Gå til innhold

Jeg var på et merkelig jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har akkurat kommet hjem fra et merkelig jobbintervju i en  barnehage. Søkte på jobb som deltidsassistent, mens jeg har andre deltidsjobber. Jeg er egentlig utdannet i en helt annen retning, men har erfaring også fra pedagogikk. Det gikk under et døgn fra jeg sendte inn søknad til jeg ble innkalt på intervju. 

Det var kun meg og den mannlige styreren som var til stede under intervjuet, og fordi det er en intervjusituasjon ble jeg med ett litt nervøs. Det begynte han å kommentere ganske raskt.  "Jeg opplever deg som en lukket person og du unngår øyekontakt med meg. Det egner seg ikke i en barnehage" sa han ganske tidlig. Fair det, men jeg er ikke en lukket person. Han var også klar på at han hadde en travel dag, 40 søkere og max 20 min til disposisjon. 

Jeg svarte at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen, men at jeg kan skjønne at han opplever meg sånn akkurat nå på grunn av settingen. Jeg ble etter hvert tryggere i situasjonen og vi skravlet løst og fast. Fant ut at vi var fra samme sted, hadde felles bekjente osv. Deretter begynte han å spørre meg om jeg så på ulike sitcoms. Han mente også at siden jeg ikke er en fan av Friends, så må jeg ha sett feil sesong. At det ikke var nødvendig å se det fra begynnelsen. Han lurte på hvilke norske skuespillere jeg likte, og mente det var rart jeg ikke trakk fram Hege Schøyen. Jeg sa "det hender hun dukker opp med noen sketsjer på youtube". Hvorav han svarte "Ser du på youtube??? Trodde ingen brukte det lenger". 

Da praten gikk riktig så bra og øyekontakten etter hver ble enklere å holde, så sa han at "Du vokser på meg. Jeg liker å prate med deg. Jeg vurderte egentlig å avslutte intervjuet tidlig, fordi jeg kan ikke bruke tiden min på folk som ikke gir meg noe". Da begynte det hele å bli så komisk at jeg ikke tok meg nær av det engang. 

Alt i alt veldig trivelig å skravle med han altså, for all del, men jeg fikk ikke vite så mye om verken stillingen eller hverdagen i barnehagen. De gangene jeg spurte fikk jeg svar, men han virket ikke noe opptatt av å gi meg et inntrykk av hvordan de arbeidet. Jeg prøvde å dreie samtalen litt over til pedagogikk og samspill med barn, men det var han ikke å interessert i å snakke om. Han fortalte om problemer han hadde med å få debattinnlegget sitt publisert i lokalavisa og ellers om presseoppslag rundt barnehagen. Og plutselig fikk han varsel på mobilen og sa "ser man det, det er snapchat". 

Vi gikk også en tur igjennom barnehagen og hilste på de ansatte og barna. Etter hvert, midt i en avdeling, snur han seg til meg og sier "Du, hva het du igjen?"🤣

Fortsatt litt usikker på om jeg har fått jobben, men han ba meg søke om politiattest i tilfelle jeg ikke får den faste jobben jeg er i intervjuprosess for. Tror uansett det blir å takke nei. 

Det var i hvert fall en underholdende start på uka. 

Anonymkode: 426a9...522

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan også legge til at jeg var der i en hel time, enda han var tydelig på at han ikke hadde mulighet til å utvide tidsramma på 20 min fordi han hadde så mye på planen i dag. 

Anonymkode: 426a9...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så utrolig useriøst! Jeg hadde ikke villet takke ja til en jobb der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde nok ta en prat med noen av de som jobber der, eller kanskje foreldrene som har barna sine der. Får de lønn? Er det mange som slutter? Hvordan fungerer stedet?

Han kan jo vise seg å være verdens hyggeligste sjef selv om han høres mer ut som pedagog enn som en fra en profesjonell bedrift. Jeg tenker at det godt kan være fint at man har det hyggelig i lag - det er vel sikkert ikke så mange som jobber der? 

Hvis du får tilbud drar du dit og spør noen av de som blir kollegene dine 😊

Anonymkode: e37f7...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt useriøst, hadde ikke ville jobbet der. Du var til intervju som deltids ansatt i en barnehage. De jobbene der får man på dagen, og bransjen har skrikende behov for bemanning. Han oppførte seg som du skulle ha søkt jobb på en prestisjefylt toppjobb i regjeringen. Mange røde flagg. Hadde gått halvveis i intervjuet og unnskyldet meg med at det ble for useriøst og det her gidder jeg ikke bruke tid på. For jeg skal også ha noe ut av det. 

Altså når han sier at han ikke gidder bruke tid på mennesker som ikke gir ham noe, det skal ikke gi ham noe, han skal rekruttere bemanning med tilstrekkelig kompetanse til hans avdeling. Han er ikke på date. Man skal ikke finne seg i hva som helst. 

Anonymkode: dd7d8...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dropp den jobben. Jeg er pedagog og på intervju var det veldig hyggelig men styrer ville bare snakke om strikking mens den andre var mere seriøs og gikk gjennom min CV og hva jeg hadde å tilby utfra erfaringer. Jeg fikk jobben og siden jeg måtte ha en inntekt så takket jeg ja men det viste seg fort at styrer var totalt inkompetent til tross for sin utdanning.

Anonymkode: d237f...2cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...