Gå til innhold

Mannen (49 år) blir tynnere og tynnere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke feil nei. Kreft kan ytterst sjelden påvises av blodprøver, men kan gi en indikasjon på at noe ikke er helt som det skal, og må utredes videre. Noen markører i blodet ved f.eks eggstokk kreft eller prostatakreft , kan gi mistanke om kreft ,  eller ved lav HB må en tenke at det kan være en blødning fra et sted, og må da undersøke tarmen f.eks. Jeg vet om flere som har hatt kreft, og blodprøvene var helt fine. 

Anonymkode: d2151...6b4

Vet Også flere som har hatt kreft og gått bort for tidlig og blodprøvene var fine.

Anonymkode: 549a4...341

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke feil nei. Kreft kan ytterst sjelden påvises av blodprøver, men kan gi en indikasjon på at noe ikke er helt som det skal, og må utredes videre. Noen markører i blodet ved f.eks eggstokk kreft eller prostatakreft , kan gi mistanke om kreft ,  eller ved lav HB må en tenke at det kan være en blødning fra et sted, og må da undersøke tarmen f.eks. Jeg vet om flere som har hatt kreft, og blodprøvene var helt fine. 

Jo, det er feil at blodprøver ikke kan vise sykdommer annet enn blodsykdommer. Som var påstanden. Ingen som har snakket om kun kreft. Jeg nevnte altså mye som kan vises på blodprøver. I tillegg til noen krefttyper 

Anonymkode: 19cd4...00e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kreft synes ikke alltid på blodprøver...

Anonymkode: e2fd2...2a5

Det er det heller ingen som har påstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar! Vi har stolt for mye på legen da hun sa at «alle» prøver virket fine. Tenkt at hun hadde kalt han inn til ny time hvis det var noe mer som hun mente burde undersøkes. 

Vi har nok vært for naive, vi skal søke om ny time umiddelbart for videre utredning. (Må nok fortsette hos henne for dette, alle andre leger har lang venteliste)

TS

Anonymkode: 93248...9f2

Det er ok, men dere kan bestille time hos en annen lege på legesenter dere går til, dere har rett på «second opinion».

Anonymkode: c335d...90b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan jo på ingen måte slå dere til ro med dette.

Vekttap uten logisk grunn skal ALLTID utredes nøye.

Når var han sist i kontakt med fastlegen, hvor lang tid har det gått? Her er det bare å bestille hastetime eller gå privat. Det trenger ikke være noe alvorlig, men det kan godt være det, og da har man ikke tid til å vente.

Anonymkode: 77874...700

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hverdag og jobb er uforandret, og han spiser normalt. Matlysten er normal. Den fysiske aktiviteten er også uforandret. Men det siste året har han likevel gått ned 12 kg.

Han er 1.84 og veide 85 kg. Dette har han gjort de siste 25 årene.

Han har vært hos en lege. Hun tok blodprøver, disse så fine ut. Blodtrykket var fint. Han har vært på EKG for å sjekke hjertet, dette var fint.

Vi pustet da lettet ut, tenkte at det ikke er noe alvorlig. Men han har nå mistet enda to kilo etter dette. Han er sliten, jeg ser forandringen på han før og nå. Sover mer, trenger mye mer ro og hvile.

Legen har ikke satt han opp til ny time. Tenker det er fordi hun har sjekket opp alvorlige ting, at det ikke er noe mer å sjekke ut.

Men hva kan det være? Bør han få en ny legetime, kan det være noe annet som ikke er undersøkt? Litt usikker, for blodprøvene var jo fine, alvorlig sykdom hadde vel vist seg på dårlige verdier av et eller annet slag?

(Dette er ikke psykisk)

Anonymkode: 93248...9f2

Burde fått koloskopi og mer sjekk. Dette høres ikke bra ut! Be legen om utredning!

Anonymkode: dd986...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så leo leger og de forbanna blodprøvene. De viser ikke alt, alltid! Kreft og annet kan du ikke alltid se på blodprøver!

Anonymkode: dd986...2fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at mannen har underkommunisert under legebesøket, framstår som ubekymret og at dette påvirker legen?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva slags sykdom kan blodprøver vise? Bortsett fra blodsykdom? Senkning og crp er jo en pekepinn på om man er syk. 

se bort fra stoffskifte og diabetes.

Anonymkode: b9dd4...cbf

Urinsyregikt, leversykdom, 

Anonymkode: 05e03...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, det er feil at blodprøver ikke kan vise sykdommer annet enn blodsykdommer. Som var påstanden. Ingen som har snakket om kun kreft. Jeg nevnte altså mye som kan vises på blodprøver. I tillegg til noen krefttyper 

Kan, men det er ikke gitt at blodprøver plukker opp tarmkreft nei. Avhenger også at hvor langt fremskredent. Det er galskap å stole på blodprøver og ikke gå videre med skopi med slike symptomer. 

Anonymkode: 2d590...5d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan, men det er ikke gitt at blodprøver plukker opp tarmkreft nei. Avhenger også at hvor langt fremskredent. Det er galskap å stole på blodprøver og ikke gå videre med skopi med slike symptomer. 

Ingen som har påstått noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første dere må gjøre er å slutte å tro eller forvente at legen tar initiativ eller følger opp. Det gjør faktisk ikke leger lenger, ihvertfall ikke fastleger. 
De gjør den ene tingen man ber de om og det er det. Får de ikke et klart svar der må pasienten selv ta initiativ og følge opp og fortsette å følge opp helt til dere finner svar. Så må man selv undersøke om behandlingen er riktig og fungerer.

Fstlegen er ikke en behandler lenger men en fasillitator.

Anonymkode: 56392...d28

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Moren til en venninne gikk mye ned i vekt og hadde moderate magesmerter. Det var kreft i bukspyttkjertelen dessverre. Håper det ikke er noe alvorlig galt med mannen din. Krev at han blir mer undersøkt. 

Anonymkode: aba76...725

Samme med en kollega, han var litt dårlig i magen sa han. Kom på jobb helt gul og ble sendt til legen, kreftsvulst trykket på noe gallegreier så han så ut som han hadde gulsott. 

Anonymkode: 772fa...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må sendes videre.

Få fastlegen til å sjekke stoffskiftet - men også…..kreft og hjerte.

Cøliaki og diabetes 1 også. 

Han må utredes i spesialisthelsetjeneste nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja...Jeg personlig ville stolt mer på legen sin vurdering enn kg sin. Men det er bare meg.

Anonymkode: 25a31...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er mannen din satt under deg som verge? Hvorfor lager du en tråd om mannen din sin helsesituasjon? har han laget en tråd om helsesituasjonen sin selv, og ikke følt at han har fått de svarene han håpet på? Er det derfor du føler behov for å lage en tråd, på hans vegne?

Hva skjer med voksne menn som må bruke dama si som støttekontakt ifbm. helsemessige utfordringer?

Anonymkode: a7566...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er mannen din satt under deg som verge? Hvorfor lager du en tråd om mannen din sin helsesituasjon? har han laget en tråd om helsesituasjonen sin selv, og ikke følt at han har fått de svarene han håpet på? Er det derfor du føler behov for å lage en tråd, på hans vegne?

Hva skjer med voksne menn som må bruke dama si som støttekontakt ifbm. helsemessige utfordringer?

TS er bekymret for mannen sin vel, det må da være lov . 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det første dere må gjøre er å slutte å tro eller forvente at legen tar initiativ eller følger opp. Det gjør faktisk ikke leger lenger, ihvertfall ikke fastleger. 
De gjør den ene tingen man ber de om og det er det. Får de ikke et klart svar der må pasienten selv ta initiativ og følge opp og fortsette å følge opp helt til dere finner svar. Så må man selv undersøke om behandlingen er riktig og fungerer.

Fstlegen er ikke en behandler lenger men en fasillitator.

Anonymkode: 56392...d28

Ikke alle leger som ikke følger opp. Min fastlege følger opp om hun tror noe ikke er som det er, om hun mistenker noe.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du hørt om omtanke for andre mennesker? Eller er det et fremmed begrep for deg, slik at du måtte skrive det du gjør?

Anonymkode: c335d...90b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herregud. For en usympatisk og bevisstløs kommentar. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja...Jeg personlig ville stolt mer på legen sin vurdering enn kg sin. Men det er bare meg.

Anonymkode: 25a31...3a9

Jeg har ikke sett så mange som har konkludert, men flere som har opplevelser som tilsier at ts sin mann bør følge opp.

Jeg har selv en i nær familie som for en del år siden hadde vektnedgang. Det eneste blodprøvene viste var litt lavt jernlager, men h*n følte selv at alt var ok til tross for en del vektnedgang. Heldigvis fulgte fastlegen opp med blodprøve for å sjekke jern etter 3 måneder med tilskudd. H*n måtte rett på sykehus og fikk diagnostisert tykktarmskreft. Legen beklaget oppriktig at h*n ikke sjekket mer ut før. 

Jeg mistet selv ektefelle i løpet av en uke til kreft. Første legen sa at alt var bra og at h*n burde gå til tannlege. Jeg presset litt og en annen lege sin vurdering påfølgende dag førte til innleggelse. For min ektefelle ville nok ikke en dag fra eller til gjort noen forskjell, men leger er også mennesker med tidspress som kan gjøre gale vurderinger.

Anonymkode: 53c15...dab

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...