AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Hei! Jeg har et barn som blir fem år til sommeren. Barnet slutter med bleie i fjor sommer (jeg vet at det var vel sent). Vi strever med at barnet har uhell daglig, minst en til fem ganger hver dag. Noe bedre om vi er veldig nøye med å følge hyppig på toalettet, men det glipper ofte likevel. Noen ganger full blæretømming , andre ganger småskvetting. Uhell er hyppigere om barnet må ha avføring. Noen ganger løper barnet og tisser selv, men ofte må vi følge. jeg er så møkk lei av å vaske bukser/truser!! Noen gode råd/ erfaringer å dele? 😊 Anonymkode: 5b480...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Det høres ut som barnet ditt fortsatt strever med å utvikle full blærekontroll, og at det kan være flere faktorer som spiller inn. Siden barnet har hyppige uhell, både småskvetting og full blæretømming, og at det blir verre når det må ha avføring, kan det være lurt å vurdere følgende muligheter: Forstoppelse og sammenheng med blærekontroll Mange barn med hyppige uhell har samtidig forstoppelse, selv om de har daglig avføring. Avføring som hoper seg opp i tarmen kan presse mot blæren og gjøre det vanskeligere for barnet å kjenne signalene for når det skal tisse. Selv en mild forstoppelse kan føre til både uhell og plutselige tissetrenger. Har barnet harde avføringer, uregelmessig tarmtømming, eller må presse mye? Blærekapasitet og umodenhet Noen barn har en umoden blærefunksjon der blæren ikke klarer å holde på tisset lenge nok, eller der signalene fra blæren til hjernen ikke er helt utviklet. Dette kan føre til både plutselige uhell og småskvetting. Hvis barnet ofte har små lekkasjer, kan det være at blæren tømmer seg litt av gangen i stedet for i én stor tømming. Dårlig følelse av blærefylling Barnet ditt løper noen ganger selv, men ofte må dere følge det. Dette kan tyde på at barnet ikke alltid merker behovet tidlig nok. Dette er vanlig i denne alderen, spesielt hvis barnet er opptatt med lek og ignorerer kroppens signaler. Refleksmessig tømming Hvis barnet plutselig tømmer blæren helt uten forvarsel, kan det være en refleksmessig tømming, der blæren trekker seg sammen før barnet rekker å reagere. Dette kan være et tegn på en overaktiv blære. Hva kan dere prøve? Faste toalettrutiner: Fortsette med hyppige dobesøk (hver 2. time) selv om barnet ikke føler trang. Dobesøk i forbindelse med avføring: Siden uhell er hyppigere når barnet må bæsje, kan det hjelpe å sørge for myk og regelmessig avføring (tilstrekkelig væske, fiber, eventuelt hjelpemidler som Movicol hvis nødvendig). Sitte lenge nok: Sørg for at barnet sitter i minst 1-2 minutter for å få tid til å tisse helt ut. Bekkenbunnsøvelser: Hvis barnet kan, kan det prøve å stoppe strålen midt i tissingen for å få bedre kontroll (bare som en test, ikke som fast vane). Belønning og positiv forsterkning: Bruke enkle belønningssystemer for å motivere barnet til å gå på do i tide. Anonymkode: 3561e...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Jeg har et barn som blir fem år til sommeren. Barnet slutter med bleie i fjor sommer (jeg vet at det var vel sent). Vi strever med at barnet har uhell daglig, minst en til fem ganger hver dag. Noe bedre om vi er veldig nøye med å følge hyppig på toalettet, men det glipper ofte likevel. Noen ganger full blæretømming , andre ganger småskvetting. Uhell er hyppigere om barnet må ha avføring. Noen ganger løper barnet og tisser selv, men ofte må vi følge. jeg er så møkk lei av å vaske bukser/truser!! Noen gode råd/ erfaringer å dele? 😊 Anonymkode: 5b480...fa9 Hva sier legen? Anonymkode: 3c0d2...1bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Første skritt er jo å dra til legen Anonymkode: b595d...332 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå