AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Har kredittkort gjeld på 63 000 kr og 22 000 kr. De neste mnd har jeg satt av 13 500 kr i budsjettet til å betale ned gjelden. Det er overkommelig, det er litt sparing og rom i budsjettet. Det som er til overs går inn på gjelden evt. Det på 22 000 kr har høyest rente, men det er det å 63 000 kr som jo åpenbart har mest rentebærende saldo og er størst. Har i utgangspunktet tenkt at de neste måneden er lurest å prioritere å betale ut det minste på 22 000 kr og bli kvitt det først, for så etterpå å prioritere det andre lånet alene, og har tenkt fordeling 9000/3000 fremover de neste månedene. Men nå blir jeg usikker. Det på 63 000 kr er så stort er at jeg er redd det blir uhåndterbart om jeg prioriterer de andre kredittkortet, og at det kanskje er lurt å tenke omvendt. Feks. betale inn 9000 på det største neste månedene, og 3000 kr på det andre? Alt er uansett over minimumsbeløp, men jeg må ha en plan som fungerer best psykologisk og som vil motivere meg mest når jeg ser beløpene minke. Hva tenker dere? Anonymkode: cedcd...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Har ingenting å si dersom renta er lik på begge. Anonymkode: e59de...96f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Minimumsbeløpet på det på 63k og resten på det andre. Sparing venter du med til disse er nedbetalt. Om du kan betalte 13k hver måned, er disse snart nedbetalte. Men ja, betal først det på 22k. Anonymkode: 8389c...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortidsminister Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Kvitt deg med gjelden som har høyest rente først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden (endret) Høyest rente vinner, betales ned først. Mens du betaler det, betaler du bare litt over minimumsbeløpet på det andre så lenge. Når 22 000 er nedbetalt, begynner du å betale så store avdrag du bare klarer på den største gjelden. Dropp vanlig sparing i denne tiden, fokuser på å legge alle pengene dine i nedbetaling av dyr kredittkortgjeld! Endret 3 timer siden av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Godt du tar tak, og at du er i stand til å håndtere det. Når du er i mål med å betale ned det siste lånet fortsetter du å betale like mye, men denne gangen til din egen sparekonto! La målet være et par netto månedslønner. Anonymkode: 774bf...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Jeg hadde gjort det slik du tenker selv Psykologisk sett lønner det seg å betale ned det minste først, slik at man ser resultater. Jeg synes også det hjelper å passe på at minimumsbeløpet du betaler på det største lånet alltid er under nærmeste tusen, f.eks. om du egentlig skal betale et beløp som gjør at restgjelda blir 61450, så betal heller slik at gjelda blir 60999. Igjen, psykologisk 😄 Anonymkode: 5eb42...520 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Økonomisk er det lurest å betale mest mulig på det som har høyest rente, altså på 22 000. Psykologisk er det best å kvitte seg med gjeldsposter. Begge deler taler altså for minimumsbeløp på den høyeste gjelden og resten på den laveste. Anonymkode: 0230a...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har kredittkort gjeld på 63 000 kr og 22 000 kr. De neste mnd har jeg satt av 13 500 kr i budsjettet til å betale ned gjelden. Det er overkommelig, det er litt sparing og rom i budsjettet. Det som er til overs går inn på gjelden evt. Det på 22 000 kr har høyest rente, men det er det å 63 000 kr som jo åpenbart har mest rentebærende saldo og er størst. Har i utgangspunktet tenkt at de neste måneden er lurest å prioritere å betale ut det minste på 22 000 kr og bli kvitt det først, for så etterpå å prioritere det andre lånet alene, og har tenkt fordeling 9000/3000 fremover de neste månedene. Men nå blir jeg usikker. Det på 63 000 kr er så stort er at jeg er redd det blir uhåndterbart om jeg prioriterer de andre kredittkortet, og at det kanskje er lurt å tenke omvendt. Feks. betale inn 9000 på det største neste månedene, og 3000 kr på det andre? Alt er uansett over minimumsbeløp, men jeg må ha en plan som fungerer best psykologisk og som vil motivere meg mest når jeg ser beløpene minke. Hva tenker dere? Anonymkode: cedcd...041 Kanskje det hjelper å vite at dette ikke er noe gjeld å bekymre seg for så lenge du betaler. Min gjeld vokser med det tredobbelte hvert år uansett hvor mye jeg betaler. Betaler og kos deg 😊 Anonymkode: 88bb7...411 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24 minutter siden #10 Del Skrevet 24 minutter siden Rent økonomisk bør man betale det med høyeste rente først, men rent psykologisk er ikke det alltid det beste. For mange er det viktig å se resultater og ha moment, og for dem vil det være størst sjanse for å lykkes om man betaler ned de minste summene først, og dermed få redusert antall kreditter raskere. For deg er jo dette sammenfalllende (høy rente, lav sum) , så du kunne betalt ned det minste først. Men når det gjelder deg, høres det ut som at det å ha en "høy" kreditt (63 000) plager deg mer enn at du har to fremfor en. Så da synes det du foreslår (9000/3000) virker fornuftig. For oss som ikke har slik gjeld er det så lett å tenke at man selvfølgelig betaler ned det med høyest rente først, slik at sluttsummen blir lavest mulig, Men man må ta inn det psykologiske slik du sier, for det viktigste er ikke alltid lavest sluttsum, men at man faktisk klarer å fullføre nedbetalingen og ikke ta opp ny gjeld. Jeg tror du kommer til å klare det fint, for det høres ut som du har forstått det 🙂 Har du forresten en buffer? Dave Ramsey, som er en slags guru på feltet, mener at man alltid skal spare opp en buffer på 1000 dollar før man betaler ned ekstra på gjeld, for å sikre at man ikke havner i en situasjon der man tar opp ny gjeld hvis vaskemaskinen ryker eller lignende. Det kan være noe å tenke på. Anonymkode: e5af1...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå