Gå til innhold

Norgespris og makspris på strømbruk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 10.3.2025 den 11.12):

Det er ikke vanlig å bruke 5000 KwT på vintertid nei, støtteprogrammet er ikke til stede for å dekke enorme hus evt 3 elbiler så det vil aldri bli høyere enn 5000. Hvis du bruker over 5000 kwT nov til feb må du virkelig gjøre noe med bo situasjonenen din da resten av Norge ikke er der får å bære deg gjennom den kostnaden.

Normal enbolig forbruk er drøyt 25000 kwT for hele året.

Ekspander  

Du kan jo ikke regne med forbruk for hele året. Forbrukstaket for boliger gjelder per måned, og på vinteren i de kaldeste mnd og ved en ekstra kald vinter i tillegg, så kan det fort bli såpass i løpet av en mnd i en enebolig.

Anonymkode: 76162...558

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 10.3.2025 den 11.12):

Det er ikke vanlig å bruke 5000 KwT på vintertid nei, støtteprogrammet er ikke til stede for å dekke enorme hus evt 3 elbiler så det vil aldri bli høyere enn 5000. Hvis du bruker over 5000 kwT nov til feb må du virkelig gjøre noe med bo situasjonenen din da resten av Norge ikke er der får å bære deg gjennom den kostnaden.

Normal enbolig forbruk er drøyt 25000 kwT for hele året.

Ekspander  

Hehe, du beviser jo bare det samme som jeg sier. Med årsnitt på 25000kwh kommer man lett opp på 4000kwh vinterstid.

Anonymkode: ee592...3fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 11.19):

Du kan jo ikke regne med forbruk for hele året. Forbrukstaket for boliger gjelder per måned, og på vinteren i de kaldeste mnd og ved en ekstra kald vinter i tillegg, så kan det fort bli såpass i løpet av en mnd i en enebolig.

Ekspander  

Det stemmer nok for noen, men staten burde ikke støtte slikt overforbruk av energi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 10.3.2025 den 11.21):

Det stemmer nok for noen, men staten burde ikke støtte slikt overforbruk av energi.

Ekspander  

Om man ligger på det som er normalt forbruk i henhold til størrelse, hvordan kan det da være overforbruk? Noe som skurrer med logikken din.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 10.18):

Hele "norgespris"-avtalen er egentlig ganske dårlig. Regna på det, vi kommer ut på rundt 115 øre per kwh her vi bor med avtalen.  Betaler i dag rundt 130 øre. Med fastpris slik avtalen er lagt opp til, vil jo man gå i minus de tidene på året hvor strømmen er billigere en 40 øre pluss mva. Så alt i alt kommer man dårligere ut enn dagens løsning.

Ekspander  

Det er ingen som tvinger deg til å velge Norgespris. Dersom du mener tilbudet er for dårlig, betaler du spotpris.

Jeg kommer mest sannsynlig til å velge spotpris, men vurderer Norgespris som en  hedge som jeg er villig til å betale noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 11.20):

Hehe, du beviser jo bare det samme som jeg sier. Med årsnitt på 25000kwh kommer man lett opp på 4000kwh vinterstid.

Ekspander  

så du bruker bare 5000 kwT de resterende 8 månedene?

Min mening er at alle som bruker over 5000 kwT på en vinter måned burde oppfordres til å gjøre noe med dette ved å IKKE gi noen støtte til det, men full strømpris (sånn er det i dag, og det burde nok senkes til noe lavere)

Ved å ikke ta inn over oss at det framover vil bli enda trangere med strøm, er å sponse storforbrukere av strøm å gå i helt feil retning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 10.3.2025 den 11.21):

Ekspander  

Vi bor i kalde Norge, og vil ikke kalle det overforbruk på det kaldeste i en enebolig. Snakker vi om et gjennomsnittlig forbruk på 5000 kWh per måned, da er jeg helt enig med deg😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 10.3.2025 den 11.24):

så du bruker bare 5000 kwT de resterende 8 månedene?

Min mening er at alle som bruker over 5000 kwT på en vinter måned burde oppfordres til å gjøre noe med dette ved å IKKE gi noen støtte til det, men full strømpris (sånn er det i dag, og det burde nok senkes til noe lavere)

Ved å ikke ta inn over oss at det framover vil bli enda trangere med strøm, er å sponse storforbrukere av strøm å gå i helt feil retning.

Ekspander  

Nei, men bruker under 1000kwh stort sett hele sommeren. Ikke så langt unna vår og tidlig høst heller.

De kaldeste månedene tipper vi fort 4000kwh pluss. Likevel holder vi oss innafor normalforbruk for vår bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Snok1 skrev (På 10.3.2025 den 11.24):

Det er ingen som tvinger deg til å velge Norgespris. Dersom du mener tilbudet er for dårlig, betaler du spotpris.

Jeg kommer mest sannsynlig til å velge spotpris, men vurderer Norgespris som en  hedge som jeg er villig til å betale noe for.

Ekspander  

Akkurat det samme jeg har kommet frem til. Selv om jeg håper det ville blitt billigere med norgespris. Det burde vært satt makspris på 40 øre pluss mva, ikke fastpris. Da hadde avtalen sett mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 11.22):

Om man ligger på det som er normalt forbruk i henhold til størrelse, hvordan kan det da være overforbruk? Noe som skurrer med logikken din.

Ekspander  

Strømstøtten og framtidig "Norgespris" definerer overforbruk som alle måneder over 5000 KwT.

Jeg sier at det generalt burde være definert enda lavere da eneboliger ikke er normalen hva folk bor i lengre. Spesielt ikke slitne boliger med F/G i energimerkning som burde gjøre noe selv med dette.

Skurrer ? Tror ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 11.30):

Nei, men bruker under 1000kwh stort sett hele sommeren. Ikke så langt unna vår og tidlig høst heller.

De kaldeste månedene tipper vi fort 4000kwh pluss. Likevel holder vi oss innafor normalforbruk for vår bolig.

Ekspander  

Du er nok dekket da det neppe blir lavere enn 5000 KwT.

Det er jo 5000 per i dag på strøm støtte vil nok justert til å passe med "Norgespris"

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 11.32):

Akkurat det samme jeg har kommet frem til. Selv om jeg håper det ville blitt billigere med norgespris. Det burde vært satt makspris på 40 øre pluss mva, ikke fastpris. Da hadde avtalen sett mye bedre ut.

Ekspander  

Vi må alle bare akseptere at energi har en pris. Disse markedssubsidiene kan ikke fortsette ad infinitum. Vi må spare strøm, ikke subsidiere den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 10.3.2025 den 11.36):

Strømstøtten og framtidig "Norgespris" definerer overforbruk som alle måneder over 5000 KwT.

Jeg sier at det generalt burde være definert enda lavere da eneboliger ikke er normalen hva folk bor i lengre. Spesielt ikke slitne boliger med F/G i energimerkning som burde gjøre noe selv med dette.

Skurrer ? Tror ikke det

Ekspander  

Det er ikke over alle mnd, det er 5000 kWh per mnd. Det blir jo ingen utregning som blir gjort en gang i året dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg med hele strømdebatten er at ikke alle nødvendigvis diskuterer samme pris. Som forbruker i Norge skal priser oppgis inkludert alle avgifter. Når politikerne snakker om 40 øre er det før mva (som alle sør for Nordland må betale). Så er strømprisen 50 øre pluss nettleie, eller kommer det noen avgifter på toppen av strømprisen også? 

Hadde vært gøy om Kiwi fulgte samme prissystem, hvor alle prislappene og reklamene var før moms, avgifter, påslag, avanse og transporttillegg. 

Kjøttdeig 21,90! Og når man kommer til kassa koster det 69kr pr pakke

Endret av newman01
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verken strømstøtte eller Norgespris bør legge til rette for «luksusbruk» av strøm. Vil man ha svære hus på 300m2+, 23-25 grader i alle rom, gulvvarme overalt inkludert gårdsplassen og skal lade mange biler. Ja da bør man absolutt betale en høyere pris. Hvis nok mennesker skal ha slikt forbruk har vi ikke nok kraft.

Vi har enebolig på ca 200m2, eldre hus som ikke er optimalt mtp isolering, vinduer osv så går endel strøm til oppvarming. Og vi lader elbil. Og er ikke gniene på strøm. Likevel kan vi telle på en hånd antall måneder over 2000kwt for flere år tilbake. Aldri vært over 3000. Snittberegninger fra strømleverandører sier stort sett 15-20.000kwt i året. Hvis man sliter med å havne under 30.000/år og 3500/mnd, er man da en normal husholdning? Synes det er fornuftig at høyt forbruk langt over normalen svares med høyere pris, hvertfall på den strømmen som overstiger en grense. 

Anonymkode: 8ec23...90d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å sette et lavere tak, evt. trinn med forskjellig pris, da gir det insentiver til strømsparing også.  Skjønner at de som lader flere elbiler ikke er enige, men vi med fossilbiler får heller ingen sponsing av drivstoff.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  newman01 skrev (På 10.3.2025 den 12.32):

Det som irriterer meg med hele strømdebatten er at ikke alle nødvendigvis diskuterer samme pris. Som forbruker i Norge skal priser oppgis inkludert alle avgifter. Når politikerne snakker om 40 øre er det før mva (som alle sør for Nordland må betale). Så er strømprisen 50 øre pluss nettleie, eller kommer det noen avgifter på toppen av strømprisen også? 

Hadde vært gøy om Kiwi fulgte samme prissystem, hvor alle prislappene og reklamene var før moms, avgifter, påslag, avanse og transporttillegg. 

Kjøttdeig 21,90! Og når man kommer til kassa koster det 69kr pr pakke

Ekspander  

Helt riktig. I henhold til loven så skal alle priser det opplyses om til privatpersoner inkludere mva og offentlige avgifter. Har reagert på det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 14.33):

Helt riktig. I henhold til loven så skal alle priser det opplyses om til privatpersoner inkludere mva og offentlige avgifter. Har reagert på det samme.

Ekspander  

Jeg har også irritert meg over dette, men har liksom avfunnet meg med at sånn snakkes det om strømpris nesten over alt.  Jeg begynte å følge med på Nordpool da strømprisene gikk amok i 2021/22.  Nå sjekker jeg mest bare på startsiden.no, den oversikten er grei.  For meg i sør vil Norgesprisen hjelpe godt, men vi vet ingenting hva som skjer før etter valget.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer neppe til å velge Norgespris på strøm. Da det virker å bli ganske dyrt med alle avgifter. Og det er vel også kommet frem at oss i Midt Norge og nordover vil tape på det.

Anonymkode: 0b941...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv nå med "lav" pris betaler jeg 2,- pr kwt totalt. Totalt lureri og ihvertfall 3 ganger så dyrt som for noen få år siden.

Anonymkode: 42d4e...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...