AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Vi skal bygge bolig. Det har 12 ukers behandlingsfrist i kommunen. Nå har det gått 18 (!) uker, og vi har ikke fått tildelt en saksbehandler engang. Er det noe vi kan gjøre? Noen som har noe erfaring? Anonymkode: aab2e...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Dere skal ikke betale gebyr dersom de 12 ukene har gått. Håper for deres del at saken er komplett, for hvis ikke begynner de 12 ukene å løpe fra den er det. Utrolig kjipt å få mangelbrev når det har gått månedsvis. Var den en helt «rett frem»-søknad, eller var det dispensasjoner eller lignende? Dessverre er mange byggesaksavdelinger underbemannet, og så mye «rettigheter» har man ikke. Anonymkode: 8ac70...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere skal ikke betale gebyr dersom de 12 ukene har gått. Håper for deres del at saken er komplett, for hvis ikke begynner de 12 ukene å løpe fra den er det. Utrolig kjipt å få mangelbrev når det har gått månedsvis. Var den en helt «rett frem»-søknad, eller var det dispensasjoner eller lignende? Dessverre er mange byggesaksavdelinger underbemannet, og så mye «rettigheter» har man ikke. Anonymkode: 8ac70...9be Det skal være en helt rett frem sak. Vi har også engasjert arkitekt som har masse erfaring med å sende inn byggesøknader. Så jeg håper jo han har gjort alt rikitg. Han kostet jo penger han også, for å si det mildt. Så ingen rettigheter, bortsett fra bortfall av gebyr? Fant nettopp denne. Samme kommune, https://www.budstikka.no/hvor-er-anstendigheten-i-asker-kommune/o/5-55-1932217 ikke akkurat oppmuntrende. Ts Anonymkode: aab2e...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Vet ikke om jeg ville bodd der hvis de ikke klarer enkel saksgang engang. rødt flagg. Hva om dere har barn som trenger helsehjelp? Anonymkode: 60476...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Her falt hele saksgebyret bort. Tror det er 25 % per uke over 12 uker eller noe sånt, det var det den gangen. Det tok 9 mnd å få huset godkjent, kommunen fant på hinsides mye rart underveis. Det har de rett til så lenge de overholder de 12 ukene. I praksis finner de på ting når svarfristen går ut for å skaffe seg mer tid. Dette var i Oslo. Anonymkode: 52da7...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke om jeg ville bodd der hvis de ikke klarer enkel saksgang engang. rødt flagg. Hva om dere har barn som trenger helsehjelp? Anonymkode: 60476...71f Det er ikke plan og bygg som behandler syke barn! Anonymkode: 52da7...576 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her falt hele saksgebyret bort. Tror det er 25 % per uke over 12 uker eller noe sånt, det var det den gangen. Det tok 9 mnd å få huset godkjent, kommunen fant på hinsides mye rart underveis. Det har de rett til så lenge de overholder de 12 ukene. I praksis finner de på ting når svarfristen går ut for å skaffe seg mer tid. Dette var i Oslo. Anonymkode: 52da7...576 Det har allerede gått 18 uker og de har ikke sett på saken enda. "Ikke tildelt saksbehandler" står det. I tillegg til disse 12 (nå 18 and counting), så må vi søke om igangsettingstillatelse, som tar ytterligere 3 uker, minst. Jeg regner med at siden 12 uker allerede har gått, så kan de vel ikke påberope seg at saksbehandlingstiden nullstilles og de begynner på nye 12 uker hvis de skulle finne søknaden ufullstendig? AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke om jeg ville bodd der hvis de ikke klarer enkel saksgang engang. rødt flagg. Hva om dere har barn som trenger helsehjelp? Anonymkode: 60476...71f Helsehjelp får vi jo, ser ikke hva det har med saken å gjøre? Problemet er at vi for øyeblikket bor jævlig trangt og alt er usikkert. Anonymkode: aab2e...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Når det har gått 11 uker og kommunen ser at de ikke klarer å holde fristen, vil de ofte finne på mangler ved søknaden så det blir "din feil" at den går over tiden så de fortsatt kan få gebyr. Oslo har drevet med dette i årevis, men nå har jeg selv erfart at andre kommuner også har lært dette trikset. Anonymkode: 1ea31...7d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når det har gått 11 uker og kommunen ser at de ikke klarer å holde fristen, vil de ofte finne på mangler ved søknaden så det blir "din feil" at den går over tiden så de fortsatt kan få gebyr. Oslo har drevet med dette i årevis, men nå har jeg selv erfart at andre kommuner også har lært dette trikset. Anonymkode: 1ea31...7d6 Men nå har det gått 18 uker, og ingen har sett på den enda. Jeg har også hørt at de sitter med søknaden frem til rett før fristen og ikke gjør noe med den, før de bare "åja, den skal være klar i morgen den, la oss se hva vi kan finne av feil". Men her har altså ingen sett på den engang. Anonymkode: aab2e...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det har allerede gått 18 uker og de har ikke sett på saken enda. "Ikke tildelt saksbehandler" står det. I tillegg til disse 12 (nå 18 and counting), så må vi søke om igangsettingstillatelse, som tar ytterligere 3 uker, minst. Jeg regner med at siden 12 uker allerede har gått, så kan de vel ikke påberope seg at saksbehandlingstiden nullstilles og de begynner på nye 12 uker hvis de skulle finne søknaden ufullstendig? Helsehjelp får vi jo, ser ikke hva det har med saken å gjøre? Problemet er at vi for øyeblikket bor jævlig trangt og alt er usikkert. Anonymkode: aab2e...c03 Jeg regner med dette også gjelder første runde, altså får tildelt saksbehandler og åpne søknaden. Har aldri noen gang hørt om at noen har fått behandlet en byggesøknad før fristen. Det tar minst det dobbelte og gjerne mye lengre enn det. IG fikk vi ila noen dager eller en uke, Anonymkode: 52da7...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg regner med dette også gjelder første runde, altså får tildelt saksbehandler og åpne søknaden. Har aldri noen gang hørt om at noen har fått behandlet en byggesøknad før fristen. Det tar minst det dobbelte og gjerne mye lengre enn det. IG fikk vi ila noen dager eller en uke, Anonymkode: 52da7...576 Men det er så rart. Jeg har googlet masse og det står at saksbehandlingstidene er mye kortere enn de faktisk er, i gjennomsnitt. Når det er som i vår sak, og den jeg linket til over her, så kan det jo ikke stemme. Igangsettingstillatelsen har jeg skjønt at man kan anse som godkjent hvis man ikke får svar innen 3 uker. Det samme burde vært her. Så man slipper å sette hele livet på vent. Ts Anonymkode: aab2e...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden La oss håpe du ikke bor i min kommune. De finner alltid noen feil som ikke er der for å få nye 12 uker på seg. Så legger de på krav som er strengere enn de gir sine egne prosjekt, og deretter mangler de noe som er sendt inn men om de ikke så fordi de glemte å åpne øynene den dagen ----> Nye 12+ uker. Så slutter saksbehandleren din og søknaden blir bare liggende da de ikke har noen ny. Så starter det en ny som starter fra start med alle punktene over. Når det nærmer seg håp er det tid for sommerferie....som i dems verden er noen måneder. Da blir saken liggende igjen, for vikarer finnes ikke. Så slutter også denne vedkommende og saken må vente på ny ansatt.......osv. Så her er du heldig hvis du for avgjørelse innen 2030 Anonymkode: 640f2...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Asker kommune er kjent for å bry seg null og niks om frister og regler. Dette gjelder også lovfestet helsehjelp. De har også hatt flere ulovlige gebyrer og blitt dømt i flere saker. Anonymkode: a308f...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Det er kun frafall av gebyr som er følgene for lang saksbehandling. Anonymkode: 59680...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): La oss håpe du ikke bor i min kommune. De finner alltid noen feil som ikke er der for å få nye 12 uker på seg. Så legger de på krav som er strengere enn de gir sine egne prosjekt, og deretter mangler de noe som er sendt inn men om de ikke så fordi de glemte å åpne øynene den dagen ----> Nye 12+ uker. Så slutter saksbehandleren din og søknaden blir bare liggende da de ikke har noen ny. Så starter det en ny som starter fra start med alle punktene over. Når det nærmer seg håp er det tid for sommerferie....som i dems verden er noen måneder. Da blir saken liggende igjen, for vikarer finnes ikke. Så slutter også denne vedkommende og saken må vente på ny ansatt.......osv. Så her er du heldig hvis du for avgjørelse innen 2030 Anonymkode: 640f2...2a3 Blæh. Det er jo dette jeg frykter. Spesielt etter jeg fant saken om mannen på Brønnøya lenger opp her. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er kun frafall av gebyr som er følgene for lang saksbehandling. Anonymkode: 59680...31d Ja, det er jo noe, men de pengene vi evt hadde betalt i gebyr hadde jo vært mindre enn det økonomiske tapet vi lider ved å ikke komme igang. Kan man klage til noen da? Statsforvalteren? Eller er det bare hvis vi får avslag, eller annet, og vil klage på det? Ts Anonymkode: aab2e...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Blæh. Det er jo dette jeg frykter. Spesielt etter jeg fant saken om mannen på Brønnøya lenger opp her. Ja, det er jo noe, men de pengene vi evt hadde betalt i gebyr hadde jo vært mindre enn det økonomiske tapet vi lider ved å ikke komme igang. Kan man klage til noen da? Statsforvalteren? Eller er det bare hvis vi får avslag, eller annet, og vil klage på det? Ts Anonymkode: aab2e...c03 Statsforvalteren tar bare saken når det foreligger et vedtak, så dersom dere ender opp med å klage på vedtaket kommer det til å sendes dit dersom klagen ikke tas til følge av kommunen. Det er Sivilombudet dere må kontakte om lang saksbehandlingstid, men de tar ikke så mange saker. Uttalelsene har heller ingen rettsvirkning, så det er eventuelt bare for å få bekreftet at det er kritikkverdig. Har du ringt kommunen og spurt hvorfor det tar så lang tid? Anonymkode: 59680...31d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Statsforvalteren tar bare saken når det foreligger et vedtak, så dersom dere ender opp med å klage på vedtaket kommer det til å sendes dit dersom klagen ikke tas til følge av kommunen. Det er Sivilombudet dere må kontakte om lang saksbehandlingstid, men de tar ikke så mange saker. Uttalelsene har heller ingen rettsvirkning, så det er eventuelt bare for å få bekreftet at det er kritikkverdig. Har du ringt kommunen og spurt hvorfor det tar så lang tid? Anonymkode: 59680...31d Ja, de sier bare at de har få saksbehandlere. Mulig jeg er pessimist, men nå nærmer vi oss sommeren veldig fort og med påske, 1. mai, kristi himmelfart og andre fridager så går det mye tid bort. De har også telefontid tirsdager 10-11 pg onsdager 13-14. That's it. Det er jo et håpløst system! Anonymkode: aab2e...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Ring til leder på byggesaksavdelingen og mas. Be om å få tildelt saksbehandler umiddelbart. Send skriftlige henvendelser så det er dokumentert på saken. Ikke vær frekk eller usaklig, men ikke gi opp å ta kontakt om igjen og om igjen inntil dere får saksbehandler. Anonymkode: f90b5...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Dere har ingen rettigheter. Lovens saksbehandlingstider angir når kommunen kan kreve gebyr for saksbehandlingen, og de må beregne full bemanning slik at de klarer å behandle saker innen fristen. Når de er underbemannet, klarer de det ikke, det sier egentlig seg selv. Konsekvensen av det er at de bruker lengre tid på saksbehandlingen og at dere slipper å betale gebyr. Thats it. Dere kan klage til statsforvalteren, som er fullstendig klar over at kommunene er underbemannet og vet at det er lite som kan gjøres. De gjør ikke annet enn å sende klagen til kommunen for å svare ut. De kan ikke trylle frem saksbehandlere, de heller. Det at dere har brukt en erfaren arkitekt er foresten ingen garanti for at søknaden er komplett, det er utrolig mange erfarne men udugelige folk og foretak der ute som tar på seg rolle som ansvarlig søker, men som ikke evner å få inn en komplett søknad. Anonymkode: b6824...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det skal være en helt rett frem sak. Vi har også engasjert arkitekt som har masse erfaring med å sende inn byggesøknader. Så jeg håper jo han har gjort alt rikitg. Han kostet jo penger han også, for å si det mildt. Så ingen rettigheter, bortsett fra bortfall av gebyr? Fant nettopp denne. Samme kommune, https://www.budstikka.no/hvor-er-anstendigheten-i-asker-kommune/o/5-55-1932217 ikke akkurat oppmuntrende. Ts Anonymkode: aab2e...c03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Asker kommune er kjent for å bry seg null og niks om frister og regler. Dette gjelder også lovfestet helsehjelp. De har også hatt flere ulovlige gebyrer og blitt dømt i flere saker. Anonymkode: a308f...54c Som en som har hatt byggesak hos Asker kommune får du min fulle sympati. For en gang rot, treneringer, overdreven tidsbruk på småtterier mens mer krevende spørsmål stod ubesvart og helt tullete ting de skulle sette seg på bakbeina for. Muligvis for å kunne utsette sin egen svarfrist. Hvem vet. Må dessverre igjennom møllen på nytt med ny sak denne sommeren. Sukk Lykke til 🤞 Anonymkode: d8f53...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå