AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #21 Del Skrevet 21 timer siden Vi har også delt soverom, og en 14 mnd gammel baby som fremdeles har til gode å sove gjennom natten og som de siste månedene har vært oppe regelmessig på natten, vi har samsovet hele veien da babyen bare ammer eller trilles i søvn. Nå når begge jobber tar jeg gjerne fra 19 og utover, med unntak av om baby på i vogn etter kl 00:00, det tar faren (han har bedre sovehjerte enn meg, om jeg står opp så har dagen startet kl 0200), så han legger seg når han vil etter 19, og jeg ammer i søvn så langt det lar seg gjøre. Noen dager funker det, andre ikke, baby er fremdeles oppe rundt 5 ganger per natt og ammer så. frem til 8-9 mnd-ish, permisjon, tok jeg alle nettene egentlig, han tok mer i helgene, va færre trillenetter på den tiden. This too shall pass. Anonymkode: 37185...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #22 Del Skrevet 20 timer siden Jeg tok meg ofte en lur når pappaen var hjemme fra jobb. Oppussing får dere vente med. Anonymkode: 68038...fda 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #23 Del Skrevet 20 timer siden Her sover samboer på eget rom, og han takler lite og oppstykket søvn mye dårligere enn meg. Jeg kan fungere relativt bra selv om jeg tidvis også er oppe halve natten med baby og blir vekket hver time. Slik var det i natt, og så fikk jeg meg en dupp på 30 min på dagtid og da går det overraskende bra. Men her kan baby også ha ganske gode netter og plutselig sove 4-5 timer i strekk en sjelden gang. Tror jeg og hadde blitt gal hvis det alltid var sånn at han våknet hver eneste time. Anonymkode: 24d97...c45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diafragma Skrevet 20 timer siden #24 Del Skrevet 20 timer siden Ja, her er det jo bare å snakke sammen å bli enige om hvordan man best kan løse det. Det trenger jo ikke være en kamp om hvem som skal måtte gjøre noe, men heller en enighet om hva som gagner familien. Og det skal jo være fullt mulig å komme frem til. Jeg tenker ulike løsninger på dette problemet passer ulike familier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #25 Del Skrevet 18 timer siden Var en selvfølge at vi delte! De nettene som var ekstra tøffe, sto mannen opp mellom 5 og 6 slik at jeg fikk en time eller to sammenhengende søvn før han dro på jobb. I helgene var det som regel jeg som «sov ut» også gikk han å la seg på formiddagen. jeg har i utgangspunktet søvnproblemer, så klarer ikke sove når og hvor som helst. Har f.els aldri klart å sove på dagtid (klarer ikke sovne igjen etter jeg har stått opp). Så da ble det naturlig at han ble den som måtte ta en «formiddagsdupp». fungerte veldig godt for oss. Skjønner meg virkelig ikke på de kvinnene som forsvarer at mannen ALLTID skal være uthvilt når de drar på jobb. Tror du at DU får være uthvilt når permisjonen din er over? Eller unnskylder du det også når den tid kommer? den eneste som kan bedre denne situasjonen- er det. Du må ta tak og stå opp for deg selv. Og stol på mannen din! Anonymkode: d5826...f2a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #26 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Var en selvfølge at vi delte! De nettene som var ekstra tøffe, sto mannen opp mellom 5 og 6 slik at jeg fikk en time eller to sammenhengende søvn før han dro på jobb. I helgene var det som regel jeg som «sov ut» også gikk han å la seg på formiddagen. jeg har i utgangspunktet søvnproblemer, så klarer ikke sove når og hvor som helst. Har f.els aldri klart å sove på dagtid (klarer ikke sovne igjen etter jeg har stått opp). Så da ble det naturlig at han ble den som måtte ta en «formiddagsdupp». fungerte veldig godt for oss. Skjønner meg virkelig ikke på de kvinnene som forsvarer at mannen ALLTID skal være uthvilt når de drar på jobb. Tror du at DU får være uthvilt når permisjonen din er over? Eller unnskylder du det også når den tid kommer? den eneste som kan bedre denne situasjonen- er det. Du må ta tak og stå opp for deg selv. Og stol på mannen din! Anonymkode: d5826...f2a Jeg er enig, synes man bør dele på det. Ser menn på jobb deler opp nettene med dama, så en har ansvaret for eksempel fra 22 til 03 og den andre har resten. Hvert par må finne ut hva som funker for dem, men det bør være en selvfølge. Jeg måtte være en søvnløs zombie både gjennom min egen permisjon og pappaens (selv om jeg pendlet med bil 1,5 per vei for å komme til jobb), og det var ikke bra for den psykiske helsa. Jeg "fikk" ikke sove på ettermiddagen heller. Vi er ikke sammen i dag, overraskende nok 😅 Anonymkode: f7dd0...4b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 7 timer siden #27 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Må nemne at vi pusser opp hus også, så mykje av tida i helga går til arbeid i heimen. Hvem av dere besluttet å bedrive oppussing i spedbarnsfasen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #28 Del Skrevet 7 timer siden Mor trenger også søvn. Det er urimelig at mor skal bli syk av søvnmangel, mens far skal få 8 timer. Det er helt dønn normalt OG rimelig at også far må ofre søvn, selv om han skal på jobb. Jeg begynte på jobb igjen da begge mine var 8 mnd, og alstå, da måtte jeg fremdeles amme en gang om natten, så jeg ble jo forstyrret om natten selv om jeg måtte på jobb.... DA klarer far det også! Her lå babyen inne på soverommet med far frem til første amming for kvelden. Jeg la meg tidlig, og fikk noen timers søvn før far kom inn til meg med babyen når det var tid for amming. Så samsov jeg og babyen resten av natten. Så far tok altså kveld og tidlig natt, men fikk jo likevel minst 6 timers søvn. Å få for lite søvn som forelder, når man skal på jobb, er jo helt vanlig. Større barn våkner også om natten, og mange foreldre står grytidlig opp for å gå på jobb så de kan hente tidlig i barnehagen. Selv nå når ungene våre er 3 og 6 får vi som regel ikke mer enn 6.5 timers søvn om natten, ofte avbrutt, og så er det full dag på jobb for oss begge. I natt hadde minstemann mareritt kl 2, og eldstemann grein kl 4, og jeg måtte stå opp kl 5:15 siden det er mannen som skal levere i bhg, og jeg må gå fra jobb seinest kl 15 for å hente. Anonymkode: 55ca2...96c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #29 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg var alene, samsov med baby, han fikk pupp når han ville gjennom natta. Ser ikke problemet. Aldri involvert lege eller andre. Jeg er mor, baby trenger pupp Anonymkode: 95757...8b4 Skremmende at du har så dårlig evne til å skjønne at folk er forskjellige? Hvordan i alle dager oppdrar du barnet ditt? Lærer du det at alle er like og at om noen er annerledes så er det helt ok å være ekle mot dem? Noen sovner helt fint igjen etter amming. Andre ligger våkne i timesvis, og klarer ikke sovne igjen før det er tid for neste amming. Noen klarer ikke sove med en baby liggende inntil seg, andre sover som steiner. Babyen trenger MAT, ikke nødvendigvis pupp. Babyen kan få mat fra flaske, og babyen kan få mme. Anonymkode: 55ca2...96c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden Eg vil takke for alle gode råd og at de tok dokker tid til å svare. Eg hadde ikkje tenkt å henge ut barnefar eller svare på spørsmål om kvifor vi har tatt dei valga som vi har til dømes med oppussing. Målet mitt var å høyre kva rutiner andre småbarnsforeldre har, får å kunne finne ut av korleis vi kan gjere det best mulig i våra situasjon. Anonymkode: c1dc3...76b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden Vi byttet. Vpte barn fikk pupp og flaske. En natt fikk jeg sove.. neste natt fikk han sove. Så byttet vi også på at han kunne sove lenge på lørdag og jeg på søndag Dere er 2 foreldre. Du har faktisk en krevende jobb du p... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 6 timer siden #32 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Eg vil takke for alle gode råd og at de tok dokker tid til å svare. Eg hadde ikkje tenkt å henge ut barnefar eller svare på spørsmål om kvifor vi har tatt dei valga som vi har til dømes med oppussing. Målet mitt var å høyre kva rutiner andre småbarnsforeldre har, får å kunne finne ut av korleis vi kan gjere det best mulig i våra situasjon. Anonymkode: c1dc3...76b Vel, den som har besluttet oppussing i småbarnstiden, må nesten ta konsekvensene av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden Makavelli skrev (1 time siden): Vel, den som har besluttet oppussing i småbarnstiden, må nesten ta konsekvensene av det. Hvorfor går du ut ifra at det er én av partene som har bestemt dette..? Kanskje de begge to var enige om det? Kanskje de begge to var enige om å kjøpe et oppussingobjekt, og oppussingen faktisk er helt nødvendig? Anonymkode: 55ca2...96c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 4 timer siden #34 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor går du ut ifra at det er én av partene som har bestemt dette..? Kanskje de begge to var enige om det? Kanskje de begge to var enige om å kjøpe et oppussingobjekt, og oppussingen faktisk er helt nødvendig? Anonymkode: 55ca2...96c Da må de åpenbart dele på konsekvensene av det. Ingen oppussing er helt nødvendig i småbarnstiden. I så fall skulle man aldri kjøpt objektet mens man var gravid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #35 Del Skrevet 4 timer siden du må legge deg tidligere. pappaer kan ikke roe babyer på natta. Anonymkode: 4e22b...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #36 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): du må legge deg tidligere. pappaer kan ikke roe babyer på natta. Anonymkode: 4e22b...1cb For noe tull. Hvorfor ikke? Pappan kan bytte bleie, kan bysse, kan gi smokk. Ikke alle oppvåkninger handler om mat/sult, og alt annet enn amming kan også pappaen gjøre. Anonymkode: babf1...f7c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #37 Del Skrevet 4 timer siden Makavelli skrev (15 minutter siden): Da må de åpenbart dele på konsekvensene av det. Ingen oppussing er helt nødvendig i småbarnstiden. I så fall skulle man aldri kjøpt objektet mens man var gravid. Jo, det kan det faktisk være. Om taket lekker, eller man oppdager store mengder mugg på badet, er ikke dette noe man nødvendigvis kan vente med til babytiden er over. En ting er at sånt kan oppdages ETTER man er blitt gravid, en annen ting er at veldig mange overhodet ikke innser på forhånd hvor tøff babytiden er, og gjerne heller ikke helt har erfaring med hvor krevende oppussing er. Det er lett å være etterpåklok, men det hjelper jo ikke i det hele tatt? Nå er det sånn situasjonen faktisk er, og da er det den realiteten man må forholde seg til. Anonymkode: 55ca2...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 4 timer siden #38 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo, det kan det faktisk være. Om taket lekker, eller man oppdager store mengder mugg på badet, er ikke dette noe man nødvendigvis kan vente med til babytiden er over. En ting er at sånt kan oppdages ETTER man er blitt gravid, en annen ting er at veldig mange overhodet ikke innser på forhånd hvor tøff babytiden er, og gjerne heller ikke helt har erfaring med hvor krevende oppussing er. Det er lett å være etterpåklok, men det hjelper jo ikke i det hele tatt? Nå er det sånn situasjonen faktisk er, og da er det den realiteten man må forholde seg til. Anonymkode: 55ca2...96c Realiteten er at den som tok avgjørelsen, må tåle konsekvensene. Det er rettferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #39 Del Skrevet 3 timer siden Makavelli skrev (10 minutter siden): Realiteten er at den som tok avgjørelsen, må tåle konsekvensene. Det er rettferdig. Og igjen: realiteten er at det kan være BEGGE TO som har vært enige om dette... Realiteten er også at de begge to har fått barn, og har likt ansvar for dette barnet. Anonymkode: 55ca2...96c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 3 timer siden #40 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og igjen: realiteten er at det kan være BEGGE TO som har vært enige om dette... Realiteten er også at de begge to har fått barn, og har likt ansvar for dette barnet. Anonymkode: 55ca2...96c Jeg har ikke benektet noen av disse realitetene, har jeg det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå