AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Inspirert av en annen tråd her, tenker jeg at det kanskje er best å lage en egen tråd i stedet for å diskutere språk og bruk av begreper i en tråd om intimbarbering. 😝 En del her inne (ikke bare jeg) påpeker andres språkfeil eller feil begrepsbruk innimellom. Selv om det dreier seg om et helt annet tema, er jeg av oppfatningen at det er smart i bite seg merke i det som påpekes. Dess oftere man får høre om egen feil bruk av ord og begreper, dess enklere blir det faktisk å rette opp, selv om man lærer saktere som voksen. Språk er faktisk viktig, og ja, jeg bedriver "voksenopplæring" når jeg påpeker sånt, men dette stedet inneholder så mange brukere som er inne og leser, så kanskje man greier å nå frem til noen få, som igjen kanskje påpeker det hos noen de kjenner osv. ? Skal man få bukt med dette, så må man ta i bruk de virkemidlene man har. Alle monner drar er det noe som heter. Jeg retter ikke opp i normale skrivefeil (f.eks. dobbel konsonant eller særskrivisngsfeil (f.eks. mobil telefon eller spise bord), eller feil man har fordi man har dysleksi. Det blir noe annet enn å påpeke begrepsfeil. Det er likevel to ord jeg kjenner at jeg irriterer meg utrolig av, fordi det er blitt en sløvhetsgreie blant de yngre i befolkningen, og det begynner å spre seg til de som ikke går på videregående også. Hvordan og hvem brukes nå som substitutt for alle mulige spørreord til stor forvirring både hos de som hører det blir brukt og når det blir skrevet. Spesielt hos godt voksne og eldre mennesker. Ta bare dette som et eksempel: hva om folk begynte å bruke ordet Når som spørreord i stedet for alle andre vi har? Hadde ikke det vært fint? Ingen som kommer til å reagere på det, er det vel? -Når (hvor) bor foreldrene dine? -Når (hva) er klokka? -Når (hvilken) kjole skal du ha på deg i kveld? -Når (hvem) er det du har med deg hjem? -Når (hvordan) hadde du tenkt å komme deg hjem fra trening? -Når (hva) koster tyggispakken? Eller hva med å bruke hva som substitutt? -Hva (hvor) er skoene mine? - Hva (når) skal vi på kino i kveld? - Hva (hvordan) får jeg opp lokket på denne boksen? - Hva (hvem) skal kjøre meg til skolen i dag? -Hva (hvorfor) må jeg ha med meg matpakke i dag? Bruken av ordet hvordan og hvem ødelegger språket vårt, og jeg er faktisk alvorlig bekymret for hvordan folk skal greie å gjøre seg forstått hvis dette får ordentlig fotfeste i befolkningen vår. De som bruker disse begrepene på denne måten fremstår faktisk som mindre smarte. Kanskje ikke blant jevnaldrende, men hos folk som f.eks. kanskje skal bli arbeidsgiverne deres en gang i fremtiden, eller være lærerne deres på høyere utdanning. Uttalt av sykepleier på sykehjemmet: Hvordan kanyle skal jeg bruke her? Hva skal jeg ta bort dryppet? Sikkert noen som blir provosert her, men de har neppe høyere utdanning, eller har jobber der feil begrepsbruk kan være skummelt. Anonymkode: f8c5a...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå