Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg har et barn som blir fem år til sommeren. Barnet slutter med bleie i fjor sommer (jeg vet at det var vel sent). Vi strever med at barnet har uhell daglig, minst en til fem ganger hver dag. Noe bedre om vi er veldig nøye med å følge hyppig på toalettet, men det glipper ofte likevel. Noen ganger full blæretømming , andre ganger småskvetting. Uhell er  hyppigere om barnet må ha avføring. Noen ganger løper barnet og tisser selv, men ofte må vi følge. 

jeg er så møkk lei av å vaske bukser/truser!! Noen gode råd/ erfaringer å dele? 😊

Anonymkode: 5b480...fa9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! 
Jeg har et barn som blir fem år til sommeren. Barnet slutter med bleie i fjor sommer (jeg vet at det var vel sent). Vi strever med at barnet har uhell daglig, minst en til fem ganger hver dag. Noe bedre om vi er veldig nøye med å følge hyppig på toalettet, men det glipper ofte likevel. Noen ganger full blæretømming , andre ganger småskvetting. Uhell er  hyppigere om barnet må ha avføring. Noen ganger løper barnet og tisser selv, men ofte må vi følge. 

jeg er så møkk lei av å vaske bukser/truser!! Noen gode råd/ erfaringer å dele? 😊

Hva sier legen?

Anonymkode: 3c0d2...1bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første skritt er jo å dra til legen 

Anonymkode: b595d...332

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første skritt er å dra til legen. Dersom det ikke er noe man kan gjøre nå med det tenker jeg at man må tilbake til bleier. En bleie er mer diskre enn uttissede bukser. Husker jeg hadde en klassekamerat på min skole som ikke fikk ha bleie og tisset seg ut jevnlig. Det ble en snakkis på hele skolen hver gang han hadde uhell.

Anonymkode: 86f08...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i samme situasjon. Er i gang med å prøve laktulose mot mulig forstoppelse, men har ikke hatt noen effekt i forhold til uhell hittil. Oppdater gjerne hvis du finner ut noe! 

Anonymkode: b0827...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 16.36):

Hei! 

Høres ut som barnet er forstoppet. 

AnonymBruker
Skrevet

Første skritt å dra til legen ja, men dessverre kommer du sannsynligvis ikke til å få komme til spesialist før barnet er over seks år. Mitt barn har det samme, årsaken er kronisk forstoppelse. Sluttet også seint med bleier pga dette. Legen sier at hjernen ikke er "opplært" til å tolke signaler fra blæren riktig + at forstoppelsen gir press på blæren. Vi bruker Movicol daglig mot forstoppelse. + har hyppige dobesøk og faste dorutiner. 

Anonymkode: 289de...3dc

AnonymBruker
Skrevet

Min strever med det samme, men ikke like hyppig som din. Han er 6,5 år og nå har vi blitt henvist til uroterapeut på sykehuset. Min har av og til uhell, men først og fremst ser vi på dagtid at han må tisse mye oftere enn kompiser og lillebroren på 4. 

Anonymkode: 20407...cfa

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 16.36):

Hei! 

Det er ganske vanlig at de ikke har helt kontroll over blæren i den alderen. Vårt eldste barn slutter også sent med bleie, og har slitt med uhell frem til nå. Ofte skjedde det mens hun var dypt konsentrert i lek og glemte å gå på do. Vi var bekymret for hvordan det skulle gå siden hun var skolestarter i fjor høst, men både ped.leder i barnehagen hun sluttet i og skolesøster på skolen sa at dette var et vanlig problem som oftest løste seg av seg selv. Det har det også gjort her. Nå har hun sjelden uhell og er også sluttet med å stå opp og tisse om natten. Hendte hun tisset i sengen også, det skjer heller aldri lenger. 

Vår yngste sluttet tidlig med bleie og har som 3-åring en ganske god blærekontroll. Hun tisser seg sjelden ut. Så min teori er at barn som slutter sent med bleie kanskje trenger lengre tid på å få kontroll over blæren? Det er sikkert lurt å ta en legetime om dette, men det er et ganske vanlig problem.

Anonymkode: 28dc2...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Vi ble også anbefalt behandling mot forstoppelse, selv om forstoppelse ikke var påvist. 

I tillegg ble vi strenge på klokka. Måtte gå på do hver halvannen time, ingen unntak. Hjalp mye. Når han besøkte venner hadde han smartklokke og vi ringte og ga påminnelse. 

Bleie vil jo bare forlenge problemet. 

Han er nå 8 og kan fortsatt ha uhell, men det er mye sjeldnere. Nå maser vi ikke etter klokka mer, 

Anonymkode: 01e3f...a2b

AnonymBruker
Skrevet

Ville dratt til legen. Om vi skal tisse eller ikke styres blant annet av hormoner, disse kan man noen gang ha for lite av. Verdt å få det sjekket! 

Anonymkode: 002b7...088

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...