AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Som tittelen sier ... Vi betalte 2 360 000 for huset vårt (det har en markedsverdi på mer). Vi eier begge 50 prosent hver. Huslånet betalte vi ned i desember. (Hadde kun 1mill i huslån i utgangspunktet). Vi har ingen annen gjeld enn et par 30 dagers kjøp hos Klarna (betaler aldri før vi har fått det vi bestiller), på en ubetydelig sum. Vil det stå noe om huset i det som skatteetaten beregner som formue? Veldig enkelt spurt, 1 180 000 i formue på oss hver? (Ikke tatt med bilene og kontoinnskudd) Er det noen som kan dette? Jeg spør fordi at hver gang jeg får skattemeldingen, forstår jeg ikke dette med at plutselig stiger/synker formuen min uten at jeg har annen gjeld enn det som var lånet til huset, som uten unntak sank for hvert år. Takk for innsikt på forskudd! Anonymkode: f621a...920 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Du vil få en skatteverdi på huset og all gjeld (i dette tilfellet null) vil bli trukket ned på dette. Skatteverdien skal vel ikke overgå 30% av markedsverdi og blir satt av kommunen ut fra området du bor i mer en hva du faktisk betalt for det. Du vil få 1,18 mill * 0,3 = ca 360 000 NOK i formue fra huset ditt (50%) og det samme vil den som eier andre delene av huset. Formue har fratrekk på 1,76 mill før formuesskatt beregnes så jeg tror det skal gå bra. Endret 6 timer siden av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Ligningsverdien blir den samme, men formuen din øker fordi skatten er borte. Ligningsverdien på bolig er 25% av Skatteetatens antatte verdi på boligen. Anonymkode: 7a7eb...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ligningsverdien blir den samme, men formuen din øker fordi skatten er borte. Ligningsverdien på bolig er 25% av Skatteetatens antatte verdi på boligen. Anonymkode: 7a7eb...334 * fordi gjelden er borte, skulle det stå. Anonymkode: 7a7eb...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå