Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er utslitte. 

Vi har en treåring som ikke klarer å underholde seg selv i det hele tatt. Vi vet rett og slett ikke hva mer vi kan gjøre.. 

Barnet var klistremerke baby og har alltid vært ekstremt sosial og energisk. Elsker å leke med andre barn og har god fantasi i rollelek for eksempel. Men så fort barnet må leke litt alene rakner det. 

Vi har alltid hatt et bevisst/begrensende forhold til skjerm, vi har også testet ut helt skjermfritt en lengre periode uten at det hjalp noe som helst. 
Vi har en del leker (for det meste åpne leker), men roterer de i håp at det blir mer spennende når de blir tatt frem etter å ha vært lagt bort en stund. 
Vi har lekt masse med barnet, prøvd å leke litt med og trekke oss unna, prøvd å sette frem lekeinvitasjoner, vi har vært kjempe tydelige/strenge og sagt “nå må du leke litt selv, mamma er opptatt med ***”. Vi har drevet masse med hobby/maling osv. Ingenting hjelper.

Barnet får være med på veldig mye matlaging/husarbeid. Men noen ganger passer det seg ikke at treåringen er med - barnet MÅ kunne underholde seg selv litt!! 

Vanligvis flyr barnet bare mellom bena på oss, hopper, spretter, synger og løper rundt. Etterhvert som kjedsomheten bygger seg opp begynner barnet å ”terrorisere” og gjør ting som er garantert å få oppmerksomhet. 

I helgen stod vi beinhardt på det at barnet måtte finne på noe alene en liten stund (vi prøvde hjelpe barnet i gang), men til ingen nytte. Tilslutt endte det opp med at barnet satte seg på en stol ved spisebordet og bare stirret ut i luften i kjedsomhet. Altså dette er en treåring?! 

Vi har et annet barn som har vokst opp ”under samme forhold“ og er kjempe flink til å leke selv. 

Altså hva mer kan vi gjøre?! 

Anonymkode: 04ce0...572

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nok bare det at barn og folk er forskjellige. Har en på 2,5 med samme tendenser, får helt panikk om vi sier han må leke alene. Må ha han med på husvask, oppvask, middagslaging etc. Slitsomt, men håper jo at det blir lettere med årene, om ikke annet hvertfall når han begynner på skolen og kan lese litt for seg selv eller lignende 😊

Anonymkode: 38d52...e41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en på 5 som ikke håndterer å leke selv. Løper bare rundt og finner på tull og tøys hvis vi sier han må leke alene. Har forsøkt siden han var bitteliten. Han får det bare til hvis han ikke legger merke til at vi sniker oss vekk 

Anonymkode: 97486...e96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd play doh? Her kunne 3 åringen sitte med dette opptil ca én time helt alene. Det var jo helt fantastisk!

Anonymkode: c9ab7...cec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Vi har lekt masse med barnet" - der har du årsaken. 
Barn lærer å leke selv av å nettopp få muligheten til å lære å leke selv. 
For min del høres den der atferden svært unormal ut. Alle mine tre barn har lekt timesvis på egenhånd hver dag. Selvsagt med meg i nærheten og med kontakt i blandt, men de har vært oppslukt i lek lenge av gangen. Tror rett og slett du bare må fortsette med å si nei til å leke med barnet i blandt. start med bare noen minutter og skryt av barnet (selv om barnet ikke gjorde stort). 

Anonymkode: d7661...89e

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi er utslitte. 

Vi har en treåring som ikke klarer å underholde seg selv i det hele tatt. Vi vet rett og slett ikke hva mer vi kan gjøre.. 

Barnet var klistremerke baby og har alltid vært ekstremt sosial og energisk. Elsker å leke med andre barn og har god fantasi i rollelek for eksempel. Men så fort barnet må leke litt alene rakner det. 

Vi har alltid hatt et bevisst/begrensende forhold til skjerm, vi har også testet ut helt skjermfritt en lengre periode uten at det hjalp noe som helst. 
Vi har en del leker (for det meste åpne leker), men roterer de i håp at det blir mer spennende når de blir tatt frem etter å ha vært lagt bort en stund. 
Vi har lekt masse med barnet, prøvd å leke litt med og trekke oss unna, prøvd å sette frem lekeinvitasjoner, vi har vært kjempe tydelige/strenge og sagt “nå må du leke litt selv, mamma er opptatt med ***”. Vi har drevet masse med hobby/maling osv. Ingenting hjelper.

Barnet får være med på veldig mye matlaging/husarbeid. Men noen ganger passer det seg ikke at treåringen er med - barnet MÅ kunne underholde seg selv litt!! 

Vanligvis flyr barnet bare mellom bena på oss, hopper, spretter, synger og løper rundt. Etterhvert som kjedsomheten bygger seg opp begynner barnet å ”terrorisere” og gjør ting som er garantert å få oppmerksomhet. 

I helgen stod vi beinhardt på det at barnet måtte finne på noe alene en liten stund (vi prøvde hjelpe barnet i gang), men til ingen nytte. Tilslutt endte det opp med at barnet satte seg på en stol ved spisebordet og bare stirret ut i luften i kjedsomhet. Altså dette er en treåring?! 

Vi har et annet barn som har vokst opp ”under samme forhold“ og er kjempe flink til å leke selv. 

Mener du at dette er negativt? Jeg synes det er positivt at ungen får kjede seg.

Anonymkode: 5d23c...37e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

"Vi har lekt masse med barnet" - der har du årsaken. 
Barn lærer å leke selv av å nettopp få muligheten til å lære å leke selv. 
For min del høres den der atferden svært unormal ut. Alle mine tre barn har lekt timesvis på egenhånd hver dag. Selvsagt med meg i nærheten og med kontakt i blandt, men de har vært oppslukt i lek lenge av gangen. Tror rett og slett du bare må fortsette med å si nei til å leke med barnet i blandt. start med bare noen minutter og skryt av barnet (selv om barnet ikke gjorde stort). 

Anonymkode: d7661...89e

Så enkelt er det dessverre ikke. Du har tydeligvis barn som finner leken lett selv, slik som vårt andre barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mener du at dette er negativt? Jeg synes det er positivt at ungen får kjede seg.

Anonymkode: 5d23c...37e

Synes det er positivt at barnet får kjede seg, men ikke så positivt i lengden når det kun fører til utslitte foreldre og dårlig stemning. Det fører aldri til at barnet tilslutt finner på noe for å underholde seg selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har dere prøvd play doh? Her kunne 3 åringen sitte med dette opptil ca én time helt alene. Det var jo helt fantastisk!

Anonymkode: c9ab7...cec

Takk for tips! Men ja, vi har prøvd. Det er absolutt noe av det som fenger mest, men det er likevel bare gøy i kanskje 10 min, samme med kinetic sand😅 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lekt masse med vårt barn. Hun var også klistremerke baby. Men det som har funket for å øve henne opp i selvstendig lek er at når hun først er inn i leken så sier vi ikke et pip eller lager en eneste lyd. For da blir hun så oppslukt av leken. Men hvis vi kommenterer noe eller gjør noe som gjør at vi blir lagt merke til så vil hun ha oss med i leken. Jeg opplever at hun leker mer og mer selvstendig fordi hun selv opplever gleden i å leke alene uforstyrret. Hun er 2 år så vet ikke hvordan det ville funket med en 3 åring 🤷‍♀️

Anonymkode: 3ad1e...b47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for tips! Men ja, vi har prøvd. Det er absolutt noe av det som fenger mest, men det er likevel bare gøy i kanskje 10 min, samme med kinetic sand😅 

Men er det da slik at dere må "innom" barnet og skryte av det flotte kunstverket og "oi, tror du grisen tremger en seng? Kan du lage seng?" før du kan gå videre i 10 minutter? 

En treåring skal ikke være uten oppsyn i særlig grad og mange trenger en liten bekreftelse på at mamma er der, mamma synejs eg er flink og MAMMA SE!!!! Litt bekreftelse, forslag på noe nyttig barnet "må gjøre for mamma" og så ruller hjula de neste 10 minuttene.

Forøvrig så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er negativt at barnet setter seg og stirrer litt ut i lufta i ny og ne. Husker selv jeg lå på stuegulvet og så på støvet som danset i solen. Hvorfor? Kjeda meg. 

Anonymkode: 5c176...823

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han trenger ikke-åpne leker? Og mer direkte beskjeder? Feks bygg xyz av lego også kommer mamma/pappa å leker med deg når den er ferdig. For eksempel bygge togbane eller bilbane, bygge hus av duplo, slott av lekeklosser etc. Kan du tegne xyz til pappa? Hvis han vil være sammen hele tiden så kan dere kanskje lære han å finne to og to like sokker, koste gulvet eller andre små oppgaver hvor han deltar, men er mindre i veien. Hva med å høre på musikk og synge og danse "sammen" mens dere gjør husarbeid, lager mat etc? 

Så er det heller ikke negativt å kjede seg litt.

Anonymkode: 3a061...590

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere, men alt dette er prøvd/tatt hensyn til, og det er nettopp dette som gjør oss så fortvila. 

Får håpe det går seg til med alderen

AnonymBruker
Skrevet

Ett av mine barn er sånn.. Det andre ikke. 

Blir litt oppgitt av folk som sier "MINE barn leker så fint atte, du må ha gjort noe feil!"

For barn har faktisk ulik personlighet. Noen har ekstremt behov for oppmerksomhet og nærvær. Mitt barn var klistremerkebaby og high need baby, og hadde ekstremt behov for kroppskontakt og konstant nærvær fra nyfødt av.

Det andre barnet mitt har lekt alene helt av seg selv. Har ikke øvd, presset, eller gjort noe som helst for at han skal leke alene - han bare gjør det, og stortrives med det. 

TS, det høres ut som om du har fulgt alle standardrådene. Jeg har ingen flere råd, for vi sliter fremdeles med dette. Og når ungen ikke får oppmerksomheten han er så desperat etter, går han etter broren... for da vet han at vi MÅ gripe inn. 

Men at ungen sitter seg og glor tomt ut i luften, det gjør ingenting. Da får han bare sitte der, da, til han finner på noe annet. eller ikke. 

Anonymkode: ab03f...a3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ett av mine barn er sånn.. Det andre ikke. 

Blir litt oppgitt av folk som sier "MINE barn leker så fint atte, du må ha gjort noe feil!"

For barn har faktisk ulik personlighet. Noen har ekstremt behov for oppmerksomhet og nærvær. Mitt barn var klistremerkebaby og high need baby, og hadde ekstremt behov for kroppskontakt og konstant nærvær fra nyfødt av.

Det andre barnet mitt har lekt alene helt av seg selv. Har ikke øvd, presset, eller gjort noe som helst for at han skal leke alene - han bare gjør det, og stortrives med det. 

TS, det høres ut som om du har fulgt alle standardrådene. Jeg har ingen flere råd, for vi sliter fremdeles med dette. Og når ungen ikke får oppmerksomheten han er så desperat etter, går han etter broren... for da vet han at vi MÅ gripe inn. 

Men at ungen sitter seg og glor tomt ut i luften, det gjør ingenting. Da får han bare sitte der, da, til han finner på noe annet. eller ikke. 

Tusen tusen takk! Ja, det er nettopp dette vi opplever. Vi ”må” ha gjort noe feil.. 

Hvor gammel er barnet deres? 

AnonymBruker
Skrevet

Min som er 3 år og 2 mnd leker ikke så godt med åpne leker alene. Ikke så godt med stillesittende leker som tegning, playdoh osv heller men der er det mer at vi må passe på ellers blir det bare tull. Men kan iblant sette henne igang på kjøkkenbordet så gjør hun det mens jeg lager frokost, tømmer oppvaskmaskinen eller annet der jeg er rett i nærheten og kan ha et øye på henne og svare om hun snakker.

Det hun leker best med alene er leker som lager lyd og har knapper og sånn og teit plastleker fra TV-serier.. Samt litt rollelek som feks lekekjøkken (men hun bruker feks små legoklosser som mat istedet for lekemat). Og herjelek som at hun hopper, danser, turner. Vi har og begrensning på skjermtid men ser litt i helgene og morningen på TV. Jeg er negativ til mye skjerm men ser at hun får ideer til å leke fra det hun ser på. Vi ser feks på Bluey og Paw Patrol.

Synes vår har blitt litt flinkere siste månedene, merket og bedring når språket ble bedre. Men ofte vil hun ha oss voksne med og er veldig tydelig på det.

Jeg tror ikke egentlig at det å aldri leke med barna er løsningen for alle for ser at noen ting vi har lært henne å leke leker hun nå alene iblant. Og jeg tenkte alltid at det bare var å la dem være alene og kjede seg så lærte de å leke selv, men det er ikke så lett med 2-3-åring som da enten forsøker å skade seg selv, ødelegger huset eller sitter fast på beinet ditt som en koala...

Anonymkode: 3bd2b...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Min er og mer selvstendig når hun er utvilt så hun leker bedre alene om morningen men trenger oss foreldre mer etter barnehagen når hun er sliten og ikke har sett oss hele dagen, og det tenker jeg er naturlig og greit :)

Anonymkode: 3bd2b...9f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 9.20):

Jeg tenker at dere flere ganger «må stå beinhardt» på det. Det er jo ikke farlig for en treåring å sette seg på en stol og kjede seg…  

Hvor lenge satt hun der da? Og hva gjorde dere når hun satt seg der?

Anonymkode: 58901...ae3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen tusen takk! Ja, det er nettopp dette vi opplever. Vi ”må” ha gjort noe feil.. 

Hvor gammel er barnet deres? 

Det barnet som sliter med alene-lenking er 7 nå. 

Han kan leke alene i lengre perioder nå - men kun når han selv vil! Han leker IKKE alene på kommando - da går han på broren eller gjør noe annet jævelskap som tvinger oss til å gi ham oppmerksomhet. Men om han får et nytt legosett fyker han opp på rommet og stenger seg inne, og vil bygge alene i timesvis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 9.20):

Vi er utslitte. 

Barnet terroriserer dere ikke. Etter hvert som barnet merker dere er frakoblet, så prøver barnet å få til tilknytning igjen. Dette høres ut som en helt vanlig 3-åring. De vil gjerne henge med deg, fordi de ELSKER MAMMA OG PAPPA! De savner dere i hverdagen og de vil være med dere så mye det kan. 

Anonymkode: f0217...a48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...