Gå til innhold

Hva gjør at noen (uvaksinerte) slipper unna influensa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For noen uker siden møttes storfamilien med meg, mannen, våre barn og mine foreldre, søsken, svigersøster og deres barn. Nesten alle fikk influensa. Både barna våre og mannen min blandt annet. Jeg har med andre ord de siste ukene vært omringet av luftveisvirus og influensa . Mann og barn har vært skikkelig syke og jeg har vært pleieren deres. 

likevel blir ikke jeg syk? Jeg føler meg helt fin og frisk og nå har de andre begynt p bli friske men jeg har likevel ingen symptomer.

Jeg har ikke tatt noe vaksine eller noe. Hva er grunnen til at noen slipper unna tross at man blir omringet av smitte? Barna er små så de har jo nermest bodd på fanget mitt og hostet og siklet 

Anonymkode: b905d...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Flaks.
Noe immunitet fra før. 

Anonymkode: cd285...311

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hadde influensa var for ca 10 år siden,  aldri  tatt vaksine tiltross for at jeg jobber I helsevesenet,  enten så er jeg imun eller så er det flaks. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri tatt vaksine, har hatt influensa kanskje 2-3 ganger i hele mitt liv (50). Kan være alt fra flaks, gener, til at du har bedre immunforsvar. 

Anonymkode: aea81...d39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det langt ifra hver gang at vaksinen treffer da. 

Anonymkode: 5a4c2...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri hatt influensa, og er helt uvaksinert. 

Anonymkode: 8d6dc...1ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Influensa er ikke en veldig smittsom sykdom, så hvis du er flink til å vaske hendene kommer du langt med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaksinen hjelper ikke mot smitte, men alvorlig forløp...

Men folk har ulikt immunforsvar.

Anonymkode: 75361...cfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Flaks.
Noe immunitet fra før. 

Nei, flaks er det ikke for de fleste får jo ikke influensa! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks, immunforsvar og noe genetikk vil jeg tro. Er det ikke også sånn at dersom man har hatt influensa så går det en del år til viruset har mutert nok til at man kan få influensa igjen? At man blir immun en periode. Eller surrer jeg fælt nå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hatt influensa siden svineinfluensaen var aktuell i rundt 2010 ca? Selv om jeg har barnehagebarn og hele avdelingen har vært hjemme på et tidspunkt har verken jeg eller barnet mitt fått noe som helst i vinter. Han hadde feber en kveld, men utenom det har vi vært friske. Noen er vel bare mer heldige enn andre? 

Anonymkode: cd05d...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LeneXCII skrev (17 minutter siden):

Nei, flaks er det ikke for de fleste får jo ikke influensa! 

Jo mye sykdom er flaks/uflaks.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Immunforsvar. Er 41. Aldri hatt influensa 

Anonymkode: 2b852...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke sånn at man får influensa hver gang man er borti en syk person. Man får influensa kanskje hvert 10.år eller sjeldnere. Og noen oftere selvfølgelig. Influensa er ikke supersmittsomt som noro-virus for eksempel. Tror mange har blitt litt skrudd i tankegangen etter covid. 

Anonymkode: f2c6a...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt skikkelig influensa 2 ganger, sist da svineinfluensaen herjet. Er ikke vaksinert, mistenker at tidligere influensaer har gitt meg immunitet….

Anonymkode: cbbd0...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er mer merkelig at folk blir dårlige av influensa, gjerne flere ganger i året og har omgangssyke ganske så ofte. Aldri hatt omgangssyke, og har hatt influensa en gang når jeg var ung.

Har hatt småbarn, men aldri blitt smittet av de når de har vært syke. Kan egentlig ikke si jeg er noe hysterisk og vasker ned alt av lysbryter og dørhåndtak med antibac heller. Tror heller at jeg ubevisst utsetter meg selv for bakteriene så jeg er mer immun. Har hatt korona en gang, og ungene har hatt den 3-4 ganger.

Anonymkode: 5de5b...b9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er 33 og har hatt influensa 1 gang, da var jeg sikker på at jeg kom til å kreppere, korona fikk jeg 1 gang (var vaksinert for korona). Omgangssyken er det MANGE år siden jeg har hatt. Forkjølet er jeg støtt og stadig da, men det er takket være barnehagebarn 🙃 

Anonymkode: 2c3af...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som flere her sier, det kan være flaks, genetikk og/eller at du er veldig motstandsdyktig mot akkurat dette viruset av en eller annen grunn.

Anonymkode: 96656...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Influensa har jeg hatt 3 ganger i mitt liv, tok vaksine før jul pga. reise. Hadde aldri omgangssyke da ungene var små, de hadde den også veldig sjelden.  Min fastlege mener man får influensa hvert 5. år, det er langt fra min erfaring. 

Jeg har alltid vært nøye med å vaske hender når jeg har vært ute av huset. Og selvfølgelig før jeg spiser ute. 

Noen er bare mer heldige tror jeg, bedre immunforsvar også. 

Anonymkode: 5040e...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er over 40 og har aldri hatt influensa, ikke som jeg vet om hvertfall. Det er 15 år siden sist jeg var sengeliggende syk. Da lå jeg en halv dag. Fikk korona et par runder, men ble bare forkjølet. Denne vinteren har ekstremt mange rundt meg ligget rett ut med influensa. Jeg har bare vært småforkjølet en snau uke. Jeg har barn også, fikk omgangssyke én gang da eldste var liten (snart 20 år siden). Så jeg er nok bare ekstremt heldig🤷‍♀️

Anonymkode: bcf79...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...