Gå til innhold

Bør legen forklare blodprøvesvar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært hos legen og fikk en del prøver som var utenom referanseområdet. Jeg fikk liksom ingen forklaringer hva de blodprøvene viste. Men han henviste meg videre og fikk rask innkalling til sykehuset. Når jeg leser om disse blodprøvene på nettet, så er det mye negavt som står. Ja vet jeg ikke burde google men.....Fikk forklart at jeg hadde mye vitaminmangel.

Følte også at han ikke hadde satt seg inn i blodprøve svarene mine, for jeg måtte påpeke at flere av prøvene viste at de var utemom referanseområdet. Og da dro han fram mobilen og googla, men jeg fikk ikke svar på det jeg spurte om. Han sa at noen av prøvene var viktige og følge opp og jeg måtte komme tilbake og ta nye prøver etter en viss tid.

Han har alltid før forklart prøver, men nå fikk jeg ingen forklaring.  Forklarer legen dere om prøvene deres ikke er bra? Er leger redd for å si noe som kan uroe pasienten eller redd for at de tar feil. Gjorde legen en feil med ikke og informere meg om prøvene? Eller er jeg bare nervøs og overdriver? 

Anonymkode: 2616b...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, jeg har ofte opplevd at prøver utenfor referanseområde ikke blir kommentert. Noen ganger blir det ikke kommentert pga svikt i rutiner, andre ganger fordi avviket er såpass lite at det blir ansett som ubetydelig. Kanskje også årsak til sykehusinnleggelsen din kan ses i sammenheng med at du har noen mangler på vitaminer, og derfor han tenker at utredningen på sykehus er det som er viktigst først og fremst? 

Anonymkode: 3a608...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greia med fastleger er at de må kunne litt om alt, dessverre så kan de ikke være eksperter på absolutt alt. Er avvikene såpass små, vil ikke legen bry seg med å forklare resultatene, nettopp fordi de er ubetydelige. At han har henvist deg videre er vel fordi det er noe utenom «normalen» som han rett og slett ikke kan nok om, det behøver ikke å være noe alvorlig. Som helsepersonell så er det også strengt forbudt å uttale seg om noe som er utenfor kompetanse. 

Anonymkode: cc168...0c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Greia med fastleger er at de må kunne litt om alt, dessverre så kan de ikke være eksperter på absolutt alt. Er avvikene såpass små, vil ikke legen bry seg med å forklare resultatene, nettopp fordi de er ubetydelige. At han har henvist deg videre er vel fordi det er noe utenom «normalen» som han rett og slett ikke kan nok om, det behøver ikke å være noe alvorlig. Som helsepersonell så er det også strengt forbudt å uttale seg om noe som er utenfor kompetanse. 

Oki får prøve og slutte og uroe meg inntil videre......

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har vært hos legen og fikk en del prøver som var utenom referanseområdet. Jeg fikk liksom ingen forklaringer hva de blodprøvene viste. Men han henviste meg videre og fikk rask innkalling til sykehuset. Når jeg leser om disse blodprøvene på nettet, så er det mye negavt som står. Ja vet jeg ikke burde google men.....Fikk forklart at jeg hadde mye vitaminmangel.

Følte også at han ikke hadde satt seg inn i blodprøve svarene mine, for jeg måtte påpeke at flere av prøvene viste at de var utemom referanseområdet. Og da dro han fram mobilen og googla, men jeg fikk ikke svar på det jeg spurte om. Han sa at noen av prøvene var viktige og følge opp og jeg måtte komme tilbake og ta nye prøver etter en viss tid.

Han har alltid før forklart prøver, men nå fikk jeg ingen forklaring.  Forklarer legen dere om prøvene deres ikke er bra? Er leger redd for å si noe som kan uroe pasienten eller redd for at de tar feil. Gjorde legen en feil med ikke og informere meg om prøvene? Eller er jeg bare nervøs og overdriver? 

En lege som tar blodprøver han ikke har satt seg inn i hva gjelder, kan ikke være lege med lisens. 

Hva legen her har tenkt og gjort er videre umulig å svare på, det blir bare spekulasjoner. 

Anonymkode: 52c6b...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oki får prøve og slutte og uroe meg inntil videre......

Ja, du tjener ikke noe på å uroe deg over noe som uansett er utenfor din kontroll 😊 jeg gjorde feilen med å google en gang, fant ut at jeg hadde en alvorlig muskelsykdom, ble henvist videre til spesialist som kunne betrygge meg med at genfeilen som ble oppdaget i blodprøvene mine, ikke innebærer selve diagnosen, med mindre man har noen veldig spesifikke symptomer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En lege som tar blodprøver han ikke har satt seg inn i hva gjelder, kan ikke være lege med lisens. 

Hva legen her har tenkt og gjort er videre umulig å svare på, det blir bare spekulasjoner. 

Anonymkode: 52c6b...4b7

Vel han google litt da, så fikk han vel en lur ide. hilsen ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du få forklaring på blodprøveresultatet. Og hvis han henvender deg videre bør det også være en selvfølge at du får en nærmere forklaring. Ellers er det jo en oppskrift på å gjøre pasienten ekstra nervøs og urolig . . .

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Greia med fastleger er at de må kunne litt om alt, dessverre så kan de ikke være eksperter på absolutt alt. Er avvikene såpass små, vil ikke legen bry seg med å forklare resultatene, nettopp fordi de er ubetydelige.

Dersom legen forodrer blodprøver uten å kunne tolke resutatet bør du vurdere en annen fastlege. Tror heldigvis et det neppe er normalen. Og dersom det dreier seg om ubtydelige avvik, er det jo også viktig å meddel det til pasienten.

Fastlegen min er ganske god på det. Men av og til må jeg spørre for å få nærmere detaljer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (Akkurat nå):

Sjekk prøvesvarene dine og hva de innebærer på Fürst Pasient? 

Ja gjorde det og der står at det er tegn på autiimunne sykdomer eller kreft.hilsen ts. Derfor jeg blir urolig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
senior skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig skal du få forklaring på blodprøveresultatet. Og hvis han henvender deg videre bør det også være en selvfølge at du får en nærmere forklaring. Ellers er det jo en oppskrift på å gjøre pasienten ekstra nervøs og urolig . . .

Dersom legen forodrer blodprøver uten å kunne tolke resutatet bør du vurdere en annen fastlege. Tror heldigvis et det neppe er normalen. Og dersom det dreier seg om ubtydelige avvik, er det jo også viktig å meddel det til pasienten.

Fastlegen min er ganske god på det. Men av og til må jeg spørre for å få nærmere detaljer. 

Ja men når han sier at dette må man følge med på, så blir jeg som pasient urolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo jeg spurte, men da ble han så opptatt av og google og å skrive på data. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo jeg spurte, men da ble han så opptatt av og google og å skrive på data. 

Da spør du jo igjen. 

Anonymkode: 6b6d4...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da spør du jo igjen. 

Anonymkode: 6b6d4...ee8

Det tenker jeg også.
Ved både autoimmune sykdommer og kreft kan det f.eks. være avvik i Leucocytter. Du må ikke tenke kreft bare fordi en av prøvene kan være forhøyet når man har det. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel han google litt da, så fikk han vel en lur ide. hilsen ts

Hvordan vet du at han googlet? Så du skjermen hans?

Anonymkode: ea046...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at han googlet? Så du skjermen hans?

Nei men han satt med mobilen og fortalde han måtte slå det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei men han satt med mobilen og fortalde han måtte slå det opp.

Ja riktig! Å slå det opp er ikke det samme som å google. Leger bruker oppslagsverk, og nå i 2025 så finnes de digitalt og som apper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får sjeldent forklaring på alle blodprøver,  verken mine egne eller barnas likevel om man ser at noen er langt unna referanseonrådet. Men de man selv kan gjøre noe med blir ofte kommentert, «spis mer kjøtt» eller «spis mindre…». Jeg følger med på trendene i prøvene og holder selv øye med at de som er lave blir høyere og de som er høye blir lavere. Noen spør jeg opp på ved neste møtepunkt, da kan de ofte forklare, men ikke alltid jeg forstår legefrasene.

Anonymkode: b7c21...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja riktig! Å slå det opp er ikke det samme som å google. Leger bruker oppslagsverk, og nå i 2025 så finnes de digitalt og som apper. 

Nei men virka som han ikke hadde sett gjennom blodprøve svarene en gang. Og som lege bør man vel forberede seg til pasienten kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...