Perine Skrevet 10. mars #1 Del Skrevet 10. mars (endret) Inflasjonen har økt veldig i februar, og det kan jo påvirke rentene nå igjen. Hva kan være grunnen til at det steg så mye? Vinterferien? Endret 10. mars av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 10. mars #2 Del Skrevet 10. mars Mat+Strøm gikk rett opp 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 10. mars Forfatter #3 Del Skrevet 10. mars NakenPanda skrev (33 minutter siden): Mat+Strøm gikk rett opp Ja, men bortsett fra det. De snakket om stor økning bare siste måneden, og da tenkte jeg på hva som var så spesielt med februar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #4 Del Skrevet 10. mars Det et ikke privat forbruk som driver inflasjon. Privat forbruk er mye ned. Offentlig forbruk er den største inflasjonsdrivende faktoren og vi bør slutte å kaste bort penger på unødvendig pengesluk. Vi får inn 400milliarder i året i skatt fra privatpersoner, regjeringskvartalet vil koste 50 milliarder. Sansynligvis mer. Offentlig sløsing er det som setter fart på inflasjon Det gjør oss alle fattigere. Anonymkode: 16f38...d0a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #5 Del Skrevet 10. mars Jeg kan ikke så mye om dette - hva er grunnen til at inflasjonen øker når mat og strøm blir dyrere? Noen som har en enkel forklaring? Jeg trodde at dersom staten brukte mer penger så ble krona verdt mindre, men hvordan henger det sammen med dyrere mat og strøm? Har vi økt støtteordninger på grunn av dette, og derfor øker inflasjonen? Anonymkode: 8707b...6a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 10. mars #6 Del Skrevet 10. mars (endret) Perine skrev (1 time siden): Ja, men bortsett fra det. De snakket om stor økning bare siste måneden, og da tenkte jeg på hva som var så spesielt med februar? Vinterferien bruker normalt å øke prisene på fly/tog/båt transport grunnet mer booking og dermed høyere snittpris. Mat gikk opp 7.4% siste år, det er nok hovedgrunnen, tror ironisk nok det var sukkerholdige varer som sjokkis etc som gikk opp mest, og det tror jeg på ser sjokoladeplater til over 50 spenn! Endret 10. mars av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #7 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det et ikke privat forbruk som driver inflasjon. Privat forbruk er mye ned. Offentlig forbruk er den største inflasjonsdrivende faktoren og vi bør slutte å kaste bort penger på unødvendig pengesluk. Vi får inn 400milliarder i året i skatt fra privatpersoner, regjeringskvartalet vil koste 50 milliarder. Sansynligvis mer. Offentlig sløsing er det som setter fart på inflasjon Det gjør oss alle fattigere. Anonymkode: 16f38...d0a Da bør det vel etter hvert gå helt fantastisk med den amerikanske økonomien? Kremt, jeg synes ikke det ser sånn ut....Og jeg er en av dem som tjener godt og skatter mye. Anonymkode: ec8f4...3d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 10. mars Forfatter #8 Del Skrevet 10. mars NakenPanda skrev (50 minutter siden): Vinterferien bruker normalt å øke prisene på fly/tog/båt transport grunnet mer booking og dermed høyere snittpris. Mat gikk opp 7.4% siste år, det er nok hovedgrunnen, tror ironisk nok det var sukkerholdige varer som sjokkis etc som gikk opp mest, og det tror jeg på ser sjokoladeplater til over 50 spenn! Puh...jeg er glad for at jeg har kuttet ut det meste av snack og snop, for jeg har sett noen vanvittige priser på slikt rundt omkring, bortsett fra noen tilbud. Jeg tenkte på vinterferien fordi det er mange som reiser på dyre ferier. Fremover blir det nok stadig nye grunner til å holde renten oppe, bl.a. lønnsoppgjør, Trump osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 10. mars Forfatter #9 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Da bør det vel etter hvert gå helt fantastisk med den amerikanske økonomien? Kremt, jeg synes ikke det ser sånn ut....Og jeg er en av dem som tjener godt og skatter mye. Anonymkode: ec8f4...3d8 Nei, det er rene sirkuset. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Del Skrevet 10. mars Perine skrev (7 minutter siden): Nei, det er rene sirkuset. Jeg var ironisk, jeg tror også det går loddrett åt skogen, og særlig for de fattigste amerikanerne. Litt som Frps økonomiske politikk ikke er så lur for nordmenn med dårlig råd, selv om Trump har ca 1000 ganger mer idiotisk økonomisk politikk. Anonymkode: ec8f4...3d8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #11 Del Skrevet 10. mars Perine skrev (3 timer siden): Inflasjonen har økt veldig i februar, og det kan jo påvirke rentene nå igjen. Hva kan være grunnen til at det steg så mye? Vinterferien? Fra februar i fjor, til februar i år, prisstigning på 3,2%. Og det er ikke februar i år alene slik du skriver det. Anonymkode: 9a94c...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #12 Del Skrevet 10. mars Regjeringen bruker penger som fulle sjøfolk. Nå sprenger de "banken" igjen for å støtte Ukraina (som de jo er nødt til å gjøre), som vil påvirke negativt. Så det er bare å glemme rentekutt med det første. Tipper vi tidligst ser rentekunn i 2026. Anonymkode: 8d2a0...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #13 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Da bør det vel etter hvert gå helt fantastisk med den amerikanske økonomien? Kremt, jeg synes ikke det ser sånn ut....Og jeg er en av dem som tjener godt og skatter mye. Anonymkode: ec8f4...3d8 Det vil ta tid før du ser effekt av kuttene da.. det kommer ikke over natten. Det er jo derfor de kuttet så mye, for å få ned inflasjonen og stoppe gjeldsveksten. Anonymkode: 16f38...d0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #14 Del Skrevet 10. mars Man kan si veldig mye om hvordan kuttene i USA blir gjordt, jeg et langt fra enig i alt, men jeg tror vi vil se USA skyte full fart fra EU etter omstillingen. Det er ingen annen måte å få ned inflasjon på enn å kutte offentlig forbruk. Vi et hjernevasket til å tro det kommer av høyt privat forbruk. Vanlig mann på gata har gått ekstremt ned i kjøpekraft siste årene. Anonymkode: 16f38...d0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #15 Del Skrevet 10. mars Interessant å høre hvordan vi nå groomes til at det ikke blir rentekutt i mars… Anonymkode: 0637b...82b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 10. mars #16 Del Skrevet 10. mars NakenPanda skrev (6 timer siden): Mat+Strøm gikk rett opp To ting vi forbrukere har NULL påvirkning på. Så rentekutt kan man se langt etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. mars #17 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det et ikke privat forbruk som driver inflasjon. Privat forbruk er mye ned. Offentlig forbruk er den største inflasjonsdrivende faktoren og vi bør slutte å kaste bort penger på unødvendig pengesluk. Vi får inn 400milliarder i året i skatt fra privatpersoner, regjeringskvartalet vil koste 50 milliarder. Sansynligvis mer. Offentlig sløsing er det som setter fart på inflasjon Det gjør oss alle fattigere. Anonymkode: 16f38...d0a Det er uten tvil privat forbruk som drar opp inflasjonen: matvarer alene har økt dobbelt av alt annet. Men det måles år på år, og valutaen har sunket siden februar 2024, og renten har enda ikke gått ned, så jeg skjønner ikke hvordan dette ikke var forutsett. Så lenge renten biter seg fast, og vi har reallønnsvekst, vil inflasjonen være høy : dette kan ikke være hokus pokus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #18 Del Skrevet 10. mars Druid skrev (3 minutter siden): Det er uten tvil privat forbruk som drar opp inflasjonen: matvarer alene har økt dobbelt av alt annet. Men det måles år på år, og valutaen har sunket siden februar 2024, og renten har enda ikke gått ned, så jeg skjønner ikke hvordan dette ikke var forutsett. Så lenge renten biter seg fast, og vi har reallønnsvekst, vil inflasjonen være høy : dette kan ikke være hokus pokus. Ja, du kan jo fortsette å tro det. Så da var det privet forbruk som gikk galt i Argentina og kuttingen i det offentlig var ikke det som fikk ned inflasjonen 🫣 Vi får aldri ned inflasjon uten å kutte offentlig forbruk! Så kan vi lulle oss inn i alle andre fantasier, men å strupe lommeboken til folk flest har lite å si for å bringe ned inflasjon. Anonymkode: 16f38...d0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. mars #19 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, du kan jo fortsette å tro det. Så da var det privet forbruk som gikk galt i Argentina og kuttingen i det offentlig var ikke det som fikk ned inflasjonen 🫣 Vi får aldri ned inflasjon uten å kutte offentlig forbruk! Så kan vi lulle oss inn i alle andre fantasier, men å strupe lommeboken til folk flest har lite å si for å bringe ned inflasjon. Anonymkode: 16f38...d0a Hva piss er det du snakker om? Du kan ikke sammenligne Argentina og Norge! Budsjettimpulsen av offentlig forbruk for -24 var vel 0,2 % . Vi er et land med rundt samme BNP og ca samme befolkningstetthet, men nesten 1/10 av befolkningen: selvfølgelig treffer offentlig forbruk hardere i Argentina :de har knapt en privat økonomi!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #20 Del Skrevet 10. mars Det er strømprisen som ligger bak. Alt av produksjon, distribusjon, tjenester og varesalg krever strøm, og bedrifter får ingen strømstøtte. Det gjør at strømprisøkningen kryper inn i alle priser i alle ledd. For å ta matpriser som eksempel, så får bonden kraftig økte strømkostnader, sammen med de som transporterer varene, grossistene som lagrer dem, og butikkene som selger dem. Det gjør at strømprisøkningen slår inn i prisen på en matvare mange ganger. Anonymkode: eb692...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå