Gå til innhold

Lokale forhandlinger stat - lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg fikk i dag i digipost et brev om lokale lønnsforhandlinger. Jeg har vært sykemeldt og er nå over på AAP, så er altså ikke i arbeid og ikke hørt så mye om det. Og strengt tatt har jeg ikke kapasitet til å ha tenkt så mye om dette akkurat nå.

Uansett, jeg fikk et brev der det sto noe om sentrale tillegg 0,75% også hadde jeg fått ytterligere generell tillegg. 

Jeg ble veldig overrasket da jeg ikke har vært i jobb nå på nesten 10 mnd, og i året forut var jeg helt/delt sykemeldt i perioder. 

Jeg vet at det var noen endringer ift lønn og Lønnstrinn osv, men har ikke satt meg godt inn i dette. Leste at mer skulle gis lokalt og i lokale forhandlinger, så er det slik at alle fikk dette generelle tillegget? Eller er det noen som bare fikk sentralt tillegg tro? De 0,75% vekst er jo ganske latterlige, men det føltes jo likevel godt å bli satt pris på med det generelle tillegget. 

Så hvordan var føringene for dette? Ble det såpass mye i den lokale potten at alle nå fikk generelle tillegg siden det ikke er Lønnstrinn og slikt mer?

Anonymkode: ca0c2...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi vet ingenting ennå. Jobber også i staten, er stygt redd for at det blir veldig lite. Selv om det skal etterbetales fra i fjor. En kollega av meg i en annen fagforening fikk totalt 300 kr ekstra per mnd. Jeg er i Unio, tror vi får høre mer ca medio mars.

Anonymkode: 53a67...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber også i staten og trodde jeg skulle få økningen nå på marslønna. Men det har jeg ikke fått. Jeg ble ansatt helt i slutten av april i fjor og trodde jeg var omfattet justeringen, men jeg har kanskje misforstått. 

Anonymkode: 57e5c...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må man skille mellom ulike fagforeninger. LO Stat og YS Stat ble enige om et sentralt tillegg på 0,75% som absolutt alle i staten som er omfattet av deres avtaler har fått. Resten av rammen, noe over 2%, ble overlatt til lokale forhandlinger.

Akademikerne og Unio har ikke noe sentralt tillegg, der overlates alt til lokale forhandlinger.

Jeg skjønner at du da er i enten LO eller YS, altså. Da fikk du først 0,75% helt uavhengig av hva som forhandles frem lokalt. Så ble resten av potten (2,15%, tror jeg) overlatt til lokale forhandlinger. Lokalt kan man forhandle seg frem til generelt tillegg, gruppetillegg eller individuelle tillegg - eller en kombinasjon hos disse. Hos dere har man tydeligvis forhandlet seg frem til et generelt tillegg, og det er helt vanlig. Om man i tillegg hadde noen gruppetillegg eller individuelle tillegg vet ikke jeg. Hvis du fikk en total økning på ca. 2,9% (sentralt + lokalt tillegg) kan vi si ganske sikkert at alt eller nesten alt som var igjen til lokale forhandlinger ble gitt som generelle tillegg. Hvis du fikk en del mindre totalt har man sannsynligvis endt med å gi noe som individuelt tillegg eller gruppetillegg, men da tydeligvis også noe generelt tillegg. Og da holdes ikke du utenfor.

Så vil det her, siden mesteparten av pengene jo ble overlatt til lokale forhandlinger, variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det er etter all sannsynlighet noen steder i Norge der man i de lokale forhandlingene (for LO/YS) ble enige om å sløyfe det generelle tillegget helt, selv om jeg tror det store flertallet har noe generelt tillegg. De som jobber et sted der man i de lokale forhandlingene ble enige om null i generelt tillegg, og ikke fikk noe som helst, vil ha økt kun 0,75% i lønn. Og hadde de vært underlagt Akademikerne/Unio kunne de fått helt 0.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jobber også i staten og trodde jeg skulle få økningen nå på marslønna. Men det har jeg ikke fått. Jeg ble ansatt helt i slutten av april i fjor og trodde jeg var omfattet justeringen, men jeg har kanskje misforstått. 

Hvis du hadde startdato før 01.05.24 skal du normalt være omfattet, ja. Jeg ville forhørt meg. Du skal jo uansett ha 12-månedersvurderingen rundt disse tider, hvis du er fast ansatt, det kan hende det er derfor det er litt kluss. Og den 12-månedersvurderingen, forutsatt at du er omfattet av den, er jo uansett et påskudd for å spørre om lønnsjustering uten å fremstå noe masete.

Anonymkode: eb372...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her må man skille mellom ulike fagforeninger. LO Stat og YS Stat ble enige om et sentralt tillegg på 0,75% som absolutt alle i staten som er omfattet av deres avtaler har fått. Resten av rammen, noe over 2%, ble overlatt til lokale forhandlinger.

Akademikerne og Unio har ikke noe sentralt tillegg, der overlates alt til lokale forhandlinger.

Jeg skjønner at du da er i enten LO eller YS, altså. Da fikk du først 0,75% helt uavhengig av hva som forhandles frem lokalt. Så ble resten av potten (2,15%, tror jeg) overlatt til lokale forhandlinger. Lokalt kan man forhandle seg frem til generelt tillegg, gruppetillegg eller individuelle tillegg - eller en kombinasjon hos disse. Hos dere har man tydeligvis forhandlet seg frem til et generelt tillegg, og det er helt vanlig. Om man i tillegg hadde noen gruppetillegg eller individuelle tillegg vet ikke jeg. Hvis du fikk en total økning på ca. 2,9% (sentralt + lokalt tillegg) kan vi si ganske sikkert at alt eller nesten alt som var igjen til lokale forhandlinger ble gitt som generelle tillegg. Hvis du fikk en del mindre totalt har man sannsynligvis endt med å gi noe som individuelt tillegg eller gruppetillegg, men da tydeligvis også noe generelt tillegg. Og da holdes ikke du utenfor.

Så vil det her, siden mesteparten av pengene jo ble overlatt til lokale forhandlinger, variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det er etter all sannsynlighet noen steder i Norge der man i de lokale forhandlingene (for LO/YS) ble enige om å sløyfe det generelle tillegget helt, selv om jeg tror det store flertallet har noe generelt tillegg. De som jobber et sted der man i de lokale forhandlingene ble enige om null i generelt tillegg, og ikke fikk noe som helst, vil ha økt kun 0,75% i lønn. Og hadde de vært underlagt Akademikerne/Unio kunne de fått helt 0.

Hvis du hadde startdato før 01.05.24 skal du normalt være omfattet, ja. Jeg ville forhørt meg. Du skal jo uansett ha 12-månedersvurderingen rundt disse tider, hvis du er fast ansatt, det kan hende det er derfor det er litt kluss. Og den 12-månedersvurderingen, forutsatt at du er omfattet av den, er jo uansett et påskudd for å spørre om lønnsjustering uten å fremstå noe masete.

Takk for en ryddig og flott beskrivelse.

I brevet står det at i forhandlingene ble partene enig om følgende justering for meg:

ca 4000kr i sentralt tillegg og ca 12000kr i generelt tillegg.

Dette er jo ca 16 tusen, jeg hadde ei lønn på ca 560 tusen, så da høres det ut som dette er et rent tillegg som er gitt til samtlige, og ingen har fått noe spesifikt i år. Alle andre år har det vært kun få utvalgte som har fått noe i lokale forhandlinger, litt trynefaktor, så derfor jeg stusset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for en ryddig og flott beskrivelse.

I brevet står det at i forhandlingene ble partene enig om følgende justering for meg:

ca 4000kr i sentralt tillegg og ca 12000kr i generelt tillegg.

Dette er jo ca 16 tusen, jeg hadde ei lønn på ca 560 tusen, så da høres det ut som dette er et rent tillegg som er gitt til samtlige, og ingen har fått noe spesifikt i år. Alle andre år har det vært kun få utvalgte som har fått noe i lokale forhandlinger, litt trynefaktor, så derfor jeg stusset. 

Det er virkelig bare hyggelig 😊

Da høres det absolutt ut som man har gått for rent generelt tillegg i de lokale forhandlingene i år. Jeg tror nok det er litt ekstra utbredt i år fordi prisveksten og rentehevelsene gjør at man har et fokus på at alle har fått strammere økonomi mer enn på utjevning av utilsiktede forskjeller. Det er i hvert fall min erfaring at generelle tillegg blir mer utbredt da. Eventuelt en variant med et generelt tillegg der man samtidig setter et gulv (f.eks. at alle skal få minst 15 000) og eventuelt også et tak (f.eks. at ingen skal få mer enn 27 000). Kanskje var det også en faktor at justeringene kom så veldig, veldig sent denne gang og at det er kort tid igjen til neste runde. Litt lettere å begrunne at man i liten grad vektlegger "utilsiktede skjevheter" (som for all del godt kan være kodeord for trynefaktor og å egentlig bare øke forskjellene) når det er kort tid igjen til neste runde.

Samtidig er det helt sikkert arbeidsplasser som har gått for en annen løsning lokalt, og sikkert også noen stakkarer som sitter med kun 0,75% opp totalt denne gang. Litt sånn som du skisserer at ville skjedd deg ved alle andre års tilnærming. 

Uansett fint å se at du er inkludert, i hvert fall. Både rent økonomisk og for følelsen av å bli ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde oppstart før 1. mai ja. Jeg har fast stilling, men oppfølgingen av med dette året har vært helt håpløs så meget mulig det er noe som har blitt krøll. Fikk mail og at alle på min avtale (YS) fikk 0.75%, pluss et generelt tillegg som ble gitt alle. For min del vil det utgjøre ca 30k i året. Må ta kontakt med fagforeningen for å høre hva som har skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde oppstart før 1. mai ja. Jeg har fast stilling, men oppfølgingen av med dette året har vært helt håpløs så meget mulig det er noe som har blitt krøll. Fikk mail og at alle på min avtale (YS) fikk 0.75%, pluss et generelt tillegg som ble gitt alle. For min del vil det utgjøre ca 30k i året. Må ta kontakt med fagforeningen for å høre hva som har skjedd. 

Nei! Nå sjekket jeg kontrakten min og der står det faktisk 1.05… jeg begynte jo strengt tatt noen dager før da.. fikk lønn for de dagene i april også.. Men da er nok det forklaringen på hvorfor jeg ikke har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som vet om avyo/ delta har fått svar på 2024 oppgjøret? Er i permisjon og har ikke hørt et kvekk. Redd det betyr at jeg ikke fikk noenting. 😢

Anonymkode: ac6e0...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei! Nå sjekket jeg kontrakten min og der står det faktisk 1.05… jeg begynte jo strengt tatt noen dager før da.. fikk lønn for de dagene i april også.. Men da er nok det forklaringen på hvorfor jeg ikke har fått. 

Skjønner. Det er nok derfor, ja. Det høres likevel ikke okay ut, og når du har fått lønn før den tid er jeg rimelig trygg på at kontraktens ordlyd må vike. Du har jo hatt en helt legitim forventning om å bli omfattet av årets (altså 2024) lønnsoppgjør, siden du reelt begynte før 01.05.24.

Jeg synes det er helt fair å presisere at du ble ansatt og takket ja til et tilbud med den forutsetning at du begynte i april 2024, altså slik at du ville omfattes av 2024-oppgøret. Du havner feil sted i lønnshierarkiet hvis det plutselig forandrer seg nå, at alle andre går opp og ikke du. 

Om det kompenseres i form av at du tas med likevel, eller at man bare automatisk justerer deg tilsvarende opp i 12-månedersvurderingen (før man eventuelt gir deg enda mer som del av den reelle 12-månedersvurderingen), er kanskje ikke så veldig nøye. Foruten at 12-månedersvurderingen jo ikke gis virkningsdato fra 01.05.24, så du ville tapt noen tusen i etterbetaling.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner. Det er nok derfor, ja. Det høres likevel ikke okay ut, og når du har fått lønn før den tid er jeg rimelig trygg på at kontraktens ordlyd må vike. Du har jo hatt en helt legitim forventning om å bli omfattet av årets (altså 2024) lønnsoppgjør, siden du reelt begynte før 01.05.24.

Jeg synes det er helt fair å presisere at du ble ansatt og takket ja til et tilbud med den forutsetning at du begynte i april 2024, altså slik at du ville omfattes av 2024-oppgøret. Du havner feil sted i lønnshierarkiet hvis det plutselig forandrer seg nå, at alle andre går opp og ikke du. 

Om det kompenseres i form av at du tas med likevel, eller at man bare automatisk justerer deg tilsvarende opp i 12-månedersvurderingen (før man eventuelt gir deg enda mer som del av den reelle 12-månedersvurderingen), er kanskje ikke så veldig nøye. Foruten at 12-månedersvurderingen jo ikke gis virkningsdato fra 01.05.24, så du ville tapt noen tusen i etterbetaling.

Takk for gode innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, hvis dato for oppstart på arbeidskontrakten faktisk er feil (og du kan dokumentere at du fikk lønn for noen dager i april, noe jeg regner med er enkelt), ville jeg absolutt prøvd meg på dette. 

Anonymkode: 1ab31...ee3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for gode innspill! 

Bare hyggelig! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva?! Har dere ikke fått oppgjør enda? Jeg er under Akademikerne i staten, og vi fikk på februar lønna!

Anonymkode: e9efc...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva?! Har dere ikke fått oppgjør enda? Jeg er under Akademikerne i staten, og vi fikk på februar lønna!

Jeg er under Akademikerne i staten og får nå i mars, så det er vel litt forskjellig? 🤷‍♀️

Anonymkode: aa2e8...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i Unio og søkte ikke i individuelle forhandlinger da jeg ble ansatt samme år (men før 01.05). Noen på jobb sier da at jeg da ikke vil få noe i lokalt oppgjør, stemmer dette? 

Anonymkode: 9af77...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er også under akademikerne i staten, og har ikke sett noe til noe som helst. Her er det nok en del lokale variasjoner.

Anonymkode: d6499...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen som vet om avyo/ delta har fått svar på 2024 oppgjøret? Er i permisjon og har ikke hørt et kvekk. Redd det betyr at jeg ikke fikk noenting. 😢

Anonymkode: ac6e0...999

Jeg er også i permisjon og ikke hørt noen ting. Men fikk som sagt idag brev i digipost. Der stod det at møtet hadde funnet sted i februar, så litt forsinkelser. Kan jo tenkes at de ikke har hatt forhandlingene enda hos dere? Eller sendt ut noe? Jeg har heller ikke mottatt noen etterbetaling, så det er nok bare å avvente. Du skal jo uansett ha minst 0,75% fra det sentrale?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan det tenkes at det bare ikke enda er utbetalt? Det tar jo ofte litt tid i staten. I hvert fall hos oss.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i Unio og søkte ikke i individuelle forhandlinger da jeg ble ansatt samme år (men før 01.05). Noen på jobb sier da at jeg da ikke vil få noe i lokalt oppgjør, stemmer dette? 

Hos oss så stemmer dette. Dvs sentralt tillegg vil du jo få. Men hos oss så får aldri dem som har jobbet under et år det. Det er også fordi det lokale oppgjøret skal gis på bakgrunn av innsats som er skjedd fra vår til vår, ergo var du jo ikke ansatt da nesten, evt kun jobbet kort tid. Deretter så vil du jo ha 12 mnd praten, som er en fin prat for lønn. Hos oss er det ikke uvanlig å kunne gå opp litt da.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er under Akademikerne i staten og får nå i mars, så det er vel litt forskjellig? 🤷‍♀️

Tenker også det. Dette handler jo om arbeidsplassen.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette vil jo være forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. 

Er jo ikke så riv ruskende galt om man får en mnd eller to forskjellig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fikk svar i dag. 6000 ekstra….i året. En vits, spør du meg! Skulle det ikke være reallønnsvekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, jeg også, de kom i dag. Det varierer mellom virksomhetene, kommer an på hvilken løsning de valgte, og om de søkte om utsettelse av fristen. Hos oss var det lokale forhandlinger som vanlig. Men hvis partene ble enige om et flatt tillegg til alle, kunne de jo bli enige tidsnok til å utbetale tidligere enn mars. 

Anonymkode: 1ab31...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...