Gå til innhold

Hvilket kattefor til 15 uker gammel kattunge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fersk katteeier, ung langhåret hannkatt som skal steriliseres om ikke altfor lenge.

Enn så lenge får han tørrforet som oppdretter har forsynt oss med. Siden det er et merke som ikke er direkte lett tilgjengelig, kan jeg gjerne tenke meg en glidende overgang til annet egnet for kattunge. Men det er jo en jungel der ute av ulike merker... Jeg antar at de fleste strengt tatt er bra nok, men noen er kanskje bedre enn andre? Og så er det noen merker som ikke er fullt så gode?

Råd mottas med takk, gjerne begrunnet. Pris spiller ingen rolle.

To forspørsmål til: Variasjon på ulike smaker gjennom uka, er det en greie eller bryr ikke katten seg noe om det? Litt våtfor i tillegg en gang imellom, er det OK, eller er det tull/feil? 

Anonymkode: bbb92...cfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange gode formerker, det finnes nok ikke ett for som er bedre enn alle andre (selv om alle forprodusenter vil overbevise deg om at akkurat deres er det beste).

Gå til nærmeste dyrebutikk og hør. De har ofte en del kunnskap om for. Styr gjerne unna de billigste som Royal Canin og Eukanuba. Gå for de som har høyt proteininnhold, tydelig merket hva slags protein det kommer fra og en kort ingrediensliste.

Vi varierer både med smak og fortype på våre katter, for variasjonens del. Våtfor får de en gang om dagen. Gjerne også matrester fra oss (som selvsagt er kattevennlig).

Synes det hadde blitt veldig kjedelig om de bare skulle spise det samme tørrforet hver dag i 15 år.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp i daglivarebutikk. Gå til dyrebutikk. Sjekk kjøtt/fiskeinnhold, bør være kornfritt. Vi bruker Vigor & Sage, får hver 6. sekk gratis er det vel, så det er fint. Kjøper slike 10/12 kgs sekker. Jeg prøvde å variere for jeg tenkte det var lurt, men katten nektet å spise, så måtte etterhvert bytte til "gammelt" igjen. Hadde nok vanligvis variert ja. Varierer med våtfor da, det får de regelmessig, samt godbiter. Og når vi har foreks fisk tar jeg av litt til de før jeg lager maten vår også får de det som variasjon og. 

Anonymkode: 9e549...ec0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Orijen tørrfôr har høyere andel kjøtt enn andre merker og er ikke fylt opp med korn. Katter er rene kjøttetere og skal ikke fylles opp med vegetariske ingredienser.

Våtfôr er kjempepopulært hos de fleste katter, og har du råd, ser jeg ingen grunn til at katten ikke kan få det flere ganger i uka. De elsker det som oftest. Eneste er at katten kan begynne og matstreike når det serveres tørrfôr, da de bare vil ha våtfôret de elsker...

Anonymkode: 56ce1...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk så langt til alle, tar gjerne flere innspill! 🙂

Tabris skrev (56 minutter siden):

Gå til nærmeste dyrebutikk og hør. De har ofte en del kunnskap om for. Styr gjerne unna de billigste som Royal Canin og Eukanuba. Gå for de som har høyt proteininnhold, tydelig merket hva slags protein det kommer fra og en kort ingrediensliste.

Der kan du se: Jeg har falt for reklamen: Tenkte at Royal Canin var tipp topp, men det er sikkert fordi brandet har plantet seg i bevisstheten pga reklame... 😆

Dyrebutikker ja: Men anbefaler ikke de lett merker de har best fortjeneste på osv?

Hva er liksom kvalitetsmessig top end brand på markedet mtp tørrfor da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er liksom kvalitetsmessig top end brand på markedet mtp tørrfor da?

Er det jeg og andre har skrevet.

- Høyt proteininnhold
- Lavt karbohydratinnhold
- Kjent proteinkilde
- Kort innholdsfortegnelse

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (34 minutter siden):

Er det jeg og andre har skrevet.

- Høyt proteininnhold
- Lavt karbohydratinnhold
- Kjent proteinkilde
- Kort innholdsfortegnelse

Takk. Litt som maten min mao. 😄

AnonymBruker
Skrevet

Om det er vanskelig å finn fôret, kanskje du finner det her? 

https://www.zooplus.no

Anonymkode: bbe26...32c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er generelt svært lite fortjeneste på fór i dyrebutikk. Det er det andre du kjøper der, som leker, skåler, toalett osv de henter inn fortjeneste på. I min tid så tjente man feks 60kr på en 15kg sekk med fór. 

Derfor trenger du ikke bekymre deg for at de anbefaler merker utifra fortjeneste. Fór anbefales utifra populæritet, tilbakemeldinger fra kunder, og opplæring fra brands og butikk. 

Anonymkode: b06e4...ce2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det er vanskelig å finn fôret, kanskje du finner det her? 
https://www.zooplus.no

Takk for nyttig link, men nei. 🙂 Svensk merke: Husse. Må bestilles online.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for nyttig link, men nei. 🙂 Svensk merke: Husse. Må bestilles online.

Det var synd. 
Sånn bort sett fra at du ikke fant det der, så er vi veldig fornøyde med den butikken. Leverer raskt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brit care 

Anonymkode: 7f84b...325

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke kjøp i daglivarebutikk. Gå til dyrebutikk. Sjekk kjøtt/fiskeinnhold, bør være kornfritt. Vi bruker Vigor & Sage, får hver 6. sekk gratis er det vel, så det er fint. Kjøper slike 10/12 kgs sekker. Jeg prøvde å variere for jeg tenkte det var lurt, men katten nektet å spise, så måtte etterhvert bytte til "gammelt" igjen. Hadde nok vanligvis variert ja. Varierer med våtfor da, det får de regelmessig, samt godbiter. Og når vi har foreks fisk tar jeg av litt til de før jeg lager maten vår også får de det som variasjon og. 

Anonymkode: 9e549...ec0

Hvorfor ikke kjøpe fór i dagligvarebutikk?

Anonymkode: 68c4e...6af

AnonymBruker
Skrevet

La deg bare for guds skyld ikke lure av disse «veterinærfôrene» og andre fôr som er proppfulle av karbohydrater og tilsetningsstoffer. Katter er rene kjøttetere og skal ikke ha masse potet og mais (som nesten ALLE kattefôr er fulle av). Vi bruker VOM til begge våre katter og til hundene. 

Anonymkode: dd4bf...41c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor ikke kjøpe fór i dagligvarebutikk?

Anonymkode: 68c4e...6af

Fordi dette er ingredienslisten i et standard dagligvarefôr til kattunger:Korn, kjøtt og animalske biprodukter (20 %, hvorav 2 % kylling og 2 % kalkun i de Y-formede kibblene*), vegetabilske proteinekstrakter, oljer og fett, fisk og fiskebiprodukter, grønnsaker (0,9 % tørkede grønnsaker tilsvarer 4 % rehydrerte grønnsaker i de Y-formede kibblene**), mineraler, gjær, melk og meieriprodukter (0,7 % skummetmelkpulver tilsvarer 4 % rehydrert skummetmelk i de runde kibblene***).  
Er det virkelig noe du tenker er bra for katten å spise? Hovedsakelig korn og litt rester fra kjøttindustrien. Kun 4% faktisk kjøtt, resten er kun karbohydrater og søppel. Dette fôret er nesten vegetarisk, noe alle vet ikke er bra for katter. Dette fôret er kun vomfyll som katter som også jakter utendørs kan overleve på. 

Anonymkode: dd4bf...41c

• Nyttig 1
Skrevet

Orijen er dyrt men absolutt det tørrfor-merket med best innhold. Anbefaler også å gi vom eller mush råfor til katt.

Skrevet (endret)

Her går vi for Brit Care, det er kornfritt. Nutrima og Orjen er også uten korn. Ser mange anbefaler Orjen, mulig vi går over på det etter hvert. 

Kattunge her og 😸Begynte med Royal canin, men har skjønt det slik at dette foret ikke anbefales (vet enkelte oppdrettere styrer unna).

Endret av Lillie
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er vanskelig, er at du vil få nesten like mange ulike svar og meninger som det finnes for. 

Jeg bruker RC. Ikke fordi det er det beste foret, men fordi det er det eneste mine spiser. Mine katter nekter spise kornfritt for. 
Jeg prøvde flere kornfrie typer allerede da eldste var kattunge, og han nektet. 
At det er billig som noen her påstår er totalt feilinformasjon, RC er ett av de dyreste merkene.... 

Her ser du kilosprisen, har tatt utgangspunkt i noen merker som mange pleier anbefale, og de fleste er kornfri. 
Har sett på poser på 4-6 kg, og ikke tatt med rabatter for hver 6-7 sekk. Som du ser er RC definitivt noe av det dyreste... 

Fra zooplus:
4kg med RC kitten: 175kr/kg 
4kg RC hair&skin 175kr/kg 
4kg Happycat 66 kr/kg 
4 kg Carnilove 123 kr/kg 
6 kg Wild freedom 113 kr/kg 
6 kg Applaws 120 kr/kg. 
Fra Musti 
5,4 kg Orijens 172 kr/kg
4,5 kg Acana 188kr/kg. 

Det de fleste er enige om er at det bør være høyt kjøttinnhold, og lite salt. 
Noen mener katter må ha våtfor i tillegg, noen mener katter ikke bør få tørrfor i det hele tatt. 
Tørrfor fra dagligvare har ofte for mye tomt fyllstoff, samt smakstilsetninger som gjør at "katter ville valgt whiskas". Flere typer våtfor fra dagligvare derimot har vunnet mange tester for ernæring. 

Mitt tips er å starte med noe med høyt innhold av kjøtt/fisk, og deretter juster, bytt og tilpass etter hvert som katten vokser og du blir kjent med den. Snakk med veterinæren når du er der, om de mener katten din har behov for noe annet. Angående variasjon i smak, så ønsker noen katter det, andre katter vil hate det. 

Jeg personlig er ikke fan av våtfor hver dag, og/eller til faste tider. Katter er vanedyr, og hvis de er vant til å gå våtfor til frokost kl 07 hver dag, så SKAL de ha det da. Hvis katten er vant til å få våtfor eller godbiter når du lager middag, så kommer du garantert til å få en katt som maser som ett gnagsår hver gang du lager middag. Mine kommer ikke inn på kjøkkenet engang når jeg lager middag, heller ikke når jeg åpner bokser eller lignende. De er vant til at det aldri er mat til dem samtidig som det er mat til meg. 

Anonymkode: c5603...5b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har Royal canin, tenker det er bedre enn det man kjøper i dagligvaren 

Anonymkode: 50861...289

AnonymBruker
Skrevet

Vi har stort sett holdt oss til Royal Canin og Hill’s når det gjelder tørrfôr, og gir nå Hill’s våtfor. Varierer litt med våtforet av og til, men kattene er kresne og liker ikke alt vi har prøvd.

Råfor prøvde vi helt i starten, men katten likte det ikke - og for en tid siden hørte jeg om en kattunge som hadde blitt veldig syk av råfor - hører sikkert til sjeldenhetene, men jeg ville ikke tatt sjansen.

Anonymkode: bd945...c2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...