AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Samboer og jeg har tatt opp lån sammen og i prinsippet eier vi boligen 50/50. Men vi har hele tiden hatt en muntlig avtale om at vi skal skrive en særeie-kontrakt, siden vi ikke har gått inn med like mye penger. Finnes det standardkontrakter? Hva er en vanlig avtale og hva er viktig å få med? Må avtalen tinglyses eller er det tilstrekkelig at begge har skrevet under? Anonymkode: 3bfe7...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Del Skrevet 11 timer siden Det er ikke noe som heter særeie for samboer. Du eier ditt og han eier sitt. Der trenger en avtale som sier hva det er. Anonymkode: 6b78e...5ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Del Skrevet 11 timer siden Samboerkontrakt er det dere trenger. Det er bare å skrive hvordan dere vil fordele eiendeler ved brudd og signere. Trenger ikke tinglyses. Anonymkode: 9384f...78b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Del Skrevet 11 timer siden Samboerkontrakt hvor eierandel oppgis (fordelingsnøkkel) er nedskrevet, er det dere trenger. Heter ikke særeie når man eier sammen med noen, annet enn at hver del er ens særeie (naturlig nok) Anonymkode: cd346...dca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Skriv samboerkontrakt på hvor mye dere hver gikk inn med. Regner med det er ulik egenkapital det er snakk om? Og at dere betaler likt på lånet? Kan jeg spørre hvem som gikk inn med mest? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden Det ligger flere maler på samboerkontrakt på nettet. Dnb bl.a. har skrevet litt om det her https://www.dnb.no/okonomisk-radgiver/hjem/flytte/flytte-sammen En av malene finner du her https://samboerkontrakt.no/ Anonymkode: bf0ec...83e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden Tipaa skrev (17 minutter siden): Skriv samboerkontrakt på hvor mye dere hver gikk inn med. Regner med det er ulik egenkapital det er snakk om? Og at dere betaler likt på lånet? Kan jeg spørre hvem som gikk inn med mest? Ja, i hovedsak ulik EK, men også ulikheter mtp oppussing etc som er gjort på boligen. Det er jeg som har gått inn med mest. Per nå har jeg lagt inn ca ti ganger så mye penger som samboer, men jeg vurderer å gå inn med enda mer. Siden forholdet har vært litt opp og ned den siste tiden, har jeg tenkt at det er viktig å få formalisert avtalen vår. Jeg risikerer jo å miste halvparten av alt jeg har om han setter seg på bakbeina.. Anonymkode: 3bfe7...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden Jeg hadde aldri gått med på noe slikt. Å eie 50/50 mens du selv går inn med ti ganger så mye? Joda du kan jo få igjen din del, mens verdiøkningen deles jo 50/50, selv om du har gått inn med ti ganger så mye! Det er jo utrolig dårlig deal for deg ville jeg sagt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå