Gå til innhold

Byggesak - kommunen overholder ikke frister, hvilke rettigheter har vi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal bygge bolig. Det har 12 ukers behandlingsfrist i kommunen. Nå har det gått 18 (!) uker, og vi har ikke fått tildelt en saksbehandler engang.

Er det noe vi kan gjøre? Noen som har noe erfaring? 

Anonymkode: aab2e...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere skal ikke betale gebyr dersom de 12 ukene har gått. Håper for deres del at saken er komplett, for hvis ikke begynner de 12 ukene å løpe fra den er det. Utrolig kjipt å få mangelbrev når det har gått månedsvis. Var den en helt «rett frem»-søknad, eller var det dispensasjoner eller lignende? Dessverre er mange byggesaksavdelinger underbemannet, og så mye «rettigheter» har man ikke.

Anonymkode: 8ac70...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere skal ikke betale gebyr dersom de 12 ukene har gått. Håper for deres del at saken er komplett, for hvis ikke begynner de 12 ukene å løpe fra den er det. Utrolig kjipt å få mangelbrev når det har gått månedsvis. Var den en helt «rett frem»-søknad, eller var det dispensasjoner eller lignende? Dessverre er mange byggesaksavdelinger underbemannet, og så mye «rettigheter» har man ikke.

Anonymkode: 8ac70...9be

Det skal være en helt rett frem sak. Vi har også engasjert arkitekt som har masse erfaring med å sende inn byggesøknader. Så jeg håper jo han har gjort alt rikitg. Han kostet jo penger han også, for å si det mildt. 

Så ingen rettigheter, bortsett fra bortfall av gebyr?

Fant nettopp denne. Samme kommune, https://www.budstikka.no/hvor-er-anstendigheten-i-asker-kommune/o/5-55-1932217 ikke akkurat oppmuntrende. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om jeg ville bodd der hvis de ikke klarer enkel saksgang engang. rødt flagg. 

Hva om dere har barn som trenger helsehjelp? 

Anonymkode: 60476...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her falt hele saksgebyret bort. Tror det er 25 % per uke over 12 uker eller noe sånt, det var det den gangen.

Det tok 9 mnd å få huset godkjent, kommunen fant på hinsides mye rart underveis. Det har de rett til så lenge de overholder de 12 ukene. I praksis finner de på ting når svarfristen går ut for å skaffe seg mer tid.

Dette var i Oslo.

Anonymkode: 52da7...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om jeg ville bodd der hvis de ikke klarer enkel saksgang engang. rødt flagg. 

Det er ikke plan og bygg som behandler syke barn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her falt hele saksgebyret bort. Tror det er 25 % per uke over 12 uker eller noe sånt, det var det den gangen.

Det tok 9 mnd å få huset godkjent, kommunen fant på hinsides mye rart underveis. Det har de rett til så lenge de overholder de 12 ukene. I praksis finner de på ting når svarfristen går ut for å skaffe seg mer tid.

Dette var i Oslo.

Det har allerede gått 18 uker og de har ikke sett på saken enda. "Ikke tildelt saksbehandler" står det. 

I tillegg til disse 12 (nå 18 and counting), så må vi søke om igangsettingstillatelse, som tar ytterligere 3 uker, minst. Jeg regner med at siden 12 uker allerede har gått, så kan de vel ikke påberope seg at saksbehandlingstiden nullstilles og de begynner på nye 12 uker hvis de skulle finne søknaden ufullstendig?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helsehjelp får vi jo, ser ikke hva det har med saken å gjøre? Problemet er at vi for øyeblikket bor jævlig trangt og alt er usikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det har gått 11 uker og kommunen ser at de ikke klarer å holde fristen, vil de ofte finne på mangler ved søknaden så det blir "din feil" at den går over tiden så de fortsatt kan få gebyr. 

Oslo har drevet med dette i årevis, men nå har jeg selv erfart at andre kommuner også har lært dette trikset.

Anonymkode: 1ea31...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når det har gått 11 uker og kommunen ser at de ikke klarer å holde fristen, vil de ofte finne på mangler ved søknaden så det blir "din feil" at den går over tiden så de fortsatt kan få gebyr. 

Oslo har drevet med dette i årevis, men nå har jeg selv erfart at andre kommuner også har lært dette trikset.

Anonymkode: 1ea31...7d6

Men nå har det gått 18 uker, og ingen har sett på den enda.

Jeg har også hørt at de sitter med søknaden frem til rett før fristen og ikke gjør noe med den, før de bare "åja, den skal være klar i morgen den, la oss se hva vi kan finne av feil". Men her har altså ingen sett på den engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det har allerede gått 18 uker og de har ikke sett på saken enda. "Ikke tildelt saksbehandler" står det. 

I tillegg til disse 12 (nå 18 and counting), så må vi søke om igangsettingstillatelse, som tar ytterligere 3 uker, minst. Jeg regner med at siden 12 uker allerede har gått, så kan de vel ikke påberope seg at saksbehandlingstiden nullstilles og de begynner på nye 12 uker hvis de skulle finne søknaden ufullstendig?

Helsehjelp får vi jo, ser ikke hva det har med saken å gjøre? Problemet er at vi for øyeblikket bor jævlig trangt og alt er usikkert. 

Jeg regner med dette også gjelder første runde, altså får tildelt saksbehandler og åpne søknaden. 

Har aldri noen gang hørt om at noen har fått behandlet en byggesøknad før fristen. Det tar minst det dobbelte og gjerne mye lengre enn det. IG fikk vi ila noen dager eller en uke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regner med dette også gjelder første runde, altså får tildelt saksbehandler og åpne søknaden. 

Har aldri noen gang hørt om at noen har fått behandlet en byggesøknad før fristen. Det tar minst det dobbelte og gjerne mye lengre enn det. IG fikk vi ila noen dager eller en uke,

Men det er så rart. Jeg har googlet masse og det står at saksbehandlingstidene er mye kortere enn de faktisk er, i gjennomsnitt. Når det er som i vår sak, og den jeg linket til over her, så kan det jo ikke stemme.

Igangsettingstillatelsen har jeg skjønt at man kan anse som godkjent hvis man ikke får svar innen 3 uker. Det samme burde vært her. Så man slipper å sette hele livet på vent.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe du ikke bor i min kommune. De finner alltid noen feil som ikke er der for å få nye 12 uker på seg. Så legger de på krav som er strengere enn de gir sine egne prosjekt, og deretter mangler de noe som er sendt inn men om de ikke så fordi de glemte å åpne øynene den dagen ----> Nye 12+ uker. Så slutter saksbehandleren din og søknaden blir bare liggende da de ikke har noen ny. Så starter det en ny som starter fra start med alle punktene over. Når det nærmer seg håp er det tid for sommerferie....som i dems verden er noen måneder. Da blir saken liggende igjen, for vikarer finnes ikke. Så slutter også denne vedkommende og saken må vente på ny ansatt.......osv.

Så her er du heldig hvis du for avgjørelse innen 2030

Anonymkode: 640f2...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asker kommune er kjent for å bry seg null og niks om frister og regler. Dette gjelder også lovfestet helsehjelp. De har også hatt flere ulovlige gebyrer og blitt dømt i flere saker.

Anonymkode: a308f...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...