Gå til innhold

Koffert, dyr eller "billig"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke vært så opptatt av pris, sånn i seg selv, men egenskaper. 

Altså, kofferten må være praktisk til sin bruk. Og dermed har vi endt opp med flere forskjellige kofferter til forskjellig bruk. 

Hva er egentlig bruksområdet? 
Er det bagasje som skal sjekkes inn, eller ville det vært mer optimalt med en koffert som kan brukes som håndbagasje? 
Hva vil normalt være i den? Er det primært klær og sånt, så er jo soft koffert mer praktisk enn "hard shell". Mens "Hard shell" beskytter innholdet mer mot trykk utenfra. 
"Hard shell" har ulemper som at kofferten alltid tar så stor plass, og det ikke er noe fleksibilitet. Dessuten veier den for det meste mer. 
Og hvis en "Hard shell" koffert skulle gå i stykker, så vil den gjerne sprekke/knuse, og dermed være veldig ødelagt. 

Hva slags håndtak er praktisk? 
2 hjul eller 4 hjul? (Hvis 4, husk at de må kunne snurre alle veier, ellers blir kofferten vanskelig å håndtere, og velter lett.)

Vekt er viktig i en koffert. Den bør veie så lite som mulig i seg selv. 

Vi har hatt kofferter fra Clas O. som vi har vært fornøyde med. Vi har nå relativt billige kofferter kjøpt på sko og veske butikk, som vi er fornøyde med.
Samtidig har vi fortsatt en Samsonite fra 1990/2000-ish, som fortsatt fungerer helt fint. 
Og et par Carlton kofferter som har vært med på en god del sydenturer. 

Jeg har også en kombinert trillekoffert/bag/ryggsekk fra Osprey som brukes MYE. Synes stort sett den er mer praktisk underveis enn koffert. Men den tar jo litt mindre i, og har litt høyere egenvekt. 
Den jeg har kan tas med inn på fly som håndbagasje. Men de finnes i flere størrelser. Og ryggsekkstroppene er beskyttet slik at de ikke kan hekte seg i noe. 

Men jeg ville altså definert behovet og hva som er viktig for bruker, før jeg hadde gått og sett. For det er så lett å "gå seg bort" i alt som finnes i butikken. 

Anonymkode: de2fc...4ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg reiser ekstremt mye, bare siste året har jeg hatt nærmere 20 flyreiser. I 2012 kjøpte jeg en koffert fra Samsonite. Denne er fremdeles en trofast følgesvenn. På den tiden betalte jeg vel rundt 3.000 kr, og jeg kan love at det var verdt hver eneste krone. 

Har byttet ut hjulene en gang fordi dem var så slitte, og det er det. Kommer aldri til å vurdere noe annet. Og helt ærlig: dere gjør barnet en stor tjeneste med å kjøpe en ordentlig koffert når dere først gir. En dritkjipt utgift om hun er på tur å flytte hjemmefra, så ryker kofferten fordi dere ikke gadd koste på noe ordentlig. 

nei, kjør på med kvalitet! Ikke noe å tenke på engang. Mannen har rett!

Anonymkode: 5aa8c...cf9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kofferten bør også være lett i seg selv. Med bagasje blir det fort tungt, og overvekt på flyet. Den bør også være mindre eller like stor som flyene krever hvis det er fly de skal reise med.

Ellers er jeg enig med de over: høyere pris betyr ofte kvalitet; soft-shell er fint, fordi det betyr den kan utvides noe og opptrer som en støtdemper; separate deler i kofferten er ganske lurt og; en beskyttelse over (sånn "gitter" med glidelås rundt) sånn at det som trenger beskyttelse har litt ekstra.

Anonymkode: 1eb7a...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig er jeg superfornøyd med min koffert fra American tourister. 

Anonymkode: e1f17...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting til: hjul som gjør at du kan trille kofferten er kjekt å ha.

Anonymkode: 1eb7a...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med mannnen; en av de bedre modellene til samsonite.

Jeg har reist veldig mye, over 20 år. Har eid to samsonite, tre andre kofferter. 

De tre andre ble kjøpt fordi jeg følte Samsonite var så dyr, og har blitt ødelagt i løpet av et år. I tillegg til at de var tyngre, vanskeligere å trille, med mer.

Første samsonite hadde jeg i 12 år. Og jeg er vel på ca år 15 med den nyeste (som var en enda dyrere modell) nå. Disse har nok ca 50 flyturer i året. 

Jeg har holdt meg til hard shell (selv om jeg ser noen i tråden er i mot dette). Den har noen bulker, men ingen sprekker. Ultralett vekt er det viktigste for meg. Og hygiene. En softshell vil jo trekke til seg alt mulig rart. 

(og når vi er delt i denne tråden handler det nok om hvor mye vi reiser, og hvor ;))

Anonymkode: 554ef...f17

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden du skal kjøpe den i gave til noen som reiser en del så hadde jeg spurt vedkommende om ønske. Jeg reiser mye og er litt "snobbete" når det gjelder både merke og kvalitet på sånne ting. Hadde jeg fått en koffert fra clas olson så hadde jeg faktisk ikke brukt den. Teit? Ja, sikkert for noen, men ikke for meg og likesinnede. 

Anonymkode: d924c...65c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 14.37):

Billig men grei kvalitet. Målene forandres ofte, kjipt med dyr koffert som ikkje kan brukes for at den ikke er innafor kravene. Rusta sine kofferter er greit priset med grei kvalitet.

Anonymkode: a7253...5da

Målene forandres ikke ofte nei. Hadde en Samsonite koffert i 20 år og hadde aldri problemer med å få den med som vanlig innsjekket bagasje. 

Anonymkode: d924c...65c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en dyr, klassisk koffert fra Samsonite i nøytral farge. Jeg har hatt mine (kjøpte et sett i ulike størrelser, toppmodell den gangen) i 22 år, ingenting feil med dem og de er fortsatt fine i fargen og fasongen og en glede å bruke. Det sved da de ble kjøpt, men det var det verdt! De billige koffertene blir kanskje dyrere i lengden. Kjøp alltid det beste du har råd til er et godt miljøråd også.

Anonymkode: 4c290...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to Samsonite, en stor og en håndbagasje. Jeg reiser ekstremt mye, og de har holdt i tjue år uten skader.

Anonymkode: 28f84...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt første kriterie var vekt. Det er det viktigste. Ønsket også en koffert som var hard. Endte opp med en fra Samsonite. Dette er en stor koffert som alltid må sjekkes inn. Like fin, men litt oppskrapet etter 5 år hvor jeg har reist alt fra 1 gang til 3 hvert år. 

Anonymkode: d986c...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en fra North Pioneer (Oslo) som jeg er veldig fornøyd med. Ganske lett, lett å trille, har taklet behandlingen fra flyplasspersonell bra. Det eneste jeg savner er gummihjul så den er litt mer stillegående.

Anonymkode: 20c76...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 16.28):

Takker for alle svar! 

Men ble jeg klokere? Dere er jo like delt som meg og mannen min 😆

Clas Ohlson var bare tatt ut av løse luften, så den butikken var ikke viktig. 

Jeg selv fikk koffert fra mine foreldre da jeg flyttet ut. Et flak av en Samsonite, som sikkert kostet mye. Men det var ikke mange år, før de koffertene var "ute". Litt derfor jeg er skeptisk også.

Pluss at koffertene hele tiden blir mer fancy, som f.eks. 4 hjul mot 2 hjul (som noen nevnte her). Og svart er vel kanskje den eneste fargen som er tidløs, og svart koffert er ikke så lett å kjenne igjen og heller ikke så gøy når man er ung og fresh, tenker jeg. 

Vi må nok ta oss en tur på butikken en dag, og se hva som finnes. 

Anonymkode: 389ec...76f

Men når nå de fleste kofferter har fire hjul og er veldig praktiske (og lettere enn tidligere utgaver), er det jo grenser for hvor mye de kan forbedres videre, det er jo mest sannsynlig temmelig marginalt. ;) 

Hva angår svart koffert kan problemet med at "alle" har det lett omgås med fargerik koffertlapp som er lett å kjenne igjen (og/eller ditto bagasjestropp som har som bonus å gi ekstra sikkerhet om kofferten mot formodning skulle åpne seg underveis). 

Jeg er som mange her team Samsonite; har det som hovedkoffert, men har North Pioneer i en mellomstørrelse og som kabinkoffert og er godt fornøyd med dem også - fint alternativ om man vil ha noe litt rimeligere enn Samsonite. :) 

Anonymkode: c2859...213

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men når nå de fleste kofferter har fire hjul og er veldig praktiske (og lettere enn tidligere utgaver), er det jo grenser for hvor mye de kan forbedres videre, det er jo mest sannsynlig temmelig marginalt. ;) 

Hva angår svart koffert kan problemet med at "alle" har det lett omgås med fargerik koffertlapp som er lett å kjenne igjen (og/eller ditto bagasjestropp som har som bonus å gi ekstra sikkerhet om kofferten mot formodning skulle åpne seg underveis). 

Jeg er som mange her team Samsonite; har det som hovedkoffert, men har North Pioneer i en mellomstørrelse og som kabinkoffert og er godt fornøyd med dem også - fint alternativ om man vil ha noe litt rimeligere enn Samsonite. :) 

Anonymkode: c2859...213

Koffertlapp og stropp (og annen løs pynt) øker bare risikoen for at bagasjen setter seg fast i bagasjesystemet og at kofferten blir ødelagt. Den beste bagasjelappen er den som er inni kofferten. 

Jeg stemmer for American tourister. God kvalitet men ikke så dyre som samsonite. 

Anonymkode: 7bde9...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 16.28):

Takker for alle svar! 

Men ble jeg klokere? Dere er jo like delt som meg og mannen min 😆

Clas Ohlson var bare tatt ut av løse luften, så den butikken var ikke viktig. 

Jeg selv fikk koffert fra mine foreldre da jeg flyttet ut. Et flak av en Samsonite, som sikkert kostet mye. Men det var ikke mange år, før de koffertene var "ute". Litt derfor jeg er skeptisk også.

Pluss at koffertene hele tiden blir mer fancy, som f.eks. 4 hjul mot 2 hjul (som noen nevnte her). Og svart er vel kanskje den eneste fargen som er tidløs, og svart koffert er ikke så lett å kjenne igjen og heller ikke så gøy når man er ung og fresh, tenker jeg. 

Vi må nok ta oss en tur på butikken en dag, og se hva som finnes. 

Anonymkode: 389ec...76f

Tipper det var i overgangen «tung til lett» design. Jeg fikk også ‘ett flak’ til konfirmasjon, relativt tung- som de jo var på den tiden. De siste i alle fall 20 årene har ikke de vært spesielt i bildet, i hvert fall ikke hos etablerte merker. Jeg har samsonite i flere størrelser som har vært med meg i nå om lag 15 år, tidløse og lette- jeg vet de har fått noen enda lettere modeller, men det blir flisespikkeri for min del. Fire hjul har de også, som har vært relativt standard for de fleste merker i mange år nå. Jeg er uenig i at koffert er en mote greie. Betaler man for kvalitet så får man varig kvalitet, det er i alle fall min opplevelse og mine er myyye brukt. 

Anonymkode: 48712...86a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp kvalitet. Det er ikke sikkert du må kjøpe Samsonite, men det er absolutt en viss sammenheng mellom pris og kvalitet når det gjelder kofferter. Jeg ville valgt en koffert som er lett, men med hardshell. Jeg har den ikke selv, men kunne tenkt meg en fra Upscape-serien. Den kan utvides med noen cm hvis man går på en smell og handler seg noen fine klær som må få plass i en allerede full koffert når man skal hjem fra tur ;) 

Anonymkode: b29e3...528

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mellomsjikt.

Ikke dyr for å være merke, men dyr nok til at hjulene er gummi fremfor hardplast. 

Anonymkode: 92e3a...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kofferter fra Chlas Ohlson og er veldig fornøyd. Mine har iallefall holdt seg godt :)

Anonymkode: cb5d5...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofiei skrev (På 10.3.2025 den 15.23):

Hva slags mål er det du mener endrer seg? Med mindre det er en koffert for kabinen, så er det jo ingen krav til str på kofferter innenfor de str man normalt går kjøpt? 

Her har vi bare Samsonite. Og når vi kjøper til barn og tantebarn, så kjøper vi bare det. 

Om man reiser med utenlandske flyselskap har det blitt redusert størrelse på kofferter flere ganger;
https://itluggage.com/pages/airline-luggage-size-guidelines

Anonymkode: a7253...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i de som sier gå for en dyrere koffert, men jeg er ikke enig i samsonite. Jeg gikk over fra det merket til American tourister og bytter aldri merke igjen.

Anonymkode: e156d...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...