Gå til innhold

Du som bor i Oslo, hvor mye kommer du til å hjelpe barna inn på boligmarkedet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du som bor i Oslo hvor boligprisene er DYRE hvor mye kommer du til å hjelpe hvert barn inn på boligmarkedet med?

Hvordan type hjelp og hvilken sum er det snakk om pr barn?

Anonymkode: c6efc...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du som bor i Oslo hvor boligprisene er DYRE hvor mye kommer du til å hjelpe hvert barn inn på boligmarkedet med?

Hvordan type hjelp og hvilken sum er det snakk om pr barn?

Anonymkode: c6efc...f1a

Sparer barnetrygden i fond + pengegaver de har fått. Tipper de har en god slump egenkapital når den tid kommer. 

Anonymkode: 3d7c5...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca 300 000kr hver. Eller hvor mye det forrenter seg til da. Er noen år igjen til det er aktuelt. Er alenemor med lite inntekt.

Anonymkode: 88b02...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sparer barnetrygden i fond + pengegaver de har fått. Tipper de har en god slump egenkapital når den tid kommer. 

Anonymkode: 3d7c5...0bd

Ditto! De kommer ikke til å ha råd til å komme inn på boligmarkedet her om 15-20 år på egenhånd.

Anonymkode: 627a8...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er «gamle» foreldre, når vi når pensjonsalder så er ungene midt i 20-åra. Ser for meg at vi selger hytta og nedskalerer fra stort hus til mindre leilighet for å frigjøre midler til dem. I tillegg til at vi sparer en tusenlapp til hver i fond per mnd. Det er ikke kun for å hjelpe ungene vi evt flytter, vi har for stort hus til at det er nødvendig å sitte med det som to stk pensjonister. Et sted rundt 1 mill tenker jeg de må få hver. 

Anonymkode: ab36a...710

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får barnet tildelt bolig i institusjon, eller så må vi nok kjøpe til barnet. Vi får se hva det blir til.

Barnet vil aldri kjøpe noe eget selv.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mine barn får ikke noe før mine foreldre og svigers dør, da frigis litt kapital. 

Anonymkode: 9f51e...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi valgte å ikke gå for barn nr. 3 på grunn av dette. Nå sett det ut til at ett av barna våre får en lærevanske diagnose også, så vi er sjeleglade for at vi ikke fikk flere. Nå vil vi med oppsparte midler, arv fra våre foreldre, samt sikkerhet i vår bolig greie å hjelpe begge barna inn på boligmarkedet om en 15 år😊

Anonymkode: b1f2f...f5c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna vil få leilighet. Slik vi fikk. Ser det som en plikt å videreføre den arven. 

Anonymkode: d531d...707

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han fikk OBOS-medlemsskap samme dag som han fikk personnummer. Har ikke mulighet til å hjelpe noe mer enn det foreløpig, med mindre jeg plutselig arver mange millioner av en ukjent onkel eller noe sånt.

Anonymkode: 81332...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi får se hvor vi er når vi kommer dit.

Vi sparer til familien, så alt går i "en pott". Låser et beløp når første er klar for å kjøpe, med krav om å ha spart om en del selv. (ingen har godt av å bare få). 

Var slik mine foreldre gjorde det. Så betalte de heller et ekstra beløp når siste kjøpte, og de så de hadde mer å gi. 

Anonymkode: 12811...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... kommer litt an på. Enten får han 1 million (sånn ca), eller så får han kjøpe leiligheten min sterkt rabattert (typ halv pris). Spørs hva jeg velger å gjøre og hvor han blir å jobbe (vi bor i Bærum). Han har også egen arv på endel hundretusen å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sparer til det nå. Kommer vel til å ha rundt 500k når de er 18, og så sparer vi sikkert litt mer til de er klare til å kjøpe bolig.

Anonymkode: 776ef...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sparer 1000 kr i måneden til hvert av barna, de har rundt 200.000 hver nå, og det er fortsatt mange år til det er aktuelt for dem å flytte ut. Foreldrene mine har solgt huset sitt til en utbygger for en høy pris, så når de får pengene om 2 år, vil jeg få 3 mill som forskudd på arv. Når vi har betalt ned såpass mye på lånet vårt, trenger vi heller ikke leieinntekten vi har på hybel i egen bolig (som pr nå er 15.000 pr måned), så da kommer det også til å spares til fremtidig boligkjøp for barna.

Anonymkode: a5b83...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Oslo, men som mange som bor her så bor ingen annen eldre familie her = selv med arv osv blir det neppe noe å rope hurra for.

Med den høye belåningen vi har så må vi enten flytte til hjembyen, eller, bytte ut sentral leilighet med noe rimelig enkelt noe i rimeligere bydel. 

Sparer til ham, men det blir ikke mer enn 200 k fra sparingen. 

Arv gjør at vi kaaaasnskje slipper selge, men tenker det frigjør tja…. 1 mill maks når vi pensjoneres. 

Vi får kjøpe på ytre østkant eller flytte annensteds 🤷‍♀️

Anonymkode: 03e30...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Barnet kommer til å arve leiligheten vår når vi faller ifra, den er den eneste type hjelp vi kan gi med mindre vi plutselig vinner millioner i Lotto 😆 

Anonymkode: 9d9f0...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Barnet kommer til å arve leiligheten vår når vi faller ifra, den er den eneste type hjelp vi kan gi med mindre vi plutselig vinner millioner i Lotto 😆 

Anonymkode: 9d9f0...af3

Dere kan jo betale med på lånet deres og så kausjonere? 

Anonymkode: b1f2f...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som alenemor kunne jeg hjelpe min sønn å være medlåntaker da han kjøpte sin første leilighet for noen år siden. Han greide det fint selv. Jeg var bare med å støttet han på den måten. 

Anonymkode: 86991...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi regner med å gi barna ca en halv million hver i EK, og litt mer når besteforeldre faller fra (de har også leiligheter i Oslo så det blir litt  dele ut derfra).

Ellers har de spart nesten hele studielånet (jobbet som F under hele studietida), så når vi også spytter i vil jeg tro det går fint. Men det er for ille at det har blitt sånn. 

Anonymkode: d7ce7...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...