Gå til innhold

Samboer tok IQ test og kan ikke holde kjeft om det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 16.47):

Iq-tester klarer ikke måle alt dette. Dessuten tar den jo ikke høyde for klasseforskjeller. Det er helt åpenbart at mennesker som kommer fra hjem med lavere sosioøkonomisk status feks ofte vil svare dårligere både når det gjelder språkforståelse og allmennkunnskap satt opp mot en som kommer fra et mer ressurssterkt hjem. Mange høyt intelligente mennesker kan opptre logisk i en setting og fullstendig ulogisk i andre.

Anonymkode: 28fd7...8e4

Figurtestene (både den på mensa.no og den de bruker fysisk er figurtester som er uavhengig av klasse, språkforståelse og allmenkunnskap. Du får forklart hvordan testen fungerer, så du vet hva du skal se etter. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS skriver at det var en test på hjemmesiden til Mensa, så regner med det ikke er en standard test i regi av Mensa det er snakk om. 

Anonymkode: 5de8a...6e3

Hjemmetesten kan du ta så mange ganger du vil. 

Den fysiske testen finnes i to versjoner (A og B), og disse kan du ta totalt tre ganger. Først A, så B, så A. Det skal være en viss tid mellom testene også, men husker ikke hvor lenge. Kan være et halvår? 
Jeg har ikke tatt B, men ryktene sier at den er bittelitt vanskeligere enn A. 

Til TS: hvis jeg var deg ville jeg kanskje si at det begynner å bli slitsomt når han holder på sånn, men jeg ville ikke prøvd å sette ham på plass.
IQ er tross alt bare et potensiale, det sier ikke noe om at man utnytter potensialet sitt. 
(Hilsen Mensamedlem uten noen form for utdannelse ut over ett år på videregående)

Anonymkode: 88645...a98

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er selv medlem av Mensa, har vært det i over 20 år. Men det er fremdeles ikke flere enn mannen min, foreldre, søsken og 3-4 venner som vet om det. Orker ikke janteloven, og har heller ikke lyst til å skulle bli «fulgt med på om jeg sier noe lurt» fordi folk får andre forventninger om de vet dette. Så for min del var det mest for egen bekreftelses del. En del av medlemmene i Mensa er VELDIG åpne til omgivelsene om det, men det passer ikke meg. Jeg tenker vel at mannen din er usikker på seg selv og har et behov for bekreftelse. Så kanskje du bare skal gi ham det. 

Anonymkode: 1a675...385

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor føler du behov for å "sette ham på plass", Ts? Jeg er enig i at det blir dumt å gå og skryte av 122 IQ, men om han ellers er en fin fyr og dette kommer frem fordi han føler usikkerhet rundt eget liv (kanskje han skulle ønske han tok mer utdanning, tjente mer eller generelt gjorde mer med livet sitt?), så forstår jeg ikke hvorfor du kjenner på en så sterk trang til å "sette ham på plass". Det gir han bare et større behov for å heve seg når du skal trykke ham ned. 

Du kunne fint ha reagert med å gi ham et kyss og sagt noe ala "min kjekke, smarte mann", også gått videre med livet. Om han etter det harpet masse på det, så hadde jeg forstått om du ble irritert, men jeg regner med at du fra starten av forsøkte å "sette ham på plass", og da er man medansvarlig for å ha dyrket en kultur hvor begge parter prøver å heve seg over den andre. Det er ikke sunt.

Anonymkode: 4eee4...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...