Gå til innhold

Kan ikke legge meg tidligere på kvelden, mulig å endre b-mennesker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i 1 år nå lagt meg 23:00 på alle dager det har vært mulig, har da prøvd å stå opp mellom 08/09. Jeg får ikke sove når jeg legger meg, jeg er ikke dratt og har endt med å stå opp igjen, legge meg igjen osv. Slik som anbefalt og legen har sagt jeg skal. 
Sovner aldri før 01/02, om jeg ikke har vært fullstendig utslitt. Søvnen har hatt da dårlig kvalitet, mye oppvåkning og lett søvn.
I det siste har jeg ikke orket dette regime, jeg har heller fulgt kroppen å lagt meg når jeg er trøtt. Lagt meg rundt 00, lest litt før jeg legger meg til å sovne. Sovner da rundt 0030/01 og søvna er mye bedre, jeg er mye mer uthvilt. Står da opp rundt 09/10. Jeg jobber turnus, derfor kan jeg stå opp slikt mye av tiden. 
Jeg har alltid vært B menneske, siden jeg er syk anbefaler alle leger at jeg snur dette døgnet mitt. Har altså prøvd i 1 år uten å få dette til. Har jo også hatt barn i mange år så jeg har stått tidlig opp mye. Det er som om kroppen slår på en bryter ved 18 tiden, da har jeg inspirasjon, og energi, kan plutselig finne på å bake , rydde osv. 

Dere som også har eller har vært B mennesker har dere klart å snudd døgnet deres? 

Anonymkode: 609a0...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg også får mer energi om kvelden, er som om dagslyset suger energien ut av meg og den kommer ikke tilbake før på kvelden. Jeg blir så lykkelig og tenker, kunne ønske det var plass til oss i arbeidslivet som er mest effektive på kveldstid. Jeg er trygda nå, fant aldri en plass i arbeidslivet. Og har prøvd å snudd det i alle år, men har aldri klart det.

Anonymkode: adf49...475

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må starte i "andre enden", dvs stå opp tidligere for å utvikle trøtthet nok til å sovne tidligere... 

Anonymkode: 1e4b9...486

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg snudde det da jeg fikk jobb som gjorde at jeg måtte opp kl 06.

Nå har jeg full flexitid, men velger være på kontoret kl 07, så jeg får mest mulig ut av dagen etter jobb. Jeg slipper også rushtrafikken. Noen ganger om jeg ikke har møter før kl 08-09, så trener jeg først.
Blir ofte sittende firan tv til nærmere 01 i helgene, men våkner likevell i 08-tiden.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle snu det slikt. Jeg jobbet natt i flere år, fordi jeg var så kraftig b-menneske. Hadde ikke noe å si når jeg la meg, våkna aldri før i 12tiden uten vekkeklokke, uansett om jeg hadde sovet 6 eller 14 timer...

Anonymkode: d0760...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må starte i "andre enden", dvs stå opp tidligere for å utvikle trøtthet nok til å sovne tidligere... 

Anonymkode: 1e4b9...486

Signerer denne. Start med å stå opp tidlig, og få i deg frokost. Jeg har alltid vært b-menneske, og hatet å stå opp tidlig, aldri hatt behov for eller likt å spise før lunsj. Prøvd å endre søvnhygiene med å legge meg tidlig, og det funket til en viss grad, men fløt ut igjen etter noen måneder. Så begynte jeg å stå opp «grytidlig» rundt kl6, da begynte kroppen å kreve frokost. Bonus var at sultfølelsen kom til mer normale tider i løpet av dagen og søtsuget minket betraktelig.
Begynner å bli trøtt rundt kl21 og er stort sett i seng til kl22. Nå våkner jeg av meg selv rundt kl7 i helgedagene og elsker å ha lange morgener. 

Anonymkode: afdf1...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jobb og måtte stå opp kl 5 hver dag. 

Tok ikke lang tid før jeg ble A-menneske ;) 

Nå sover jeg fra kl 22-05 hver natt. 

Anonymkode: c97a8...656

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke klart å snudd det. Hjalp ikke med dagjobb å være tvunget til å stå opp tidlig eller, da ble det bare færre timer søvn på natten. Nå jobber jeg heldigvis natt, som fungerer veldig bra.

Anonymkode: 4f3c1...ef1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som også har eller har vært B mennesker har dere klart å snudd døgnet deres? 

Anonymkode: 609a0...cc2

Har aldri klart å snu døgnet til en rytme som er "korrekt".

Nå orker jeg ikke å prøve noe mer så det får bli som det blir. Jeg kommer meg på jobb.

Anonymkode: e950d...654

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skape søvnunderskudd, slik at du er trøtt kl 23, det kommer du aldri til å bli når du står opp 9-10. Hvis du begynner å stå opp 6-7 vil du bli tidligere trøtt. Rart ikke legen gikk gjennom det med deg, det er helt grunnleggende i søvnregulering. Og, samme hvor trøtt du måtte bli av å stå opp tidlig, ikke sov noe på dagen. Da er søvnunderskuddet størst når du legger deg, og du kommer til å sovne når du legger deg bare du er trøtt nok.

Anonymkode: 565d5...422

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er b-menneske som ble tvunget til å være a på grunn av jobb. Klokka ringer 4. Bruker tid på å våkne og komme meg i gang. Skal jeg klare jobben så må jeg ha nok søvn. Er derfor i seng rundt kl. 20-21. B-menneske slår til når jeg har fri. 

Anonymkode: a5efc...9b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

08-09 er på en måte ganske sent å stå opp. Jeg har nettopp skiftet jobb og må nå stå opp ca 03:15 om natta/morgenen. Da blir jeg uansett ikke trøtt før kl 20-21. Man trenger ikke nødvendigcis så mye søvn hver natt, så lenge man får hentet seg inn igjen en gang eller to i uka.

Anonymkode: fd3bf...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...