AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden På grunn av alle de tekniske "nyvinningene" som er innført. Før, da mine eldste gikk på skolen, så hadde vi meldingsbok og informasjon på papir. Barn fikk med seg lapp hjem om hva som skjedde, og foreldrene kunne skrive i meldingsboka om fravær, sykdom, spesielle hendelser osv. Så ble alt elektronisk. Vi har tre (!) apper som må brukes av foreldre i skolesammenheng for ETT og samme barn: Vigilo-appen - der kommer alt om ukeplaner, spesielle dager, foreldremøter osv. MEN! Søker om fravær kan du ikke via appen. Da må du inn på NETTSIDEN Vigilo, og søke derfra. Showbie-appen, der leksene skal gjøres. For matte har vi egen app (husker ikke navnet nå), der matteoppgavene skal løses. Så har vi en app i tillegg som brukes for samtykker osv. Er det bare jeg som er sutrete, eller har det gått helt over styr nå? Anonymkode: 4b566...eb1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg syns også det er et styr. Verste er de ukene leksene skal gjøres digitalt, vi foreldre har fått NULL opplæring og leter som gale etter disse leksene. Barnet er frustrert fordi hen mener at nei, dette er feil lekser, dette er feil mamma. Enda verre hvis barnet tilfeldigvis er utlogget fra brukeren sin, og ikke husker passord. Neivel, da blir det ikke lekser i dag da. Barnet kan jo ikke brukernavnet sitt en gang. 😆 Skal barnet gå hjem fra SFO kl 15 i stedetfor 1530 får vi ikke lov til å sende sms eller melding i vigilo, nei da er det frem med bank ID i nettleser som du sier. Men det er jo enda mer mas i for eksempel helsevesenet som overhodet ikke greier å ha all informasjon på samme plattform, så det kunne jo vært verre. 🙈 Anonymkode: 0dc6e...50f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden I hvilken epoke i menneskenes historie har det IKKE vært stressende å være forelder? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Helt enig! Min eldste gikk på barneskolen før Vigilo/appene. Hun er 16 nå. De hadde meldebok, de fikk ark med seg hjem, vi foreldre kunne se over prøver/lekser. Alle barna hadde en perm i skolesekken som lærerne sjekket en gang hver dag, og vi foreldrene sjekket når barna kom hjem, om det var meldinger den ene eller andre veien, ting som skulle signeres, etc. Så greit å forholde seg til! Yngstemann har jeg liten kontroll over, hvordan det egentlig går med skolen. Det er vanskelig å logge seg på classroom (de gangene han husker på å ta med skole-PC hjem). Han prøver å logge seg på på ipaden sin hjemme, men husker ikke passord eller bruker, det er en egen google-konto og blir kluss når hans vanlige google-konto er standard på ipaden. Jeg kjenner jeg har liten tålmodighet til å finne ut av slike tekniske ting, etter en lang dag foran PC på jobb. Kan de ikke bare ha prøver med penn og papir, la dem lære å skrive håndskrift.... Tror ikke vi er de eneste foreldrene på trinnet som strever med det tekniske, barna er for små til å ha dette ansvaret selv. Stadige meldinger fra lærerne om at resultatet fra prøve i matematikk osv er i classroom. Så jeg tror de kan se at ikke mange har åpnet tilbakemeldingene. Dessverre. Skulle ønske skole-PC ikke var i bruk før på ungdomsskolen. Og at det gikk an å lage et godt program for fraværsmeldinger og kommunikasjon med skolen, når man ikke har en god, gammel meldebok lenger. Anonymkode: 01b9e...0eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Jeg hater Vigilo.. De bruker den både i barnehagen og på skolen. Jeg skulle så gjerne hatt ETT sted hvor beskjedene kom. Nå kommer noen beskjeder under Meldinger i Vigilo - og det står alltid en rød prikk om at det er en ulest beskjed, selv om det ikke er det, på begge ungene, noe flere også sier... Men noen beskjeder kommer under en annen fane, og de får vi ikke noen varsler om. Så kommer varslene flaksende helt i hytt og gevær, noen ganger får vi ikke varsler, noen ganger får vi varsler mange ganger. Ekstra gøy når vikarer ikke har tilgang til alle funksjonene i Vigilo, og blant annet ikke får se etternavn på ungene, og vi får varsler om at et annet barn som har samme fornavn som vårt er sjekket inn, mens han sitter rett ved siden av oss hjemme.. eller får melding om at han er sjekket ut - og vi er begge på jobb. SFO sender i en kanal, lærerne og rektor i en annen. Noen funksjoner funker bare på pc, noen funker bare i appen, og så MÅ du legge inn fravær i vigilo, men for guds skyld ikke skrive noe sensitivt... Så da må du både legge inn i Vigilo OG sende en epost/sms/ringe om det er noe "sensitivt" (og hvilken sykdom barnet har er sensitivt...). Heldigvis !!! er ikke leksene digitalt ennå. De får leksene på papir i en mappe. Anonymkode: 05dd6...bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Du glemte onenote, skolemelding, visma og ikke minst spond. Anonymkode: 5bf39...b2d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du glemte onenote, skolemelding, visma og ikke minst spond. Anonymkode: 5bf39...b2d og Facebook.. Her bruker foreldrene Facebook til å kommunisere seg imellom. Bursdagsinvitasjoner o.l. legges ut der. Og så er det random om du får en notifikasjon eller ikke når noen sier ifra om de kommer eller ei. Spond-helvete har vi heldigvis foreløpig bare på fotballen.. Anonymkode: 05dd6...bef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Føler ikke vi har så mange apper her. Vi har ist til fravær, ukeplan kommer på epost. SFO har my kid. Leksene har mine hatt full kontroll på selv på ipad og pc, altså hvor de skal logge inn, men er også linket til leksene i selve ukeplaner. Facebook ja, til begges klasser. Og Spond, til fotballen. Sammenlagt ser jeg at det kanskje ser mye ut, men nå er jeg ikke innom alle appene særlig ofte. Anonymkode: 4e738...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Jeg synes du er sutrete, ja. Ser ikke helt problemet for å være ærlig. Vi har riktignok bare én app å forholde oss til i skolesammenheng, men foretrekker det any day framfor en løsning med lapper i sekken. Anonymkode: 6ba28...450 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg synes du er sutrete, ja. Ser ikke helt problemet for å være ærlig. Vi har riktignok bare én app å forholde oss til i skolesammenheng, men foretrekker det any day framfor en løsning med lapper i sekken. Anonymkode: 6ba28...450 Seriøst? Jeg hadde ikke sutret over EN app til alt. Det er nettopp mangfoldet av apper med hver sin funksjon jeg er oppgitt over. I tillegg kommer Visma for VGS, Spond for idretten og diverse Facebook-grupper. Anonymkode: 4b566...eb1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Seriøst? Jeg hadde ikke sutret over EN app til alt. Det er nettopp mangfoldet av apper med hver sin funksjon jeg er oppgitt over. I tillegg kommer Visma for VGS, Spond for idretten og diverse Facebook-grupper. Anonymkode: 4b566...eb1 Ja, vi har seriøst én app i skolesammenheng. I tillegg har vi spond og hoopit for idretter, e-post for kulturskole, facebook for foreldresamarbeid for begge skolebarna, diverse chatter for foreldresamarbeid i idretten. Jeg ser ikke problemet og sutrer ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Her er det Vigilo for barne- og ungdomsskolene (inkludert SFO) og Visma til vgs. Alle fritidsaktiviteter bruker Spond. Jeg er enig i at hvis skolen bruker tre apper er det rom for forbedring, men jeg synes kanskje du overdriver litt hvor ofte du har behov for å bruke disse appene? Ja, det er tungtvindt (og litt tåpelig) å måtte logge på med bankID på Vigilo, men for å være ærlig, hvor ofte har du bruk for det? Jeg har tre barn og har sjelden trengt å logge på Vigilo mer enn én gang i uka. Søndag kveld har i alle år vært fast dag for å hente ned ukeplanene og se hva som skjer i kommende uke. Der står alt av foreldremøter og spesielle dager, man trenger ikke logge på i hytt og pine for å finne ut av slikt. I tillegg leser jeg samtidig f.eks. referat fra FAU-møter og slikt. Det er ikke nødvendig å logge på for å lese slikt det øyeblikket de kommer inn. Man får jo varsel på mobilen om alle meldinger så det som ikke haster venter til søndag. Melde fravær gjøres enkelt i appen uten behov for bankID (hvor ofte er barna dine syke egentlig hvis dette er noe du synes er slitsomt å gjøre?). Ingenting av det andre du nevner er ting som skjer særlig ofte. Foreldremøter er to ganger i året. Samtykke må oppdateres én gang i året. Ikke akkurat krevende. Å søke om permisjon er det vel ingen som gjør annet enn når det er helt nødvendig (det har jeg gjort én gang på de 11 årene vi har hatt skolebarn). Jeg skjønner at du sikkert setter ting litt på spissen for å få fram et poeng, men kanskje er det heller måten du bruker disse appene på som er problemet? Jeg er sikker på at du kan forenkle ganske mye helt på egen hånd og så er det jo lov å ta opp med skolen at det hadde vært bedre for alle om de nøyde seg med bare én plattform. Endret 6 timer siden av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg synes du er sutrete, ja. Ser ikke helt problemet for å være ærlig. Vi har riktignok bare én app å forholde oss til i skolesammenheng, men foretrekker det any day framfor en løsning med lapper i sekken. Anonymkode: 6ba28...450 Så du har en helt annen situasjon enn TS - en mye enklere situasjon - og ber TS ikke klage. Stay classy. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden Kommune-Norge får bare ikke til IKT. De burde holde seg til penn og papir til de klarer ansette noen med tilstrekkelig kompetanse. Anonymkode: 32fb4...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): På grunn av alle de tekniske "nyvinningene" som er innført. Før, da mine eldste gikk på skolen, så hadde vi meldingsbok og informasjon på papir. Barn fikk med seg lapp hjem om hva som skjedde, og foreldrene kunne skrive i meldingsboka om fravær, sykdom, spesielle hendelser osv. Så ble alt elektronisk. Vi har tre (!) apper som må brukes av foreldre i skolesammenheng for ETT og samme barn: Vigilo-appen - der kommer alt om ukeplaner, spesielle dager, foreldremøter osv. MEN! Søker om fravær kan du ikke via appen. Da må du inn på NETTSIDEN Vigilo, og søke derfra. Showbie-appen, der leksene skal gjøres. For matte har vi egen app (husker ikke navnet nå), der matteoppgavene skal løses. Så har vi en app i tillegg som brukes for samtykker osv. Er det bare jeg som er sutrete, eller har det gått helt over styr nå? Anonymkode: 4b566...eb1 Du har helt rett. Alt burde tilbys i en og samme app. Det er rett og slett blitt for mye administrasjon for oss foreldre å følge opp barna våre pr i dag. Tror ikke meldingsbøker er veien å gå men det er absolutt lettere å følge opp barna om det kun er 1 app ang skole. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hater Vigilo.. De bruker den både i barnehagen og på skolen. Jeg skulle så gjerne hatt ETT sted hvor beskjedene kom. Nå kommer noen beskjeder under Meldinger i Vigilo - og det står alltid en rød prikk om at det er en ulest beskjed, selv om det ikke er det, på begge ungene, noe flere også sier... Men noen beskjeder kommer under en annen fane, og de får vi ikke noen varsler om. Så kommer varslene flaksende helt i hytt og gevær, noen ganger får vi ikke varsler, noen ganger får vi varsler mange ganger. Ekstra gøy når vikarer ikke har tilgang til alle funksjonene i Vigilo, og blant annet ikke får se etternavn på ungene, og vi får varsler om at et annet barn som har samme fornavn som vårt er sjekket inn, mens han sitter rett ved siden av oss hjemme.. eller får melding om at han er sjekket ut - og vi er begge på jobb. SFO sender i en kanal, lærerne og rektor i en annen. Noen funksjoner funker bare på pc, noen funker bare i appen, og så MÅ du legge inn fravær i vigilo, men for guds skyld ikke skrive noe sensitivt... Så da må du både legge inn i Vigilo OG sende en epost/sms/ringe om det er noe "sensitivt" (og hvilken sykdom barnet har er sensitivt...). Heldigvis !!! er ikke leksene digitalt ennå. De får leksene på papir i en mappe. Anonymkode: 05dd6...bef Visma - min skole er en god løsning 👍 Der kan man få samtykker, ukeplan fra skolen og andre meldinger, sfo kan ha egen tidsplan og legge ut meldinger/planer mm. Man kan også sende meldinger til lærer eller andre rundt barnet i sfo/skole. Endret 5 timer siden av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Man kan få alt i Vigilo også. Skolene her bruker bare det og det er både ukeplaner, samtykker, fraværsmelding, meldinger til og fra lærer/skolen og SFO der. Jeg synes Vigilo fungerer bra med unntak av at man må logge inn med bankID hver gang (bortsett fra på appen hvor man lager en kode, men enkelte ting som samtykker må gjøres via PC). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Makavelli skrev (1 time siden): Så du har en helt annen situasjon enn TS - en mye enklere situasjon - og ber TS ikke klage. Stay classy. Hvor har jeg skrevet at jeg ber henne ikke klage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Me0987 skrev (32 minutter siden): Hvor har jeg skrevet at jeg ber henne ikke klage? Hva annet mener du da med «jeg synes du er sutrete, ja»…? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): På grunn av alle de tekniske "nyvinningene" som er innført. Før, da mine eldste gikk på skolen, så hadde vi meldingsbok og informasjon på papir. Barn fikk med seg lapp hjem om hva som skjedde, og foreldrene kunne skrive i meldingsboka om fravær, sykdom, spesielle hendelser osv. Så ble alt elektronisk. Vi har tre (!) apper som må brukes av foreldre i skolesammenheng for ETT og samme barn: Vigilo-appen - der kommer alt om ukeplaner, spesielle dager, foreldremøter osv. MEN! Søker om fravær kan du ikke via appen. Da må du inn på NETTSIDEN Vigilo, og søke derfra. Showbie-appen, der leksene skal gjøres. For matte har vi egen app (husker ikke navnet nå), der matteoppgavene skal løses. Så har vi en app i tillegg som brukes for samtykker osv. Er det bare jeg som er sutrete, eller har det gått helt over styr nå? Anonymkode: 4b566...eb1 Akkurat det at ting er digitalisert, ser jeg ikke som et problem, men at det er så inni hampen RÆVA digitalisert, er jo en ting. Altså grunnlaget for bedre kommunikasjon mellom foreldre å skole er jo lysår fra meldebok og lekseplan, for det faller inn i hvordan hverdagen min er, men å sitte med en haug ulike flater for å gjøre den kommunikasjonen, hører jo ingen sted hjemme. Så du kan få lov til å sutre, bare ikke fordi du savner mishandlede døde trær 🙂 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå