Gå til innhold

Angående MS og funn på MR av hodet.

Klompin

Anbefalte innlegg

Hei! 
Var for et par uker siden på MR av hodet, for å utelukke MS (på grunn av symptomer som smerter og synsforstyrrelser som kommer og går)

Fikk telefon dagen etter fra legen om at de faktisk hadde funn på lesjoner/forandringer på begge sider forenlig MS. Er henvist til nevrolog, skal dit på fredag.

Legen sa at han kunne ikke sette diagnosen, det må nevrologen gjøre, men han snakket bare om MS og medisinering osv. 

Er det noen som vet om slike funn på MR av hodet er typiske for MS? Eller om det er mye annet skummelt det kan være. 
Legen sa at det var verken svulst eller kreft.

Håper noen kan svare meg litt for jeg holder på å bli gal av å tenke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo en av tingene de ser etter ved MS, men det er ikke ensbetydende med at du har det  :)

Jeg har to nære som har hvite felt/ lesjoner på MR, men på begge ble det ikke nok andre funn som stemte med MS til at diagnose ble stilt. Begge har fibromyalgi, den ene har i tillegg andre autoimmune sykdommer, men vet ikke om dette spiller inn. Ingen er dødelig syke, ingen har kreft og begge fikk beskjed at det ikke alltid betydde sykdom, det kunne være de alltid hadde hatt disse feltene i hjernen uten at det egentlig gjorde noe. Den som har flere sykdommer går årlig en stund for å sjekke om det utvikler seg, men foreløpig er alt fint, og den andre er "friskmeldt", i full jobb og lever helt normalt :)

Anonymkode: 395d5...a79

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har MS. Synsforstyrrelser er nesten alltid det første symptomet. Og han sa MS rett ut og pratet om medisinering. De hadde han ikke gjort om han ikke var sikker. 

Du er "heldig" som bare har fått MS. 

Jeg har MS selv. 

Edit: Multippel Sklerose betyr mange arr. Lesjonene du har i hodet er disse arra. Så lesjoner er ekstremt vanlig å finne på MR ved denne sykdommen ja. 

PS: spør meg om du lurer på noe. 

Endret av Anomyn Burker
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg ble det funnet lesjoner både i hjerne og ryggmarg, de og var forenelig med MS, men dette var en annen nevrologisk tilstand. Ikke nødvendigvis av lettere sort. 

De har endel kriterier som skal følge ved en MS diagnose, og selv om det er lesjoner så må en utredes mer. 

Men, du kan nok vere forberedt på å få diagnosen, vil tro de har en god pekepinn på det, desverre. 

Anonymkode: 4935a...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar 😊 Forbereder meg absolutt på det. Har jo gått i et par år og fundert på hva som er galt med kroppen. Svimmelhet, slitenhet, smerter i hoft og nedover beinet, skulder og nedover armen. Prikkinger i huden som kommer og går. Har heldigvis ikke følt meg svekket, er i full jobb i barnehage men det sliter så klart på psyken å gå rundt med mange symptomer og ingen årsak. 

Begynte jo å tenke meg redd på både demens og als også her en dag, men jeg innsåg jo raskt at jeg ikke har symptomer på det. Men symptomer på ms kan jeg være enig i. Har en nær venninde med ms og vet om flere, de fungerer jo heldigvis relativt fint på medisiner osv.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble utredet for MS for et års tid siden. Hadde da lesjoner forenelig med MS i hjernen, men det var ingen funn på verken spinalpunksjon eller blodprøver. Ble derfor utredet mer med tanke på ALS og liknende, men de fant aldri ut hva symptomene (og lesjonene) skyldes. Det eneste konkrete legene satt igjen med i etterkant er at jeg aldri har hatt vannkopper. 😅

Anonymkode: de9f8...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...