Gå til innhold

Min samboer vil flytte med barna til utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, må spørre om råd her da jeg er rådvill og fortvilet. Vi har hatt trøbbel i samlivet en stund, og nå vil min samboer flytte med barna til utlandet (EU-land). Hun har noe familie der som hun har hatt sporadisk kontakt med gjennom årene. De har aldri møtt barna, men snakket med de et par ganger via FaceTime.

Her i Norge har vi hele min familie som har vært tett på og har veldig gode og nære relasjoner til barna våre (4 og 7 år). Kan hun bare flytte med barna? Flybilletter er bestilt. Hvordan kan jeg stoppe det? Er det i det hele tatt mulig? 

Anonymkode: a6eb6...350

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om hun har foreldreansvar alene kan hun det. Har barna fast bosted hos henne, men foreldreansvaret er delt, kan hun kun flytte innenlands.

Endret av Larsen82
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Larsen82 skrev (5 minutter siden):

Om hun har foreldreansvar alene kan hun det. Har barna fast bosted hos henne, men foreldreansvaret er delt, kan hun kun flytte innenlands.

Vi har hatt trøbbel i forholdet en stund, men er fremdeles samboere og bor sammen hele familien. Vil jo tro at vi dermed har delt foreldreansvar??

• Liker 4
Skrevet

Trøbbel i forholdet gjør ikke noe med foreldreansvaret sånn uten videre. Jeg tror du får foreldreansvar så fort du er registrert som far i folkeregisteret, noe du sikkert er, men det er juss. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt en advokat asap for å forhøre meg. Bedre å være sikker her å ikke gamble med barna. En advokat på familierett vil nok ha gode tipps.

Når det er sagt, om det skulle komme ned til en rettssak om fordeling og bosted down the line så tenker jeg det veier tungt at barna har nærmiljøet sitt der dere bor og ikke skal flyttes ut av landet med mindre det foreligger veldig gode grunner til det.

men først, ring en advokat så fort du kan. Helst i morgen.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke ta med seg barna til utlandet uten at du samtykker. Selv ikke på ferie. Gjør hun det, regnes det som kidnapping. Kontakt politiet og få passene inndratt. 

Anonymkode: 25fc4...716

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun kan ikke ta med seg barna til utlandet uten at du samtykker. Selv ikke på ferie. Gjør hun det, regnes det som kidnapping. Kontakt politiet og få passene inndratt. 

Anonymkode: 25fc4...716

Hvis hun har foreldreansvar alene kan hun det. Da tar hun alle avgjørelser selv på vegne av barna. Nå tror ikke jeg det er tilfellet her da, når de er samboere og han antagelig er registrerer som far i folkeregisteret.

ellers er jeg enig i at her er det bare å sette himmel og h i bevegelse. Kontakt heller en instans for mye enn for lite. Og om det evnt skulle gå så langt som at det blir registrert som kidnapping er det nok av eksempler på foreldre som har sliti med å få barna hjem igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjem barnas pass og ta kontakt med politiet. 

Anonymkode: 46e33...148

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uff, det blir ofte problemer ved budd om det er to forskjellige nasjoner i bildet ..

Anonymkode: fc4af...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Som flere her sier: Har du foreldreansvar kan hun ikke flytte ut av landet med barna. 

Dobbeltsjekk i folkeregisteret at du er registrert med foreldreansvar (har vært automatisk for samboere en god stund, men hender det glipper). Sikre deg barnas pass dersom de har. Sjekk om de har doble statsborgerskap og evt regler for å få pass fra annet lands ambassade. Ta vare på kommunikasjon hvor det fremkommer at det er snakk om en flytting (man kan i utgangspunktet ikke nekte feriereiser med mindre det er grunn til å tro at barna ikke vil returnere). Kontakt politiet og be om råd og at barna flagges slik at de ikke kan fly ut av landet.

De fleste EU-land kan man fint komme seg til med bil og uten passkontroll. Dersom de drar, bør du være rask til å kontakte politi. Det er mye enklere å få dem returnert fra Sverige enn f.eks Hellas. Det positive er at Haag-konvensjonen gir relativt gode rettigheter til tilbakeføring ved barnebortføring, men enkelte EU-land har likevel historikk med å være vrange.

Anonymkode: 0c249...90b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hei, må spørre om råd her da jeg er rådvill og fortvilet. Vi har hatt trøbbel i samlivet en stund, og nå vil min samboer flytte med barna til utlandet (EU-land). Hun har noe familie der som hun har hatt sporadisk kontakt med gjennom årene. De har aldri møtt barna, men snakket med de et par ganger via FaceTime.

Her i Norge har vi hele min familie som har vært tett på og har veldig gode og nære relasjoner til barna våre (4 og 7 år). Kan hun bare flytte med barna? Flybilletter er bestilt. Hvordan kan jeg stoppe det? Er det i det hele tatt mulig? 

Advokat. 

Anonymkode: c7500...bf5

• Liker 2
Skrevet

Så hun stikker av med barna og dere har delt foreldreansvar? Da kan hun risikere å havne i fengsel. Hils fra meg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for tilbakemeldinger. Tar kontakt med politi og advokat i dag for å rådføre meg, og tar det derfra. Er noen uker til flyet hun har bestilt går, så tror ikke hun har tenkt å stikke av. Og håper vi kan bruke tiden godt til å bli enig om at alle blir i Norge. Men skal gjemme barnas pass uansett.

Håper det ordner seg, er så fortvilende situasjon å være i. Blir ødelagt i hjertet av tanken på at barna både skal oppleve at familien går i oppløsning og at de potensielt skal bli revet vekk fra alt de kjenner og tryggheten de har her, til et land der de ikke engang snakker språket.

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du får mest eller like mye foreldreansvar ❤️

Og ps det kan faktisk være lurt at du alltid har barnas pass med deg eller gjemt. Bare i tilfelle. Man vet aldri når folk klikker.

Bedre føre var enn etter snar

Anonymkode: 7633f...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun ikke har noen her skjønner jeg at hun savner sine når alt går til helvete, og da er det kanskje naturlig at hennes første tanke er å reise hjem. På samme måte som du kanskje ville følt det samme om skoen satt på din fot.. Så jeg ville forsøkt meg med forståelse for at hun trenger reise og foreslå at hun drar uten barna og så får hun tid til å tenke. At forhold ryker og blir en vond kamp om barna er ofte fordi man ikke klarer se forbi sin egen smerte og sine egne føleser. 

Anonymkode: 4c0ff...cc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pass på at du får mest eller like mye foreldreansvar ❤️

Og ps det kan faktisk være lurt at du alltid har barnas pass med deg eller gjemt. Bare i tilfelle. Man vet aldri når folk klikker.

Bedre føre var enn etter snar

Anonymkode: 7633f...1a3

Man enten har eller har ikke foreldreansvar. Det er ingen gradering.

Ts har nok det siden de er samboere, men det er veldig fornuftig å kontakte advokat. Vi ser jo allerede at noen har gitt feil svar her.

Hun kan ikke flytte utenlands hvis de har felles foreldreansvar og ts nekter.  Hvis hun likevel gjør det og det er til et europeisk land vil de sannsynligvis ha plikt til å returnere barna.

Anonymkode: 2cdeb...dfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom hun ikke har noen her skjønner jeg at hun savner sine når alt går til helvete, og da er det kanskje naturlig at hennes første tanke er å reise hjem. På samme måte som du kanskje ville følt det samme om skoen satt på din fot.. Så jeg ville forsøkt meg med forståelse for at hun trenger reise og foreslå at hun drar uten barna og så får hun tid til å tenke. At forhold ryker og blir en vond kamp om barna er ofte fordi man ikke klarer se forbi sin egen smerte og sine egne føleser. 

Anonymkode: 4c0ff...cc7

Hei, takk for råd. Hun har sine nærmeste her (søster og bror, og nieser og nevøer. De er veldig nære). Moren er dø, og faren har hun aldri hatt kontakt med. Familien hun ønsker å dra til i utlandet er perifere tanter osv som hun som sagt bare har hatt sporadisk kontakt med. 

Så lenge hun holder seg i Norge med barna så er jeg klar for å legge bort vonde følelser for at barna skal ha det fint, det er min største prioritet. Og hun er en god mor.

• Liker 3
Skrevet

Syntes det første du bør forlange er et samlet møte med familievern kontoret, slik at dere kan få hjelp til å se alle sider av denne saken. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke gjem barnas pass hjemme... Ta de med deg ut av huset og få en venn du stoler på til å gjemme dem, eller om du har et låsbart rom i skrivebordet på jobb, så gjem dem der.

Det er kidnapping og ulovlig å ta med felles barn til utlandet uten den andre forelderens samtykke. 

Ikke gjem passene før rett før hun drar, ellers rekker hun å skaffe nye før hun skal dra...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Ikke gjem barnas pass hjemme... Ta de med deg ut av huset og få en venn du stoler på til å gjemme dem, eller om du har et låsbart rom i skrivebordet på jobb, så gjem dem der.

Det er kidnapping og ulovlig å ta med felles barn til utlandet uten den andre forelderens samtykke. 

Ikke gjem passene før rett før hun drar, ellers rekker hun å skaffe nye før hun skal dra...

Hvis de har felles foreldreansvar får hun ikke nye pass uten hans underskrift.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de har felles foreldreansvar får hun ikke nye pass uten hans underskrift.

Ja, godt poeng, det glemte jeg. Lenge siden jeg har skaffet pass til barn, da min er voksen nå :D 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...