AnonymBruker Skrevet 10. mars #1 Skrevet 10. mars Tips til å snu uheldig gruppedynamikk i småskolen? Vi har en smart, morsom og empatisk gutt i 3. klasse, som er som 8-åringer flest - glad i å leke, game, spille fotball og være med venner. I klassen er de en gjeng på fire gutter som har holdt sammen siden skolestart, men nå merker vi at det har utviklet seg en gruppedynamikk som går utover vår sånn. Èn har trådt frem som en tydelig "leder", og gutten vår er nederst i dette hierarkiet. Dessverre er det slik at denne gutten som leder an ikke er spesielt grei med sønnen vår, og dette smitter over på de to andre som også kaster seg på. Når de fire er sammen oppstår det da ofte situasjoner hvor de andre tre er ekskluderende, ikke gidder å høre på han når han snakker, kommer med spydige bemerkninger, himler med øynene, avbryter når han snakker etc. Vi som foreldre har også observert slike episoder etter vi ble oppmerksomme på det. Problemet er at dette foregår ganske skjult og diskret, slik at det kan være vanskelig å få øye på. Sønnen vår forteller at det er lite av dette på skolen og fotballen, men vi ønsker å ta tak i dette så raskt som mulig - både for å unngå at det sprer seg til andre arenaer, men også for at dette ikke skal bli et mønster hvor denne gutten som leder an får med seg mange andre på dette på sikt. Vi trenger derfor tips og råd til hvordan vi skal gå frem i denne situasjonen. Selv har vi tenkt følgende: Vi har snakket med foreldrene til de to andre guttene i gjengen (som vi er gode venner med), og de er innstilt på å følge med og snakke med barna sine. Foreldrene til "lederen" gruer jeg meg mildt sagt til å snakke med, da de er typen som kan avfeie oss helt - tips her tas forøvrig i mot med takk... Vi har initiert dialog med lærer og AKS-leder Vi skal være mer på ballen med å invitere de andre guttene i klassen med hjem og skape andre relasjoner for ham. Det er helt klart andre i klassen han passer bedre med enn disse tre, problemet er bare at han så gjerne vil være med disse tre... Forøvrig er denne gutten som leder an en alle ser opp til og vil være med, og han setter helt klart standarden for hva som er "kult" og ikke. Han kan være både snill og søt og morsom han, men det jeg har sett og hørt de siste månedene skremmer oss - hvis en sånn som han "ser seg ut" vår sønn som et offer tror jeg ikke han vil ha problemer med å få med seg flere og skape et systematisk utenforskap... På den andre siden er sønnen vår godt likt i klassen og i fotballmiljøet, god i fotball og "up to date" på gaming og andre ting 8-åringer synes er kule. Annet vi bør tenke på eller gjøre? Hvor lett eller vanskelig blir det å snu dette? Hilsen rådville og litt fortvilte foreldre Anonymkode: 7f69b...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #2 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Annet vi bør tenke på eller gjøre? Hvor lett eller vanskelig blir det å snu dette? Hilsen rådville og litt fortvilte foreldre Anonymkode: 7f69b...1a0 Jeg ville startet med å spørre meg selv om det faktisk er slik at din sønn er helt uskyldig og det bare er den andre guttens feil. For det er sjelden så svarthvitt som du skriver her. Å legge all skyld på alle andre vil aldri føre til en god løsning. Det er først når man innser at alle har en part i saken at man klarer å skape løsning. Anonymkode: 202fe...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #3 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville startet med å spørre meg selv om det faktisk er slik at din sønn er helt uskyldig og det bare er den andre guttens feil. For det er sjelden så svarthvitt som du skriver her. Å legge all skyld på alle andre vil aldri føre til en god løsning. Det er først når man innser at alle har en part i saken at man klarer å skape løsning. Anonymkode: 202fe...5d7 Jeg vet ikke helt hvor du leser at jeg skriver at "min sønn er helt uskyldig" og "det bare er den andre guttens feil"? For det gjør jeg nemlig ikke - Jeg spør om råd og erfaringer vedrørende å snu et mønster og en dynamikk i en gruppe, som har utviklet seg i gal retning. Sønnen min har helt klart sine feil og mangler og irriterende sider han - som alle andre 8-åringer. Hva er poenget ditt? Anonymkode: 7f69b...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #4 Skrevet 10. mars Har foreldrene til "lederen" satt seg ned med han for å snakke om dette? Har dei spurt kva som er bakgrunnen til at han oppfører seg sånn? Anonymkode: b8f1f...58d
AnonymBruker Skrevet 10. mars #5 Skrevet 10. mars Hørtes nesten akkurat ut som her hos oss, gutten min er også 8 år, går i 3 klasse, og har en vennegjeng, der han ene er tydelig leder. Når det bare er han og gutten min sammen, så har de det veldig kjekt, men kommer de andre 2 blir det alltid noe tull og krangler, og gutten min ender med å komme gråtende. Kommer de andre 2, eller en av de, uten han som leder, så går det også veldig fint. Har ofte lyst til si nei, hvis 2 av de er på besøk, å han siste kommer, men vil ikke utestenge heller. Anonymkode: 16f09...2d2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #6 Skrevet 10. mars Jeg tror dere vil ha en del problemer med å få ordnet helt opp i dette, med mindre dere klarer å få med foreldrene til han som leder an i dette med på at det er et problem. Men ellers handler det jo om å ha god dialog med de andre foreldrene og skolen, slik at dette tas tak i på alle arenaer. Dette må tas opp med dem hver gang de tas i å gjøre slike ting. Og det må tas opp på skolen som en potensiell mobbesak. Antagelig kan de ta opp dette i plenum i klassen, og snakke om at denne typen oppførsel ikke er akseptabel, og hvorfor. Kanskje kan de lage klasseregler også, der slike ting ikke er greit. Jeg ville nok vært ganske tett på som forelder en periode, og vært sammen med disse gutta når de er sammen på fritiden. Da kan dere ta dem i det når de gjør noe, og fortelle at sånt ikke er greit. Allier dere gjerne med foreldrene til de andre, og få dem til å gjøre det samme. Ellers blir det bare dere som er kjipe, og at de ikke gidder å være med dere. Og som du nevner, støtt gutten i å finne seg andre venner å spille på også, slik at han ikke MÅ være sammen med disse. Det viktigste er at dere hele tiden støtter han i at han er verd noe, og at denne typen oppførsel ikke er greit. Og at det da er de andre som gjør noe galt. Oppfordre han gjerne til å varsle en voksen når noe skjer. Om det er en mulighet for dere, så hjelper det også ganske mye om dere har et eller flere barn som er eldre på skolen, som "passer på". Men det må da være noen barnet kjenner godt enten som familie, eller gjennom aktivitet. Anonymkode: 4722d...d02
AnonymBruker Skrevet 10. mars #7 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har foreldrene til "lederen" satt seg ned med han for å snakke om dette? Har dei spurt kva som er bakgrunnen til at han oppfører seg sånn? Anonymkode: b8f1f...58d Nei, vi har ikke snakket med de enda, så de er ikke klare over det. Dette er også omgangsvenner av oss, som er på den ene siden utrolig rause, inviterende og sosiale og arrangerer flere fine arrangementer med hele klassen invitert, men på den andre siden har de en litt "spis eller bli spist"-mentalitet, og jeg tror neppe de uten problemer går med på at deres yngste sønn kan skape problemer for andre. Vi skal samle inn litt flere konkrete observasjoner før vi går videre med det; det nytter ikke å komme med noe "jeg føler at..." der i gården. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hørtes nesten akkurat ut som her hos oss, gutten min er også 8 år, går i 3 klasse, og har en vennegjeng, der han ene er tydelig leder. Når det bare er han og gutten min sammen, så har de det veldig kjekt, men kommer de andre 2 blir det alltid noe tull og krangler, og gutten min ender med å komme gråtende. Kommer de andre 2, eller en av de, uten han som leder, så går det også veldig fint. Har ofte lyst til si nei, hvis 2 av de er på besøk, å han siste kommer, men vil ikke utestenge heller. Anonymkode: 16f09...2d2 Ja, dette høres veldig likt ut. Hvordan har dere håndtert eller tenkt å håndtere det? Jeg tenker at de fire ikke skal være så mye sammen lenger, men heller forsøke å invitere andre venner i klassen med hjem. Anonymkode: 7f69b...1a0
minister-mio Skrevet 10. mars #8 Skrevet 10. mars Snakk med gutten din om hva som er akseptabelt av oppførsel. At å erte andre et ugreit og ikke noe han skal gjøre mot andre eller finne seg i at andre gjør mot ham.
AnonymBruker Skrevet 10. mars #9 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror dere vil ha en del problemer med å få ordnet helt opp i dette, med mindre dere klarer å få med foreldrene til han som leder an i dette med på at det er et problem. Men ellers handler det jo om å ha god dialog med de andre foreldrene og skolen, slik at dette tas tak i på alle arenaer. Dette må tas opp med dem hver gang de tas i å gjøre slike ting. Og det må tas opp på skolen som en potensiell mobbesak. Antagelig kan de ta opp dette i plenum i klassen, og snakke om at denne typen oppførsel ikke er akseptabel, og hvorfor. Kanskje kan de lage klasseregler også, der slike ting ikke er greit. Jeg ville nok vært ganske tett på som forelder en periode, og vært sammen med disse gutta når de er sammen på fritiden. Da kan dere ta dem i det når de gjør noe, og fortelle at sånt ikke er greit. Allier dere gjerne med foreldrene til de andre, og få dem til å gjøre det samme. Ellers blir det bare dere som er kjipe, og at de ikke gidder å være med dere. Og som du nevner, støtt gutten i å finne seg andre venner å spille på også, slik at han ikke MÅ være sammen med disse. Det viktigste er at dere hele tiden støtter han i at han er verd noe, og at denne typen oppførsel ikke er greit. Og at det da er de andre som gjør noe galt. Oppfordre han gjerne til å varsle en voksen når noe skjer. Om det er en mulighet for dere, så hjelper det også ganske mye om dere har et eller flere barn som er eldre på skolen, som "passer på". Men det må da være noen barnet kjenner godt enten som familie, eller gjennom aktivitet. Anonymkode: 4722d...d02 Takk for svar! Helt enig i at foreldrene til han som leder an må være med "på laget", men jeg går med en stor klump i magen vedrørende den samtalen, ref. innlegget mitt over... Vi skal være tett på fremover, og jeg tenker egentlig at de fire ikke trenger å være så mye sammen. Mødrene til de to andre er gode venner av meg, og fornuftige og rause, og jeg håper og tror at de tar tak. Den ene av de (moren til "nestlederen") fortalte faktisk at de aktivt prøver å begrense at disse fire guttene er hjemme sammen hos de, da det alltid blir krøll, selvhevdelse og krangel. Vi skal snakke mer med gutten vår om dette fremover, jeg opplevde hvertfall at vi fikk stukket hull på verkebyllen i helgen hvor alt dette kom frem - hittil har han vært irritabel og taus når vi har forsøkt å spørre. Anonymkode: 7f69b...1a0
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, vi har ikke snakket med de enda, så de er ikke klare over det. Dette er også omgangsvenner av oss, som er på den ene siden utrolig rause, inviterende og sosiale og arrangerer flere fine arrangementer med hele klassen invitert, men på den andre siden har de en litt "spis eller bli spist"-mentalitet, og jeg tror neppe de uten problemer går med på at deres yngste sønn kan skape problemer for andre. Vi skal samle inn litt flere konkrete observasjoner før vi går videre med det; det nytter ikke å komme med noe "jeg føler at..." der i gården. Ja, dette høres veldig likt ut. Hvordan har dere håndtert eller tenkt å håndtere det? Jeg tenker at de fire ikke skal være så mye sammen lenger, men heller forsøke å invitere andre venner i klassen med hjem. Anonymkode: 7f69b...1a0 Gutten min hadde en periode der helst bare ville være med, la oss kalle han Per, men Per kunne være ganske frekk og sjefete, og ble sur hvis gutten min var sammen med andre. Men veldig snill , hvis han fikk det på sin måte, og gutten er veldig lett å lede. Har brukt lang tid på å få han til å være med andre også, i tillegg til Per. Slik at han har flere å spille på. Anonymkode: 16f09...2d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå