Gå til innhold

Blinker eller tuter du på folk som lager kø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har merket en forandring i trafikken i det siste. Folk tuter og blinker mer på kømakere. Det er jo mange bilister som ligger 15, 20, 25% under fartsgrensen på riksveinettet. Mye turister, men også lokale. Min svigermor, den mest elendige bilisten jeg vet om (55 km/t på E18...kjører i motsatt kjørefelt på smal vei fordi hun er redd for kanten til høyre) sier også at folk stadig blinker på henne.

Men her er cluet...

Hun skjønner ikke hvorfor! Og det gir jo mening. Folk som har for mye med vanlig kjøring klarer vel ikke å ta inn over seg noen tilbakemeldinger fra andre bilister. Hun har blitt skjelt nord ned i veikryss og på parkeringsplasser også, men tar det aldri til seg. Hun har kommet på besøk her, ut i gokk, med 2 km kø bak seg.

Så - tuter eller blinker du på sinkene? Tror du det hjelper?

Anonymkode: 3ffb3...e19

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei.

Jeg tror ikke det ville ha noen effekt. 

Eneste gangen jeg av og til tuter lett, er når folk venter på grønt lys og ikke får med seg at det bytter. Fordi det kan ha en effekt og vi kan vel alle falle i staver i blant. 

Anonymkode: 5fe76...44e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, absolutt ikke. 

Det hjelper ingenting i trafikken at en dårlig sjåfør, også skaper en annen dårlig (hissig) sjåfør, og på toppen av det stresser opp den som allerede kjører dårlig. 

Så jeg praktiserer tålmodighet. 

Det bør egentlig være en forutsetning for å beholde lappen. 

Anonymkode: aeec1...8e6

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg kjører saktere enn mange selv når jeg kjører på fjellet på Østlandet og alle utenom meg har piggdekk og firehjulstrekk. Jeg kjører til sides når jeg ser det samler seg en to tre biler bak og får smil og tommelen opp tilbake.

Kommer langt med vennlighet i trafikken.

Anonymkode: 3092b...483

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. MEN jeg irriterer meg litt over folk som gjør det mot meg. Har folk det så innmari travelt at de ikke klarer å vente 2-3 minutter? 🤔

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det nytter ikke å tute, de blir bare stresset evt så forstår de ikke. Min mor er slik, kjører på 2 giret og er helt håpløs. Jeg tuter i gatene her jeg bor hvis noen står og sperrer veien. Bosone, gateparkering kun for beboere så andre stopper gjerne opp midt i veien (smale veier) og da må jeg av og til gi beskjed om at de må flytte seg

Anonymkode: 0f832...901

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gir et par raske blink hvis noen ligger og blokkerer venstrefila på f.eks. E6. 

På vanlige veier skal de ligge enormt under grensa for at jeg blinker, men 40 i lengre tid i 70 sone hadde jeg ikke klart å bare akseptere, så der hadde det blitt et par blink. Helt greit at de vil kjøre så sakte, men da må de slippe forbi når de hindrer de bak. Men 8 av 10 ganger noen sneglekjører er det fordi de skrive melding på mobilen samtidig, de fortjener tut og blink. 

Anonymkode: ff176...c0a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har både tutet, kontinuerlig tutet og har blinket. Det er enkelte som ikke burde hatt førerkort. Kan de ikke kjøre inn til siden, legge vekk mobilen eller fokusere på veien så må de faktisk stoppe og slippe forbi (og kanskje ikke hatt bil i det hele tatt).'

Er du til hinder i trafikken skal du slippe forbi. 

Vil du kjøre saktere enn fartsgrensen skal du slippe forbi. 

Vil du ikke følge skiltene skal du slippe forbi

Vil du holde på med mobilen skal du stoppe og slippe forbi eller kun bruke handsfree.

Vet du ikke hva et påkjøringsfelt er trenger du flere kjøretimer.

Vet du ikke hvordan du skal ligge i rundkjøringer trenger du flere kjøretimer.

Har du det så travelt at du må kjøre forbi på en bakketopp med null sikt eller i svinger uten sikt så kan du ta livet av deg selv på en annen måte enn å ta med flere inn i selvmordet.

Kjører noen forbi deg slår du av langlysene slik at den foran ser veien.

Kjører du i mørket bruker du langlys hvis det er mørkt og ingen kommer i mot. Kommer noen i mot må du blende ned.

Hadde dette vært løst hadde trafikken vært mye mer smidig, mindre "road rage" og alle hadde vært mye mer fornøyd.

Jeg har stoppet biler før og varslet om biler til politiet (ekstremt farlige situasjoner hvor det kunne bli dødsulykker). En gang fikk jeg medpassasjeren til å ta video av mobilkjøringen til en dame. Hun kjørte fra side til side og ofte utenfor hvitstripene på hver side av veien, inkludert motsatt kjørefelt med biler i mot. Kjørte etter henne og ga henne klar beskjed om at hvis hun ikke la bort mobilen i bilen kom jeg til å anmelde henne. Hvis hun ville ta livet av seg selv ville jeg verdsette at hun gjorde det et annet sted enn på veiene slik at barnefamilier slapp å se det. Vi hadde jo videobevis aven var det ruskjøring eller så var det mobil. Det var "heldigvis" bare mobilen og tror hun skjønte poenget. 

Er det glatt eller andre grunner til at jeg ikke kjører fartsgrensen slipper jeg alltid forbi. Klarer jeg å slippe forbi bør andre også kunne klare det. Klarer de ikke dette bør de ikke kjøre bil.

Anonymkode: 495f2...6e2

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe nytt??? Drev med førekort i 95, og fikk man da stopp i kryss...eks i Oslo, Hamar eller annen by, var det påhornet med det samme.

Anonymkode: efe73...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, selvfølgelig. Folk som er så nervøse at de ikke forholder seg til skikkelig og bruk og reglene i trafikken (kjører man i motsatt felt, burde dere rundt ta grep før noen dør!!!?) har man ingenting i trafikken å gjøre. Da får man ta buss, tog, fly, trikk, taxi eller beina fatt!

Anonymkode: 2ace3...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har merket en forandring i trafikken i det siste. Folk tuter og blinker mer på kømakere. Det er jo mange bilister som ligger 15, 20, 25% under fartsgrensen på riksveinettet. Mye turister, men også lokale. Min svigermor, den mest elendige bilisten jeg vet om (55 km/t på E18...kjører i motsatt kjørefelt på smal vei fordi hun er redd for kanten til høyre) sier også at folk stadig blinker på henne.

Men her er cluet...

Hun skjønner ikke hvorfor! Og det gir jo mening. Folk som har for mye med vanlig kjøring klarer vel ikke å ta inn over seg noen tilbakemeldinger fra andre bilister. Hun har blitt skjelt nord ned i veikryss og på parkeringsplasser også, men tar det aldri til seg. Hun har kommet på besøk her, ut i gokk, med 2 km kø bak seg.

Så - tuter eller blinker du på sinkene? Tror du det hjelper?

Anonymkode: 3ffb3...e19

Nei, selvsagt hjelper ikke,har man en måte å kjøre på så endres det ikke med tut eller blink. 

Anonymkode: ecdbc...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (8 timer siden):

Nei. MEN jeg irriterer meg litt over folk som gjør det mot meg. Har folk det så innmari travelt at de ikke klarer å vente 2-3 minutter? 🤔

Hvis folk tuter/blinker på deg såpass ofte at du irriteres over det, er du åpenbart en ganske dårlig sjåfør.

Anonymkode: 330cc...61c

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis folk tuter/blinker på deg såpass ofte at du irriteres over det, er du åpenbart en ganske dårlig sjåfør.

Anonymkode: 330cc...61c

Hvor skrev jeg at det skjer ofte? 🙄 

Og til din informasjon, så er jeg faktisk en veldig god sjåfør. Poenget er at folk må lære seg å bli litt mer tålmodig i trafikken 😊 Og ikke tute på hverandre for hver minste lille ting 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis din svigermor ikke er i stnd til å følge trafikken elle rikke være til hinder for andre og en potensiell fare i trafikken TS er det din og din partners fordmøte plikt å forklare henne virkeligheten av hvorfor alle tuter og herjer med henne.. Ærlig talt, be henne ta seg noen kjøretimer. Min far er 85 nå og hvert år tar han seg etpar glattkjøringstimer og mørkekjøringstime og bykjøring hos en lokal trafikkskole for å "være sikke rpå at han ikke har gått ut på dato" som han sier og jeg oppmuntrer han til å fortsette og jeg kommer til å gjøre det selv når jeg blir 75 (som var første året han gjorde dette) fordi jeg rett og slett ikke ønsker være en som potensielt kan skape en situasjon som tar livet av noen i trafikken ved å være fullstendig blottet for ferdigheter jeg burde ha slik du beskriver din svigermor.. 
Når det er sagt, jeg har mange ganger lyst å både fløyte og kjefte og hytte med neven men som mange andre sier regner jeg med vedkommende rett og slett er for dum til å skjønne at det er DE som er problemet så jeg lar være - men jeg har ringt politiet og meldt fra om kjøringen når den har vært ille.. 

Anonymkode: 5cd2c...eb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innrømmer at jeg tenker "utlending" med en gang noen tuter. Det er fjernt fra norsk kultur å tute i trafikken. Det skjedde svært sjelden før 2000 i den mellomstore byen jeg vokste opp. Før var tuting noe vi nordmenn bare så på film og opplevde i Sør-Europa de av oss som dro dit. Min første bil hadde jeg i fem år før jeg solgte den. Jeg sa til kjøperen at alt fungerte, men kom på etterpå at jeg kan ha lovet for mye fordi jeg aldri prøvde hornet i de fem årene.

Anonymkode: 1bb33...d44

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men avogtil er det sinnsykt fristende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, har tutet en gang i mine 10 år som sjåfør, da var det en som holdt på å kjøre på meg (han holdt ikke vikeplikten sin) 

Anonymkode: 5a18e...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja, jeg tuter/blinker dersom jeg opplever at noen er til virkelig hinder. Men jeg har ganske høy terskel for å gjøre det. 

Og etter å ha øvelseskjørt med ungdommen nylig, vil jeg si at mange er ekstremt utålmodige, og skaper mye unødig stress og farlige situasjoner når de tuter og blinker så fort ting tar noen sekunder ekstra. 
Det er mulig det er L-en bak på bilen som bare provoserer noen helt ekstremt. Jeg vet ikke. 
Vi har opplevd at folk har tvunget seg forbi i motsatt kjørefelt så en buss måtte stoppe for å ikke kjøre på dem. 
Vi har blitt tutet og blinket på mens vi ventet på at det ble klart til å kjøre ut i et kryss der vi hadde vikeplikt. 
Vi har hatt biler helt opp i rumpa når vi holder fartsgrensen. 

Joda, det er sikkert provoserende at ungdom som øvelseskjører øver på å holde fartsgrensen. Men det er faktisk ditt problem, og ikke ungdommen. 
Og jeg forstår at noen blir utålmodige når ungdommen vil være helt sikker på at det er trygt å kjøre ut i krysset. Men hvem har EGENTLIG skylda om noen bak tuter så ungdommen blir stresset og kaster seg ut før det er klart? Kommer du fortere frem om bilen foran deg har en kollisjon i krysset? 
Og er det virkelig verd å DØ for, å komme seg forbi en bil som har L bak, når den ligger i samme fart som trafikken foran? 

Nei, jeg tror folk er alt for stresset i trafikken, og blinker/tuter mye mer enn nødvendig. 

Men det er jo også mange der ute som burde hatt en oppfriskning på kjørereglene, og som kunne ha bidratt til bedre trafikkflyt.

Anonymkode: 72673...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg både tuter og veiver med armene (og viser finger nr 3).  Bor i en stor by på Østlandet og er dessverre belemret med kø og kaos på veier og rundkjøringer både til og fra jobb. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (På 11.3.2025 den 2.40):

Kjenner at jeg lurer litt på i hvilke situasjoner i trafikken du tenker det skal være innafor å måtte vente 2-3 minutter på grunn av en medtrafikant?

Anonymkode: de5ae...e85

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...