Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Når man legger inn lån på skattekortet, blir ikke rentene da beregnet automatisk? Det står at jeg må kontakte banken om jeg ikke vet dette.

Jeg har vært gjeldfri et par år men har nå boliglån igjen. Og jeg kan aldri huske at jeg la inn rentene selv ? 🙈

Bente

#69dudes

Anonymkode: 430cf...40f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

Når man legger inn lån på skattekortet, blir ikke rentene da beregnet automatisk? Det står at jeg må kontakte banken om jeg ikke vet dette.

Jeg har vært gjeldfri et par år men har nå boliglån igjen. Og jeg kan aldri huske at jeg la inn rentene selv ? 🙈

Bente

#69dudes

Nei, du må legge inn både lån og renter. 

Anonymkode: 1479a...bb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Bente

#69dudes

Hvordan mener du at skatteetaten skal vite hvor mye rente du forventer å betale i år?

Anonymkode: 015be...407

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når det er vesentlige endringer i lån/rentekostnader, må du kontrollere det selv. Som andre påpeker, Skatteetaten har ikke informasjon om din gjeld og lånebetingelser.  Året du tar opp lån, året etter du har tatt opp lån, og året som du nedbetaler lånet. Disse tre årene - da avviker rentene fra "normalår" ifg skatteetaten. 

Nedbetalingsplan finner du i nettbanken, så legger du inn renter etter det som står der. Blir det vesentlige endringer i rentene, så korrigerer du skattekortet. 

Med nyopptatt boliglån har du kanskje også mindre renteinntekter, det kan kanskje være greit å ta en kikk på disse når du først er inne for å endre skattekortet. 

Anonymkode: cce92...c77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lånet vil gå til fradrag i formuen, og får altså bare betydning hvis du betaler formuesskatt. For å få rentefradrag må du i tillegg legge inn beløpet du forventer å betale i gjeldsrenter i løpet av året. Du kan finne dette fra nedbetalingsplanen på lånet.

Anonymkode: 1a70e...90f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan mener du at skatteetaten skal vite hvor mye rente du forventer å betale i år?

Ja! Bankene rapporterer da inn alt mulig. Om jeg kjøper en kenguruburger i Alice Springs så må jeg svare på hva pengene skal brukes til, og om jeg er en offentlig person. 

Ja, såpass forventer jeg! 

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Ja! Bankene rapporterer da inn alt mulig. Om jeg kjøper en kenguruburger i Alice Springs så må jeg svare på hva pengene skal brukes til, og om jeg er en offentlig person. 

Ja, såpass forventer jeg! 

De rapporterer inn lånestatus, betalte renter etc på slutten av året ja, men de er ikke synske, så de vet ikke hvor mye renter du vil få og hvor mye du har tenkt å betale på lånet ditt det neste året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De rapporterer inn lånestatus, betalte renter etc på slutten av året ja, men de er ikke synske, så de vet ikke hvor mye renter du vil få og hvor mye du har tenkt å betale på lånet ditt det neste året.

Hvordan skal menigmann vite det? Hvor mye renter det blir? Hvor mye man klarer å betale? 

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (1 time siden):

Hvordan skal menigmann vite det? Hvor mye renter det blir? Hvor mye man klarer å betale? 

Man kan jo justere skattekortet ut gjennom hele året etter hvert som renten endrer seg og man ser hvor mye man kan betale. Man er jo ikke nødt til å sitte med fasiten i januar.

AnonymBruker
Skrevet

Du legger inn lånet under gjeld og forventet renteutgift under renter. Det må iikke være 100 % riktige tall.

Du MÅ ikke gjøre dette heller, da må du betale høyere skatt gjennom dette året men får jo penger igjen på skatten til neste år heller når skatteoppgjøret for 2025 er klar.

Anonymkode: acfe3...0f0

Skrevet

Sjekk nettbanken din, under lånebetingelser og låneforløp, som alle nettbanker har listet opp til sine lånekunder. Der finner du hva som er dine kommende renteutgifter og avdrag ut året. Du finner til og med rentene summert opp pr år, lett å finne summen og så bare legger du det inn på opplysningene i skattekortet ditt. Du finner også gjeldssummen din i nettbanken, og da fører du inn hva du har pr nå på skattekortet.

Ikke vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (4 timer siden):

Det håper jeg da man vet. Bedre enn banken i hvert fall.

Anonymkode: e5247...7f9

AnonymBruker
Skrevet

I nettbanken min kan jeg gå inn på boliglånet og se hvor mye som er avdrag og hvor mye som er renter. Går rimelig kjapt å regne ut hvor mye det blir i løpet av et år. Greit å trekke fra litt med tanke på - mulig - rentesenking i løpet av året.

Anonymkode: 906e0...450

Skrevet

Hvorfor orke å styre med å justere skattekortet? Her inne på KG er det overraskende mye snakk om skattekort og justering av dette, men i eventuelle tråder om gjennomgang av skattemeldinger er det overraskende stille. 

Akkurat som folk tror det viktigste er hva som står i skattekortet... Der kan du velge å skrive titusenmilliarder uten at det har særlig mye å si. Det er skatteoppgjøret i april som er relevant. 

Men man får vel rundt 11'000 i skattelette pr million pr år man har i lån (forutsatt at man faktisk betaler avdragene). Ikke allverdens å rope hurra for med andre ord. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...