Gå til innhold

Krav om at folk må dusje nakne, og overvåker dette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I danmark derimot føles det bedre. Da 95% går naken og ikke tlf.

Anonymkode: 0d7c8...27e

Ja, men i Danmark kan man helt lovlig bade naken på en hvilken som helst strand, og i Tyskland, der Freikorpskulturen og naturismen har solide røtter (særlig var nakenbading populært i DDR), kan man uten problemer sole seg naken i en offentlig park.

Vi lever i Norge, der dette ville vært utenkelig ...

Anonymkode: 297a5...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Merkelig at de også har svømmebasseng i USA eller Irland, og der ser systemet med egne dusjbåser ut til å fungere bra?

Har du tall på klorbruken i bassenger i USA og Irland vs Norge? 

Anonymkode: 65fe4...a81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva synes dere om denne saken?

Vil ikke dusje nakne: – Dette er de verste

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ikke-dusje-nakne-det-er-de-voksne-som-er-verst/s/5-95-2303080

Og så kommer dette:

Kan en institusjon, selv om den er privat, kreve at folk kler av seg, og attpåtil overvåker dette hele tiden i en fellesdusj; er ikke dette en krenkelse av privatlivet for dem som ikke vil bli beglodd av andre når de er nakne?

Minner litt om forholdene i et fengsel, spør du meg.

Ja, ved å benytte deg av dette helt frivillige tilbudet sier du ja til DERES regler og måter å gjøre ting på. 

Det finnes steder der de ikke er nøye, hvor det florerer av skit og du kan lukte folk når de går fordi deg på vei til bassenget..

Du velger jo å bruke deres anlegg og de velger å påse at det går riktig for seg..

Anonymkode: 0e855...909

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du snakker om regler akkurat som om dette var en selvfølge i hele verden.

Men lykke til med å innføre trafikkultur og respekt for rødt lys i storbyer som Bombay, Bagdad, Kabul, eller forsteder i Asia der en toglinje passerer midt i en travel gate med grønnsaksboder, barn som leker, hunder og et salig kaos; det er de har andre tilnærmingsmåter til livet der betyr ikke at folk blir påkjørt hele tiden; de klarer faktisk å overleve.

Det disse badevaktene har til felles med Donald Trump, er at de forsøker å skru tiden tilbake til "de gode gamle dager"; iblant må man bare innse at verden har endret seg og at Norge er et annet land enn det var for 30 år siden; kulturen med felles dusjanlegg der man dusjer nakne sammen i flokk er ukjent i USA og i mange andre land, noe de som bygde anlegget, burde ha tenkt på.

Argumentene dine holder jo ikke vann overhodet, er du klar over hvor høy statistikken er på ulykker og dødsulykker og skader i landene du nevner?! 

Regler er der for andres sikkerhet og helse. Skal disse vike for flertallet fordi et mindretall opplever problemer rundt å følge reglene etter resultat av mobbing og psykisk uhelse? Eller er det ikke mer logisk at de få det gjelder da (dessverre!) heller må unngå situasjonen som er triggende for dem? 

Anonymkode: a1116...1dc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Definitivt en jobb som jeg ikke ville hatt…..😬 Badetøy er små plagg, og jeg lurer på om det er basert på forskning eller bare synsing når det kommer til å dusje naken eller med badetøyet på? Er effekten stor om du tar av badetøyet når du dusjer? I dag er stort sett folk hygieniske og det er slutt på at familier bruker badeballen til ukens kroppsvask😆

Anonymkode: 37259...21b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du tall på klorbruken i bassenger i USA og Irland vs Norge? 

Det har jeg ikke, men jeg nekter å tro at amerikanerne er så skitne at de må tilsette langt mer klor der. I katolske Irland er det neppe tradisjon for naken fellesbading; vet ikke hvordan det er i Storbritannia, men tror også britene er mer private av seg.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, ved å benytte deg av dette helt frivillige tilbudet sier du ja til DERES regler og måter å gjøre ting på. 

Det finnes steder der de ikke er nøye, hvor det florerer av skit og du kan lukte folk når de går fordi deg på vei til bassenget..

Du velger jo å bruke deres anlegg og de velger å påse at det går riktig for seg..

Anonymkode: 0e855...909

Du snakker om valg.

Bor man på et mindre sted som Jessheim, der dette er stedets eneste svømmebasseng, har man simpelthen ikke andre lokale muligheter, og det samme gjelder andre norske steder. Selv i Oslo kan man telle antall svømmebasseng på en hånd, så Norge har mistet kulturen for innendørs svømming som man hadde i gamle dager, da man dro til offentlige bad for å vaske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Definitivt en jobb som jeg ikke ville hatt…..😬 Badetøy er små plagg, og jeg lurer på om det er basert på forskning eller bare synsing når det kommer til å dusje naken eller med badetøyet på? Er effekten stor om du tar av badetøyet når du dusjer? I dag er stort sett folk hygieniske og det er slutt på at familier bruker badeballen til ukens kroppsvask😆

Det er basert på forskning. Du får ikke vasket ordentlig av deg skitt, svette, etc med badeklær på. I tillegg setter såpe seg i badetøyet, som også aktiverer kloren.

Jeg har hatt denne jobben som svømmeinstruktør hvor vi i tillegg dessverre måtte bruke tiden vår på å gi voksne folk beskjed om å kle på seg. Kjipt og ubehagelig for oss og ekstremt unødvendig av dem. Der hadde vi mye baby- og småbarnssvømming og vi brukte informasjonsmøte før oppstart, e-poster o.l. for å informere om at ALLE SKAL DUSJE UTEN KLÆR og INSTRUKTØRENE BRUKER TID PÅ Å SJEKKE AT FOLK OVERHOLDER REGLENE. Allikevel gir folk fullstendig faen. Vi hadde voksne damer hver eneste uke som spradet halvveis ned i bassenget med knusktørt hår og tørr kropp, vi sendte dem opp igjen foran alle hver gang. Ydmykende for dem, ubehagelig for oss - men folk fortsatte å tenke kun på seg selv. 

Vi har forklart og forklart at kloren er det babyene deres som puster inn, det er ikke bra og derfor må dere dusje ordentlig. Det bryr mange seg tydeligvis ikke om. 

Så skal det sies at vi har fått mye skryt for å ha fulgt opp dette ordentlig, fra de som forstår viktigheten av hygiene, som ikke ønsker masse ekle bakterier i bassenget eller for høyt klornivå. 

Anonymkode: e5d9d...2b9

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Argumentene dine holder jo ikke vann overhodet, er du klar over hvor høy statistikken er på ulykker og dødsulykker og skader i landene du nevner?! 

Regler er der for andres sikkerhet og helse. Skal disse vike for flertallet fordi et mindretall opplever problemer rundt å følge reglene etter resultat av mobbing og psykisk uhelse? Eller er det ikke mer logisk at de få det gjelder da (dessverre!) heller må unngå situasjonen som er triggende for dem? 

I tillegg til folk med dårligere psykisk helse har man et stort antall innvandrere som ikke har sans for systemet med naken fellesdusj (særlig blant kvinnene), så dette angår mange mennesker allerede idag, og vil angå enda flere i framtiden. I tillegg har man unge vokst opp med angsten for nakenbilder som heller ikke er vant til å vise seg blant andre uten klær.

Fellesdusj er helt utdatert i dagens Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er basert på forskning. Du får ikke vasket ordentlig av deg skitt, svette, etc med badeklær på. I tillegg setter såpe seg i badetøyet, som også aktiverer kloren.

Jeg har hatt denne jobben som svømmeinstruktør hvor vi i tillegg dessverre måtte bruke tiden vår på å gi voksne folk beskjed om å kle på seg. Kjipt og ubehagelig for oss og ekstremt unødvendig av dem. Der hadde vi mye baby- og småbarnssvømming og vi brukte informasjonsmøte før oppstart, e-poster o.l. for å informere om at ALLE SKAL DUSJE UTEN KLÆR og INSTRUKTØRENE BRUKER TID PÅ Å SJEKKE AT FOLK OVERHOLDER REGLENE. Allikevel gir folk fullstendig faen. Vi hadde voksne damer hver eneste uke som spradet halvveis ned i bassenget med knusktørt hår og tørr kropp, vi sendte dem opp igjen foran alle hver gang. Ydmykende for dem, ubehagelig for oss - men folk fortsatte å tenke kun på seg selv. 

Vi har forklart og forklart at kloren er det babyene deres som puster inn, det er ikke bra og derfor må dere dusje ordentlig. Det bryr mange seg tydeligvis ikke om. 

Så skal det sies at vi har fått mye skryt for å ha fulgt opp dette ordentlig, fra de som forstår viktigheten av hygiene, som ikke ønsker masse ekle bakterier i bassenget eller for høyt klornivå. 

All respekt for jobben din, men tror du denne kampen noengang kan vinnes i dagens samfunn, der forholdet til nakenhet er noe helt annet enn det var for 30 år siden, både blant unge og innvandrere som kommer fra en annen kultur og tilnærming til en naken kropp?

Løsningen som man har i andre land der man har egne båser som faktisk brukes på tiltenkt vis, er kanskje den eneste løsningen som kan fungere på lengre sikt; Norge er ikke Tyskland, ikke Danmerk, og heller ikke Finland, der man har en annen tradisjon i forhold til offentlig nakenhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det siste er et godt poeng faktisk. 
Ser begge synspunkt i debatten. Ser noen sammenligner badevaktene m Donald T over 😅😅

Jeg og kunne ønsket å stille klokka tilbake, til barndommen min der vi dusjet sammen nakne og det var helt naturlig når du var blitt vant til det. Litt ekkelt var det likevel, og noen syntes nok det var verre enn andre. Var jo folk som skulka gym da og, og som hadde mensen hver uke. 
Samfunnet har endret seg, det med snikfilming er en ting, innvandrede med en annen kotyme ift offentlig nakenhet en annen. I Abu graihb-fengselet brukte amerikanerne nakenhet som en form for «tortur» av muslimske fanger, ser også litt samme tendensen i Midtøsten-konflikten. 

Vil nok lande på at en tilpasning vil tvinge seg fram. Tenker på dusjbåser, så får man håpe det beste. Håper også at vi eldre, innfødte nordmenn som har fellesdusj som en del av kulturen vår kan fortsette med det vi er vant til, om vi ønsker. 
Det at man skal vaske håret m shampo før man dusjer har jeg aldre tenkt over. Men det er jo logisk…

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det har jeg ikke, men jeg nekter å tro at amerikanerne er så skitne at de må tilsette langt mer klor der. I katolske Irland er det neppe tradisjon for naken fellesbading; vet ikke hvordan det er i Storbritannia, men tror også britene er mer private av seg.

Du snakker om valg.

Bor man på et mindre sted som Jessheim, der dette er stedets eneste svømmebasseng, har man simpelthen ikke andre lokale muligheter, og det samme gjelder andre norske steder. Selv i Oslo kan man telle antall svømmebasseng på en hånd, så Norge har mistet kulturen for innendørs svømming som man hadde i gamle dager, da man dro til offentlige bad for å vaske seg.

Diskuterer dette med mannen min nå, han har bodd en tid i England som ung. 
Det han husker, var at alle måtte gå gjennom et slags fotbad før de gikk i bassenget. Så mulig de hadde «gitt opp» og innført dette som et minimum 😳

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du snakker om valg.

På jessheim kan du ta bussen til råholtbadet.

Anonymkode: 7275e...538

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bacteria skrev (36 minutter siden):

Diskuterer dette med mannen min nå, han har bodd en tid i England som ung. 
Det han husker, var at alle måtte gå gjennom et slags fotbad før de gikk i bassenget. Så mulig de hadde «gitt opp» og innført dette som et minimum 😳

Nei, det er også regler for dusjing av hele kroppen - naken - i England. 

Noen bad har fremdeles disse fotbadene, det er rett før man trør i bassenget og skal hjelpe mot bakterier man drar med seg langs bakken eller fra toalettgulvet, eller såperester fra dusjene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I tillegg til folk med dårligere psykisk helse har man et stort antall innvandrere som ikke har sans for systemet med naken fellesdusj (særlig blant kvinnene), så dette angår mange mennesker allerede idag, og vil angå enda flere i framtiden. I tillegg har man unge vokst opp med angsten for nakenbilder som heller ikke er vant til å vise seg blant andre uten klær.

Fellesdusj er helt utdatert i dagens Norge.

Ts, jeg forstår at dette er blitt en skikkelig hjertesak for deg den siste tiden og jeg forstår at du må føle på mye frustrasjon. Men kan det tebkes at den frustrasjonen også er projiktering av sinnet du føler for mobbingen? Det føles som om dette hae gått litt over stokk og stein. 

Men for et forslag, så kan du jo forsøke å skrive et brev/epost til bassengene nærmest deg. Kanskje velger de å innføre et skjermet eller halvskjermet område. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg ikke, men jeg nekter å tro at amerikanerne er så skitne at de må tilsette langt mer klor der.

For at argumentet skal holde, må det at amerikanerne har private dusjbåser, føre til at en i USA vasker seg så grundig at vannet trenger MINDRE klor enn her med fellesdusj og hvor folk overvåkes så de skal vaske seg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er folk som er ukomfortabel, men for EGEN del bør de faktisk lære seg å være mer komfortable med det, spesielt hvis de har lyst til å bruke bassenget. Er sikkert mulig å sette på noen halvgjennomsiktige dører eller no, men jeg tror nok Jrssheimsbadet har detektere ganske mye bæsj i vannet fra folk som ikke følger reglene hva de har det så strengt. Det er nok ikke for at renholdspersonalet er creeps som har lobby for å gå inn i garderobene i tide og utide og glane. 

Når det gjelder innvandrere så synes jeg ikke vi skal bare godta at man tar med dårlig hygiene. 

Ellers så har folk hatt et mye MINDRE anstrengt forhold til kropper gjennom å se ulike typer kropper nakne. Unge folk blir mye mer nervøse for å dusje nakne før enn nå, nettopp pga dette. Jeg synes ikke det er en positiv ting. 

Endret av katties
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (4 timer siden):

På Jessheim er svømmehallen bygdas eneste dusjanlegg, så her er hygiene i svømmehallen ekstra viktig.

Hilsen Kløfta-boer 🤗

Og på Kløfta har de ikke svømmehall engang...

Anonymkode: 1b8cc...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og på Kløfta har de ikke svømmehall engang...

Anonymkode: 1b8cc...cfa

På Kløfta har alle jacuzzi hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

All respekt for jobben din, men tror du denne kampen noengang kan vinnes i dagens samfunn, der forholdet til nakenhet er noe helt annet enn det var for 30 år siden, både blant unge og innvandrere som kommer fra en annen kultur og tilnærming til en naken kropp?

Løsningen som man har i andre land der man har egne båser som faktisk brukes på tiltenkt vis, er kanskje den eneste løsningen som kan fungere på lengre sikt; Norge er ikke Tyskland, ikke Danmerk, og heller ikke Finland, der man har en annen tradisjon i forhold til offentlig nakenhet.

På ingen måte, men jeg har ingen grunnlag for å kreve at kommunene utbedrer garderobene, så da må jeg i stede gjøre det jeg kan for å hjelpe barna vi putter i det bassenget. 

Forøvrig tror jeg litt handler om det psykiske, men at mye bare handler om latskap og at folk ikke gidder. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...