AnonymBruker Skrevet 9. mars #1 Skrevet 9. mars Vi har kjøpt en skikkelig mandagsbil (helt ny) som ganske raskt utviklet flere feil i sikkerhetssystemene og derfor ble livsfarlig å kjøre. Bilen ble hentet av kranbil og endte nesten tre måneder på verksted. Da vi fikk den tilbake hadde de byttet en del som berørte deler av feilen, men ikke gjort noe med de andre feilene. Videre hadde de testkjørt bilen og ikke klart å få den til å gjenta feilene, så da ble bilen friskmeldt. Spol noen uker frem i tid, og samme feil oppstår igjen. I hvert fall deler av feilen. Bilen er ikke trygg å kjøre og blir nok en gang hentet med bilberger for reparasjon. I følge den nye kjøpsloven får verkstedet kun en mulighet til å rette en feil, hvis de ikke lykkes med dette kan kunden kreve kjøpet hevet. Jeg mener at vi nå har kommet dit, og jeg ønsker å heve kjøpet. Butikken nekter, så dette blir advokatmat. Jeg trenger derfor en dyktig advokat som kan jobben sin godt. Så hvis noen har noen gode tips, så tar jeg de imot med takk. Anonymkode: f8fc4...5ee
catman Skrevet 10. mars #2 Skrevet 10. mars Sjekk med forsikringen din, de er best på dette. Antar at du ikke er NAF medlem? Jeg anbefale folk flest å alltid være NAF medlem når du kjøper ny bil. Da får du rettshjelp senere.
Amarillo Skrevet 10. mars #4 Skrevet 10. mars Naf advokatene hjalp oss i en kinkig sak. Håper du er medlem.
AnonymBruker Skrevet 10. mars #5 Skrevet 10. mars Jeg var i en liknende situasjon. Listet opp alt arbeid som var gjort, alle lovkrav, og ba om et avslag på prisen (da jeg også hadde bulket bilen og å gi den tilbake hadde ble for komplisert). Selger avslo først. Så sendte jeg en ny melding og sa at vårt kompensasjonskrav er et rimelig minimumskrav, og at vi er klare til å ta saken til konfliktrådet (eller hva det nå heter). Men om forhandler uansett vil ha sak, vil vi også legge til kompensasjonskrav som vi ikke er like trygge på - som ville ha doblet beløpet. Selger svarte "det tar for mye av min tid" - seriøst, din sleipe faen, din arbeidstid mot mine tapte timer på jobb og familie med denne drittbilen?, tenkte jeg - men fasitten var at vi fikk pengene overført. Relevansen for deg her er at du kan a) bruke tid og strev på advokat der særlig @catman jo kom med gode råd, eller b) du bare øker selvtilliten i svarene dine. Du vet jo du har rett. Ikke la forhandler prøve seg på noe tull. Lykke til! Anonymkode: 93bb4...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #6 Skrevet 10. mars Jeg er ikke medlem hos Naf, men jeg kan sikkert bli det. Foreløpig har jeg vært i kontakt med forsikringsselskapet vårt, og de dekker advokatutgifter. Men det blir opp til meg å skaffe advokat. TS Anonymkode: f8fc4...5ee
AnonymBruker Skrevet 10. mars #7 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke medlem hos Naf, men jeg kan sikkert bli det. Foreløpig har jeg vært i kontakt med forsikringsselskapet vårt, og de dekker advokatutgifter. Men det blir opp til meg å skaffe advokat. TS Anonymkode: f8fc4...5ee Det er slik det fungerte for oss i en grenstvist. Tips er å sørge for godkjenning fra forsikringsselskapet før du kontakter advokat og følge opp når forsikringsselskapet ønsker det eller det er utvikling i saken. Alt for forsikringsselskapet ikke skal sette seg på bakbeina. Det meste ble gjort på nett. Veldig greit og sparte oss for nesten 100.000 kr i advokatutgifter. Egenandelen og de prosentene vi skulle betale var mer enn nok Advokat fikset vi selv. Anonymkode: 81c51...ad6 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #8 Skrevet 10. mars Bli medlem av NAF, jeg prøvde uten, der kommer du ingen vei å krangle med bilforhandler! blir bare uthaling og ord mot ord. Anonymkode: fa441...5b8 1
catman Skrevet 10. mars #9 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er ikke medlem hos Naf, men jeg kan sikkert bli det. Foreløpig har jeg vært i kontakt med forsikringsselskapet vårt, og de dekker advokatutgifter. Men det blir opp til meg å skaffe advokat. TS Anonymkode: f8fc4...5ee NAF vil ikke hjelpe når du ikke var medlem ved kjøpstidspunktet, så dette utgår. Veldig bra at forsikringsselskapet er med, men underlig at de ikke anbefaler advokat. Du må jo nesten si hvor du bor hen for å finne en brukbar lokal advokat - eller noe i nærheten til bilselgeren, fordi hans plassering blir avgjørende for hvor eventuelle saker skal kjøres.
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Skrevet 10. mars Selv om du ikke er medlem i NAF så kan du ringe dit og spørre om de kan gi deg navnet på en god advokat. Anonymkode: 21337...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #11 Skrevet 10. mars Hvorfor ikke prøve å fikse det på egenhånd? Det ligger nok ferdig formulerte maler på det meste på Forbrukerrådet sine sider. Prøv med et slikt brev først. Anonymkode: c2646...797
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå