AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #81 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men i Danmark kan man helt lovlig bade naken på en hvilken som helst strand, og i Tyskland, der Freikorpskulturen og naturismen har solide røtter (særlig var nakenbading populært i DDR), kan man uten problemer sole seg naken i en offentlig park. Vi lever i Norge, der dette ville vært utenkelig ... Anonymkode: 297a5...1f4 Dette er jo bare tøv, Norge har tradisjonelt vært liberale og lovverket gjenspeiler dette. Vi har badstue og badekultur med nakenhet, og det er ikke så lenge siden vi solte oss toppløs i parken. Man kan også kle helt av seg på hvilken som helst uoffisiell strand. Anonymkode: 89f2b...7f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #82 Del Skrevet 6 timer siden Snok1 skrev (8 minutter siden): På Kløfta har alle jacuzzi hjemme. Pussig da at boliger på Kløfta er billigere enn på Jessheim, selv om Kløfta ligger nærmere Oslo. Anonymkode: 1b8cc...cfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #83 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts, jeg forstår at dette er blitt en skikkelig hjertesak for deg den siste tiden og jeg forstår at du må føle på mye frustrasjon. Men kan det tebkes at den frustrasjonen også er projiktering av sinnet du føler for mobbingen? Det føles som om dette hae gått litt over stokk og stein. Men for et forslag, så kan du jo forsøke å skrive et brev/epost til bassengene nærmest deg. Kanskje velger de å innføre et skjermet eller halvskjermet område. Anonymkode: a1116...1dc Som jeg allerede har skrevet, angår ikke dette meg personlig, og jeg har andre ting å tenke på enn å bruke tid på å skrive brev om dette; for min del kunne alle badene ha innført valgfritt bruk av klær i bassenget hvis man vil normalisere nakenhet; det var slik det var på offentlige bad før i tiden på dager med kjønnsdelt bading før dette gikk av moten. De eneste som fortsatt bader nakne sammen på spesielle dager, er folk i naturistmiljøet. Problemet er at dagens Norge ikke er det Norge landet en gang var, så forsøket på å holde fellesdusjen i gang i helt nye bad der man problemfritt kunne ha bygget enkeltbåser, virker i mine øyne som et krampaktig forsøk på å holde fast ved nostalgien og vil slite ut badevaktene i en evig kamp mot folk som er oppvokst i en kultur der skikken med felles dusj framstår som uforståelig; dette er en krig man aldri vil kunne vinne på sikt, og det er like greit å innse det. Norge har ingen nasjonal tradisjon for felles nakenhet slik Tyskland eller Finland har det, og det norske naturistmiljøet er svært lite sammenlignet med andre land i Europa, så trangen til å fastholde at felles dusj er løsningen, er noe folk langt ute på høyresiden kunne ha funnet på for å underkue innvandrere og tvinge dem til å kle av seg; dette er omtrent like fornuftig som det Trump finner på. Kulturen for felles dusjing man hadde i Norge før i tiden kom av at man bodde på steder med mangelfulle sanitærforhold, og det offentlige badet var det eneste stedet man faktisk kunne vaske seg ren; dette ble videreført med dusjer på skolene i tråd med tanken om en sunn sjel i et sunt legeme, men den tiden er over nå; alle har innlagt WC og dusj hjemme. Ungdommen vil ikke ha felles dusj, innvandringsbefolkningen vil ikke ha felles dusj, de som har problemer med kroppen sin vil ikke ha felles dusj, så hva er vitsen med dette maset om felles dusj i 2025? Anonymkode: 297a5...1f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 6 timer siden #84 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva synes dere om denne saken? Vil ikke dusje nakne: – Dette er de verste https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ikke-dusje-nakne-det-er-de-voksne-som-er-verst/s/5-95-2303080 Og så kommer dette: Kan en institusjon, selv om den er privat, kreve at folk kler av seg, og attpåtil overvåker dette hele tiden i en fellesdusj; er ikke dette en krenkelse av privatlivet for dem som ikke vil bli beglodd av andre når de er nakne? Minner litt om forholdene i et fengsel, spør du meg. Anonymkode: 297a5...1f4 Det er helt frivillig å benytte seg av en privat svømmehall. Om du ikke liker reglene, så kan du bygge deg svømmehall hjemme 🙂 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 6 timer siden #85 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da kunne man like gjerne ha tatt fram skiltene fra Apartheid-tiden i Sør-Afrika, og byttet ut "Kun for hvite" med "Kun for personer med sterk psykisk helse som lar seg overvåke av de ansatte i dusjen uten en tråd". Som kjent er det ikke alle som har like sterk psykisk helse (gjelder ikke meg, for jeg har ikke problemer med å bli sett naken); betyr det at slike personer blir utestengt fra å kunne bade på stedets eneste bad; strider ikke dette mot en rekke lover om tilrettelegging og diskriminering? Anonymkode: 297a5...1f4 Vel, om psyken din ikke takler verden, så kan ikke hele verden ta hensyn til psyken din. Sorry, det blir for mye main character syndrome for meg. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #86 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Som jeg allerede har skrevet, angår ikke dette meg personlig, og jeg har andre ting å tenke på enn å bruke tid på å skrive brev om dette; for min del kunne alle badene ha innført valgfritt bruk av klær i bassenget hvis man vil normalisere nakenhet; det var slik det var på offentlige bad før i tiden på dager med kjønnsdelt bading før dette gikk av moten. De eneste som fortsatt bader nakne sammen på spesielle dager, er folk i naturistmiljøet. Problemet er at dagens Norge ikke er det Norge landet en gang var, så forsøket på å holde fellesdusjen i gang i helt nye bad der man problemfritt kunne ha bygget enkeltbåser, virker i mine øyne som et krampaktig forsøk på å holde fast ved nostalgien og vil slite ut badevaktene i en evig kamp mot folk som er oppvokst i en kultur der skikken med felles dusj framstår som uforståelig; dette er en krig man aldri vil kunne vinne på sikt, og det er like greit å innse det. Norge har ingen nasjonal tradisjon for felles nakenhet slik Tyskland eller Finland har det, og det norske naturistmiljøet er svært lite sammenlignet med andre land i Europa, så trangen til å fastholde at felles dusj er løsningen, er noe folk langt ute på høyresiden kunne ha funnet på for å underkue innvandrere og tvinge dem til å kle av seg; dette er omtrent like fornuftig som det Trump finner på. Kulturen for felles dusjing man hadde i Norge før i tiden kom av at man bodde på steder med mangelfulle sanitærforhold, og det offentlige badet var det eneste stedet man faktisk kunne vaske seg ren; dette ble videreført med dusjer på skolene i tråd med tanken om en sunn sjel i et sunt legeme, men den tiden er over nå; alle har innlagt WC og dusj hjemme. Ungdommen vil ikke ha felles dusj, innvandringsbefolkningen vil ikke ha felles dusj, de som har problemer med kroppen sin vil ikke ha felles dusj, så hva er vitsen med dette maset om felles dusj i 2025? Anonymkode: 297a5...1f4 Uansett er det ikke sånn at badevaktene bygger lokalene. Så det rare er folk som gjerne vil bruke eksisterende lokaler, men de vil bestemme at reglene ikke gjelder akkurat dem: akkurat de skal få dusje hjemme eller med bikinien på, mens andre må skrubbe seg i fellesdusjen så ikke vannet i bassenget blir 50 % klor... Anonymkode: 65fe4...a81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #87 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette er jo bare tøv, Norge har tradisjonelt vært liberale og lovverket gjenspeiler dette. Vi har badstue og badekultur med nakenhet, og det er ikke så lenge siden vi solte oss toppløs i parken. Man kan også kle helt av seg på hvilken som helst uoffisiell strand. Anonymkode: 89f2b...7f6 Vi har et forknytt forhold til kropp i Norge. Så lenge damene får skylda for å "kle seg horete" når de blir voldtatt, så lenge man klikker ved offentlig amming, så har man ikke akseptert nakenhet, og kan ikke forvente at folk flest er avslappet med å være naken blant andre. Anonymkode: 0f4fe...63b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #88 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er jo bare tøv, Norge har tradisjonelt vært liberale og lovverket gjenspeiler dette. Vi har badstue og badekultur med nakenhet, og det er ikke så lenge siden vi solte oss toppløs i parken. Man kan også kle helt av seg på hvilken som helst uoffisiell strand. Anonymkode: 89f2b...7f6 Den toppløse solingen blant kvinner gikk av moten etter 80-årene; den "norske" badstua der mange tror at man bruker klær har ingen dype røtter slik den finske saunaen har det, og folk ringer til politiet hvis de ser noen sole seg naken i en park i Oslo. Ja, man kan bade uten klær på et avsides sted uten folk, men det samme kan man gjøre i de fleste normale land. Nakenhet på en vanlig, offentlig strand er ikke tillatt med mindre dette er en av de få naturiststrendene som fortsatt finnes, og går man naken på gaten, som man kan gjøre i Tyskland og som man en stund kunne gjøre i Barcelona, blir straffet som blotting. Så mye er den norske "tradisjonen" verdt. Anonymkode: 297a5...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #89 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Som jeg allerede har skrevet, angår ikke dette meg personlig, og jeg har andre ting å tenke på enn å bruke tid på å skrive brev om dette; for min del kunne alle badene ha innført valgfritt bruk av klær i bassenget hvis man vil normalisere nakenhet; det var slik det var på offentlige bad før i tiden på dager med kjønnsdelt bading før dette gikk av moten. De eneste som fortsatt bader nakne sammen på spesielle dager, er folk i naturistmiljøet. Problemet er at dagens Norge ikke er det Norge landet en gang var, så forsøket på å holde fellesdusjen i gang i helt nye bad der man problemfritt kunne ha bygget enkeltbåser, virker i mine øyne som et krampaktig forsøk på å holde fast ved nostalgien og vil slite ut badevaktene i en evig kamp mot folk som er oppvokst i en kultur der skikken med felles dusj framstår som uforståelig; dette er en krig man aldri vil kunne vinne på sikt, og det er like greit å innse det. Norge har ingen nasjonal tradisjon for felles nakenhet slik Tyskland eller Finland har det, og det norske naturistmiljøet er svært lite sammenlignet med andre land i Europa, så trangen til å fastholde at felles dusj er løsningen, er noe folk langt ute på høyresiden kunne ha funnet på for å underkue innvandrere og tvinge dem til å kle av seg; dette er omtrent like fornuftig som det Trump finner på. Kulturen for felles dusjing man hadde i Norge før i tiden kom av at man bodde på steder med mangelfulle sanitærforhold, og det offentlige badet var det eneste stedet man faktisk kunne vaske seg ren; dette ble videreført med dusjer på skolene i tråd med tanken om en sunn sjel i et sunt legeme, men den tiden er over nå; alle har innlagt WC og dusj hjemme. Ungdommen vil ikke ha felles dusj, innvandringsbefolkningen vil ikke ha felles dusj, de som har problemer med kroppen sin vil ikke ha felles dusj, så hva er vitsen med dette maset om felles dusj i 2025? Anonymkode: 297a5...1f4 Dette. Jeg var i fellessauna i Finland før jul. Finske menn holder øynene for seg selv og bryr seg ikke. De to eneste norske mennene glante åpenlyst på alle damene som satt der. Utrolig ubehagelig. Anonymkode: 0f4fe...63b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #90 Del Skrevet 5 timer siden Jeg følger reglene. Men hadde en badevakt stått og glant meg rett i skrittet, ville jeg ha dekket skrittet med hendene og bedt henne ganske krasst om å trekke øynene sine til seg selv. Hvis hun hadde fortsatt å glane, ville jeg ha meldt fra til lederen hennes. Anonymkode: 0f4fe...63b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5 timer siden #91 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette er jo bare tøv, Norge har tradisjonelt vært liberale og lovverket gjenspeiler dette. Vi har badstue og badekultur med nakenhet, og det er ikke så lenge siden vi solte oss toppløs i parken. Man kan også kle helt av seg på hvilken som helst uoffisiell strand. Anonymkode: 89f2b...7f6 HAR VÆRT ja. Før nakenhet ble fryktelig seksualisert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #92 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette. Jeg var i fellessauna i Finland før jul. Finske menn holder øynene for seg selv og bryr seg ikke. De to eneste norske mennene glante åpenlyst på alle damene som satt der. Utrolig ubehagelig. Anonymkode: 0f4fe...63b Det er derfor det norske naturistmiljøet er så lite; nordmenn har ikke et naturlig forhold til dette slik tyskerne har det, og Frankrike er fullt av familievennlige naturiststrender der hele familien drar på ferie. I Norge ser man på naturisme som noe seksuelt (bare å lese KG), og fristrender blir lett møteplass for sex, slik Svartkulp er blitt det, og flere naturiststrender har måttet legge ned av den grunn. Stenger naturiststrand etter utbredt sex-trafikk https://www.aftenposten.no/oslo/i/WOlkr/stenger-naturiststrand-etter-utbredt-sex-trafikk Sitat Nå blir det forbudt å gå naken rundt på naturiststranden Strandskogen i Oppegård. Utbredt sextrafikk på stranden har fått kommunen til å påby klær. Norsk "nakenkultur" i et nøtteskall. Anonymkode: 297a5...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 5 timer siden #93 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Pussig da at boliger på Kløfta er billigere enn på Jessheim, selv om Kløfta ligger nærmere Oslo. Anonymkode: 1b8cc...cfa Døper om Kløfta til Kløften, og problemet er løst. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 5 timer siden #94 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Antallet badeanlegg i Norge er så lite at man ofte ikke har noe reelt valg; enten kan man gå dit, eller man må avstå fra å bade. Men igjen; du snakker om regler. Hva med en kvinne fra Syria som hele livet har blitt oppdratt i en moralkodeks der det for henne er like unaturlig å vise seg naken for andre enn mannen sin som at du skulle gå naken i byens hovedgate. Skal man nekte henne å bade på livstid fordi man ikke kan bygge et basseng med avstengte båser til henne og andre der de kunne dusje i fred? Som jeg påpekte i en annen kommentar, er det mange land i verden som ikke har kultur for felles nakendusjing og der man likevel har svømmebasseng; kunne ikke Norge ha begynt å lære av disse landene i stedet for å tviholde på en løsning som ikke fungerer med mindre man vil ha evig kamp mot alle som nekter å innordne seg et system som fungerte greit i Norge for 30 år siden, men som er helt utdatert idag? Anonymkode: 297a5...1f4 Ingen nekter kvinnen i eksempelet ditt å bade. Hun har all mulighet til å tilpasse seg norsk kultur, og vil hun ikke det, så kan hun selv velge å avstå fra å bade i offentlig basseng. Hun blir ikke nektet, men hun kan velge. Flytter du til Syria må du også ta noen valg rundt hva du tilpasser deg på, og hva du velger å stå over fordi du ikke er komfortabel. Sånn er det for oss alle. Du er fryktelig overdramatisk, det er jo umulig å ta deg seriøst. Kvinnen trenger ikke gå et helt liv uten å bade. Hun kan bade i sjøen eller i vann ute, hun kan bo på hotell med basseng og dusje på rommet, hun kan reise til et basseng med avlukker eller egne garderober, eller reise til et land med annen kultur. Hun har full frihet til å tilpasse seg på ulike måter. Evig kamp? Hvorfor skal norske normer tilpasse seg? Jeg bader ukentlig og de aller fleste vasker seg skikkelig, helt nakne. Ungene mine går i dusjen med vennene sine helt nakne. Det er det de er vant til. Det er ikke et problem for folk flest. Hvorfor skaper du et problem som ikke eksisterer? Folk flest tåler å bli fortalt at hey, vask deg! AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi har et forknytt forhold til kropp i Norge. Så lenge damene får skylda for å "kle seg horete" når de blir voldtatt, så lenge man klikker ved offentlig amming, så har man ikke akseptert nakenhet, og kan ikke forvente at folk flest er avslappet med å være naken blant andre. Anonymkode: 0f4fe...63b Du lever jo på en annen planet du også. Folk klikker ikke ved offentlig amming i Norge. Damer får skylda for å kle seg horete? Når da? Dette er ikke tidlig 2000-tall ennå da den debatten herjet. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #95 Del Skrevet 4 timer siden Snok1 skrev (13 minutter siden): Døper om Kløfta til Kløften, og problemet er løst. Hvis man skal selge boliger der, er det kanskje bedre med litt mer eksklusive navn som Kløftenresidensen eller Kløftens vinhage. Anonymkode: 297a5...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #96 Del Skrevet 4 timer siden NoaideBiehtar skrev (7 minutter siden): Ingen nekter kvinnen i eksempelet ditt å bade. Hun har all mulighet til å tilpasse seg norsk kultur, og vil hun ikke det, så kan hun selv velge å avstå fra å bade i offentlig basseng. Hun blir ikke nektet, men hun kan velge. Flytter du til Syria må du også ta noen valg rundt hva du tilpasser deg på, og hva du velger å stå over fordi du ikke er komfortabel. Sånn er det for oss alle. Du er fryktelig overdramatisk, det er jo umulig å ta deg seriøst. Kvinnen trenger ikke gå et helt liv uten å bade. Hun kan bade i sjøen eller i vann ute, hun kan bo på hotell med basseng og dusje på rommet, hun kan reise til et basseng med avlukker eller egne garderober, eller reise til et land med annen kultur. Hun har full frihet til å tilpasse seg på ulike måter. Evig kamp? Hvorfor skal norske normer tilpasse seg? Jeg bader ukentlig og de aller fleste vasker seg skikkelig, helt nakne. Ungene mine går i dusjen med vennene sine helt nakne. Det er det de er vant til. Det er ikke et problem for folk flest. Hvorfor skaper du et problem som ikke eksisterer? Folk flest tåler å bli fortalt at hey, vask deg! Du lever jo på en annen planet du også. Folk klikker ikke ved offentlig amming i Norge. Damer får skylda for å kle seg horete? Når da? Dette er ikke tidlig 2000-tall ennå da den debatten herjet. https://www.nettavisen.no/nyheter/klagestorm-mot-restaurant-etter-at-mor-ble-bedt-om-a-ga-pa-toalett-for-a-amme/s/12-95-3423240618 - 2016 https://www.noblad.no/ane-28-ammet-pa-ekebergrestauranten-ble-bedt-om-a-dekke-seg-til-ble-veldig-lei-meg/s/5-56-536398 - 2022 https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/her-ble-emma-nektet-a-amme/81482175 - 2024 Anonymkode: 0f4fe...63b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #97 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg følger reglene. Men hadde en badevakt stått og glant meg rett i skrittet, ville jeg ha dekket skrittet med hendene og bedt henne ganske krasst om å trekke øynene sine til seg selv. Hvis hun hadde fortsatt å glane, ville jeg ha meldt fra til lederen hennes. Anonymkode: 0f4fe...63b Oppkonstruert problemstilling. Anonymkode: 031f8...26c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 4 timer siden #98 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/klagestorm-mot-restaurant-etter-at-mor-ble-bedt-om-a-ga-pa-toalett-for-a-amme/s/12-95-3423240618 - 2016 https://www.noblad.no/ane-28-ammet-pa-ekebergrestauranten-ble-bedt-om-a-dekke-seg-til-ble-veldig-lei-meg/s/5-56-536398 - 2022 https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/her-ble-emma-nektet-a-amme/81482175 - 2024 Anonymkode: 0f4fe...63b Ja og så? En avisartikkel sier ingenting om hva som er normalt eller ei. Tvert imot viser det at det er så oppsiktsvekkende med ammemotstand at de gidder å lage sak - nettopp fordi det er så uvanlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 4 timer siden #99 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis man skal selge boliger der, er det kanskje bedre med litt mer eksklusive navn som Kløftenresidensen eller Kløftens vinhage. Anonymkode: 297a5...1f4 Coté de Kløften - Romerikes Provence (Du og jeg vet at Provence ligger off kysten, men folk som vurderer å flytte til Kløfta gjør ikke det.) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #100 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at dagens Norge ikke er det Norge landet en gang var, så forsøket på å holde fellesdusjen i gang i helt nye bad der man problemfritt kunne ha bygget enkeltbåser, virker i mine øyne som et krampaktig forsøk på å holde fast ved nostalgien og vil slite ut badevaktene i en evig kamp mot folk som er oppvokst i en kultur der skikken med felles dusj framstår som uforståelig; dette er en krig man aldri vil kunne vinne på sikt, og det er like greit å innse det. Anonymkode: 297a5...1f4 Det handler også om kostnader. Hvor mye høyere billettpris er folk villig til betale for båsdusjer, når disse ikke gir noen praktisk konsekvens for klornivået? Man kan også argumente for at flere vil slurve, når de kan gjemme seg bort. Anonymkode: 89f2b...7f6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå