AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #21 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): De eneste jeg kjenner som kan si slike ting som ts er folk som har fått mye hjelp hjemmefra, og tar lett på ting, fordi de er vant til alt ordner seg på et eller annet vis... Anonymkode: 1349b...54e Har en meget fornuftig og sparsommelig mann som ikke har pensjonssparing. Han tenker at innen da er man gjeldfri og han sparer jo på andre måter/ andre kontoer. Folk har ulikt syn på dette, og det må være lov, uten å bli oppfattet som mindre begavet. Sparer selv til pensjon, men til gjengjeld er jeg mye dårligere enn ham på annen sparing. Han kommer fra en familie der de lever lenge, jeg kommer fra mer uheldige gener med mange arvelige sykdommer. Anonymkode: b2800...80a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #22 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker som om du ikke er veldig ressurssterk, som er i et ufaglært og lavtlønnet yrke og også hadde en far som ble minstepensjonist. Det kan nok være lurt å ta til deg informasjon du får fra mer ressurssterke kvinner. For eksempel argumenterer du med at faren din bare fikk 20.000 utbetalt som pensjonist og at det ikke er mye. Nei, det er det ikke, men det er mer enn du vil få hvis du ikke jobber mer og passer på pensjonssparingen. Du argumenterer også med at du kjenner noen som døde et par år inn i pensjonstiden. Ja vel, men du kjenner sikkert til minstepensjonister som måtte leve stusselige liv frem til de døde 100 år gamle? Anonymkode: 1fc6a...ff0 Å du virker fryktelig nedlatende og ufin Anonymkode: 9c026...19e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #23 Del Skrevet 9 timer siden Jeg tenker det bare er fint jeg om jeg dør før jeg har rukket å bruke opp det jeg har spart til pensjon. Da går jo de pengene til mine barn, som jo er en hyggelig tanke. å jobbe redusert og frivillig bli minstepensjonist høres ut som et elendig livsvalg. Anonymkode: d2714...16d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #24 Del Skrevet 9 timer siden Det er ikke alle som er gjeldsfrie ved 62. Da må en planlegge fremover i tid . Egen pensjonssparing, AFP og innskuddspensjon via jobb for dem som har det. Det er stor forskjell på pensjonsutbetalingene når en er 62 eller venter 64-67 års alder. Jeg har ikke stresset noe som helst ved pensjonssparingen min i det hele tatt. Bare sørget for at jeg sparte et lite beløp pr mnd i mange år. Jeg er heldig og er kvalifisert til AFP og om god innskuddspensjon via jobb som jeg kan begynne å ta ut tidligst om tre år når jeg blir 62. Vanlig alderspensjon alene er jo til å sulte ihjel av. Sånn er samfunnet blitt siden en større andel av befolkningen er eldre, og flere og flere pensjonister blir det i forhold til de yrkesaktive. Det må være noen som jobber og skatter inn sånn at hjulene går rundt i samfunnet. Når en en enslig så er det enda viktigere å sørge for at har en pensjon til å leve av siden en ikke har noen å dele utgiftene med Anonymkode: 77f1e...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #25 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): TS her Tror mange misforsto hva jeg mente. Jeg siktet ikke til privat pensjonssparing for folk som ønsker å ha det, men den vanlige pensjonen man får fra folketrygden. Og en minstepensjonist har ut fra hva jeg kan se ca 18.000 i måneden. Og det skattes ikke av disse pengene. Altså vil en minstepensjonist som aldri har vært yrkesaktiv få ca 2000 kr mindre utbetalt i måneden enn faren min som har vært yrkesaktiv i over 40 år. Å jobbe i 40 år for å få 2000 kr ekstra i måneden, synes jeg ikke er verdt det, når man kan få omtrent samme utbetaling qv å gå hjemme i disse 40 årene. Det er jo noe helt annet om man har en godt betalt jobb, og derfor får en god pensjon, men for personer i lavtlønnsyrker så lønner det seg rett og slett ikke å jobbe pensjonsmessig. Anonymkode: 20eb1...983 Om du kun tenker på pensjonen du får fra det offentlige, så er den jo avhengig av hvilken lønn du har hatt i disse årene. Det er ikke som at alle får bare 20 000... Din far må ha hatt veldig lav lønn for å få så lav pensjon. Og altså, 2 000 i måneden er ikke lommerusk. Det er stor forskjell på 18 000 og 20 000 i måneden. Jo mindre man har i måneden, jo mer er de pengene verdt... Jeg tror nok de fleste som har bare 18 000 ville blitt lykkelig for de 2 000 kronene ekstra. Det virker veldig rart at du tror at alle kommer til å få bare 20 000? Jeg foreslår at du leser deg litt opp på pensjon, og bruker pensjonskalkulatorene for å se hva du kommer til å få utbetalt. Det er jo temmelig dumt for deg om du lar være å jobbe, i stedet for å heller fokusere på å få høyere lønn så du får bedre pensjon... Anonymkode: 005b9...4ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #26 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): å jobbe redusert og frivillig bli minstepensjonist høres ut som et elendig livsvalg. Anonymkode: d2714...16d Tja, det handler vel om verdier og forbruk, og egentlig litt etikk også, og ikke så mye om hva du syns er elendig livsvalg. Siden jeg selv lever på ca. 10 000 kr i måneden nå, vil 18 000 bli et kjempeløft for meg. Personlig valg, med andre ord, hva hver og en av oss syns er viktig. Anonymkode: 147b0...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #27 Del Skrevet 8 timer siden Jeg tror at det lønner seg å spare til pensjon, ettersom pensjonsordninger ikke akkurat blir bedre fremover😬 Selv om jeg tjener 800 000kr i året nå så har jeg jobbet redusert noen år da barna var små, og jeg hadde noen år uten lønn da jeg tok utdanning. Etter fylte 65 år så går aktivitet og behov for reise osv mye ned, så en har jo ikke samme utgifter som når en er 30👍🏼 Jeg ønsker å ha nok penger til å kunne gå til tannlege, treningssenter, noe sosialt og kunne kjøpe medisiner og kosttilskudd😉 Siden jeg lever sparsommelig nå så tror jeg ikke at jeg kommer til å “ta av” som pensjonist, men det er greit å ha råd til å betale strøm og kommunale avgifter😄 Anonymkode: 27965...be3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #28 Del Skrevet 8 timer siden Har du prøvd pensjonskalkulatoren for å se hva DU ligger an til å få i pensjons da, ts? Det er jo meningsløst om logikken din er "JEG skal jobbe redusert fordi faren min fikk lav pensjon"? Kanskje det for faren din var 18 000 som minstepensjonist vs 20 000 etter å ha jobbet fullt i førti år - men de 20 000 er jo som sagt basert på hans inntekt. Så lenge du ikke tjener nøyaktig det samme som han, så får jo du en annen pensjon? Så du kan ikke se på det som 18 000 vs 20 000, du må sammenligne de 18 000 mot hva DU får i pensjon om du jobber fullt i førti år.. Anonymkode: 005b9...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #29 Del Skrevet 8 timer siden Jeg er mest bekymret for folk som leier bolig, de kommer på en måte til å bli sittende fast, en passelig 2 roms i sentrale strøk på østlandet koster fort 15 k i mnd. det blir litt krise om du får ut 18k på pensjon, får du 25k i pensjon er det såvidt levelig med 30k så klarer en seg greit. Anonymkode: e9195...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #30 Del Skrevet 8 timer siden Jeg ble ufør, så fikk aldri tjent opp skikkelig pensjon Det var ett sjokk å se hvor lite jeg ville få som pensjonist. Det som reddet meg var ei forsikring fra jobben, der forsikringsselskapet tok over innbetaling ved uførhet, det redder meg fra å bli minstepensjonist som 67 åring. Anonymkode: b8d8c...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #31 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selv velger jeg å kun jobbe 50%. Mye har med at jeg mistrives i jobben, og at man uansett ikke kan få mer enn 50% fast stilling i min jobb. Men også at jeg verdsetter friheten ved å ha korte arbeidsdager og mye fri. Ja, pensjonen blir dårlig, men det verste er at jeg uansett om jeg jobber 100, 50 eller 0 prosent, sannsynligvis blir minstepensjonist uansett, da jeg jobber i et ufaglært lavtlønnsyrke. Så hvorfor stresser dere så fælt med at folk skal jobbe for å tjene opp til pensjon, når mange uansett får svært lav pensjon, og i tillegg ikke er garantert å få en lang og fin pensjonisttilværelse? Anonymkode: 20eb1...983 Men da velger du å si i fra deg; - Muligheten for å gå av tidlig. Det er ventet at pensjonsalderen kryper videre oppover, og at de aller fleste må stå i jobb livet ut. Så dette må du holde på med resten av livet. Mens jeg har kjøpt en leilihet i varmen, og har full frihet mine (statistisk) siste 20 leveår. - Muligheten til økonomisk frihet som pensjonist, du vil være låst til det samme livet i Norge. Sparer jeg som nå kan jeg reise, spise godt, oppleve ting. - Muligheten til privat helsehjelp. Helsevesenet vil kollapse under eldrebølgen, private løsninger er fremtiden. - Muligheten til å kjøpe seg private omsorgstjenester. Alt fra hushjelp, matlaging, sykehjemsplasser som består av mer enn ytterste minimum. Anonymkode: 4f68b...1c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #32 Del Skrevet 8 timer siden Jeg sparer fordi jeg ikke ønsker å bli minstepensjonist, for det innebærer pr definisjon å leve under fattigdomsgrensen i Norge. Det ønsker jeg ikke. Jeg er for å leve litt i nuet og kose seg og ikke spare seg ihjel, men det må være litt realisme og; man får ikke nok i pensjon av staten til å leve godt. Anonymkode: 2a3f0...4fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #33 Del Skrevet 8 timer siden Tja. Kan jo ta min mor da. Hun har jobbet mye og spart mye. Hun har utbetalt 38 000 no når hun er pensjonist. Nedbetalt bolig. Ny bil. Ingen gjeld. Lever livet. Reiser når hun vil. Hun lever veldig godt. Hun klarer ikke å bruke opp pensjonen sin. Så ja. Det er det jeg sparer til. Min generasjon får jo ikke bra pensjon gjennom staten. Så jeg sparer selv. Dør jeg så får jo mannen min det. Så kan han leve godt. Barna våre arver det å hvis vi begge dør tidlig. Så for meg så er alt dette verdt det. Anonymkode: e80d1...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #34 Del Skrevet 7 timer siden Jeg er 40, og jeg vet allerede nå at jeg blir minstepensjonist. Tar det med knakende ro. Klarer jeg å leve på AAP minstesats nå, skal jeg klare å leve på minstepensjon også. Nå er jeg med på å finansiere stort hus, hytte, flere biler og to tenåringer - ingenting av det har jeg stor interesse av å finansiere når barna flytter ut. Drømmer om å selge rubbel og bit og bo mer enkelt, og det kunne jeg lett ha klart nå dersom jeg tok ut min del av EK'en fra huset. Kommer til å gå inn i pensjonisttilværelsen gjeldfri, og har absolutt ingen ambisjoner om å eie mer enn det absolutt nødvendige i fremtiden. Den holdningen er min motreaksjon på å vokse opp i et samfunn hvor man alltid fråtser i materialistiske ting. Ellers gir fondsparing mer gevinst enn å spare til pensjon. Boligen min stiger også jevnt og trutt i verdi, så EK'en vokser jo helt til jeg velger å selge. Og for all del, jeg kan alltids bli skilt. Men da går halvparten av verdiene til meg, og det i seg selv sikrer meg en grei økonomisk fremtid. Har btw aldri fått et rødt øre av foreldrene mine, ikke mannen min heller. Økonomien har vi bygd opp selv. Anonymkode: 4a9de...dad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #35 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er 40, og jeg vet allerede nå at jeg blir minstepensjonist. Tar det med knakende ro. Klarer jeg å leve på AAP minstesats nå, skal jeg klare å leve på minstepensjon også. Nå er jeg med på å finansiere stort hus, hytte, flere biler og to tenåringer - ingenting av det har jeg stor interesse av å finansiere når barna flytter ut. Drømmer om å selge rubbel og bit og bo mer enkelt, og det kunne jeg lett ha klart nå dersom jeg tok ut min del av EK'en fra huset. Kommer til å gå inn i pensjonisttilværelsen gjeldfri, og har absolutt ingen ambisjoner om å eie mer enn det absolutt nødvendige i fremtiden. Den holdningen er min motreaksjon på å vokse opp i et samfunn hvor man alltid fråtser i materialistiske ting. Ellers gir fondsparing mer gevinst enn å spare til pensjon. Boligen min stiger også jevnt og trutt i verdi, så EK'en vokser jo helt til jeg velger å selge. Og for all del, jeg kan alltids bli skilt. Men da går halvparten av verdiene til meg, og det i seg selv sikrer meg en grei økonomisk fremtid. Har btw aldri fått et rødt øre av foreldrene mine, ikke mannen min heller. Økonomien har vi bygd opp selv. Anonymkode: 4a9de...dad Går du på AAP så har du jo ikke bygget opp økonomien selv, du får mer enn et rødt øre fra staten: Anonymkode: 1fc6a...ff0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #36 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er 40, og jeg vet allerede nå at jeg blir minstepensjonist. Tar det med knakende ro. Klarer jeg å leve på AAP minstesats nå, skal jeg klare å leve på minstepensjon også. Nå er jeg med på å finansiere stort hus, hytte, flere biler og to tenåringer - ingenting av det har jeg stor interesse av å finansiere når barna flytter ut. Drømmer om å selge rubbel og bit og bo mer enkelt, og det kunne jeg lett ha klart nå dersom jeg tok ut min del av EK'en fra huset. Kommer til å gå inn i pensjonisttilværelsen gjeldfri, og har absolutt ingen ambisjoner om å eie mer enn det absolutt nødvendige i fremtiden. Den holdningen er min motreaksjon på å vokse opp i et samfunn hvor man alltid fråtser i materialistiske ting. Ellers gir fondsparing mer gevinst enn å spare til pensjon. Boligen min stiger også jevnt og trutt i verdi, så EK'en vokser jo helt til jeg velger å selge. Og for all del, jeg kan alltids bli skilt. Men da går halvparten av verdiene til meg, og det i seg selv sikrer meg en grei økonomisk fremtid. Har btw aldri fått et rødt øre av foreldrene mine, ikke mannen min heller. Økonomien har vi bygd opp selv. Anonymkode: 4a9de...dad De fleste sparer jo til pensjon i fond, via ASK. Ikke i IPS løsninger. Jeg er enig med mange i at livet skal skje. Treffer sykdom vil vi faktisk ha muligheten til å få maks hjelp, og nyte maks, den tiden vi har. Da kan vi begge ta permisjon "på dagen", i stedet for at den som ikke er syk er avhengig av å jobbe som vanlig, og den andre må stå i jobb lengst mulig. Og som andre har påpekt. Skjer noe med meg, så unner jeg mannen det vi sammen har. Skjer noe med begge så har vi gode tanker (i testamentet) rundt hva pengene da skal gå til. Det vil gi nieser og nevøer en pangstart i boligmarkedet, og det gir meg mye glede, selv om jeg helst vil bruke mest mulig på oss selv i alderdommen. Anonymkode: 4f68b...1c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #37 Del Skrevet 7 timer siden Du skriver: En annen sak er at selv om du jobber i storparten av ditt voksne liv, så er du ikke garantert noen god pensjon. Faren min f.eks, jobbet fra han var 17 til 65, men sitter igjen med litt over 20.000 utbetalt i måneden. Det er ikke mye å leve på når alle faste utgifter er betalt. Derfor sparer vi. Anonymkode: 67fae...5d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #38 Del Skrevet 7 timer siden Når jeg er pensjonert kan jeg bo i nedbetalt leil I Spania. Og jeg kan leve godt på bare pensjonen ift i Norge. Hadde grua meg til pensjonsalder om jeg bare hadde jobbet 50 %. Så lite å leve av Anonymkode: d7e67...610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #39 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når jeg er pensjonert kan jeg bo i nedbetalt leil I Spania. Og jeg kan leve godt på bare pensjonen ift i Norge. Hadde grua meg til pensjonsalder om jeg bare hadde jobbet 50 %. Så lite å leve av Anonymkode: d7e67...610 Her må du regne inn skatteavtaler og betydningen av de, folketrygden, med mer. Anonymkode: 4f68b...1c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå