Gå til innhold

Hvem betaler alle regningene til et dødsbo frem til arven er avklart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker f.eks. strøm, boligforsikring, kommunale avgifter, lån mm.

Det er vel ikke gitt at arvtagere skal betale dette før de vet om/hva de får i arv? Hva om de ikke har råd til disse?

Anonymkode: 22818...c63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenker f.eks. strøm, boligforsikring, kommunale avgifter, lån mm.

Det er vel ikke gitt at arvtagere skal betale dette før de vet om/hva de får i arv? Hva om de ikke har råd til disse?

Anonymkode: 22818...c63

Det er vel best å ta en telefon rundt til avdødes kreditorer og si at penger kommer, men avdødes dødsbo ikke er avklart ennå. De kan ikke akkurat sende inkassokrav på døde folk, vel? Og de kan heller ikke overføre gjelden til andre personer som arvingene. De må vente på pengene.

De fleste kreditorene har vel vært borti dette før og kan si noe om det om dere spør. De kan sikkert prøve seg med at "da må du betale så lenge" men det tror jeg neppe stemmer.

Anonymkode: b062a...16e

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg gått i banken til vedkommende og fått betalt de over disken, så lenge dette er noe som står i avdødes navn, så har det gått fint for min del iallefall. 

Hør med banken først, kanskje det enkleste. 

Anonymkode: 813f2...b3b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal arvingene gjøre, enten sammen eller ved et en av de (eller en annen person, kan være privatperson eller advokat), får fullmakt.

Regninger som du nevner kan betales fra avdødes konti, om det er penger der. Man sender inn regningene til bankens dødsboavdeling, så fikser de det.

Er det ikke noe penger, må enten en av arvingene legge ut eller man må be om utsettelse.

Anonymkode: 538df...f23

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er vel best å ta en telefon rundt til avdødes kreditorer og si at penger kommer, men avdødes dødsbo ikke er avklart ennå. De kan ikke akkurat sende inkassokrav på døde folk, vel? Og de kan heller ikke overføre gjelden til andre personer som arvingene. De må vente på pengene.

De fleste kreditorene har vel vært borti dette før og kan si noe om det om dere spør. De kan sikkert prøve seg med at "da må du betale så lenge" men det tror jeg neppe stemmer.

Anonymkode: b062a...16e

Det kan sendes inkassokrav på døde personer, jeg har opplevd det selv i et skifte der min bror først tok seg av ting, men bare rotet det til.

Anonymkode: 538df...f23

Skrevet

Det er dødsboet som er ansvarlig for løpende krav frem til boet er oppgjort. Det vil si arvingene. Er man usikker på om det er mer gjeld enn midler i boet, anbefaler jeg å be tingretten utstede proklama. Samtlige uoppgjorte krav må da meldes inn seks uker, og krav som ikke er meldt innen fristen bortfaller. Vær oppmerksom på at løpende kostnader (strøm, forsikring, kommunale avgifter mv.) fortsatt løper til tjenesten er sagt opp (typisk når eiendommen er solgt). 

Dersom det er mer gjeld enn midler i boet anbefales offentlig skifte. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Arvingene betaler. Hos oss tok det under 14 dager før vi hadde pengene vi arvet på konto, så ingen regninger forfalt. Da delte min bror og jeg pengene, men satt av ca 100.000 på en konto til regninger (begravelse, strøm, eiendomsskatt osv). Nå har vi nettopp solgt huset vi arvet, og fordelt pengene for det. Vi visste hva vår mor hadde på konto, at hun ikke hadde lån osv. Hadde tatt oss av økonomien hennes i noen år.

Anonymkode: 5a342...30d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ved privat skifte er det arvingene som har ansvar for dette. Ved hjelp av skifteattesten kan man få tilgang til avdødes konti for å betale. Ved offentlig skifte er det bobestyrer.

Anonymkode: dd9c1...0e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved privat skifte er det arvingene som har ansvar for dette. Ved hjelp av skifteattesten kan man få tilgang til avdødes konti for å betale. 

Anonymkode: dd9c1...0e2

Banken til avdøde kan hjelpe til med at slike fakturaer trekkes fra avdødes konto også før skifteattesten er klar.

Anonymkode: 86259...d91

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Banken sperrer automatisk alle kontoer til avdøde til skifteretten har  avgjordt hvem som er de rettsmessige arvinger. Det er evntl. bobestyrer eller arvringer som må kontrollerer at evntl. regninger er rettskraftig.  Den kan selvsagt ikkje vera slik at det er bare å sende  regninger til eit dødbo i desse svindeltider,   Det er nok ikkje alltid like enkelt for pårørende å sjekke hva den avdade hadde gjeld

Anonymkode: 911c5...fdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den kan selvsagt ikkje vera slik at det er bare å sende  regninger til eit dødbo i desse svindeltider,   

Anonymkode: 911c5...fdb

Joda. Banken kan bistå med å betale den avdødes regninger før skifteattest. Se for eksempel her:

Dødsbo | Hva må jeg tenke på? | SpareBank 1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arvingene betaler. Hos oss tok det under 14 dager før vi hadde pengene vi arvet på konto, så ingen regninger forfalt. Da delte min bror og jeg pengene, men satt av ca 100.000 på en konto til regninger (begravelse, strøm, eiendomsskatt osv). Nå har vi nettopp solgt huset vi arvet, og fordelt pengene for det. Vi visste hva vår mor hadde på konto, at hun ikke hadde lån osv. Hadde tatt oss av økonomien hennes i noen år.

Anonymkode: 5a342...30d

Husket dere å få Skatteetaten sitt forhåndsoppgjør? Det tar vanligvis  langt mer enn 14 dager

AnonymBruker
Skrevet

Står oppi dette nå. Betaler ingenting før jeg mottar skifteattesten. Prøvde meg på å betalt huslånet/noen regninger i banken kun med fullmakten til innsyn,  men banken krevde attesten. Så her står alt bare å går til den kommer. Og joda det kommer purringer også selv om han er død og det er varslet. 

Anonymkode: d91d9...7fe

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda. Banken kan bistå med å betale den avdødes regninger før skifteattest. Se for eksempel her:

Dødsbo | Hva må jeg tenke på? | SpareBank 1

I min sak gikk ikke avdødes bank på å betale noe uten attesten. Så her er praktiseres det ulikt 

AnonymBruker
Skrevet

I vår avdødes bank, Danske bank, ville de ikke gi oss tilgang til konti, ei heller betale regninger for oss løpende (selv med skifteattest), så her måtte jeg bruke flere hundre tusen av egne penger på å legge ut, innen advokaten fikk presset gjennom tilgang. Det var ikke bare private regninger, men også ett selskap, så det var ekstremt mange regninger + begravelse osv de 2-3mnd det tok å ordne opp i. 

Aldri dø med penger i Danske bank!

Anonymkode: cd123...032

AnonymBruker
Skrevet

Banken hjalp oss og tok seg av betalingene frem til skiftet var gjennomført, så tok vi over. Banken avsluttet også naturligvis forsikringer osv så de regningene stoppet. Var egentlig knirkefritt  

Anonymkode: 8a2e3...54c

AnonymBruker
Skrevet

men sørg for at forsiring på huset blir betalt, en bekjent arvet en branntomt som ikke var forsikret, da ingen betalte.....

Anonymkode: 45a87...a61

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I min sak gikk ikke avdødes bank på å betale noe uten attesten. Så her er praktiseres det ulikt 

Det er ikke absolutt alle type regninger banken kan hjelpe med før skifterettsattesten er på plass. Og da må arvingene ta kontakt med den aktuelle utstederen av regningen. Det krever ett raskt google søk for å finne den infoen.

Anonymkode: 6ecbc...a1f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

regninger trekkes fra boet, et arveoppgjør kan ta over et år i verste fall. Skifteattesten kommer jo fort så det er ikke noe problem å få gjort. 

Anonymkode: ecd76...fd3

AnonymBruker
Skrevet

Her har det gått 3 år og regningene betales gjennom banken der avdøde hadde konto, via fullmakthaver over dødsboet. 
Rett etter dødsfallet betalte vi bare regninger av egen konto frem til fullmakt og skifte attest var i orden, og deretter tilbakebetalte. De som gikk på avtalegiro og ymse ringte vi inn og forklarte situasjonen, var som regel ingen problem.

(Legger til at siden dødsboet her er av type stor gård, er lovlig tid å opprettholde dødsbo og avslutte ting i 3år) 

Anonymkode: 8e633...232

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...