Gå til innhold

Ringer dere barna hver dag (delt omsorg)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er skilt, og har delt omsorg (barna bor annenhver uke hos hver av oss). Ordningen startet etter sommeren 24, så fremdeles relativt nytt. Jeg irriterer meg over at far ringer til ungene hver dag for å snakke når de er hos meg. Jeg gjør ikke det, fordi jeg ser at det forstyrrer de  og at de ikke helt vet hvem de skal forholde seg til når. Ungene ringer meg når de har behov for å snakke, også sender jeg en melding innimellom for å ønske godt natt, lykke til, osv. 

Lurer altså på, hva er normalen her? Hvor ofte ringer dere ungene når de ikke er hos dere? 

Anonymkode: 23e97...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ringte barnet når han ville, i starten var det veldig ofte. Hvis jeg slet så sendte jeg melding til far og spurte hvordan det gikk. Ingen av oss ringer til den som har barnet uten grunn, da sender vi sms. Men dersom barnet ønsker å ringe så får han alltid det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg syns at barna skal få være i fred hos den forelderen de er hos. Men de skal selvfølgelig få ringe den andre forelderen når de vil det selv.

Anonymkode: 7e749...d97

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mor, og ja, jeg har kontakt med barna mine hver dag, også når de er hos far. Vi både ringer og tekster og de tar like mye kontakt som jeg gjør. Det er ikke nødvendigvis så viktige ting vi forteller hverandre, det kan være hvordan skolen eller treningen gikk, at de har spist noe ekstra godt til middag eller bare har noe de vil fortelle meg. Ser noen her skriver at ingen ringer "uten grunn". Å bare ville snakke sammen er også en grunn. Det trenger ikke være noe viktig som ikke kan vente tre dager. Vi har alltid hatt tett kontakt. Far har også en del kontakt med barna når de er hos meg, men ikke like hyppig og det er mer teksting enn samtaler. Hvis far hadde sagt noe som helst om at jeg hadde daglig kontakt med barna mine hadde jeg sagt at det har han ikke noe med og at jeg er like mye forelder også når barna er hos ham. Jeg er litt overrasket over at dette er noe du synes du har noe med. 

Anonymkode: bdb4c...1bd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men har stort sett kontakt med dem på et eller annet vis. Særlig hun på femten, som gjerne sender en snap eller kommer innom for å hente noe eller ringer og lurer på noe. Søsteren på tolv hører jeg ikke like ofte fra, men i hvert fall et par-tre ganger i uken. 

Det var mindre da de var yngre. 

Anonymkode: 5a5f4...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar bare kontakt hvis det er noe jeg trenger å spørre eller informere om. Det skjer vel en gang i mnd maks. Og da prøver jeg med sms først, og ringer hvis jeg ikke får svar.

Vi er begge med på en fritidsaktivitet barnet har hver onsdag, men utover det er det i utgangspunktet ikke noe særlig kontakt i den andres uke. Barnet kan ta kontakt når som helst, men gjør det sjelden, er ikke glad i å snakke i telefon eller sende meldinger.

Jeg og far kommuniserer en del på meldinger da, og holder hverandre informert om det er noe.

I starten sendte far meldinger til barnet hver dag, men sluttet etter en stund da han nesten aldri fikk svar.

Anonymkode: 6ef26...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres styrete ut. Han «tar» jo din samtale med barnet i din tid da? Mine unger gidder kun å fortelle noe 1 gang. Jeg ville sagt til far at du kan sende litt bilder når de er hos deg, og barna kan ringe ham fritt. Men han må ta mindre rolle hos deg, fordi det er din tid med dem. 

Anonymkode: 7b625...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er mor, og ja, jeg har kontakt med barna mine hver dag, også når de er hos far. Vi både ringer og tekster og de tar like mye kontakt som jeg gjør. Det er ikke nødvendigvis så viktige ting vi forteller hverandre, det kan være hvordan skolen eller treningen gikk, at de har spist noe ekstra godt til middag eller bare har noe de vil fortelle meg. Ser noen her skriver at ingen ringer "uten grunn". Å bare ville snakke sammen er også en grunn. Det trenger ikke være noe viktig som ikke kan vente tre dager. Vi har alltid hatt tett kontakt. Far har også en del kontakt med barna når de er hos meg, men ikke like hyppig og det er mer teksting enn samtaler. Hvis far hadde sagt noe som helst om at jeg hadde daglig kontakt med barna mine hadde jeg sagt at det har han ikke noe med og at jeg er like mye forelder også når barna er hos ham. Jeg er litt overrasket over at dette er noe du synes du har noe med. 

Anonymkode: bdb4c...1bd

Hun har jo noe med det når hun sier  det forstyrrer ungene og hun selv. Hvis det er kun positivt at de har daglig kontakt, så hadde hun vel ikke sagt noe på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hun har jo noe med det når hun sier  det forstyrrer ungene og hun selv. Hvis det er kun positivt at de har daglig kontakt, så hadde hun vel ikke sagt noe på det. 

Det er nettopp det…. Ungene blir forvirret av fjernstyringen. Hvem bestemmer egentlig denne uka? Det ringes for å sjekke at lekser er gjort, hvem som har lekt med hvem, hvem som skal kjøre med hvem osv. Jeg er også 100% forelder, men jeg må akseptere å la far ha kommandoen i sin uke. Jeg forventer det samme tilbake, men han kommer meg stadig i forkjøpet når han ringer konstant (pluss sender meldinger daglig). Føler meg nesten som en mindreverdig omsorgsperson siden jeg prøver å tre tilbake annenhver uke (det er ikke lett, jeg vil jo helst ha de hos meg konstant). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent aldri. Hverken jeg eller far. Men barna har muligheten til å ringe når de vil og blir også spurt innimellom om de vil. De var 7 og 4 år når vi flyttet fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nettopp det…. Ungene blir forvirret av fjernstyringen. Hvem bestemmer egentlig denne uka? Det ringes for å sjekke at lekser er gjort, hvem som har lekt med hvem, hvem som skal kjøre med hvem osv. Jeg er også 100% forelder, men jeg må akseptere å la far ha kommandoen i sin uke. Jeg forventer det samme tilbake, men han kommer meg stadig i forkjøpet når han ringer konstant (pluss sender meldinger daglig). Føler meg nesten som en mindreverdig omsorgsperson siden jeg prøver å tre tilbake annenhver uke (det er ikke lett, jeg vil jo helst ha de hos meg konstant). 

Hvis far ringer med slike spørsmål så er det ikke greit nei. Det er jo du som følger opp i din uke. 

Har dere en grei dialog så du kan ta dette opp med han? Høres ut som han har et kontrollbehov heller enn at han savner dem. 

Mine er bare 10 og 6, ringer sjelden med de når de er med far, men om de vil ringe meg og spørre om noe eller fortelle om noe så kan de selvsagt det. Har ellers dialog med far rundt skole, eventuelle lekeavtaler/forespørsler, trening og slikt. 

Anonymkode: 2cc82...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har mitt barn 100%, men samboer har sine tenåringer 50%. Eksen hans tar mye plass, ikke bare ringer hun å sende meldinger, hun krever at barna stikker innom henne etter skolen og at alt av lekser gjøres der. Hun avtaler tv-dates med de i våre uker (typisk på helg), hun har også dukket opp på hytten vår for å hente eldste i høstferien fordi han skulle "rekke noe".

Helt grenseoverskridende. 

Anonymkode: fbe4c...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lar de ringe meg hvis de vil , hender jeg sender en melding . Spesielt eldste sier at hun blir mer lei seg hvis hun skal snakke med den hun ikke er hos hver dag . 

Anonymkode: 082b4...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg og far ringer sjeldent i hverandres uker, men barna kan ringe oss når de vil. Det gjør de sjeldent, for de blir litt forstyrret av det. Stemor derimot, hun kan snakke i timesvis med barna når de er hos meg. Det gjør at de blir litt forvirret over hvem som bestemmer. Jeg har hørt henne si feks " det kan ikke mamma bestemme, kan du ikke heller gjøre....."

Jeg skjønner godt at det er forstyrrende at far har så mye kontakt med barnet når det er hos deg. Syns du burde si i fra til han. Hvis han ikke hører, så kan du bestille en time hos fvk, regner med de søtter deg på dette når du forteller at det forstyrrer og forvirrer barnet.

Anonymkode: e9bbd...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit sålenge ikke blander seg i hva de gjør,spiser eller andre former for detaljstyring

Anonymkode: 06e47...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...