynlig så dårlig på avstand, fordi jeg anstrengte øynene mine foran en skjerm hele arbeidsdagen. Du kan jo gå til en annen optiker å se om de kommer frem til samme resultat? 

Anonymkode: 1a476...ab2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. 
jeg har nylig vært hos optiker på grunn av jeg sliter med å lese skilter når jeg kjører.

Men jeg ser dårlig på avstand og ser bra nært, hvordan er det mulig at jeg har +?

Hvorfor prøvde du briller i butikken istedenfor briller med glass fra optiker bestilt til akkurat dine øyne? Hvis du kjøper brillene optiker anbefaler, og det viser seg at de er feil. Kan du klage, levere brillene og få pengene tilbake. Optiker kan og ta ny sjekk gratis og kostnadsfritt bytte til nye glass dersom han har gjort en feil.

Anonymkode: a5b0b...abd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 

Er det billige lesebriller fra typ Nille du har kjøpt for å prøve? Det er jo i så fall noe helt annet enn vanlige briller og vil jo ikke gi et riktig resultat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke noe om ditt tilfelle, men ja, optiker kan ta feil. Jeg var hos en komplett inkompetent optiker en gang (helt fersk, stakkar) som til og med blandet høyre og venstre øye. Til og med da jeg reagerte på resultatet, så kom hun med en slags logisk umulig forklaring på hvorfor det ikke var som jeg trodde. 

Anonymkode: fa072...acc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

+ briller fra Nille eller sånne butikker vil ikke gi deg resultater da du har forskjellig behov på øynene pluss skjeve hornhinner. Du må prøve en sånn prøvebrille hos optikeren med riktige glass i, så vil du merke forskjell. Så må du ta ut innfatning og få de med riktig type glass. 

Anonymkode: d353d...616

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor prøvde du briller i butikken istedenfor briller med glass fra optiker bestilt til akkurat dine øyne? Hvis du kjøper brillene optiker anbefaler, og det viser seg at de er feil. Kan du klage, levere brillene og få pengene tilbake. Optiker kan og ta ny sjekk gratis og kostnadsfritt bytte til nye glass dersom han har gjort en feil.

Det stemmer ikke. Er brilleglassene laget så er de laget. Det må man betale for. Mulig at enkelte butikker har god kundeservice, men det er ikke en rettighet kunden har. 

Anonymkode: b017e...5b1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det stemmer ikke. Er brilleglassene laget så er de laget. Det må man betale for. Mulig at enkelte butikker har god kundeservice, men det er ikke en rettighet kunden har. 

Jo det er det. Har du synundersøkelse samme sted som du kjøper brillene er de pliktige til å ta de tilbake og refundere pengene om du ikke er fornøyd. De har rett til å prøve å fikse det, og vil da gjennomgå ny synsundersøkelse og bestiller da nye glass om det er behov for det. Hvis du fortsatt ikke er fornøyd er det bare å stå på ditt og få refundert pengene. Det handler ikke om god service, de må det iht norsk lov.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Feil. Butikkens oppgave er å lage brilleglass som er tilpasset, gjør de ikke det må de selv ta kostnaden med å lage nye til kunden. Jeg har fått feil glass to ganger og begge gangene fikk jeg nye.

Anonymkode: 4b598...1dd

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...