Gå til innhold

Har oppdaget at kjæresten slettet sms/bilder før han døde, og det er så trist selv om det er forståelig.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ekskjæresten min døde brått en natt. Vi delte mange intime og personlige meldinger på messenger og jeg fikk litt dårlig smak i munnen da jeg så profilen hans stadig vekk var pålogget der og visste at datteren hans hadde tilgang. 

Anonymkode: 80341...e4d

Hvor gammel var hans datter? Litt rart at hun hadde tilgang til hans messenger.

Anonymkode: 2873c...cbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har faktisk ikke lov å logge deg inn på nav/bank ol i avdødes navn. 

Kontoer skal stenges av banken og settes på egen bostyre konto. 

Anonymkode: 60d4a...69a

• Nyttig 3
Skrevet

Skjønner virkelig ikke dette oppstyret enkelte lager her med at det skal være så forbudt å gå inn på telefonen til en avdød partner. Det har da alt å gjøre med hva man har avtalt mellom hverandre. Det riktige da er å følge det den avdøde har ønsket, og ingenting annet. I noen tilfeller vil man ønske å dele alt, og i andre tilfeller ingenting. Den enkelte bestemmer da vel over eget personvern, også hvordan det skal være etter man har lagt på røret. 

Anonymkode: 4a878...f20

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg rydder jevnlig på mobilen min. Går gjennom bilder. Sletter det og sletter apper. Jeg går å gjennom huset innimellom. Kaster ting vi ikke har bruk for. Ja kall det dødsrydding. Men jeg håper jeg har mange år igjen. Og jeg er heller ikke syk. Men. Jeg har i tankene. At hvis jeg dør i morgen så skal jeg gjør det litt lettere for ungene mine. Og jeg har funnet ut at mindre ting jeg har. Bedre er det for meg. Jeg føler mere ro når jeg har mindre og rydder. Derfor jeg driver på. Så jeg forstår tanken til kjæresten min. Men jeg forstår også hvorfor du har behov får å se på noen bilder. 

Anonymkode: 7fb78...601

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man får ikke til å logge seg inn heller. Alt av det offentlig er stengt når man dør. Du får kun tilgang til konto når du er rettmessig arving. 

Anonymkode: 7fb78...601

• Liker 1
Skrevet

Skjønner virkelig ikke dette oppstyret enkelte lager her med at det skal være så forbudt å gå inn på telefonen til en avdød partner. Det har da alt å gjøre med hva man har avtalt mellom hverandre. Det riktige da er å følge det den avdøde har ønsket, og ingenting annet. I noen tilfeller vil man ønske å dele alt, og i andre tilfeller ingenting. Den enkelte bestemmer da vel over eget personvern, også hvordan det skal være etter man har lagt på røret. 

Anonymkode: 4a878...f20

Som fler skriver , så kan man ha hatt for eksempel intime samtaler eller bilder med avdøde, der den ene parten fortsatt lever. 

Anonymkode: 93060...eb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er bostyrer

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er bostyrer

Ts

Ja, men det gir deg ikke rett til å logge inn i hans bank likevel eller benytte hans passord hos offentlig forvaltning ol. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er bostyrer

Ts

Om du er bostyrer bør du vite at du ikke får disponere hans bankkonto gjennom hans passord, det må opprettes bostyrerkonto i ditt navn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, men det gir deg ikke rett til å logge inn i hans bank likevel eller benytte hans passord hos offentlig forvaltning ol. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om du er bostyrer bør du vite at du ikke får disponere hans bankkonto gjennom hans passord, det må opprettes bostyrerkonto i ditt navn. 

Jeg vet alt dette.m

Va hans partner i nesten 14 år og visste de fleste passord, og også hvordan hans økonomi var.

Han hadde ingen hemmelige kontoer i Sveits eller verdifulle maleri bortgjemt på et loft.

Han skrev testamente og jeg ble informert om hvem som skulle ha hva av livsforsikringer/sparepenger/gjenstander.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde IKKE gått inn på min partners telefon etter hans død. Da hadde jeg isåfall følt at jeg trådde over en grense. Jeg har heller aldri opplevd at det var behov for å gå inn på avdødes telefon ifm dødsfallet. 

Anonymkode: 0e5e0...ee2

Skrevet

Beklager tapet, ts. Synes du får mye unødvendig tyn her inne.

Man har rett på et privatliv etter man er død, men synes ikke det er så rart å ville se på bilder på avdødes mobil/pc om man har tilgang til det, uten at det behøver å være "snoking".  Masse bilder jeg har tatt av/med familie og venner som ikke er delt med de, som kan være kjempefine minner å ha for de  den dagen jeg ikke er her lenger. Slik regner jeg det er for mange. Kan være enkelte ting jeg ville slettet i forkant om jeg var i en slik situasjon, uten at det ligger noe alvorlig eller veldig hemmelig bak det. Kjæresten til ts har gitt ts tillatelse, men fjernet det som ikke er for ts sine øyne i forkant. Ville ikke tenkt så mye over det, behøver ikke engang å handle om han, men om andre.  

Anonymkode: 3f709...108

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager tapet, ts. Synes du får mye unødvendig tyn her inne.

Man har rett på et privatliv etter man er død, men synes ikke det er så rart å ville se på bilder på avdødes mobil/pc om man har tilgang til det, uten at det behøver å være "snoking".  Masse bilder jeg har tatt av/med familie og venner som ikke er delt med de, som kan være kjempefine minner å ha for de  den dagen jeg ikke er her lenger. Slik regner jeg det er for mange. Kan være enkelte ting jeg ville slettet i forkant om jeg var i en slik situasjon, uten at det ligger noe alvorlig eller veldig hemmelig bak det. Kjæresten til ts har gitt ts tillatelse, men fjernet det som ikke er for ts sine øyne i forkant. Ville ikke tenkt så mye over det, behøver ikke engang å handle om han, men om andre.  

Anonymkode: 3f709...108

Takk for hyggelige ord.

Jeg gikk i sorggruppe der alle hadde mistet partner, og omtrent alle hadde tatt vare på mobilen til sin avdøde mann/kone, og fortalte at de så på bilder sammen med barna eller alene.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde IKKE gått inn på min partners telefon etter hans død. Da hadde jeg isåfall følt at jeg trådde over en grense. Jeg har heller aldri opplevd at det var behov for å gå inn på avdødes telefon ifm dødsfallet. 

Anonymkode: 0e5e0...ee2

Du vet ikke hvordan du hadde reagert hvis din partner døde.

Sorgen gjør at man får behov og ønsker, som man ikke hadde mens avdøde var i live.

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 14.02):

Alle vil ha ett eller annet på telefonen som er for privat og ikke ønskelig å dele med noen. Enkelte ting kan også tas ut av kontekst. På en telefon har de fleste mange meldinger, samtaler på SoMe osv. En ting er at man selv, både som døende eller ei, synes det er greit at andre leser de. Men den andre parten i samtalen/meldingen/chatten har rett på privatliv. Andre kan ha delt og skrevet ting de ikke ønsker at andre enn mottakeren skal vite.
Jeg tenker at noen ville valgt å slette det meste av innholdet for å sikre seg at man ikke har glemt å slette noe. Og da helgarderer seg.

Til andre som leser tråden:
Dette kan forebygges. Ha en felles plattform for deling av bilder en ønsker at en eller flere i familie/vennekrets skal ha tilgang til. Eventuelt send bilder til aktuelle etterhvert som du har tatt noen blinkskudd eller tar bilder som kan være minneverdige for flere. 
Informer en eller flere av dine nærmeste hvis du har viktig informasjon på telefonen andre bør vite om hvis det skulle skje deg noe. Utenom dette er vel egentlig ikke en telefon noe nyttig. 

Anonymkode: 8fa13...6a5

Jeg har ingen ting på mobilen som ikke min kone kan se.

Jeg synes heller ikke det er rart å se på partnerens telefon etter dennes død. Man har ofte bilder der den andre er interessert i og vil ha.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du vet ikke hvordan du hadde reagert hvis din partner døde.

Sorgen gjør at man får behov og ønsker, som man ikke hadde mens avdøde var i live.

Ts

Det er nok ikke dine behov som kan stå i første rekke da, respekt for den avdøde ble trumfe alt. 

Anonymkode: 8d689...0c0

Skrevet
Brunello skrev (14 timer siden):

Jeg har ingen ting på mobilen som ikke min kone kan se.

Jeg synes heller ikke det er rart å se på partnerens telefon etter dennes død. Man har ofte bilder der den andre er interessert i og vil ha.

Men det skjer ingen krise om du ikke får tak i de bildene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er nok ikke dine behov som kan stå i første rekke da, respekt for den avdøde ble trumfe alt. 

Min avdøde samboer hadde ikke noe imot at jeg så på bilder på mobilen hans da han levde, og jeg brukte ofte hans pc, så da er det jo ikke noe krise at jeg ser på de nå.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 18.31):

Kjæresten min lå på dødsleiet i tre-fire uker, og den siste tiden han levde gav han meg alle passord slik at jeg kunne ha tilgang til hans e-post, bank, sosiale medier og mobil, for å ordne opp etter at han var borte.

Da jeg gikk inn på hans telefon etter en stund, tenkte jeg at jeg skulle se på bilder som han hadde tatt den siste tiden og samtidig hente ut opplysninger, og oppdaget at mye av bilder og info som jeg visste han hadde på telefonen var slettet.

Det betyr at han forberedte seg på å dø og det må ha vært helt grusomt for han.

jeg vet at han elsket meg høyere enn himmelen, og alle har vel ting på telefonen som lett kan misforstås av en partner.

Det er veldig trist å vite at han gjorde dette ikke bare for sin egen del men også for min del, men regner med det er vanlig?

Da min svigermor døde tok min avdøde kjæreste vare på hennes ting, og jeg husker at han gikk inn på hennes klapptelefon (som ikke hadde kode), og sa at det så ut som om både bilder og noen meldinger var fjernet, og at det er betydde at hans mor visste at hun kom til å dø.

Hun ble funnet hjemme av sine barn en uke etter at hun døde.

Jeg hadde ikke likt om min kjæreste slettet bilder og sms osv før døden... Jeg hadde vel godt rundt lurt på om han hadde noe å skjule. Her er 100% åpenhet alt for meg. Det er meg da. Samtidig har man jo rett på et privatliv død eller levende. 

Anonymkode: 62cd8...f89

• Liker 1
Skrevet

Men det skjer ingen krise om du ikke får tak i de bildene. 

Jeg ville ønsket at min kone fikk tilgang til bildene, og er sikker på at hun mener det samme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...