Maskinfører Skrevet 9 timer siden #21 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor de ikke bare setter opp båser i dusjene? Problemet løst, syntes ikke det er så mye å kreve å få litt privatliv. Anonymkode: f66d4...c71 Husker ikke hva det heter der nede men i Sverige har de båser 😉 til og med så store båser at det er ett eget skap til klærne 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #22 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor de ikke bare setter opp båser i dusjene? Problemet løst, syntes ikke det er så mye å kreve å få litt privatliv. Anonymkode: f66d4...c71 Et godt forslag som også mange andre i tilsvarende diskusjoner på KG støtter, men da mister jo badevaktene oversikt over hvordan folk dusjer; meningen er tydeligvis å ha full kontroll, og kunne brase inn i dusjen hvert 10. minutt for å sjekke om folk har tatt av seg undertøyet. Det hadde nesten vært en bedre idé å gjøre dette til noe som "The Well", med nakenbading på enkelte dager som standard. Slik var det også på offentlige bad i Norge før i tiden. Anonymkode: 297a5...1f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 9 timer siden #23 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan en institusjon, selv om den er privat, kreve at folk kler av seg, og attpåtil overvåker dette hele tiden i en fellesdusj; er ikke dette en krenkelse av privatlivet for dem som ikke vil bli beglodd av andre når de er nakne? Minner litt om forholdene i et fengsel, spør du meg. Hvis du besøker meg og du konsekvent har dårlig personlig hygiene, vil du ikke lenger bli invitert. Så enkelt er det. Jeg har aldri vært i fengsel og kan ikke sammenligne med forholdene der. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #24 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det hadde nesten vært en bedre idé å gjøre dette til noe som "The Well", med nakenbading på enkelte dager som standard. Slik var det også på offentlige bad i Norge før i tiden. Anonymkode: 297a5...1f4 Det hadde jo gjort lite for hygienen i badet at det var nakenbading enkelte dager hvis folk uansett hadde hatt store problemer med å vaske tissen sin mens folk så på. The Well har ikke slike båser folk etterlyser. Anonymkode: 65fe4...a81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #25 Del Skrevet 9 timer siden En skikkelig voksen uvasket person forbruker 50 ganger mer klor. Det er grunnen, ikke hygenisk grunn til det. Det er også viktig og skyllehelt rent for såpe, for såpen "drepes" av kloren, samme virking som om en er skitten. For sin egen del .Når en kommer fra bassenget skal en skylle seg selv og badetøyet i vann uten såpe, dette for å ikke lukte klor når en kommer hjem. En er så ren som en kan etter bassenget, så det er ikke behov for såpe når en da dusjer. Mange basseng har toalett inne på bassengområdet, det er feil for en skal dusje etter toalett besøk før en går i vannet igjen. Anonymkode: ebb50...89c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 9 timer siden #26 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis man tenker seg at noen har slitt med spiseforstyrrelser eller mobbing av kroppen og er psykisk preget av dette; burde ikke vedkommende kunne være i en sårbar situasjon uten at det hele tiden løper folk inn for å sjekke om man har kledd av seg; regnes ikke dette som trakassering ifølge norsk lov? Man vil tro at voksne folk selv klarer å vurdere om de er i stand til å følge enkle hygieneråd i det offentlige rom, men slik er det altså nødvendigvis ikke. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 8 timer siden #27 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er Jessheim, ikke New York. Tviler på at dusjen hele tiden er stappfull hele dagen igjennom. På Jessheim er svømmehallen bygdas eneste dusjanlegg, så her er hygiene i svømmehallen ekstra viktig. Hilsen Kløfta-boer 🤗 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8 timer siden #28 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva synes dere om denne saken? Vil ikke dusje nakne: – Dette er de verste https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ikke-dusje-nakne-det-er-de-voksne-som-er-verst/s/5-95-2303080 Og så kommer dette: Kan en institusjon, selv om den er privat, kreve at folk kler av seg, og attpåtil overvåker dette hele tiden i en fellesdusj; er ikke dette en krenkelse av privatlivet for dem som ikke vil bli beglodd av andre når de er nakne? Minner litt om forholdene i et fengsel, spør du meg. Anonymkode: 297a5...1f4 De kan kreve at folk vasker seg skikkelig før bading men usikker på om overvåkning er ok... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8 timer siden #29 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er Jessheim, ikke New York. Tviler på at dusjen hele tiden er stappfull hele dagen igjennom. Å ja, og hvem kan garantere dette? Da jeg gikk på skolen, var det heller ikke meningen at lærerne skulle glo på elevene i dusjen, men jammen var det ikke uvanlig at enkelte mannlige gymlærere som hadde muligheten til det, kunne "tilfeldigvis" kikke i jentedusjen, og brukte god tid på dette. At noen er ansatt, er ikke synonymt med at vedkommende er 100% til å stole på; særlig folk som har opplevd overgrep eller mobbing har vanskelig for å kunne stole på ukjente. Man sier ikke til noen som har blitt utsatt for overgrep i barndommen: "Kle av deg, og bli overvåket av de ansatte, eller kom deg ut". Anonymkode: 297a5...1f4 Mannlige lærere hadde ikke lov i jentegqrdrroben de da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #30 Del Skrevet 8 timer siden Det er en selvfølge at man er ren fra topp til tå før man går i et offentlig basseng (håret også). OFFENTLIG er stikkordet her. Det handler ikke bare om deg selv, men å ta hensyn til andre og å følge regler. Hvem vil ha ekstra mye klor i vannet fordi noen ikke vil vaske seg skikkelig? Om man ikke klarer å følge alminnelige regler for en svømmehall, så må man nesten ta ansvar for det selv, og holde seg hjemme. Jeg syns det er bra at noen sjekker. Vi har vel alle sett sånne som går i dusjen med badedrakt på, ikke vasker seg ordentlig, blåser i å vaske håret osv. Det er ikke hyggelig å gå ut i bassenget når man ser sånt. Og hvem pokker bryr seg om andres nakne kropper i en fellesdusj? Det er bare de som ikke dusjer som tror at kroppen deres er så fryktelig interessant for andre. Anonymkode: e72fe...4bd 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #31 Del Skrevet 8 timer siden Snok1 skrev (1 minutt siden): Man vil tro at voksne folk selv klarer å vurdere om de er i stand til å følge enkle hygieneråd i det offentlige rom, men slik er det altså nødvendigvis ikke. Dette begynte lenge før smarttelefonen og en kultur der man har et annet forhold til det å være naken i offentlig samenheng, og hvis jeg husker riktig, var det nettopp dette mange i Norge ønsket den gang, så jeg forstår ikke hvorfor man ser på dette som et problem nå. At unge har blitt paranoide i forhold til dusjing etter gymtimen fordi alle sitter foran en mobil idag, er en annen sak. Disse badevaktene ser ut til å glemme hvilken tid vi lever i; det er lenge siden det å dusje naken sammen med 15 andre var en naturlig del av skolegangen eller turen til bassenget; mange av dagens mennesker synes dette er "ekkelt", og da burde man tilrettelegge dette bedre. Anonymkode: 297a5...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8 timer siden #32 Del Skrevet 8 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en selvfølge at man er ren fra topp til tå før man går i et offentlig basseng (håret også). OFFENTLIG er stikkordet her. Det handler ikke bare om deg selv, men å ta hensyn til andre og å følge regler. Hvem vil ha ekstra mye klor i vannet fordi noen ikke vil vaske seg skikkelig? Om man ikke klarer å følge alminnelige regler for en svømmehall, så må man nesten ta ansvar for det selv, og holde seg hjemme. Jeg syns det er bra at noen sjekker. Vi har vel alle sett sånne som går i dusjen med badedrakt på, ikke vasker seg ordentlig, blåser i å vaske håret osv. Det er ikke hyggelig å gå ut i bassenget når man ser sånt. Og hvem pokker bryr seg om andres nakne kropper i en fellesdusj? Det er bare de som ikke dusjer som tror at kroppen deres er så fryktelig interessant for andre. Anonymkode: e72fe...4bd Det verste er muslimene som går i dusjen i full burkini og en gang så jeg faktisk noen som bada i tights og tynne langarma gensere. Tviler sterkt på at de dusja i felles garderoben først uten klær Endret 8 timer siden av Maleficenta 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #33 Del Skrevet 8 timer siden Maleficenta skrev (6 minutter siden): Mannlige lærere hadde ikke lov i jentegqrdrroben de da Fortell dette til den unge, mannlige vikaren som dusjet sammen med jentene i jentedusjen på skolen min. Hadde dette skjedd idag, hadde det blitt førstesideoppslag i VG. Anonymkode: 297a5...1f4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #34 Del Skrevet 8 timer siden Trodde dette var helt vanlig å prosedyre før man skulle i bassenget, vi anta at både skilt å overvåkning har blitt sånn av en grunn, observerer det fra tid til annen selv at folk går mer elle mindre direkte i bassenget uten å ha dusja i hele tatt Anonymkode: c9704...4f8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 8 timer siden #35 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Disse badevaktene ser ut til å glemme hvilken tid vi lever i; Disse badevaktene er satt til å tilrettelegge for at du kan besøke svømmehallen uten å være redd for å få legionella. Ikke tillegg andre folk motiver. Badevaktene er der for å gjøre en jobb som kommer med spesifikke oppgaver. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #36 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor de ikke bare setter opp båser i dusjene? Problemet løst, syntes ikke det er så mye å kreve å få litt privatliv. Anonymkode: f66d4...c71 Jeg jobber i badeanlegg der vi har flere båser en kan trekke foran, likevel møter jeg folk som kommer ferdigkledd i badedrakt ut fra garderoben og skal dusje med den på, og de vet de er der ja. Så det hjelper heller ikke, har folk bestemt seg så har de bestemt seg. Anonymkode: f4835...4bd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8 timer siden #37 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Fortell dette til den unge, mannlige vikaren som dusjet sammen med jentene i jentedusjen på skolen min. Hadde dette skjedd idag, hadde det blitt førstesideoppslag i VG. Anonymkode: 297a5...1f4 Hadde blitt oppstandelse der jeg gikk på skolen for noe sånt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #38 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da kunne man like gjerne ha tatt fram skiltene fra Apartheid-tiden i Sør-Afrika, og byttet ut "Kun for hvite" med "Kun for personer med sterk psykisk helse som lar seg overvåke av de ansatte i dusjen uten en tråd". Som kjent er det ikke alle som har like sterk psykisk helse (gjelder ikke meg, for jeg har ikke problemer med å bli sett naken); betyr det at slike personer blir utestengt fra å kunne bade på stedets eneste bad; strider ikke dette mot en rekke lover om tilrettelegging og diskriminering? Anonymkode: 297a5...1f4 Bare tull. Man møter på regler overalt i livet. Det er ikke opp til en selv om man vil følge dem. Om du ikke vil følge regler, så får det konsekvenser for andre i samfunnet. Regel om å dusje før man går i et offentlig basseng er der av en grunn. Den er ikke der for å plage folk som ikke vil dusje. Mener du at en som konsekvent ikke vil følge trafikkregler skal få lov til å kjøre bil? Anonymkode: e72fe...4bd 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Del Skrevet 8 timer siden Jeg jobber som nevbt i badeanlegg og må daglig forklare folk viktigheten av å dusje uten klær, vi har også båser med privatliv, men mange ganger blir de aldri brukt en gang. Mengden klor er tilpasset slik at folk med sart hud, luftveisplager eller andre relaterte tilstander kan komme og bade. I det samme bassenget er det babysvømming og trim for eldre. Hvis det kommer bakterier så kan de sarteste bli veldig syke, og må vi øke mengden klor pga de som har bestemt seg for ikke å dusje, så er det flere som ikke får brukt anlegget. Jeg forklarer dette på den fineste måten jeg kan, men blir folk sure på meg og ikke vil komme tilbake så er jeg ærlig talt ikke trist for det. De ødelegger for mange andre med den oppførselen. Anonymkode: f4835...4bd 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #40 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Naturligvis er det diskriminering når man ikke gir alle like muligheter til å komme inn; det er lovbestemte krav om tilrettelegging, enten det er folk som sitter i rullestol, eller har andre utfordringer. Tror ikke dette badet ville ha vunnet i en rettssak hvis et offer for overgrep saksøkte dem i forhold til det å kunne få dusje i fred før man går i bassenget uten å hele tiden bli kontrollert av de ansatte; retten ville nok ha lagt vekt på at vedkommende var i en sårbar situasjon, og følte det som en belastning å bli overvåket av de ansatte. Anonymkode: 297a5...1f4 Jeg har mye medfølelse for hvor vanskelig det må være, mdn altså... Dette ble veldig satt på spissen og drøyt for min del. Og jeg tror neppe det hadde gått slik som du beskriver i en potensiell rettsak. Mange av argumentene dine er veldig langt ute å kjøre føler jeg. Anonymkode: a1116...1dc 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå