AnonymBruker Skrevet 10. mars #1 Skrevet 10. mars Jeg har en som nettopp har fylt 3 år og ikke kan kle på og av seg selv. Er det noe barnet burde ha kunnet til nå? Barnet har aldri vist interesse for å gjøre dette selv, hver gang vi skal øve blir det sutring, grining og tiden trekkes ut i evigheter. Med andre ord får vi kun øvd i helger da tiden ikke strekker til på hverdager. Anonymkode: df5a7...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #2 Skrevet 10. mars Barbet er 3! Gi henne slack. Hun kommer til å lære det. I god tid før konfirn tipper jeg. Anonymkode: c797a...b93 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #4 Skrevet 10. mars Min eldste var sånn (han kunne i barnehagen da, bare ikke hjemme…). Nå er han en selvstendig 5-åring som trenger hjelp til å trekke over den andre votten når han skal ut og knyte på seg hockeyskøytene… Anonymkode: cb727...99f
AnonymBruker Skrevet 10. mars #5 Skrevet 10. mars Jeg har også en treåring, og merker at "kan" og "vil" er to veldig forskjellige ting. Hun kan så mye, og hos andre eller i barnehagen gjør hun det, men hjemme går alt i lås. Da må jeg gjøre det når tiden renner ut. Hvis vi har en "harmonisk" morgen med god tid og godt humør så er det ikke grenser for hva hun kan. Hun er jo også glad i å kle seg i mye rart, "pynte" seg og sånt, så hun kler jo på seg sånt uoppfordret. Likevel "kan" hun plutselig ikke ta på sko og jakke selv om morgenen. Anonymkode: cccd1...936 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #6 Skrevet 10. mars Det er helt normalt. Både at barnet ikke kan, og at det ikke vil prøve. Begge mine har også vært kjempeflinke til å kle på seg selv i barnehagen, men helt umulig hjemme.. I barnehagen MÅ de, der er det ørten barn pr voksen, og i tillegg er det "gruppe-effekten" hvor de gjør sånn som de andre gjør. Noen ganger har man tid til å si at javel, jeg går og <whatnot> og så kan du komme når du har kledd på deg. Men i hverdagen når man skal på jobb har man jo ikke timesvis til å få et barn i vranglås til å prøve selv. Min eldste kunne vel kle på seg ganske bra i 3-årsalderen. Der var det også litt mer sånn at han bare måtte lære seg det, for vi var opptatt med lillebror. Minstemann er 4 år. Han kan ta på seg bukse, sokker og undikk selv, men sliter litt mer med trøyer. Han kan også ta på uteklær, med unntak av jakke, som han ikke "får til" hjemme, men tydeligvis får helt fint til i barnehagen. Anonymkode: e40a2...8d6 1 1
Tjoheiii Skrevet 10. mars #7 Skrevet 10. mars Vi har en på 3 (snart fire) som ikke orker å kle på seg selv hjemme, men han klarer det helt fint i barnehagen. Hjelper at han har en lillesøster på 1,5 som er ivrig på å kle på seg selv, hvis vi sier at "nå må du skynde deg å få på jakke og sko før lillesøster blir ferdig før deg!", da går det jammen unna 😜 Så enten er det jo bare at barnet ditt ikke vil, og hvis hen ikke kan er det nok ikke unormalt det heller, det kommer seg nok
AnonymBruker Skrevet 10. mars #8 Skrevet 10. mars Tror det er veldig vanlig Men man må jo øve for å få til! Så gjelder å øve når det er stemning for det. Jeg pleier ofte å kle på meg samtidig som barnet mitt, som snart blir tre. Da er det førstemann å ta på truse, vi tar på oss hver vår bukse samtidig osv. Det tar bort litt av presset som ellers er der hvis jeg bare skal vente på at hun blir ferdig. Hvis hun ikke vil kle på seg selv, sier jeg bare at jeg kan hjelpe henne, men da må hun vente til jeg er ferdig med å kle på meg. Ofte begynner hun da å kle på seg selv mens hun venter. Bare et tips til hvordan dere kan få inn litt mer øving i hverdagen. Anonymkode: 894f0...c9d 1 1
Makavelli Skrevet 10. mars #9 Skrevet 10. mars Sånn har samfunnet blitt når man sluttet å la barna være selvstendige, og foreldrene skal gjøre alt for barna. Jeg er selv født i 89, oppvokst 100 meter fra kommunegrensa til Oslo, og jeg lekte ute alene fra jeg var fire år - som var helt vanlig i området på den tiden. Og da kledde man stort sett på seg selv, og vi hadde åpenbart ikke mobiltelefon i 1993.
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Skrevet 10. mars Makavelli skrev (11 minutter siden): Sånn har samfunnet blitt når man sluttet å la barna være selvstendige, og foreldrene skal gjøre alt for barna. Jeg er selv født i 89, oppvokst 100 meter fra kommunegrensa til Oslo, og jeg lekte ute alene fra jeg var fire år - som var helt vanlig i området på den tiden. Og da kledde man stort sett på seg selv, og vi hadde åpenbart ikke mobiltelefon i 1993. Kjenner jeg er litt sånn lei av å høre om alt som var vanlig for 30-40 år siden egentlig Anonymkode: 0990a...be0 2 4
Makavelli Skrevet 10. mars #11 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner jeg er litt sånn lei av å høre om alt som var vanlig for 30-40 år siden egentlig Anonymkode: 0990a...be0 Men du går ikke lei av å høre om uselvstendige barn og ungdommer, som er konsekvensene av det jeg snakker om?
AnonymBruker Skrevet 10. mars #12 Skrevet 10. mars Av tre barn var to selvstendige og både ville og kunne selv mens en bare ikke fikk det til, det var fryktelig vanskelig og vist det var stress så gikk det nesten ikke an å kle han heller. Men, det gikk seg til etter hvert. Anonymkode: e1581...60b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #13 Skrevet 10. mars Makavelli skrev (2 minutter siden): Men du går ikke lei av å høre om uselvstendige barn og ungdommer, som er konsekvensene av det jeg snakker om? Barnet er 3 år. Det er absolutt ingenting som tilsier at hun/han kommer til å bli uselvstendig. Så er barn ulike og må få utfordringer/oppgaver tilpasset seg ettersom de vokser, det er foreldrenes ansvar. Jeg har absolutt ikke inntykk av at barn og ungdommer er så uselvstendige. Derimot har jeg veldig inntrykk av at dette blåses opp og fokuseres mye på av sånne som måtte klare seg selv fra de var 4 år. Hvor mange barn har du? Anonymkode: 0990a...be0 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #14 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tror det er veldig vanlig Men man må jo øve for å få til! Så gjelder å øve når det er stemning for det. Jeg pleier ofte å kle på meg samtidig som barnet mitt, som snart blir tre. Da er det førstemann å ta på truse, vi tar på oss hver vår bukse samtidig osv. Det tar bort litt av presset som ellers er der hvis jeg bare skal vente på at hun blir ferdig. Hvis hun ikke vil kle på seg selv, sier jeg bare at jeg kan hjelpe henne, men da må hun vente til jeg er ferdig med å kle på meg. Ofte begynner hun da å kle på seg selv mens hun venter. Bare et tips til hvordan dere kan få inn litt mer øving i hverdagen. Anonymkode: 894f0...c9d Har selvfølgelig prøvd dette, han drøyer mer enn gjerne påkledning. Førstemann og annen lek har aldri fungert på min. Anonymkode: df5a7...c7d
AnonymBruker Skrevet 10. mars #15 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Barnet er 3 år. Det er absolutt ingenting som tilsier at hun/han kommer til å bli uselvstendig. Så er barn ulike og må få utfordringer/oppgaver tilpasset seg ettersom de vokser, det er foreldrenes ansvar. Jeg har absolutt ikke inntykk av at barn og ungdommer er så uselvstendige. Derimot har jeg veldig inntrykk av at dette blåses opp og fokuseres mye på av sånne som måtte klare seg selv fra de var 4 år. Hvor mange barn har du? Anonymkode: 0990a...be0 Kun et barn. Barnehagen presser veldig på for at vi må lære barnet å kle seg selv. Vi har prøvd lenge, men interessen er liksom ikke der. Anonymkode: df5a7...c7d
AnonymBruker Skrevet 10. mars #16 Skrevet 10. mars Makavelli skrev (44 minutter siden): Sånn har samfunnet blitt når man sluttet å la barna være selvstendige, og foreldrene skal gjøre alt for barna. Jeg er selv født i 89, oppvokst 100 meter fra kommunegrensa til Oslo, og jeg lekte ute alene fra jeg var fire år - som var helt vanlig i området på den tiden. Og da kledde man stort sett på seg selv, og vi hadde åpenbart ikke mobiltelefon i 1993. Et helt år eldre enn barnet til TS altså, og i en annen verden enn den vi lever i i dag. Dette kommer kanskje som en overraskelse, men det er ganske mye som skjer fra år til år når barna er så små. Jeg har en toåring og en treåring, og noen ganger kan jeg tenke at forskjellene ikke er så store, for så å bli påminnet at det har skjedd mye fra 2-3 år. Ellers er jeg selv født i 93, og kan virkelig ikke huske hva jeg kunne og hvordan jeg lekte som fireåring. Anonymkode: cccd1...936 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #17 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kun et barn. Barnehagen presser veldig på for at vi må lære barnet å kle seg selv. Vi har prøvd lenge, men interessen er liksom ikke der. Anonymkode: df5a7...c7d Gjør det til en lek når barnet er i humør. Når dere er stressa, barnet er sliten eller negativ til det så dropper dere det. Ta frem to gensere og si at du kan se hvem som tar på seg først. Han eller bamse. Eller ta tiden. Eller legg dere ned på gulvet sammen og si at dere kan åle dere inn i vinterdressen som en slange. Eller spør hvordan han tror en bjørn tar på seg støvler. Og belønn med ros og skryt. Og "nå var du så rask at nå har vi ekstra masse tid til lek". Gjør det til en positiv ting. Men ikke stress eller press han. Jeg har jobbet i barnehage i 15 år. Barn er forskjellige og en 3åring er ikke seint utviklet hvis han ikke kler på seg selv. Anonymkode: b5620...824
Makavelli Skrevet 10. mars #18 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet er 3 år. Det er absolutt ingenting som tilsier at hun/han kommer til å bli uselvstendig. Så er barn ulike og må få utfordringer/oppgaver tilpasset seg ettersom de vokser, det er foreldrenes ansvar. Jeg har absolutt ikke inntykk av at barn og ungdommer er så uselvstendige. Derimot har jeg veldig inntrykk av at dette blåses opp og fokuseres mye på av sånne som måtte klare seg selv fra de var 4 år. Hvor mange barn har du? Anonymkode: 0990a...be0 Du svarte ikke på spørsmålet mitt. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Et helt år eldre enn barnet til TS altså, og i en annen verden enn den vi lever i i dag. Dette kommer kanskje som en overraskelse, men det er ganske mye som skjer fra år til år når barna er så små. Jeg har en toåring og en treåring, og noen ganger kan jeg tenke at forskjellene ikke er så store, for så å bli påminnet at det har skjedd mye fra 2-3 år. Ellers er jeg selv født i 93, og kan virkelig ikke huske hva jeg kunne og hvordan jeg lekte som fireåring. Anonymkode: cccd1...936 Hvordan er verden annerledes i dag enn i 1993 når det kommer til å kle på seg klær?
AnonymBruker Skrevet 10. mars #19 Skrevet 10. mars Nei, du må ikke forvente at en 3-åring kan det. Min to eldste var 4-5 år før de kledde på seg. Yngste begynte å kle på seg selv før hen fylte to år. Anonymkode: e6482...8bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #20 Skrevet 10. mars Makavelli skrev (1 time siden): Sånn har samfunnet blitt når man sluttet å la barna være selvstendige, og foreldrene skal gjøre alt for barna. Jeg er selv født i 89, oppvokst 100 meter fra kommunegrensa til Oslo, og jeg lekte ute alene fra jeg var fire år - som var helt vanlig i området på den tiden. Og da kledde man stort sett på seg selv, og vi hadde åpenbart ikke mobiltelefon i 1993. Yeye, å dere måtte gå 2 kilometer i 1 meter snø bare for å finne igjen skoene deres når dere skulle til skolen. ikke tro at alle var sånn som du skisserer. Barn er forskjellige. Noen hadde garantert problemer med å kle på seg selv som 3 åringer når du var barn også. Anonymkode: b7c8b...a48 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå