AnonymBruker Skrevet 11. mars #41 Del Skrevet 11. mars Jeg tror mange stresser over dette fordi de ikke ønsker å gå ned i levestandard som pensjonister. Forståelig nok, men samtidig er det jo «bare» å redusere forbruket sitt og gå ned i levestandard - så lever man fint som minstepensjonist også. Jeg lever på 20.000 i mnd i dag (ufør minstesats), og har ikke mulighet til å spare til pensjon. Har heller ikke tjent opp pensjon tidligere, da jeg har vært syk siden slutten av tenåra (nei, jeg fikk likevel ikke ung-tillegget på uføretrygden). Jeg sparer forsåvidt til buffer nå, men lever veldig begrenset økonomisk for å få til dette. Har ikke nok inntekt til å spare til pensjon i tillegg. Men jeg har likevel nok penger til mat og bolig, og det vil nok de fleste andre også ha som pensjonister, selv om det betyr at de må gå ned i levestandard ellers. Er du ung og arbeidsfør i dag, så nyt det, ikke ødelegg livet ditt i dag med bekymringer om en økonomisk fremtid som du ikke vet om du får oppleve engang. Spar gjerne ekstra til pensjon, selvfølgelig, men ikke la det ta helt over. Anonymkode: 047e5...3c5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #42 Del Skrevet 11. mars Jeg jobber fordi jeg liker å ha noe å gjøre, og har muligheten. Ikke bare for pengene. Enig i at man ikke skal ta valg i livet utelukkende basert på økonomi eller av ren frykt for framtida. Vi lever her og nå😊 Anonymkode: b894f...856 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #43 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): TS her Tror mange misforsto hva jeg mente. Jeg siktet ikke til privat pensjonssparing for folk som ønsker å ha det, men den vanlige pensjonen man får fra folketrygden. Og en minstepensjonist har ut fra hva jeg kan se ca 18.000 i måneden. Og det skattes ikke av disse pengene. Altså vil en minstepensjonist som aldri har vært yrkesaktiv få ca 2000 kr mindre utbetalt i måneden enn faren min som har vært yrkesaktiv i over 40 år. Å jobbe i 40 år for å få 2000 kr ekstra i måneden, synes jeg ikke er verdt det, når man kan få omtrent samme utbetaling qv å gå hjemme i disse 40 årene. Det er jo noe helt annet om man har en godt betalt jobb, og derfor får en god pensjon, men for personer i lavtlønnsyrker så lønner det seg rett og slett ikke å jobbe pensjonsmessig. Anonymkode: 20eb1...983 Enig. Å jobbe deltid gir meg overskudd, rikelig av tid til interesser, og jeg slipper hverdagsstresset. Folk tenker vel at statistisk sett så lever de til de er 90. Men det har man jo ingen garanti for. Jeg kan dø av kreft som 70-åring. Jeg velger derfor å leve livet mitt her og nå. Ikke sånn ment at jeg sløser, jeg har alltid vært forsiktig med penger. Har ikke planer om å begynne å reise til andre land, drikke vin, gå på opera eller spise ute når jeg blir pensjonist. Kommer nok til å leve sånn som jeg gjør nå, da jeg er fornøyd med det. For meg er tid viktigere enn penger. Anonymkode: 7a68a...5a6 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #44 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Enig at det var ufint sagt. Jeg blir bare så oppgitt over alle trådene her på KG skrevet av kvinner som forsvarer at de går i kvinnefellen og som så får svar fra andre som har gått i kvinnefellen og som heier på valget. Man vet at de ikke hører på sunn fornuft og vil ende opp som ulykkelige minstepensjonister. Anonymkode: 1fc6a...ff0 Jeg er ikke ts men hvorfor skulle jeg bli mindre lykkelig så lenge jeg har nok penger til å leve det livet jeg ønsker? De som er så opptatt av penger er sikkert de med stort hus, fin bil, feriereiser, dyre hobbyer, fine klær og sminke osv. Jeg lever et lykkelig nøkternt liv. Tviler på at det kommer til å forandre seg når jeg blir pensjonist. Må ta høyde for at prisene øker endra mer selvfølgelig. Men jeg har penger til overs så det skal nok gå fint. Det har sikkert med mijø å gjøre. I min omgangskrets er vi ikke så opptatt av statussymboler. Familien min kommer fra trange kår, så jeg vet å sette pris på det jeg har. Anonymkode: 7a68a...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #45 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Enig. Å jobbe deltid gir meg overskudd, rikelig av tid til interesser, og jeg slipper hverdagsstresset. Folk tenker vel at statistisk sett så lever de til de er 90. Men det har man jo ingen garanti for. Jeg kan dø av kreft som 70-åring. Jeg velger derfor å leve livet mitt her og nå. Ikke sånn ment at jeg sløser, jeg har alltid vært forsiktig med penger. Har ikke planer om å begynne å reise til andre land, drikke vin, gå på opera eller spise ute når jeg blir pensjonist. Kommer nok til å leve sånn som jeg gjør nå, da jeg er fornøyd med det. For meg er tid viktigere enn penger. Anonymkode: 7a68a...5a6 Du kanskje skal prøve å reise, drikke god vin, gå på opera og spise god mat ute, før du bestemmer deg. Livet er kort. Anonymkode: 1fc6a...ff0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #46 Del Skrevet 11. mars Jeg stresser ikke med pensjon men sparer mye. I forskjell fra deg så har jeg en veldig godt betalt jobb som jeg trives i. Samme med min mann. Arbeidsgiver sparer maks pensjon, begge har afp, allikevel sparer vi 50000 i måneden i pensjon. Kunne gått av i dag ved 51, men venter til 62. I tillegg til å ha råd til det jeg vil som pensjonist, så kan jeg hjelpe mine 3 barn inn på boligmarkedet når den tid kommer. Som mange andre lever vi nøkternt, og da kan vi spare såpass mye. Vi prioriterer ferier og opplevelser i stedet for hytte, båt, klær osv. Anonymkode: ff6c0...44e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #47 Del Skrevet 11. mars Jeg sparer til pensjon i fond fordi jeg er selvstendig næringsdrivende, og vil ha mer pengee å bruke når jeg blir eldre. Det er ingen grunn til å tro at jeg skal dø tidlig, da jeg tar vare på helsen på de måter som er mulig. Det er jo veldig uklokt å leve nå som om man skal dø snarlig, det er veldig korttenkt. Det er fornuftig å ha en lengre horisont, og å ta trygge valg, for å ha et best mulig liv. Din tenkemåte er mer «her og nå», mens jeg tenker både og. Jeg skal leve et godt liv nå, og jeg skal leve et godt liv når jeg er 75. Anonymkode: 03fc0...bdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #48 Del Skrevet 11. mars Ren pensjonssparing i fond gidder jeg ikke. Rett og slett pga eksempler du nevner. Her har jeg flere nære familiemedlemmer som gikk bort like før pensjonsalder og 10-15 år før. Men det jeg gjør er å spare i indeksfond og nedbetaler boliglån osv. Håper å ha nedbetalt lån til pensjonsalder slik at utgiftene ikke er så enorme, hvis jeg skulle leve da selvsagt😅 Anonymkode: 4bd26...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #49 Del Skrevet 11. mars Jeg sparer fordi jeg er livredd for å ende opp som gammel og fattig. Jeg ser tilbake på min mormor, hvor alle hennes barn og øvrig familie bodde på en annen kant av landet. Hun måtte tidlig flytte i leilighet og det gjorde det vanskelig for henne å ta imot familie på besøk også. Og vi andre hadde ikke økonomi til å bo på hotell over lengre perioder. Hun endte opp innesperret i leiligheten i mange år etter hun ble dårlig til beins fordi hun hadde råd til å ta seg rundt med taxi alle veier. Hun hadde god råd i starten av pensjonsalderen, men etterhvert tok pengene slutt. Hun måtte jo betale for å få mat tilkjørt. Betale for vasking, kostbare medisiner og betale for å få hentet medisinene sine. Store kostnader for tannlege. Betale for å gå til frisør, fotpleie og få maten hjemkjørt. Som gammel har man økte utgifter til helse og man må betale for stort sett alt man vil ha gjort, når man ikke lenger klarer det selv. Hun var heller ikke av de dårligst stilte, men likevel hadde hu smått med penger mot slutten. Hun levde til hun var over 90, men fikk knapt et halvt på på sykehjem. Hun ble enke på 80-tallet og døde i 2015, så levde alene i mange år. Først med enebolig som ble solgt "billig" og måtte kjøpe dyr leilighet på et sentralt sted, så hun satt ikke igjen med noe overskudd der heller. Jeg håper for guds skyld at jeg ender opp med å ha barna mine nært meg og at de vil føle omsorg for meg når jeg blir gammel og trenger hjelp og at jeg har økonomi til å leve et verdig liv når jeg går av med pensjon. Anonymkode: 6b436...255 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #50 Del Skrevet 11. mars Jeg har ikke hatt råd til det, og stressa over det. Mest fordi det står i aviser fuckings hele tida. Men så snakket jeg med en økonom, som hadde skrevet en oppgave om det. Han viste meg noen grafer og tabeller og plutselig forstod jeg at det ikke var så sinnsykt viktig som jeg hadde trodd. Økonomen fortalte meg at det var viktigere at jeg kjøpte hus, betalte ned på lånet og levde et vanlig og fornuftig liv. Når jeg hadde penger til overs kunne jeg spare til pensjonen senere. Siden har jeg ikke stressa over det. Men skjønner at folk blir det. Man blir jo litt påvirka av media. Sier ikke at man ikke skal spare, det er bare lurt - men det er en tid for alt. Ikke alle 20-30åringer har penger til overs. Anonymkode: eb5be...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #51 Del Skrevet 11. mars Jeg prøver, men er vanskelig. Levd fra hånd til munn i snart 20 år. Ved noen gode perioder har jeg prøvd å spare noen kr til pensjon. Men så er det noe som går sunt hvor jeg må ta penger fra flere sparekontoer for å få penger til reparasjon eller ny hvitevare. Og så er jeg nede på null igjen i sparinga. Ligger liksom alltid på etterskudd.æ uansett hvor mye jeg prøver spare. Spare til strømregningene, ja, det får jeg til hvis jeg lever ekstremt sparsommelig. Men p spare til pensjon? Glem det, jeg har ikke penger til det . Dette innlegget her er sikkert forstyrrelsesmoment for alle som leser her. Siden flere av dere skriver at dere sparer 50 000 i mnd til pensjon . Ville bare komme med min historie og et annet perspektiv Anonymkode: 657d6...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #52 Del Skrevet 11. mars Dette med pensjon er veldig individuelt, jeg høre ofte at en må spare slik at en har råd til å reise og koser seg når man blir pensjonister. Jeg bruker naturlig lite penger da jeg er verken fan av reising eller spise ute bl.a, masse intresser men de har en tedens til å koste lite. Og da kan bruke lite samtidig som dette ikke går ut over livsgleden. Men jeg spare til pensjon men vet ikke hvorfor, jeg vil ha 0 gjeld når den tiden kommer så sikker bedre råd da uansett. Men uansett greit å ha litt for du vet aldri hva fremtiden bringer Anonymkode: 6ccda...c2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #53 Del Skrevet 11. mars Jeg stoler ikke på at det blir noe særlig pensjon å leve av når jeg blir gammel - eller at jeg må jobbe til jeg er 80 for å få full pensjon. Jeg vil gå av når jeg er 70, uten å måtte leve på havregrøt og vann hver dag. Jeg vil reise og oppleve ting! Skulle gjerne reist mer nå, men med barn og full jobb får jeg ikke levd ut mine drømmer. Anonymkode: b6610...5d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 11. mars #54 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg stresser ikke med pensjon men sparer mye. I forskjell fra deg så har jeg en veldig godt betalt jobb som jeg trives i. Samme med min mann. Arbeidsgiver sparer maks pensjon, begge har afp, allikevel sparer vi 50000 i måneden i pensjon. Kunne gått av i dag ved 51, men venter til 62. I tillegg til å ha råd til det jeg vil som pensjonist, så kan jeg hjelpe mine 3 barn inn på boligmarkedet når den tid kommer. Som mange andre lever vi nøkternt, og da kan vi spare såpass mye. Vi prioriterer ferier og opplevelser i stedet for hytte, båt, klær osv. Anonymkode: ff6c0...44e Dere sparer altså 600 000kr til pensjon i året? i tillegg til at dere har råd til å «prioritere» ferier. Da må dere jo ha en helt sinnsvak inntekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #55 Del Skrevet 11. mars Jeg sparer en del til pensjon fordi jeg planlegger å gå ut av arbeidslivet når jeg blir 62 år. Da går ektefellen min av med pensjon, og vi vil nyte tiden sammen og ha det romslig økonomisk. Dersom jeg skulle bli syk eller dø tidlig tenker jeg at pengene vil være til god hjelp for de to barna mine. I familien min blir kvinner som oftest over 90 år gamle, så jeg håper det gjelder for meg også. Anonymkode: ca8ad...788 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #56 Del Skrevet 11. mars Romkom skrev (55 minutter siden): Dere sparer altså 600 000kr til pensjon i året? i tillegg til at dere har råd til å «prioritere» ferier. Da må dere jo ha en helt sinnsvak inntekt Vi sparer omtrent det samme, ikke nødvendigvis utelukkende til pensjon, men til vi blir eldre. Vi har samlet inntekt på ca. 3 millioner. Vi prioriterer derimot ferie i liten grad, så der går det lite penger. Anonymkode: 6583b...76b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #57 Del Skrevet 11. mars Romkom skrev (1 time siden): Dere sparer altså 600 000kr til pensjon i året? i tillegg til at dere har råd til å «prioritere» ferier. Da må dere jo ha en helt sinnsvak inntekt Vel ca. 2,5 mill til sammen. Men har ikke lån på hus eller bil. Så prioriterer sparing og ferier og nedprioriterer rent forbruk. Da går det greit. Anonymkode: ff6c0...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #58 Del Skrevet 11. mars Handerrefyren skrev (På 10.3.2025 den 13.59): Svært mange er ikke klar over hvor lite de får i offentlig pensjon, for en som tjener 700-800 tusen i dag og har jobbet i over 30 år vil pensjonen være 400-450 tusen før skatt, dette gir en utbetaling på snaue 30 000 i mnd. dette er jo greit nok om en bor i en nedbetalt bolig med lavt vedlikeholdsbehov, sammen med ektefelle eller samboer. mange (særlig kvinner) som ikke har full opptjening (30 år) eller har stått i lavere betalte jobber får mindre en dette. Kvinner med barn som er hjemme noen år for barnas del eller som ikke kommer ut i 100% jobb eller som ikke kommer ut i arbeidslivet før de er 32 år sliter med opptjeningstid (30 år), dette er gjerne personer i tunge fysiske jobber det å kunne gå av tidlig (62 år) vill føles greit, disse jobber også i mange tilfeller i lavtlønnsyrker. på den annen side TS har jo et poeng, det er ikke sikkert man blir gammel, noen få faller jo fra før man blir pensjonist, men det er ikke mange. å da er det jo like greit å bruke opp det man har mens man har det, men mitt tips er å spare til alderdommen. Er ikke full opptjening 40 år da? Anonymkode: 07663...58d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 12. mars #59 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er ikke full opptjening 40 år da? Anonymkode: 07663...58d Hvis det er folketrygden dere tenker på så er det nå i praksis allesårsopptjening, dvs. at alle år med inntekt mellom 13 og 75 år gir pensjonsopptjening i folketrygden. Tidligere var 30 år full opptjening i offentlig tjenestepensjon (for offentlig ansatte + andre som frivillig har sluttet seg til en slik ordning), men det er heller ikke lenger tilfelle for personer født 1963 eller senere og for opptjening skjedd etter 31.12.2019. 40 år er aktuelt for trygdetid. Har man trygdetid < 40 år kan man minstepensjonen fra folketrydgen bli redusert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #60 Del Skrevet 12. mars Jeg må jobbe til jeg er 70. Sparer ekstra pensjon så jeg kan ta ut pensjon litt før. Har lenge vært litt annerledes for de som har blitt pensjonister de seneste åra. Det blir verre med oss som er unge nå. Anonymkode: e9a92...8eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå