Gå til innhold

Hvor lenge vente før jeg "maser" på sykehuset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble sendt direkte til sykehus av fastlege på tirsdag denne uka. Mulig akutt operasjon da, men etter seks timer ble jeg sendt hjem igjen etter at det var såpass stabilt at det kan vente litt. Ble innkalt til CT på onsdagen (altså dagen etter, da fikk jeg halvannen times varsel på meg til å møte opp).

Ble forespeilet operasjon "forhåpentligvis i løpet av en uke, maks to" av kirurgen. Det går forsåvidt greit nå, men jeg sitter med en følelse av at jeg har "ramlet ut" av systemet fordi det var så hektisk og travelt der (han skulle feks skrive sykemelding, det har han ikke gjort, så det har jeg ordnet med fastlegen). 

Når er det innafor å "purre"? Jeg regner jo med at jeg får mer enn noen timers varsel, og da går det jo ihvertfall mer enn en uke. Det er forsåvidt ok å vente, men jeg har ikke lyst til å TRO at jeg venter, også har jeg ramlet ut av systemet, også må jeg starte ventingen på nytt...

Men har ikke lyst til å være skikkelig masekjerring heller... ;)

Anonymkode: b5c76...948

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har neppe ramlet ut, men legene sier som regel hva de ønsker/mener/tror. De har sjelden oversikt over ventetid/kapasitet etc på den aktuelle avdelingen. Det kommer nesten alltid noen som haster mer dessverre 

Anonymkode: 8e73b...08b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed dagen før når jeg ventet på sånn operasjon hjemme. 

Anonymkode: 559fe...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du blir ikke en masekjerring av å ringe og høre hvordan ståa er. Så lenge du er høflig og grei så tåler de det helt fint. De er jo på jobb.

Anonymkode: bbc56...c74

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan godt ringe og høre uten å være ei mase. Jeg "datt" ut av systemet et par ganger da jeg var tvillinggravid (man må til jevnlig oppfølging da), og de glemte til og med å kalle meg inn til igangsetting. Dette skjer på sykehus fordi legene er overarbeidet, de er bare mennesker. Da er det helt innafor å ringe og høre. Din helse er ditt ansvar, så stå opp for deg selv.

Anonymkode: 38296...92c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan helt fint ringe å spørre uten at det gjør deg til en masekjerring.

Anonymkode: ce8cc...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har opplevd flere ganger å ha falt ut av systemet.

Så ring og forhør deg i morgen.

God bedring! :)

Anonymkode: 5dab6...ac9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Takk alle sammen!

Jeg aner ikke HVOR jeg skal ringe hen da... Direkte til kirurgisk? I følge nettsiden til sykehuset har de kirurgisk avdeling, ikke noe som heter gastro feks (dette gjelder et inngrep i magen, ikke gynekologisk).

Jaja, får ringe "sentralbordet" og høre hva de sier, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her.

Takk alle sammen!

Jeg aner ikke HVOR jeg skal ringe hen da... Direkte til kirurgisk? I følge nettsiden til sykehuset har de kirurgisk avdeling, ikke noe som heter gastro feks (dette gjelder et inngrep i magen, ikke gynekologisk).

Høres lurt ut👍🏻 God bedring!😊

Anonymkode: 38296...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS her.

Takk alle sammen!

Ring sentralbordet og forklar hva det gjelder, og så setter de deg over til riktig avdeling. 

God bedring! ❤️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her.

Takk alle sammen!

Sentralbordet, og hør hva de foreslår. Ofte så er det et inntakskontor eller noe lignende som er ansvarlige for planlegging. Når legen har gitt beskjed om hva videre oppfølging er, så er det administrative funksjoner som er ansvarlige for å iverksette det. 

Anonymkode: 89649...ccf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du kan helt fint ringe å spørre uten at det gjør deg til en masekjerring.

Anonymkode: ce8cc...497

Man kan fort føle seg masete når man ringer å får en sur helsesekretær på tråden som tror hun vet og kan alt.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS her.

Takk alle sammen!

Se om det har kommet epikrise på helsenorge etter at du var på sykehuset. Kanskje du finner tlf nr eller navn på legen der. 

Anonymkode: a492c...502

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drit I den sure sekretæren, de blir sure når du ringer og skal ta abort også. Ikke noe å bry seg om deres personlige meninger.

Anonymkode: 9a617...791

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det spørs helt hva det gjelder, men selv om legen ønsker operasjon innen 1-2 uker er det på ingen måte sikkert det er kapasitet til å ta deg innen det så lenge tilstanden er stabil. Hos oss pleier pasienter som venter hjemme å få beskjed dagen før, evt at de kontaktes etter morgenmøte når man har oversikt over dagens program og hva som evt er ledig av kapasitet. Ikke så uvanlig at leger glemmer sykemelding i en hektisk hverdag, men på melde til operasjon pleier de aldri å glemme. Jeg hadde ikke purret før det har gått minst en uke. Å mase har ingenting for seg, programmet på operasjon er lagt for mange uker siden, så skal de få plass til deg må enten noen avlyse, flyttes eller du må tas på vakttid (ettermiddag eller helg, derav kan man kontakte folk om morgenen). Det bestemmes ikke av de merkantile, og er neppe noe de kan svare deg på. Du kan som en annen foreslår sjekk om det er epikrise på Helsenorge med mer infor. 

Anonymkode: 06f4e...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Man kan fort føle seg masete når man ringer å får en sur helsesekretær på tråden som tror hun vet og kan alt.

Se om det har kommet epikrise på helsenorge etter at du var på sykehuset. Kanskje du finner tlf nr eller navn på legen der. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det spørs helt hva det gjelder, men selv om legen ønsker operasjon innen 1-2 uker er det på ingen måte sikkert det er kapasitet til å ta deg innen det så lenge tilstanden er stabil. Hos oss pleier pasienter som venter hjemme å få beskjed dagen før, evt at de kontaktes etter morgenmøte når man har oversikt over dagens program og hva som evt er ledig av kapasitet. Ikke så uvanlig at leger glemmer sykemelding i en hektisk hverdag, men på melde til operasjon pleier de aldri å glemme. Jeg hadde ikke purret før det har gått minst en uke. Å mase har ingenting for seg, programmet på operasjon er lagt for mange uker siden, så skal de få plass til deg må enten noen avlyse, flyttes eller du må tas på vakttid (ettermiddag eller helg, derav kan man kontakte folk om morgenen). Det bestemmes ikke av de merkantile, og er neppe noe de kan svare deg på. Du kan som en annen foreslår sjekk om det er epikrise på Helsenorge med mer infor. 

Anonymkode: 06f4e...955

TS her:

Epikrisen ligger på HelseNorge. Der står det at "pasienten sendes hjem i påvente av CT og operasjon, pasienten får innkalling til dette". Står ingenting om tid der.

Får kanskje se an et par dager til da. Det er forsåvidt ikke ventingen som plager meg, for å presisere det, jeg vil bare vite at jeg faktisk står i "kø" og ikke har ramlet ut. Hadde selvfølgelig vært greit å få det gjort sånn at man kan starte "rekonvalesensen" og ikke bare gå her og vente, men jeg skjønner jo at jeg ikke haster mest, og jeg ønsker jo at de det haster for får hjelp, så klart! Var mer det å vite at det ikke har skjedd noe sånn at jeg har ramlet ut, var bare en rar følelse jeg fikk som ikke slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

TS her:

Epikrisen ligger på HelseNorge. Der står det at "pasienten sendes hjem i påvente av CT og operasjon, pasienten får innkalling til dette". Står ingenting om tid der.

Får kanskje se an et par dager til da. Det er forsåvidt ikke ventingen som plager meg, for å presisere det, jeg vil bare vite at jeg faktisk står i "kø" og ikke har ramlet ut. Hadde selvfølgelig vært greit å få det gjort sånn at man kan starte "rekonvalesensen" og ikke bare gå her og vente, men jeg skjønner jo at jeg ikke haster mest, og jeg ønsker jo at de det haster for får hjelp, så klart! Var mer det å vite at det ikke har skjedd noe sånn at jeg har ramlet ut, var bare en rar følelse jeg fikk som ikke slipper.

Du har nok ikke ramla ut av systemet, men det kan ta tid å få en time. Men det har jo litt med forutsigbarhet for deg og gjøre også, det å vite når man skal opereres. Men gi det litt tid, så får du nok snart innkalling.

Har selv hatt klippekort ved to ulike avdelinger siden januar i fjor, å har enda ikke opplevd å ramle ut av systemet. Å da har det vært snakk om kontroller og undersøkelser hver 3. mnd på ene avd. Skal ha to operasjoner i løpet av året. I år så fikk jeg frikort 1 1/2 mnd ut i året, å det forteller at jeg er mye på sykehuset og hos legen. Det er vanskelig å legge planer, for hvis jeg plutselig får en time på sykehuset så må den/ de prioriteres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her:

Finner du noe under henvisning på Helsenorge? Og du maser overhodet ikke om du ringer og etterspør tidspunkt.  

Anonymkode: 3771e...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de har Helseplattformen ville jeg ringt for sikkerhets skyld.

Anonymkode: e05e1...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble sendt direkte til sykehus av fastlege på tirsdag denne uka. Mulig akutt operasjon da, men etter seks timer ble jeg sendt hjem igjen etter at det var såpass stabilt at det kan vente litt. Ble innkalt til CT på onsdagen (altså dagen etter, da fikk jeg halvannen times varsel på meg til å møte opp).

Ble forespeilet operasjon "forhåpentligvis i løpet av en uke, maks to" av kirurgen. Det går forsåvidt greit nå, men jeg sitter med en følelse av at jeg har "ramlet ut" av systemet fordi det var så hektisk og travelt der (han skulle feks skrive sykemelding, det har han ikke gjort, så det har jeg ordnet med fastlegen). 

Når er det innafor å "purre"? Jeg regner jo med at jeg får mer enn noen timers varsel, og da går det jo ihvertfall mer enn en uke. Det er forsåvidt ok å vente, men jeg har ikke lyst til å TRO at jeg venter, også har jeg ramlet ut av systemet, også må jeg starte ventingen på nytt...

Det enkleste er at du går inn på Helsenorge.no og leser på journalen din der, hva som er skrevet. 
Du kan og trykke på henvisninger der inne, og se hv som står der. 
Gir ingen av disse valgene deg infoen du trenger, så kontakter du fastlegen og ber han om å sende en dialogmelding til sykehuset og spør hvilke planer de har for deg. 
Sannsynligvis er operasjonsprogrammet tettpakket, og en annen pasient eller tre må flyttes på, for at du skal få plass. Da må de se hvem de kan flytte på og hvordan puslespillet skal legges. 

Anonymkode: e3210...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Finner du noe under henvisning på Helsenorge? Og du maser overhodet ikke om du ringer og etterspør tidspunkt.  

Anonymkode: 3771e...505

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det enkleste er at du går inn på Helsenorge.no og leser på journalen din der, hva som er skrevet. 
Du kan og trykke på henvisninger der inne, og se hv som står der. 
Gir ingen av disse valgene deg infoen du trenger, så kontakter du fastlegen og ber han om å sende en dialogmelding til sykehuset og spør hvilke planer de har for deg. 
Sannsynligvis er operasjonsprogrammet tettpakket, og en annen pasient eller tre må flyttes på, for at du skal få plass. Da må de se hvem de kan flytte på og hvordan puslespillet skal legges. 

Anonymkode: e3210...4ac

TS her:

Under journal ligger kun epikrise fra besøket på akutten.

Under henvisninger ligger det én, den er avsluttet og gjelder den akutte henvisningen til kirurgisk på akutten på tirsdag. Ikke noe annet - og som sagt, den står som avsluttet (noe som jo forsåvidt er riktig regner jeg med, for det akutte er jo "løst" sånn sett, selv om det er en videre prosess planlagt her).

Vet ikke om jeg orker å involvere fastlegen mer i dette her, ringer nok selv om jeg velger å mase, men jeg kan jo gi det et par dager til uti neste uke før jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...