Gå til innhold

Har oppdaget at kjæresten slettet sms/bilder før han døde, og det er så trist selv om det er forståelig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min lå på dødsleiet i tre-fire uker, og den siste tiden han levde gav han meg alle passord slik at jeg kunne ha tilgang til hans e-post, bank, sosiale medier og mobil, for å ordne opp etter at han var borte.

Da jeg gikk inn på hans telefon etter en stund, tenkte jeg at jeg skulle se på bilder som han hadde tatt den siste tiden og samtidig hente ut opplysninger, og oppdaget at mye av bilder og info som jeg visste han hadde på telefonen var slettet.

Det betyr at han forberedte seg på å dø og det må ha vært helt grusomt for han.

jeg vet at han elsket meg høyere enn himmelen, og alle har vel ting på telefonen som lett kan misforstås av en partner.

Det er veldig trist å vite at han gjorde dette ikke bare for sin egen del men også for min del, men regner med det er vanlig?

Da min svigermor døde tok min avdøde kjæreste vare på hennes ting, og jeg husker at han gikk inn på hennes klapptelefon (som ikke hadde kode), og sa at det så ut som om både bilder og noen meldinger var fjernet, og at det er betydde at hans mor visste at hun kom til å dø.

Hun ble funnet hjemme av sine barn en uke etter at hun døde.

Anonymkode: 2873c...cbf

• Hjerte 9
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som kalles "dødsrydding", enten det gjelder hus, papir eller data. Kan forstå ønsket om å etterlate seg minst mulig "rot" som pårørende må ta stilling til. Klem ♥️

Anonymkode: d7a6e...78a

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er noe som kalles "dødsrydding", enten det gjelder hus, papir eller data. Kan forstå ønsket om å etterlate seg minst mulig "rot" som pårørende må ta stilling til. Klem ♥️

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja det er nok det han har gjort, men visste ikke at det hadde eget ord.

Takk for klemmen 💚

Ts 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mener at man har rett på privatliv, også etter sin død. 

Ser ikke helt hvorfor man skal lese private meldinger eller gå igjennom en telefon i det hele tatt etter en avdød person

er det strengt nødvendig ifbm. en sak,  så tar  politiet seg av det

Anonymkode: 93060...eb3

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ser ikke helt hvorfor man skal lese private meldinger eller gå igjennom en telefon i det hele tatt etter en avdød person

Ts her

Når man er bostyrer og rydder opp i dødsboet, er det feks opplysninger man trenger til offentlig etater som man kan finne på avdødes mobil, og det kalles digitalt dødsbo.

Man kan også ha behov for å se på bilder som avdøde har tatt eller videoer/ sms/lydmeldinger som avdøde har på mobilen sin.

Man blanderikke inn politiet så lenge det ikke er snakk om én kriminell handling.

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvilke nødvendige opplysninger som finnes i bilder og meldinger eller hvilke behov man skulle ha (annet enn de rent personlige, emosjonelle) for å gå gjennom det. Særlig ikke når det er snakk om bevisst rydding fra avdøde i forkant - da er neppe det som er slettet viktige offentlige opplysninger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Siden mobiltelefonene våre nå er en integrert del av vårt liv sammen : halvparten av våre bilder er der, en del av vår relasjonslogistikk er der, noe av kontrollen på hus og hjem er der.

Selv når jeg skulle rydde opp etter min mor, var mobiltelefonen en god kilde til å finne alt jeg mått ta vare på, blandt annet en del mennesker som trengte å vite hun var død og jeg ikke kjente.  (Der var også bilder der jeg virkelig ikke trengte se. Men det er derfor det er en sletteknapp) .

I vårt tilfelle er mobilene "jobb"-telefon, så vi har hverandres fulle tilgang som ansvarlige i selskapet. Så det blir litt sært og anderledes.   

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvilke nødvendige opplysninger som finnes i bilder og meldinger eller hvilke behov man skulle ha (annet enn de rent personlige, emosjonelle) for å gå gjennom det. Særlig ikke når det er snakk om bevisst rydding fra avdøde i forkant - da er neppe det som er slettet viktige offentlige opplysninger. 

Les svaret fra Druid.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

Når man er bostyrer og rydder opp i dødsboet, er det feks opplysninger man trenger til offentlig etater som man kan finne på avdødes mobil, og det kalles digitalt dødsbo.

Man kan også ha behov for å se på bilder som avdøde har tatt eller videoer/ sms/lydmeldinger som avdøde har på mobilen sin.

Man blanderikke inn politiet så lenge det ikke er snakk om én kriminell handling.

Tydelig at du ikke har begrep om hva du snakker om. 

Politiet er involvert i alt av mistenkelige dødsfall og ulykker

Skjønner fortsatt ikke hvorfor man har et sykelig behov for å se på avdødes bilder og meldinger 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nesten så det bør være forbud mot at kvinner tar seg av bobehandling 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner fortsatt ikke hvorfor man har et sykelig behov for å se på avdødes bilder og meldinger 

Det trenger da ikke være sykelig behov? Da min mann lå på intensivavdeing (kort dødsleie fra vi skjønte at han var syk) fikk jeg mobilen hans med hjem - da det ikke var lov å ha den der og han var så kraftig medisinert at han ikke var helt tilstede. Jeg visste koden hans i mange år, men jeg gikk først inn på den da. Han fikk et par jobbrelaterte meldinger der jeg ga informasjon om hvem som skulle kontaktes i stedet for. Jeg tok også vare på et par personlige bilder før jeg ga mobilen tilbake til arbeidsgiver. Det har jeg ingen dårlig samvittighet for. Jeg sjekket ikke meldinger tilbake i tid, men jeg tok vare på et par minner (bilder) som er gode for meg å ha. Han var flinkere til å dokumentere felles oppgivelser slik.

Jeg oppfatter at ts først og fremst er trist og i sorg fordi kjæresten døde. Da kan man føle et behov for ting som man utenfra eller i ettertid ser ikke nødvendigvis er det rette. Det å miste en man er nær er ofte et sjokk som gjør at fokus flytter seg.

Etter min manns ønske slettet jeg facebook-kontoen hans også, etter å ha formidlet hva som hadde skjedd. Han hadde flere venner der jeg aldri hadde møtt. Jeg følte et behov for å fortelle, og omtanken jeg fikk tilbake gjorde godt.

Min mann jobbet med datasikkerhet. Han hadde nok alikevel hatt et større ønske om å sjekke min mobil i motsatt fall, enn jeg hadde i forhold til hans.

Anonymkode: b4acb...903

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva er det som er sykelig med å ønske å gå inn og se på bilder som kjæresten har tatt av oss som familie, bilder han har tatt fra fjellturer eller bare tilfeldige bilder?

Datteren vår ønsket også å se på bilder på farens mobil.

Vi hadde ikke mobilen hemmelig for hverandre, og han gav meg alt av passord og koder før han døde.

Nå døde kjæresten min av kreft, så det var ikke ulykke eller mistenkelig dødsfall.

Når svigermor ble funnet død, kom politiet da vi ringte 113, men konstaterte at hun døde naturlig.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan du utdype hva du mener?

Jeg er bostyrer, men angrer på at jeg tok på meg jobben, fordi det har vært mye som jeg ikke hadde peiling på som jeg måtte gjøre, dessuten var det en stor mental belastning for meg.

Kvinner som vet hva de skal gjøre, kan gjøre jobben like godt som menn.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan være dødsrydding, men det er jo også helt vanlig å rydde opp i mobilen i blant.

Jeg synes ikke du skal legge noe vekt på dette.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Pell deg ut av kvinneforumet med hatefulle ytringer om kvinner. Vi søker å være i fred fra slike som deg. Det er vel nettopp derfor du rakker på oss!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alle vil ha ett eller annet på telefonen som er for privat og ikke ønskelig å dele med noen. Enkelte ting kan også tas ut av kontekst. På en telefon har de fleste mange meldinger, samtaler på SoMe osv. En ting er at man selv, både som døende eller ei, synes det er greit at andre leser de. Men den andre parten i samtalen/meldingen/chatten har rett på privatliv. Andre kan ha delt og skrevet ting de ikke ønsker at andre enn mottakeren skal vite.
Jeg tenker at noen ville valgt å slette det meste av innholdet for å sikre seg at man ikke har glemt å slette noe. Og da helgarderer seg.

Til andre som leser tråden:
Dette kan forebygges. Ha en felles plattform for deling av bilder en ønsker at en eller flere i familie/vennekrets skal ha tilgang til. Eventuelt send bilder til aktuelle etterhvert som du har tatt noen blinkskudd eller tar bilder som kan være minneverdige for flere. 
Informer en eller flere av dine nærmeste hvis du har viktig informasjon på telefonen andre bør vite om hvis det skulle skje deg noe. Utenom dette er vel egentlig ikke en telefon noe nyttig. 

Anonymkode: 8fa13...6a5

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da min far døde fikk vi jo telefon, pc osv.

Vi valgte bevisst å ikke gå inn på hverken meldinger, messenger, snap eller bilder. Det var hans private og han hadde rett på det selvom han var død. Vi lot telefon være påskrudd frem til batteriet gikk tomt. Etter det har den vært avslått.

BankID osv. fikk vi ordnet samme dag han døde uansett. 

Anonymkode: 1dea9...f21

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi valgte bevisst å ikke gå inn på hverken meldinger, messenger, snap eller bilder. Det var hans private og han hadde rett på det selvom han var død. Vi lot telefon være påskrudd frem til batteriet gikk tomt. Etter det har den vært avslått.

Endelig en oppegående person 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Endelig en oppegående person 

Du sprer dritt.

Kom deg ut av sorgforumet.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ekskjæresten min døde brått en natt. Vi delte mange intime og personlige meldinger på messenger og jeg fikk litt dårlig smak i munnen da jeg så profilen hans stadig vekk var pålogget der og visste at datteren hans hadde tilgang. 

Anonymkode: 80341...e4d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...