AnonymBruker Skrevet 9. mars #1 Del Skrevet 9. mars jeg fôrer hunden min med tørrfôr og VOM-pølser, typen til aktive hunder, da min er veldig aktiv. hun har alltid prompa mye, også etter at jeg bytta tørrfôr. har aldri tenkt at det kunne være vommen, siden det er så "rent", men så gikk hun uten et par uker fordi jeg ikke fikk kjøpt, og jeg synes virkelig hun fiser mindre nå. synes alle sier at hundene blir bedre i magen MED vom, men er det noen som har opplevd at VOM gir hundene deres tarmgass, så de fiser masse? Anonymkode: da0f4...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #2 Del Skrevet 9. mars Nope, men de gangene det har vært tomt for vom, og jeg har måttet fore med tørrfor, da stinker det 🤢 Anonymkode: d039e...0f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 9. mars #3 Del Skrevet 9. mars Nei, bare opplevd motsatt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #4 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nope, men de gangene det har vært tomt for vom, og jeg har måttet fore med tørrfor, da stinker det 🤢 Anonymkode: d039e...0f3 Ja, opplever det samme. Min tass er dessverre så bortskjemt på vom, så tørrfôr er noe han utsetter og spise. Og det kan være at han fiser fordi det går så lang tid mellom når han spiser. Anonymkode: e600e...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5 Del Skrevet 9. mars Har dårlig erfaring med VOM, da det både har gitt generelt dårligere hund, og lukt fra alle ender. Greit å bruke til huskyene som er ute hele dagen, men ikke på fuglhunden som ligger i soffaen. Fuglhunden fikk fet pels med mye flass, tidvis diaré, og munnen, pels og fisen luktet død og fordervelse. (Prøvde i 3 mnd.) Huskyene trivdes bedre med det, men det ble litt mye avføring. Anonymkode: a4742...2cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #6 Del Skrevet 9. mars Her er det stikk motsatt. Mine spiser vom, ikke tørrfôr, og de har veldig lite luft i magen og gjør fra seg bare én gang om dagen. I tillegg får de litt rester av meg når jeg har spist en middag de kan spise, og gjennom det får de også i seg litt grønnsaker, ris, potet, kokosmelk, linser, osv. Hjemmelaget smoothie med banan og skogsbær nyter de også når jeg fikser meg det til frokost eller lunsj. Ingenting av dette gir de luft i magen. Men, om jeg gir de billige godbiter fra matbutikken med for det meste prosesserte karbohydrater og protein, så får de litt ekstra luft i magen og går og promper. Jeg har heldigvis funnet en godbit av fisk og tang som de både liker, som ikke makulerer lommeboka mi, og som ikke gir de luft i magen. Da de gikk på tørrfôr tidligere (det første året etter at jeg fikk de), feis de mye, hadde avføring 3 ganger om dagen, og den ene hunden fikk overaktive analkjertler, så han gikk rundt og stinka fisk og la fra seg små, våte, illeluktende ringer hvor han sov. De slet også med gult oppkast (magesyre) på morgenen, eller om det gikk for lang tid mellom måltid på dagen. Med vom er ikke noe av dette lenger et problem. For meg virker det som om jo renere råvarer, jo mindre luft i magen. For mine gjelder dette, i hvertfall. Tror også varmebehandling kan ha noe å si. Ingen av mine tåler proteiner fra kylling og andre fjærkre når det er blitt varmebehandlet (som i godbiter, tyggebein mm), men reagerer ikke i det hele tatt på kyllingkjøtt i vom'en. De har heller aldri fått luft i magen eller blitt dårlige av middagsrestene mine, som består hovedsaklig av karbohydrater, grønnsaker og belgfrukter (jeg spiser ikke kjøtt og melk selv). Skulle jo tro at de ville ha prompa en del etter å ha slukt ned en liten skål med linsegryte som dessert, men nei 😅 Men ts, det kan jo være noe i vom'en hunden din ikke tåler så godt? Det kan også være at blandingen av tørrfôr og vom kræsjer litt, og at hunden din fungerer bedre når den kun får enten det ene eller det andre. Med både vom og tørrfôr, så får jo tarmbakteriene ganske mye forskjellig å jobbe med på én gang: både rå kjøtt OG prosessert, varmebehandlet knotter. Om den kun får tørrfôr eller kun vom, så er det muligens litt mindre kaos i tarmene? 😊 Anonymkode: 3b71a...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Howl Skrevet 10. mars #7 Del Skrevet 10. mars Mine hunder prompet mindre når de spiste vom. Avføringen var også mindre og mye fastere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #8 Del Skrevet 10. mars min gjeterhund spiser vom active (kjøtt) og appetitt maintenence. Null promping:) Anonymkode: 19151...c50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #9 Del Skrevet 10. mars Vi byttet for 6 mnd til kun vom og her så ble det mye mindre fising, mindre hundemøk, pelsen er ikke feit lenger og pelsen er blitt myk istede for stri. Anonymkode: 752ba...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #10 Del Skrevet 11. mars Jeg holdt på å miste min hund pga vom. Gikk gradvis over til vom over en periode på to mnd. helt frisk og fin hund som aldri har reagert på noe. kraftig tarmbetennelse og hun måtte legges inn. Vi er ikke de eneste dessverre.. men det er ingen som snakker om alle de hundene som ikke tåler det dritet der Anonymkode: 0ae34...9e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #11 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg holdt på å miste min hund pga vom. Gikk gradvis over til vom over en periode på to mnd. helt frisk og fin hund som aldri har reagert på noe. kraftig tarmbetennelse og hun måtte legges inn. Vi er ikke de eneste dessverre.. men det er ingen som snakker om alle de hundene som ikke tåler det dritet der Anonymkode: 0ae34...9e2 Ble anbefalt av en dame med utdanning innen ernæring på hund å holde meg unna vom, pga de ikke opplyser om detaljert næringsverdi så man vet faktisk ikke hvor mye jod, selen osv som er i det. Når man også ser på faren for e-Coli smitte i slike produkter så holder jeg meg langt unna. Men som du sier, det er jo nesten religion dette med råfor så man kvier seg for å si noe kritisk høyt. Anonymkode: df4cc...8b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 12. mars #12 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg holdt på å miste min hund pga vom. Gikk gradvis over til vom over en periode på to mnd. helt frisk og fin hund som aldri har reagert på noe. kraftig tarmbetennelse og hun måtte legges inn. Vi er ikke de eneste dessverre.. men det er ingen som snakker om alle de hundene som ikke tåler det dritet der Anonymkode: 0ae34...9e2 Jeg har foret min nå snart 15 år gamle hund på vom i over 10 år. Aldri hatt noen problemer, snarere tvert imot 😊 Han er fin i pelsen, lite avføring og spiser fortsatt foret med glede hver dag. Om vom hadde vært så dårlig, hadde det neppe solgt så bra som det gjør. At noen hunder kan reagere på vom er jeg ikke i tvil om. Men det finnes også massevis av hunder som fungerer utmerket på det foret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #13 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ble anbefalt av en dame med utdanning innen ernæring på hund å holde meg unna vom, pga de ikke opplyser om detaljert næringsverdi så man vet faktisk ikke hvor mye jod, selen osv som er i det. Når man også ser på faren for e-Coli smitte i slike produkter så holder jeg meg langt unna. Men som du sier, det er jo nesten religion dette med råfor så man kvier seg for å si noe kritisk høyt. Anonymkode: df4cc...8b9 Ikkesant, det er så sant alt du sier der Anonymkode: 0ae34...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #14 Del Skrevet 12. mars Mardina skrev (6 timer siden): Jeg har foret min nå snart 15 år gamle hund på vom i over 10 år. Aldri hatt noen problemer, snarere tvert imot 😊 Han er fin i pelsen, lite avføring og spiser fortsatt foret med glede hver dag. Om vom hadde vært så dårlig, hadde det neppe solgt så bra som det gjør. At noen hunder kan reagere på vom er jeg ikke i tvil om. Men det finnes også massevis av hunder som fungerer utmerket på det foret. Det selges mye dårlig tørrfôr også, så argumentet ditt om at «selge bra = god kvalitet» faller bort. Jeg kjenner til flere hunder som reagerer på Vom men som tåler Mush. Og jeg kjenner til at noen ikke tåler rått i det hele tatt, f.eks. hunder med kronisk tarmbetennelse. Det er kraftig kost for magen. Noen har bedre nytte av mat som er litt varmebehandlet, f.eks. kokt kjøtt (bein skal aldri varmebehandles, da kan de splintre). Anonymkode: 647cd...b5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #15 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 8.07): Jeg holdt på å miste min hund pga vom. Gikk gradvis over til vom over en periode på to mnd. helt frisk og fin hund som aldri har reagert på noe. kraftig tarmbetennelse og hun måtte legges inn. Vi er ikke de eneste dessverre.. men det er ingen som snakker om alle de hundene som ikke tåler det dritet der Anonymkode: 0ae34...9e2 Dere som har hunder som ikke tåler det må da bare snakke om det så mye dere vil. Vi som har hunder som tåler det vil naturlig nok ikke snakke om vom som «det dritet», det skjønner vel du også? Anonymkode: 8d24c...251 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #16 Del Skrevet 12. mars Foret på vom en stund og da fikk begge hundene problem med analkjertler og hard avføring. Kuttet ut vom en periode og prøvde på nytt, men fikk samme problemet igjen dessverre. Hundene liker vom veldig godt, men jeg kan ikke fullfore på det. Anonymkode: 105d0...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #17 Del Skrevet 12. mars Ps. Det var ingen promping….😆 Anonymkode: 105d0...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #18 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 16.12): Foret på vom en stund og da fikk begge hundene problem med analkjertler og hard avføring. Kuttet ut vom en periode og prøvde på nytt, men fikk samme problemet igjen dessverre. Hundene liker vom veldig godt, men jeg kan ikke fullfore på det. Anonymkode: 105d0...3d9 synes også den virket litt for hard med kun vom. derfor forer jeg med 50% vom og 50% appetitt tørrfôr. D ble avføringen akkurat passe🤩 Anonymkode: 19151...c50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 16. mars #19 Del Skrevet 16. mars Om hunden får hard avføring ved å fore med vom, så tilsett litt kruskakli 😊 Det gjør jeg og det fungerer utmerket på min hund. Har fullforet på vom i over 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 16. mars #20 Del Skrevet 16. mars Fullfôrer mine 3 hunder på vom. Ingen av de fiser noe særlig. Men må få tilskudd på noe pulver greier for å ikke får hard mage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå