AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #121 Del Skrevet 6 timer siden Snok1 skrev (9 minutter siden): Innvandrere og Instagram har ikke ansvar for din (mangel på) personlige hygiene. Folk er påvirkelige; særlig gjelder dette ungdommer i tenårene, og det skal ikke mye til før en trend sprer seg i lokalmiljøet. Når til og med voksne lar seg påvirke, kan man ikke forvente mer av tenåringer. Der kulturen fra andre land tidligere omfattet en minoritet og man brydde seg ikke om dette da jeg gikk på skolen, har denne kulturen en annen påvirkningskraft idag når det er flere som støtter den, og hvem tar sjansen til å stå imot presset når de tøffeste gutta i klassen bestemmer seg for at dusjing uten en tråd er for småunger. Sosiale medier har enda større påvirkningskraft. Godt voksne kan velge å ikke bry seg, men for unge er dette en del av livet og hverdagen deres. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det høres veldig rart ut. Da jeg var barn på 80-90-tallet, så var de allerede da nøye med at kun lærer av riktig kjønn skulle følge med elevene i garderoben. Jeg har aldri noensinne sett et mannlig lærer sette sin fot i jentegarderoben. Det hendte en sjelden gang at de kunne banke på døra og varsle at vi hadde 10 min igjen. Men de kom aldri inn. Likedan skjedde det aldri at en kvinnelig lærer satte sin fot i guttegarderoben. Og man måtte inn i garderoben og ta en usving for å klare å se inn i dusjen. Men jeg skjønner at det måtte være ubehagelig! Anonymkode: 65784...26b Det spørs kanskje i hvilken del av landet man bodde i; i de større byene var det mye som kunne skje. Vi hadde på skolen en lærer som dro ufine vitser om jenter som idag ville vært utenkelige, og var det man kan kalle "en gammel gris". En annen lærer var en macho type, og klassen hans ble det reneste mobbesenteret der man skulle tøffe seg. Slike ting ville blitt ordnet opp idag. På andre skoler skjedde det også ting som aldri ville skjedd idag. Vikaren som dusjet i jentedusjen som jeg nevnte i en annen kommentar, var noe som skjedde på skolen min; jentene i klassen syntes han var tøff, og de som eventuelt mislikte dette, ville sikkert ikke ha sagt det høyt. Anonymkode: 297a5...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anomyn Burker Skrevet 6 timer siden #122 Del Skrevet 6 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg var barn på 70-80 - tallet. Vi hadde mannlig lærer i jentegarderoben som skulle "passe" på at vi dusjet ordentlig. Dette var dessverre helt vanlig. Heldigvis har det endret seg, men folk som er eldre enn deg husker det. Anonymkode: bae70...20f Det samme var vanlig hos oss. Heldigvis viste vår mannlige lærer stort ubehag med å sjekke oss. Han åpnet døra, gikk 50 cm inn i garderoben, så ned hele tiden og ropte kjapt at nå måtte vi dusje, og så gikk han fort ut igjen. Tydelig at dette var noe de hadde fått beskjed om å gjøre. Han så svært sjeldent på oss i badet også. Han så opp og ropte ut kommandoene. Endret 6 timer siden av Anomyn Burker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 6 timer siden #123 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk er påvirkelige; særlig gjelder dette ungdommer i tenårene, og det skal ikke mye til før en trend sprer seg i lokalmiljøet. Når til og med voksne lar seg påvirke, kan man ikke forvente mer av tenåringer. Der kulturen fra andre land tidligere omfattet en minoritet og man brydde seg ikke om dette da jeg gikk på skolen, har denne kulturen en annen påvirkningskraft idag når det er flere som støtter den, og hvem tar sjansen til å stå imot presset når de tøffeste gutta i klassen bestemmer seg for at dusjing uten en tråd er for småunger. Sosiale medier har enda større påvirkningskraft. Godt voksne kan velge å ikke bry seg, men for unge er dette en del av livet og hverdagen deres. Hvis du mener at andre ungdommer har ansvaret for dine barns holdninger har du virkelig kapitulert. Det har alltid vært sterke konkurrerende innflytelser. Du må skjerpe deg om dette overmanner deg. Dine barn er ditt ansvar. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #124 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det kan være traumatiserende å vaske seg grundig i skrittet når det står folk rundt og glaner. Anonymkode: 0f4fe...63b Så de blir traumatiserte av bagateller? Anonymkode: 9bb09...60f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #125 Del Skrevet 6 timer siden Anomyn Burker skrev (3 minutter siden): Det samme var vanlig hos oss. Heldigvis viste vår mannlige lærer stort ubehag med å sjekke oss. Han åpnet døra, gikk 50 cm inn i garderoben, så ned hele tiden og ropte kjapt at nå måtte vi dusje, og så gikk han fort ut igjen. Tydelig at dette var noe de hadde fått beskjed om å gjøre. Han så svært sjeldent på oss i badet også. Han så opp og ropte ut kommandoene. Grunnen kan ha vært for å sjekke om det foregikk mobbing i dusjen, noe som heller ikke var uvanlig den gang. Men det er neppe tvil om at enkelte andre lærere hadde sans for denne "kontrollen". Anonymkode: 297a5...1f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #126 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Skrev jeg det, men du kan dra til nabolandet bare der er det avlukker. De hadde det til og med på 90 tallet da jeg var barn Anonymkode: 6b9ce...991 Ja, du skriver "I Norge er det bla bla" og "dette er en uting i Norge", som om at folk ikke dusjer i fellesdusj i andre land enn Norge. Tror du hadde blitt rimelig sjokka av å ferdes i veldig mange andre land på spa for eksempel. Mange steder er det ikke engang lov med badetøy i saunaen. Anonymkode: f742b...f4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anomyn Burker Skrevet 6 timer siden #127 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen kan ha vært for å sjekke om det foregikk mobbing i dusjen, noe som heller ikke var uvanlig den gang. Men det er neppe tvil om at enkelte andre lærere hadde sans for denne "kontrollen". Anonymkode: 297a5...1f4 Sant det. Det litt runde jentene ble jo mobbet. Huff. Ja, klart de gjorde. Pedofile tiltrekkes jo stillinger der de får jobbe med barn, og nakne barn. Bra det er nye tider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #128 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så de blir traumatiserte av bagateller? Anonymkode: 9bb09...60f Kanskje bagateller for noen, ikke bagateller for jenta som som 8-åring opplevde at pappa ville "leke doktor" med henne, eller for henne som ble voldtatt da hun var 15. Godt voksne sliter med å dusje alene etter å ha opplevd overgrep, og man kan tenke seg hvordan de må føle det hvis de blir tvunget til å være nakne sammen med andre, selv om dette "bare" er en dusj. Folk har forskjellig forhold til kroppen; dette må man akseptere. Anonymkode: 297a5...1f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anomyn Burker Skrevet 6 timer siden #129 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje bagateller for noen, ikke bagateller for jenta som som 8-åring opplevde at pappa ville "leke doktor" med henne, eller for henne som ble voldtatt da hun var 15. Godt voksne sliter med å dusje alene etter å ha opplevd overgrep, og man kan tenke seg hvordan de må føle det hvis de blir tvunget til å være nakne sammen med andre, selv om dette "bare" er en dusj. Folk har forskjellig forhold til kroppen; dette må man akseptere. Anonymkode: 297a5...1f4 Det er veldig trist, og veldig alvorlig. Men om de ikke vil vaske seg må de finne noe annet å gjøre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #130 Del Skrevet 6 timer siden Hadde de hatt flere privat båser hadde flere vasket seg, hvem står og vasker underlivet sitt i full offentlighet foran ukjente mennesker? Ikke jeg, og har aldri sett noen gjort det heller. Bare vasket kroppen sin. Anonymkode: bf49a...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #131 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, du skriver "I Norge er det bla bla" og "dette er en uting i Norge", som om at folk ikke dusjer i fellesdusj i andre land enn Norge. Tror du hadde blitt rimelig sjokka av å ferdes i veldig mange andre land på spa for eksempel. Mange steder er det ikke engang lov med badetøy i saunaen. Anonymkode: f742b...f4b Jeg hadde aldri dratt på spa i andre land som har slike regler, og ja jeg skriver om Norge. For ja som du leser i denne tråden så påtvinger vi andre felles dusj selv om flere tallet er i mot, om hele befolkningen synes det er flott å vaske seg i rompa sammen må jo det landet få lov. Beklager at du ble fornærmet, for det blir mer og mer vanlig i andre land med båser i garderoben. Leter med lupe for å finne noe å ta andre på😂 Andre land der kanskje renslighet er enda verre enn her, nei takk. Jeg kan heldigvis dra til Sverige om jeg virkelig har lyst på er spa, noe jeg ikke har lenger. Anonymkode: 6b9ce...991 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #132 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, du skriver "I Norge er det bla bla" og "dette er en uting i Norge", som om at folk ikke dusjer i fellesdusj i andre land enn Norge. Tror du hadde blitt rimelig sjokka av å ferdes i veldig mange andre land på spa for eksempel. Mange steder er det ikke engang lov med badetøy i saunaen. Anonymkode: f742b...f4b Den siste setningen du skrev var litt ironisk, for det naturlige i en sauna er å aldri bruke badetøy. I dagens Finland har vel også noen begynt å bli hårsåre, men hadde man før i tiden fortalt en finne at man ikke tør å ta sauna naken, hadde han trodd at man var sprø. Det samme med spa. At man nå har begynt å bruke badetøy i sammenhengen der man før i tiden ikke gjorde det, viser bare hvilken vei utviklingen går. Anonymkode: 297a5...1f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anomyn Burker Skrevet 6 timer siden #133 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde de hatt flere privat båser hadde flere vasket seg, hvem står og vasker underlivet sitt i full offentlighet foran ukjente mennesker? Ikke jeg, og har aldri sett noen gjort det heller. Bare vasket kroppen sin. Anonymkode: bf49a...467 Jeg gjør. Jeg er født på 70-tallet. Vi damer fra den tiden har et ok forhold til kroppen vår. Stort sett. Alle i dusjen har vulva. Ingen har en som ikke krever vask. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #134 Del Skrevet 6 timer siden 911 skrev (1 time siden): Mulig jeg omgås bare hyggelig folk, men har aldri opplevd at noen står og glaner når jeg dusjer. Alle har evig nok med seg selv. Tydelig oppslag der jeg går om at mobiltelefoner og kamera er strengt forbud, men ikke sikkert det er slik overalt. Jeg tror de hadde blitt kastet rimelig fort ut om noen tok et bilde i dusjen. Når var det sist ungdom brydde seg om oppslag? Anonymkode: 0f4fe...63b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #135 Del Skrevet 6 timer siden Anomyn Burker skrev (5 minutter siden): Det er veldig trist, og veldig alvorlig. Men om de ikke vil vaske seg må de finne noe annet å gjøre. Hadde man gitt dem en lukket bås der de kunne føle seg trygge, hadde problemet vært løst. Det virker sykt urettferdig at noen som har blitt utsatt for overgrep skal bli utestengt fra å bruke et basseng fordi man ikke kan finne en lukket bås til dem, og det er heller ikke sikkert at de synes det er så moro å fortelle badevakten om bakgrunnen for dette ønsket, som foreslått i en annen kommentar. Anonymkode: 297a5...1f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #136 Del Skrevet 6 timer siden Anomyn Burker skrev (1 time siden): Jeg drar regelmessig og svømmer og får opplevelsen litt ødelagt hver gang. Jeg burde ikke irritert meg slik, men jeg klarer ikke å la være. Det kan se ut som opp mot 20% "vasker" seg med tøy. De skyller seg lett slik at de skal være litt våte. Opp mot 70% vasker seg ikke skikkelig. Få vasker håret og ingen vasker kjønnet og rumpa. Ingen vasker seg mellom tærne. Jeg skjønner det ikke. Når valget er mellom å ha et nakent kjønn sammen med andre kvinner, og å vaske seg skikkelig ønsker kvinner å være urenslige. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor? I mitt bad har vi blitt oppfordret på e-post til å si ifra til de som ikke vasker seg. Men å "kjefte" på noen naken klarer jeg bare ikke. Hvorfor ble kvinner slik? Rett og slett ekle. Jeg var i svømmehallen med barnet mitt for noen mnd siden. Der opplevde jeg at flere som kom ferdigskiftet og gikk knusk tørre rett ut i vannet. Sa i fra til badevakta før de entret vannet, men badevekta sa det ikke gjorde noe.. med den holdningen fra badevakta også så er det ikke rart vannet må klores ekstra mye.. Anonymkode: 19b2d...233 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #137 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var i svømmehallen med barnet mitt for noen mnd siden. Der opplevde jeg at flere som kom ferdigskiftet og gikk knusk tørre rett ut i vannet. Sa i fra til badevakta før de entret vannet, men badevekta sa det ikke gjorde noe.. med den holdningen fra badevakta også så er det ikke rart vannet må klores ekstra mye.. Anonymkode: 19b2d...233 Men spørsmålet er hva badevakten egentlig skulle gjøre; gå til krig for dusjing slik man har gjort på Jessheim når denne krigen er tapt på forhånd fordi mange rett og slett ikke ønsker å dusje uten klær i en felles dusj; er det en badevakts oppgave å være barnevakt for voksne mennesker, og fortelle 40-åringen at hun må vaske seg grundig før hun går i vannet selv om hun har dusjet hjemme? Anonymkode: 297a5...1f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 5 timer siden #138 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hadde de hatt flere privat båser hadde flere vasket seg, hvem står og vasker underlivet sitt i full offentlighet foran ukjente mennesker? Ikke jeg, og har aldri sett noen gjort det heller. Bare vasket kroppen sin. Anonymkode: bf49a...467 Jeg gjør, og ser nå stadig vekk at folk gjør det. Er ingen big deal. 🤷 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #139 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men spørsmålet er hva badevakten egentlig skulle gjøre; gå til krig for dusjing slik man har gjort på Jessheim når denne krigen er tapt på forhånd fordi mange rett og slett ikke ønsker å dusje uten klær i en felles dusj; er det en badevakts oppgave å være barnevakt for voksne mennesker, og fortelle 40-åringen at hun må vaske seg grundig før hun går i vannet selv om hun har dusjet hjemme? Anonymkode: 297a5...1f4 Når du går tørr inn i svømmeanlegget så syntes jeg badevakten kan be de om å gå tilbake og dusje. Skal legge til at badeanlegget har skillevegger i dusjen og båser til å skifte i. Skal legge til at det også er eget hc rom i garderoben med dusj tilgjengelig. Dvs godt tilrettelagt for å vaske seg før man går i vannet. Anonymkode: 19b2d...233 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 5 timer siden #140 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi det kan være traumatiserende å vaske seg grundig i skrittet når det står folk rundt og glaner. Anonymkode: 0f4fe...63b Jeg har vært på Jessheimbadet. Ingen står og glaner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå