AnonymBruker Skrevet 10. mars #41 Del Skrevet 10. mars Trådtittelen er misvisende! Det er ikke fordi hun har gjeld hun ikke får byttet bank og får et betalingskort. Det er aldri et problem å bytte bank selv om man har gjeld. Problemet til søsteren din er jo at hun har misligholdt gjeld og betalingsanmerkninger. Og i tillegg kanskje har bedrevet noen form for svindel og/eller bedrag. Anonymkode: 6e7e4...eaf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 10. mars #42 Del Skrevet 10. mars Debitkort har jo normalt visa kreditt i backup så det er nok derfor det ike skjer, men det må være seriøst mislighold (type svindel) som blokkerer alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #43 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 9.07): Hei! Jeg prøver å hjelpe min søster som har vært dum å dratt på seg gjeld, ett bankbytte. Problemet er nettopp gjelden, som gjør at hun kun får konto, men ikke bankkort. Har vært i kontakt med flere banker, men får samme svar tilbake. «Er man ikke kredittverdig, så får man ikke bankkort. Prøv en annen bank». Er det noen som har ett tips på en bank som kan hjelpe henne her? Det funker dårlig i hverdagen uten bankkort, så håper noen har gode råd. Hun vet det er dumt å havne i en slik situasjon, men av og til skjer dumme valg, dessverre.🥺 Setter pris på all hjelp🙏 Anonymkode: f97f0...435 Ekspander Her er det neppe bare kortet som er problemet. Bankene kredittsjekker kunder, før de får lov til å bli kunder. Alt der vil nok din slektning bli stoppet. Du får prøve små lokale banker, event. Bulder? Anonymkode: a9c92...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #44 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 18.08): Trådtittelen er misvisende! Det er ikke fordi hun har gjeld hun ikke får byttet bank og får et betalingskort. Det er aldri et problem å bytte bank selv om man har gjeld. Problemet til søsteren din er jo at hun har misligholdt gjeld og betalingsanmerkninger. Og i tillegg kanskje har bedrevet noen form for svindel og/eller bedrag. Anonymkode: 6e7e4...eaf Ekspander Misligholdt gjeld er vel mere riktig, ja. Men ikke drevet svindel i den forstand. Ikke snakk om mange kronene, så derfor hun prøver finne en bank som «godtar» å gi henne bankkort, da det virker som en sperre som er satt inn hos enkelte «store» banker. Fått flere spesifikke hun kan prøve, så da har hun ett håp iallefall. Anonymkode: f97f0...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #45 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 20.24): Her er det neppe bare kortet som er problemet. Bankene kredittsjekker kunder, før de får lov til å bli kunder. Alt der vil nok din slektning bli stoppet. Du får prøve små lokale banker, event. Bulder? Anonymkode: a9c92...7fb Ekspander Takk for konkret svar på bank hun kan forsøke å prøve hos. Skal bringe henne beskjed 😊 Anonymkode: f97f0...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #46 Del Skrevet 11. mars Jeg tenker også Revolut er løsningen, men i og med at hun er under lupen til banken, så må hun regne med at det kommer spørsmål fra banken om overføringene til og fra Revolut etterhvert med tanke på Hvitvaskingsloven. Jeg har hørt at bankene flagger deg om det går ut/inn mer enn 50 000 kr i året fra Revolut eller andre E-lommebøker, og mulig de raskere vil interessere seg for overføringene hennes i og med at hun er flagget i utgangspunktet. Men det er i grunn ikke verre enn å svare det på hva overføringene brukes til/kommer av/dokumentere. I hennes tilfelle, når det går ut fra bankkontoen og inn på Revolutkontoen kan jeg ikke se at det skal bli et spesielt stort problem, i tillegg at det nok blir lett å dokumentere + at det er ganske troverdig i og med at hun har blitt nektet bankkort. Det beste er nok at hun kun overfører penger dit for å ha på kortet, og ikke tilbake. Ellers det være de begynner å mistenke hvitvasking og stenger ned banken hennes i mellomtiden mens de undersøker med tanke på historikken hennes. Ville eventuelt hatt to kontoer i forskjellige banker for å være sikker. Fikk selv spørsmål en gang fra ene banken jeg hadde om hvor pengene kom fra som jeg overførte fra Revolut og inn på kortet/konto. Da sa jeg som sant var - det var penger jeg hadde vunnet på utenlandske spillsider, og dokumentere dette. Da fikk jeg en advarsel om å slutte med dette eller så ble kundeforholdet avsluttet, da banken ikke har lov til å støtte slike overføringer ref. Lotteritilsynet sine føringer. På det tidspunktet hadde jeg nok på et år overført over 50 000 kr før de tok kontakt og spurte. Jeg hadde en og annen overføring etter det, mest mest ut fra korto og har ikke hørt noe fram dem siden, og kundeforholdet står fortsatt. Jeg overfører også med jevne mellomrom noen småbeløp fra Revolut til min vanlige bank i Sparbank1, men dette er mye mindre beløp om gangen, pluss at jeg noen ganger setter inn småbeløp til Revolut fra denne kontoen. Har enda ikke fått spørsmål fra min hovedbank om hvor pengene kommer fra, tror nok ikke jeg har oversteget 50 000 kr på et år, så mulig forklarinegn er der, eller at Sparebank1 går litt lettere i sømmene på Revolut. Har hørt noen banker faktisk tvert om ikke støtter Revolut, om det er sant vet jeg ikke, men det finnes flere banker som gjør det (det er også et helt lovlig betalingsmiddel/bank, så juridisk sett har de ingen grunn til å nekte). Revolut burde egentlig gå fint for henne, med tanke på hvor mye mer shady min historikk er (Spilling på utenlandske nettsider er ikke akkurat shady, men man føler jo det litt sånn som bankene og Lotteritilsynet holder på). Revolut kundeforholdet er veldig raskt å opprette, og man kan med en gang opprette et virtuelt kort. Å få tilsendt kort i posten er ikke dyrt, og gikk overraskende raskt selv om de sender fra utlandet. Jeg bestilte etter for å ha i utlandet. Vil forøvrig si at jeg synest det ganske vilt at man blir nektet debit bankkort. I og med at mange ikke tar i mot kontanter, er kort i mange tilfeller eneste gyldige betalingsmiddelet, så ved å nekte henne kort så har hun i realiteten ikke mulighet til å kjøpe tjenester i samfunnet som for meg høres heilt absurd ut fra et juridisk ståsted. Nå tilbyr jo mange butikker og slikt og løsninger som Apple Pay osv., men slik jeg har skjønt det må man være tilknyttet et kort da? Så uten kort - ingen Applepay eller Vipps. Anonymkode: 67668...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #47 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 7.41): Takk for konkret svar på bank hun kan forsøke å prøve hos. Skal bringe henne beskjed 😊 Anonymkode: f97f0...435 Ekspander Mange av de små bankene som kun er nettbasert er mye strengere. Anonymkode: 9d93c...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #48 Del Skrevet 11. mars Men hvis hun har fått avslag etter kredittsjekk, hva står på kredittsjekken? Står det noe om risikovurdering på henne? Anonymkode: 9d93c...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #49 Del Skrevet 11. mars Min tante har hatt lignende problemstilling. Både rus og psykiatri i bildet, men konkret hva det dreier seg om vet jeg ikke. Hun fikk til slutt kort på denne måten: ble gjort til disponent på konto som står i datters navn. Fikk utsendt et kort til denne kontoen i sitt navn. Så må hun overføre fra egne kontoer til denne kontoen som hun er disponent for. Både hun og datter er kunde i denne banken, så vidt jeg vet var det sparebank 1. Anonymkode: f29f6...5fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #50 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 19.00): Mange av de små bankene som kun er nettbasert er mye strengere. Anonymkode: 9d93c...f8b Ekspander Kan virke sånn ja, dessverre. Heldigvis ordnet det seg for henne, gjennom Bulder som det ble tipset om👏😊 Anonymkode: f97f0...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #51 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 19.29): Min tante har hatt lignende problemstilling. Både rus og psykiatri i bildet, men konkret hva det dreier seg om vet jeg ikke. Hun fikk til slutt kort på denne måten: ble gjort til disponent på konto som står i datters navn. Fikk utsendt et kort til denne kontoen i sitt navn. Så må hun overføre fra egne kontoer til denne kontoen som hun er disponent for. Både hun og datter er kunde i denne banken, så vidt jeg vet var det sparebank 1. Anonymkode: f29f6...5fd Ekspander Så lei situasjon🥺 Heldigvis ordnet det seg for min søster nå🙏 Bulder ble redningen👏 Anonymkode: f97f0...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #52 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 19.10): Men hvis hun har fått avslag etter kredittsjekk, hva står på kredittsjekken? Står det noe om risikovurdering på henne? Anonymkode: 9d93c...f8b Ekspander Ikke noe om risiko nei, bes bare om å ringe bank. Der finner de feilmelding om avslag pga kredittscore. Heldigvis ordnet det seg for henne nå🙏😊 Anonymkode: f97f0...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #53 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 16.51): Jeg tenker også Revolut er løsningen, men i og med at hun er under lupen til banken, så må hun regne med at det kommer spørsmål fra banken om overføringene til og fra Revolut etterhvert med tanke på Hvitvaskingsloven. Jeg har hørt at bankene flagger deg om det går ut/inn mer enn 50 000 kr i året fra Revolut eller andre E-lommebøker, og mulig de raskere vil interessere seg for overføringene hennes i og med at hun er flagget i utgangspunktet. Men det er i grunn ikke verre enn å svare det på hva overføringene brukes til/kommer av/dokumentere. I hennes tilfelle, når det går ut fra bankkontoen og inn på Revolutkontoen kan jeg ikke se at det skal bli et spesielt stort problem, i tillegg at det nok blir lett å dokumentere + at det er ganske troverdig i og med at hun har blitt nektet bankkort. Det beste er nok at hun kun overfører penger dit for å ha på kortet, og ikke tilbake. Ellers det være de begynner å mistenke hvitvasking og stenger ned banken hennes i mellomtiden mens de undersøker med tanke på historikken hennes. Ville eventuelt hatt to kontoer i forskjellige banker for å være sikker. Fikk selv spørsmål en gang fra ene banken jeg hadde om hvor pengene kom fra som jeg overførte fra Revolut og inn på kortet/konto. Da sa jeg som sant var - det var penger jeg hadde vunnet på utenlandske spillsider, og dokumentere dette. Da fikk jeg en advarsel om å slutte med dette eller så ble kundeforholdet avsluttet, da banken ikke har lov til å støtte slike overføringer ref. Lotteritilsynet sine føringer. På det tidspunktet hadde jeg nok på et år overført over 50 000 kr før de tok kontakt og spurte. Jeg hadde en og annen overføring etter det, mest mest ut fra korto og har ikke hørt noe fram dem siden, og kundeforholdet står fortsatt. Jeg overfører også med jevne mellomrom noen småbeløp fra Revolut til min vanlige bank i Sparbank1, men dette er mye mindre beløp om gangen, pluss at jeg noen ganger setter inn småbeløp til Revolut fra denne kontoen. Har enda ikke fått spørsmål fra min hovedbank om hvor pengene kommer fra, tror nok ikke jeg har oversteget 50 000 kr på et år, så mulig forklarinegn er der, eller at Sparebank1 går litt lettere i sømmene på Revolut. Har hørt noen banker faktisk tvert om ikke støtter Revolut, om det er sant vet jeg ikke, men det finnes flere banker som gjør det (det er også et helt lovlig betalingsmiddel/bank, så juridisk sett har de ingen grunn til å nekte). Revolut burde egentlig gå fint for henne, med tanke på hvor mye mer shady min historikk er (Spilling på utenlandske nettsider er ikke akkurat shady, men man føler jo det litt sånn som bankene og Lotteritilsynet holder på). Revolut kundeforholdet er veldig raskt å opprette, og man kan med en gang opprette et virtuelt kort. Å få tilsendt kort i posten er ikke dyrt, og gikk overraskende raskt selv om de sender fra utlandet. Jeg bestilte etter for å ha i utlandet. Vil forøvrig si at jeg synest det ganske vilt at man blir nektet debit bankkort. I og med at mange ikke tar i mot kontanter, er kort i mange tilfeller eneste gyldige betalingsmiddelet, så ved å nekte henne kort så har hun i realiteten ikke mulighet til å kjøpe tjenester i samfunnet som for meg høres heilt absurd ut fra et juridisk ståsted. Nå tilbyr jo mange butikker og slikt og løsninger som Apple Pay osv., men slik jeg har skjønt det må man være tilknyttet et kort da? Så uten kort - ingen Applepay eller Vipps. Anonymkode: 67668...d70 Ekspander Takk for info om Revolut🙏 Heldigvis ordnet det seg for henne hos en annen bank nå🙏 Anonymkode: f97f0...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #54 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 19.00): Mange av de små bankene som kun er nettbasert er mye strengere. Anonymkode: 9d93c...f8b Ekspander AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 7.41): Takk for konkret svar på bank hun kan forsøke å prøve hos. Skal bringe henne beskjed 😊 Anonymkode: f97f0...435 Ekspander Takk for tipset om Bulder. Det ble redningen for henne🙏☺️ Anonymkode: f97f0...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #55 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 8.45): Ikke noe om risiko nei, bes bare om å ringe bank. Der finner de feilmelding om avslag pga kredittscore. Heldigvis ordnet det seg for henne nå🙏😊 Anonymkode: f97f0...435 Ekspander Gjenpartsbrevet fra kredittsjekken oppgir ikke risiko, men sier hun skal ringe banken? Gjenpartsbrevet skal jo oppgi hvilken score hun har fått, så da kan det jo høres ut som om det ligger en sperre for kredittsjekk, ikke at kredittsjekken har feilet. Anonymkode: 9d93c...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #56 Del Skrevet 12. mars Det vil ikke la seg gjøre før banken hun er i er ferdig med prosessen sin. Dersom det ikke blir ført tiltale så vil saken lukkes og det vil bli mulig med nytt kundeforhold. Men dersom opplysningene du gir i denne tråden er riktige så vil det ikke være mulig for henne på nåværende tidspunkt nei, så lenge det er misstanke om noe kriminelt. Denne informasjonen vil hun få fra banken sin der de har fryst kundeforholdet, men trolig ikke diskutere med deg. Hold avstand, er mitt råd. Anonymkode: 36b40...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #57 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 9.35): Det vil ikke la seg gjøre før banken hun er i er ferdig med prosessen sin. Dersom det ikke blir ført tiltale så vil saken lukkes og det vil bli mulig med nytt kundeforhold. Men dersom opplysningene du gir i denne tråden er riktige så vil det ikke være mulig for henne på nåværende tidspunkt nei, så lenge det er misstanke om noe kriminelt. Denne informasjonen vil hun få fra banken sin der de har fryst kundeforholdet, men trolig ikke diskutere med deg. Hold avstand, er mitt råd. Anonymkode: 36b40...49c Ekspander Ordnet seg hos en annen bank😊 Anonymkode: f97f0...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #58 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 9.35): Det vil ikke la seg gjøre før banken hun er i er ferdig med prosessen sin. Dersom det ikke blir ført tiltale så vil saken lukkes og det vil bli mulig med nytt kundeforhold. Men dersom opplysningene du gir i denne tråden er riktige så vil det ikke være mulig for henne på nåværende tidspunkt nei, så lenge det er misstanke om noe kriminelt. Denne informasjonen vil hun få fra banken sin der de har fryst kundeforholdet, men trolig ikke diskutere med deg. Hold avstand, er mitt råd. Anonymkode: 36b40...49c Ekspander AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 9.24): Gjenpartsbrevet fra kredittsjekken oppgir ikke risiko, men sier hun skal ringe banken? Gjenpartsbrevet skal jo oppgi hvilken score hun har fått, så da kan det jo høres ut som om det ligger en sperre for kredittsjekk, ikke at kredittsjekken har feilet. Anonymkode: 9d93c...f8b Ekspander Kom feilmelding når man søkte på nettsiden til banken, så gikk ikke helt igjennom og man ble bedt om å ta kontakt med banken. Nå har det uansett ordnet seg hos annen bank. Anonymkode: f97f0...435 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 13. mars #59 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 13.48): Kommer feilmelding når man forsøker bestille bankkort, der man får beskjed om å kontakte banken. Der har vi fått beskjed om at det ikke går igjennom pga kredittsjekk. Det har hun opplevd hos flere banker nå😅 Gjelder ikke mislighold på lån, men kontooverføringa av penger, såvidt jeg vet. Unndratt regnskap som skulle vært ført opp. Hvor stort omfang, aner jeg ikke. Anonymkode: f97f0...435 Ekspander Hva mener du med dette: "kontooverføring av penger"? Unndratt regnskap som skulle vært ført opp?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå