Gå til innhold

Bytte bank/få bankkort med personlig gjeld.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anomyn Burker

Jeg har en kamerat som ikke får debetkort. Han må inn i banken å ta ut penger. Så ja, det er reelt at banker sier nei til debetkort ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk bytte bank og få bankkort både meg og mannen, begge med anmerkning?? Det var sparebank1... 

Anonymkode: 04af6...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (34 minutter siden):

Kan ikke si jeg husker at det har blitt gjennomført en kredittsjekk av meg de gangene jeg har åpnet nytt kundeforhold med en bank. Den sjekken kommer først senere når man ordner med huslån, kreditt osv. Men for vanlig bankkonto med debetkort gjøres det vel ingen kredittsjekk. 

Relativt sjelden en bank sier opp et kundeforhold pga. misligholdt lån. De kan si opp lånet så det må innløses øyeblikkelig, men at hele kundeforholdet sies opp må vel være litt mer enn etpar ubetalte avdrag

Registrer en frivillig kredittsperre, kanskje det blir lettere da? 

Kommer feilmelding når man forsøker bestille bankkort, der man får beskjed om å kontakte banken. Der har vi fått beskjed om at det ikke går igjennom pga kredittsjekk. Det har hun opplevd hos flere banker nå😅 Gjelder ikke mislighold på lån, men kontooverføringa av penger, såvidt jeg vet. Unndratt regnskap som skulle vært ført opp. Hvor stort omfang, aner jeg ikke. 

Anonymkode: f97f0...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anomyn Burker skrev (40 minutter siden):

Jeg har en kamerat som ikke får debetkort. Han må inn i banken å ta ut penger. Så ja, det er reelt at banker sier nei til debetkort ja. 

Helt riktig🙏 Går ikke helt inn på noen her, skjønner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det har ikke noe å si mye. Har dere prøvd å bare åpne konto og bestilt kort? Kan det være at de som svarer dere på banken misforstår deg og tror at du mener kredittkort? 

Anonymkode: 6d525...c96

Får feilmelding når man forsøker bestille vanlig debetkort. Bes da ringe banken, hvor de sier det er stoppet pga kredittsjekk😅 Så dessverre😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt riktig🙏 Når ikke helt inn til noen her, skjønner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres VELDIG rart ut! Men, jeg fikk konto og kort i Bulder nå sist. Ikke tok de kredittvurdering heller. Du blander ikke bankkort og kredittkort? 

Dessverre er det slik. Blir stoppet ved feilmelding når man forsøker bestille debetkort, så bes man ringe bank hvor de oppgir kredittsjekk som grunnlag på hvorfor man ikke får kort. Men takk, du er den eneste som har kommet med konkret tips om bank som kan være behjelpelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer feilmelding når man forsøker bestille bankkort, der man får beskjed om å kontakte banken. Der har vi fått beskjed om at det ikke går igjennom pga kredittsjekk. Det har hun opplevd hos flere banker nå😅 Gjelder ikke mislighold på lån, men kontooverføringa av penger, såvidt jeg vet. Unndratt regnskap som skulle vært ført opp. Hvor stort omfang, aner jeg ikke. 

Det er mer alvorlig enn mislighold av lån, det siste innebærer vanligvis ikke mer enn at lånet sies opp med begjæring om utlegg/tvangssalg, men man får beholde kundeforholdet sitt inkludert konto og kort. Hvis hun regelrett har bedrevet svindel eller bedrageri er det sikkert annerledes. 

Søster har nå fått konto i en bank. Da hadde jeg søkt om Revolut-kort. Man må "tanke" det opp ved å overføre penger fra kontoen sin, og så fungerer det som et vanlig kort inkludert Apple Pay og mulighet til å overføre penger til andre kontoer. 

Anonymkode: 4b670...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får jo debetkort uten kredittvurdering?

Anonymkode: c129e...88e

Dessverre ikke i dette tilfellet😅 Og ikke i de bankene hun hittil har prøvd. Derfor hun prøver å finne en bank hvor hun kan komme gjennom uten sjekk, da det hittil har stoppet henne for å få vanlig debetkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Fikk bytte bank og få bankkort både meg og mannen, begge med anmerkning?? Det var sparebank1... 

Anonymkode: 04af6...6fb

Dessverre prøvd den banken også😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mer alvorlig enn mislighold av lån, det siste innebærer vanligvis ikke mer enn at lånet sies opp med begjæring om utlegg/tvangssalg, men man får beholde kundeforholdet sitt inkludert konto og kort. Hvis hun regelrett har bedrevet svindel eller bedrageri er det sikkert annerledes. 

Søster har nå fått konto i en bank. Da hadde jeg søkt om Revolut-kort. Man må "tanke" det opp ved å overføre penger fra kontoen sin, og så fungerer det som et vanlig kort inkludert Apple Pay og mulighet til å overføre penger til andre kontoer. 

Takk for tips, skal be henne sjekke ut.

Så jeg forstår det riktig, så kan hun overføre pengene hun har på sin brukskonto til en evt. Revolutkonto, så ta de ut fra den kontoen med bankkort fra Revolut? Tungvindt, men virker jo nesten ut som annet er umulig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

VELDIG mange banker utfører kredittsjekk ved bestilling av debetkort. Det er faktisk i grenseland om de har lov juridisk lov til å nekte deg kort pra dårlig kredittverdighet.  Bankene "gjemmer" seg bak at du faktisk påtar deg et årsgebyr på debetkort når du bestiller.

Men egentlig ønsker banken bare å filtrere bort kunder som har dårlig kredittverdighet, fordi tallene dem viser at slike kunder ikke lønner seg.

(Jobber innen fagfeltet)

Anonymkode: 8c9fc...861

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gjelder ikke mislighold på lån, men kontooverføringa av penger, såvidt jeg vet. Unndratt regnskap som skulle vært ført opp. Hvor stort omfang, aner jeg ikke. 

Har hun gjort noe ulovlig?

Anonymkode: bda75...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Så jeg forstår det riktig, så kan hun overføre pengene hun har på sin brukskonto til en evt. Revolutkonto, så ta de ut fra den kontoen med bankkort fra Revolut? Tungvindt, men virker jo nesten ut som annet er umulig 😅

Det stemmer. Man overfører penger fra bankkonto til Revolut og bruker så kortet eller mobilen på vanlig måte. Gunstig kurs i utlandet og ved overføring av penger til utlandet. Man må laste ned app til mobilen. 

Revolut | All-in-one finance app for your money | Revolut United Kingdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dærsken, da har vedkommende klart å surre det mer enn LITT alvorlig til for seg altså!

Banker har i utgangspunktet ikke anledning til å nekte noe så viktig som en vanlig bankkonto, men bruker nok påskuddet som nevnes rett over her (årsavgift på debetkort) som påskudd til å nekte.

Løsning:

1. Finne en bank som IKKE har årsavgift på debetkort

2. Bruke Revolut, selv om det er litt mer styr.

Ellers litt generell info her:

https://www.inkassoguiden.no/artikler/132-banken-kan-ikke-nekte-deg-a-opprette-lonnskonto?utm_source=chatgpt.com

Anonymkode: 19916...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang "løsning" 1: Alle banker i Norge har årsavgift på debetkort, bortsett fra DNB Ung-konto, hvis vedkommende er under 33 år.

Det er nok Revolut som er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er bare tull, banker er pliktige til å tilby basis betalingsløsning så lenge det ikke er snakk om svindel i egen bank og man dermed sier opp kundeforholdet. Så det stemmer ikke.

Hilsen bankansatt

Anonymkode: 09ad5...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anomyn Burker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er bare tull, banker er pliktige til å tilby basis betalingsløsning så lenge det ikke er snakk om svindel i egen bank og man dermed sier opp kundeforholdet. Så det stemmer ikke.

Hilsen bankansatt

Det stemmer. Om det er lov eller ikke. 

Min kamerat får ikke debetkort i sin bank som er Sparebank 1. Han må som sagt inn i banken for å ta ut kontanter. 

De har nok gjort det slik for å hjelpe han. 

Det er en Sparebank 1 med en mellomstor filial. Alle kjenner alle, og de kjenner sikkert han også. For alt jeg vet kan de ha tilrettelagt for han for å hjelpe han. 

Han slipper verge så lenge banken forhindrer at han er impulsiv. 

Men, det er nok ikke lov. De gjør det slik for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hilsen bankansatt

Det er korrekt, men banker har også anledning til å kredittsjekke siden de utsteder bankkort som du da faktureres for. Som en annen påpekte "gjemmer" bankene seg bak resultatet av denne sjekken for å nekte deg kundeforhold.

Ut over DNB (og evt andres) Ung-kontoer er det vel ingen banker som har gratis debetkort, og det blir dermed (selvforskyldt) Catch22.

Selv om det kanskje er mulig å opprette en sparekonto uten debetkort så tror jeg ikke det løser utfordringen til ts sitt familiemedlem.

Dette stemmer nok i din bank også, hvis ikke kan du jo opplyse hvilken bank du jobber i som praktiserer det du skisserer MED debetkort, og ønske en ny kunde velkommen her. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessverre er det slik. Blir stoppet ved feilmelding når man forsøker bestille debetkort, så bes man ringe bank hvor de oppgir kredittsjekk som grunnlag på hvorfor man ikke får kort. Men takk, du er den eneste som har kommet med konkret tips om bank som kan være behjelpelig. 

Ja, men siden det er så alvorlig at hun har brukt konto til ulovlige transaksjoner eller lign så vil hun nok ikke få hos bulder heller, er jo en sparebank det også. Men revolut eller lign banker, som noen skrev er nok riktige vei å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...