Gå til innhold

Er det normalt å la barnet bestemme så mye (2-3 år?) Og er jeg superstreng?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det normalt å la barnet se på tv bare de ber om det, eller få mellommåltider i tide og utide? Eller bestemme når man skal avslutte en aktivitet f.eks.? Eller å bruke 20 min på å gå fra en butikk fordi barnet nekter å gå?

Hvis barnet mitt ber om å se tv, sier jeg bare nei om jeg ikke syns hen skal det. Går hen ikke frivillig fra butikken bærer jeg hen til slutt. Har hen fått tilbud om grønnsaker før middag og ikke vil ha det, får hen ikke banan isteden. Da sier jeg bare nei, du kan få gulrot men ikke banan. 

Er jeg veldig streng? Jeg ser så mange foreldre som forhandler med 2-3-åringene sine. Det virker absurd for meg. Men jeg er kanskje for autoritær?

Anonymkode: d5973...05e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Din måte høres helt grei ut. Ofte kan en forklaring være naturlig, av og til er det helt på sin plass med bare "nei, det får du ikke nå."

Og ja, forhandlinger og overforklaringer og vakling er utbredt. Det betyr ikke at det er noen god strategi. Barn blir trygge av klare rammer og autoritativ foreldrestil er som oftest best. 

Anonymkode: d5bf1...676

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange foreldre er alt for ettergivende, så ja det der er vanlig. Men ikke bra. 

Anonymkode: bf62a...650

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns alt, med unntak av mellommåltid høres greit ut, men å nekte ungen banan fordi du vil at ungen skal spise gulrot, ser jeg på som et potensielt fremtidig problem. 
Så lenge barnet ber om et fornuftig mellommåltid, så syns jeg det skal oppmuntres. 

Anonymkode: 04057...721

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Syns alt, med unntak av mellommåltid høres greit ut, men å nekte ungen banan fordi du vil at ungen skal spise gulrot, ser jeg på som et potensielt fremtidig problem. 
Så lenge barnet ber om et fornuftig mellommåltid, så syns jeg det skal oppmuntres. 

Anonymkode: 04057...721

Gir ikke banan 30min før middag, men kan gi litt gulrot! Hvis det var noen timer før middag hadde det vært helt greit!

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er svært få foreldre som bruker tyve min på å forlate en butikk pga et barn på 2-3 år. Tenker du spissformulerer litt for å få frem et poeng. Greit nok, men da blir det jo vanskelig å diskutere. Jeg er selv streng og lite ettergivende, men samtidig fleksibel. Jeg tror det er viktig at også små barn opplever at de kan bestemme litt og «vinne» en diskusjon hvis de klarer å argumentere for seg (innen de rammene en 2-3-åringen kan argumentere). Ser ingen grunn til å være rigid på regler. Noen ganger blir det nei, andre ganger blir det ja, okei, greit. Du høres litt rigid ut i måten du praktiserer dette på. 

Så vet du jo lite om hvordan andre gjør dette generelt sett i hverdagen  , selv om du har sett noen la barnet se tv på eget ønske av og til. De fleste foreldre tar snarveier noen ganger, uten at det betyr at det du ser er den virkeligheten de faktisk praktiserer vanligvis. 

Anonymkode: 8645e...53e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør som deg. Fikk en kommentar fra en annen forelder i garderoben i bhg en gang «her var det ikke mye til demokrati nei». Det hadde vedkommende for såvidt helt rett i, det er ikke alt som er et demokrati hos oss. Derimot oppdrar jeg unger som på sikt kan delta i et demokrati, da de vil takle å ikke få bestemme alt, takle avslag, lære å ta hensyn til andre og lære å være en del av et fellesskap - ikke et individ jorda kretser rundt. 

Så fortsett som du gjør, ts ! Oppdra en god medborger:) 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gir ikke banan 30min før middag, men kan gi litt gulrot! Hvis det var noen timer før middag hadde det vært helt greit!

Ts

Men hvorfor? Om det er litt banan eller litt gulrot er hipp som happ i mine øyne i hvert fall.

Anonymkode: ab8b9...aab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor? Om det er litt banan eller litt gulrot er hipp som happ i mine øyne i hvert fall.

Banan er mer mettende og kan gå ut over hvor mye de spiser til middag 

Anonymkode: ff231...322

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min jobb var å få robuste barn som skal klar seg når dem er ute av huset. Så nei dem fikk ikke det slik dem ville når dem ville. Det gjør jo ikke jeg heller. Men dem fikk valg. Ga dem to valg f.eks. slik at dem følte dem fikk det slik dem ville noen ganger. Dem måtte smake på all maten vi hadde. Var helt greit å ikke like men må smake. I dag liker dem alt. Og dem er glad for at jeg gjorde det slik. Dem er voksen no. Og dem klarer seg selv. Fått selvstendige barn som ikke lar seg pille på nesen men kan også samarbeide med folk. 

Anonymkode: c31c2...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjærte opp litt forskjellige grønnsaker og satte på bordet foran 3-åringen. Hun ville ikke ha det fordi det var æsj. Da sa jeg at det var helt greit, du trenger ikke spise det. Når hun spør om banan rett etterpå er det jo oppskrift på kresne barn om hun hadde fått det i steden. Dessuten hadde hun ikke blitt sulten til middagen hvis hun hadde fått banan. Litt rå gulrot ødelegger ikke apetitten på samme måte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nok ganske lik som deg, 2-åringen får ikke alltid bestemme hva vi skal gjøre, hva vi skal spise osv. Det er ofte en kamp om morgenen når vi skal kle på og kjøre til barnehagen, men skal jeg dermed la barnet bestemme at vi skal bli hjemme den dagen? Eller skal han få lov til å spise godteri til middag fordi han ikke vil ha fiskegrateng? Det er hvertfall sånn det hadde blitt her om barnet fikk bestemme, og det er uaktuelt.

Jeg tenker at barn skal ha medvirkning og mitt barn får være med å bestemme hva vi skal ha til middag, hvilke klær, hvilke leker osv - men en 2-åring ser ikke hele bildet (for eksempel dette med arbeidstid og derfor må han i barnehagen). Medvirkning tilpasses til alder og modenhet :)

Anonymkode: e72f8...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det normalt å la barnet se på tv bare de ber om det, eller få mellommåltider i tide og utide? Eller bestemme når man skal avslutte en aktivitet f.eks.? Eller å bruke 20 min på å gå fra en butikk fordi barnet nekter å gå?

Hvis barnet mitt ber om å se tv, sier jeg bare nei om jeg ikke syns hen skal det. Går hen ikke frivillig fra butikken bærer jeg hen til slutt. Har hen fått tilbud om grønnsaker før middag og ikke vil ha det, får hen ikke banan isteden. Da sier jeg bare nei, du kan få gulrot men ikke banan. 

Er jeg veldig streng? Jeg ser så mange foreldre som forhandler med 2-3-åringene sine. Det virker absurd for meg. Men jeg er kanskje for autoritær?

Det du gjør og mener er riktig , er ikke nødvendigvis det riktige for en annen familie. 
Jeg skjønner kkke helt hvorfor nekte barnet banan om dere har det , for meg er det tullete 

Anonymkode: 6b80b...026

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her i huset får småbarna bestemme ting som egentlig ikke betyr noen ting. «Rød eller blå genser i dag?» «Hvitost eller leverpostei på skiva?» «Gå eller sykle til barnehagen?» «Eple eller pære i matboksen?» Da får barnet føle på at det bestemmer litt, men til syvende og sist er det samma for meg om ungen har blå eller rød genser. Jeg bestemmer de viktigere tingene, og det er ikke noe demokrati. 

Anonymkode: 00eb5...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her i huset får småbarna bestemme ting som egentlig ikke betyr noen ting. «Rød eller blå genser i dag?» «Hvitost eller leverpostei på skiva?» «Gå eller sykle til barnehagen?» «Eple eller pære i matboksen?» Da får barnet føle på at det bestemmer litt, men til syvende og sist er det samma for meg om ungen har blå eller rød genser. Jeg bestemmer de viktigere tingene, og det er ikke noe demokrati. 

Anonymkode: 00eb5...1b9

Ts her. Det er jeg enig i, jeg prøver selvsagt å la 3åringen bestemme noe. Hun får ha på seg omtrent det hun vil, innen rimelighetens grenser. Jeg ber henne bare gå å finne noe i skapet, og 5 minutter senere kommer hun fullt påkledd ut. Da aksepterer hun også de gangene jeg må si nei, når jeg har en forklaring (som i morges da hun hadde tatt badedrakt utenpå klærne😂)

Hun får også noen ulike valg til frokost og kvelds, og får ofte bestemme hva hun vil se på barnetv (men jeg bestemmer NÅR). Jeg tvinger henne heller aldri til å spise noe som helst. 

Jeg har forøvrig en veldig viljesterk 3åring som liker å bestemme veldig mye, og fort blir veldig kommanderende og sjefete mot meg. Derfor er det desto viktigere å holde på lederskapet, tenker jeg. Men hun er også veldig flink til å få til det hun vil selv, som å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga skrev (12 timer siden):

Jeg gjør som deg. Fikk en kommentar fra en annen forelder i garderoben i bhg en gang «her var det ikke mye til demokrati nei». Det hadde vedkommende for såvidt helt rett i, det er ikke alt som er et demokrati hos oss. Derimot oppdrar jeg unger som på sikt kan delta i et demokrati, da de vil takle å ikke få bestemme alt, takle avslag, lære å ta hensyn til andre og lære å være en del av et fellesskap - ikke et individ jorda kretser rundt. 

Så fortsett som du gjør, ts ! Oppdra en god medborger:) 

Hehe, jeg pleier å si til ungene mine at de lever i et opplyst enevelde :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...